Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur låg standard ska de med fin färg få ha då, för att ändå vara värda att ha i avel? Jag tror det är väldigt riskabelt att inte kämpa för att hela tiden avla på den bästa hälsan och bästa mentaliteten. Slarv med sådant ger så snabbt stora, negativa konsekvenser. Även om en hundägare kan tycka att det är ok att leva med tex en lättstressad hund och att den "klarar sig för att den är söt" så kan det väl knappast vara det bästa för hundens skull? Det är ju ändå levande djur vi pratar om, vi har ett enormt ansvar gentemot dem eftersom vi har så stor makt kring vilka som får fortplanta sig osv.
Tja, fast redan som det är så är det inte alltid man använder enbart topphundar som har toppoäng på alla MH-tester, som har varje vinkel exakt där den ska vara, exakt perfekt hårlag whatever. Så, om någon vill använda en frisk(testad) flerfärgad pudel med toppenlynne så ser jag inget fel i det.
Slarv i avelsarbetet kan man liksom inte bygga bort, det är människor som väljer och de väljer enligt sina egna tankar inom hälsoramen för rasen.

Tja, fast redan som det är så är det inte alltid man använder enbart topphundar som har toppoäng på alla MH-tester, som har varje vinkel exakt där den ska vara, exakt perfekt hårlag whatever. Så, om någon vill använda en frisk(testad) flerfärgad pudel med toppenlynne så ser jag inget fel i det.
Slarv i avelsarbetet kan man liksom inte bygga bort, det är människor som väljer och de väljer enligt sina egna tankar inom hälsoramen för rasen.
Det är ju precis det jag säger - det handlar alltid om att göra avkall på något när man avlar. Att då ha färg som en av de högsta kraven gör att det är något viktigare som får ge vika.

"Valpar malonoise staffordshire bullterrier"

jätte söta hundvalpar av excellent härstammning
tuffa kärvänliga valpar i medelstorlek ca 40-50cm mank höjd
max 30 kg leverans klara 1 feb belgisk shäfer o bullterrier ger
en trogen intellegent aktiv skyddande hund men även underbar familje hund

:nailbiting:

Jag som är Belgarnörd måste klargöra att från 2012 så godkänner SKK (Äntligen! - efter FCIs beslut, för att dom tittade på inavelsstatistiken = bra gjort!) att det är tillåtet att para mellan hår-varianterna hos Belgisk Vallhund. Valparna registreras sedan som den variant av hårlag och färg den blir. 3 av varianterna är ju röda med korthår, strävhår eller långhår, sedan finns det svart långhår. Men som ras så är det EN, dvs Belgisk Vallhund.
Men svart är dominant.. Korthår är väl också dominant? Borde det inte bli en massa svarta korthåriga belgare?

Men svart är dominant.. Korthår är väl också dominant? Borde det inte bli en massa svarta korthåriga belgare?

Förvisso, men det beror ju på vilka hundar man avlar på. Inom hästavel (halvblod) är fuxanlaget recessivt medan skimmelanlaget är dominant och lägger sig "ovanpå" alla andra färger. Ändå finns det flertalet fuxar och alla hästar är inte skimlar.

Jag tror att man aktivt måste selektera bort sobel och långhår för att dessa ska försvinna helt ur populationen. Annars finns ju recessiva anlag där i bakgrunden och "poppar upp" titt som tätt om man inte håller koll. I fallet belgare lär ju uppfödarna dessutom vara noga med att inte göra parningar som ger korthåriga svarta hundar eller andra "fel" :)

Inte direkt oseriös avel. Men likväl avel, eller egenskaper.

Hundar som är helt skottfasta, anser ni att man kan göra dom rädda för att man själv är rädd?

Är en diskussion på en schäfersida där det påstås att om man själv är rädd så gör man hunden ofta rädd. Jag håller inte med men har egentligen inget mer än egna erfarenheter som backar upp det.

Om jag tänker på mig själv så är jag rädd för höjder och har tyckt att det varit väldigt obehagligt att gå i gallertrappor. Hundarna jag har haft däremot har aldrig någonsin reagerat på det. Har en kompis som är åskrädd, och inte har hon gjort hundarna rädda. Min hane som är skotträdd sitter och skakar på nyår, men fd schäfern och löwchen som i grunden är skottfasta har inte blivit påverkade det minsta. Hanen som är socialt osäker har inte smittat dom trygga hundarna till att bli osäkra..

Snarare har jag upplevt att de trygga hundarna, trots att de är yngre, har gjort den rädda mer trygg. Och inte alls har förstått VAD de ska vara rädda för. För de har inte alls upplevt situationen som obehaglig.

Hundar som är helt skottfasta, anser ni att man kan göra dom rädda för att man själv är rädd?

Är en diskussion på en schäfersida där det påstås att om man själv är rädd så gör man hunden ofta rädd. Jag håller inte med men har egentligen inget mer än egna erfarenheter som backar upp det.

Om jag tänker på mig själv så är jag rädd för höjder och har tyckt att det varit väldigt obehagligt att gå i gallertrappor. Hundarna jag har haft däremot har aldrig någonsin reagerat på det. Har en kompis som är åskrädd, och inte har hon gjort hundarna rädda. Min hane som är skotträdd sitter och skakar på nyår, men fd schäfern och löwchen som i grunden är skottfasta har inte blivit påverkade det minsta. Hanen som är socialt osäker har inte smittat dom trygga hundarna till att bli osäkra..

Snarare har jag upplevt att de trygga hundarna, trots att de är yngre, har gjort den rädda mer trygg. Och inte alls har förstått VAD de ska vara rädda för. För de har inte alls upplevt situationen som obehaglig.
Jag tror att man kan påverka det, inte som i att en hund som är skottfast kan bli skotträdd (om man inte aktivt förstärker det och ojar typ), men mycket väl kan man få en obrydd hund att reagera.. Men det beror väldigt mycket på hur känslig hunden är för förarens sinnesstämning

Mycket "spännande" på blocket nu... från en annons om blandrasvalpar:

"Båda föräldrarna är riktiga familjehundar,
vana vid barn och andra djur. Mamma är adoterad så jag vet ingenting om hennes föraldrar. Pappa är typ stor tax."

På bilderna syns två vuxna hundar och den jag misstänker är pappan liknar inte en tax på långa vägar :rofl:. Mer som en labrador med något kortare ben... dessutom inkorrekt i framstället :meh:

Edit: tydligen är det tiken som är labbeliknande, jag läste lite snabbt. Ändrar dock inte det faktum att det känns mindre lämpligt att avla på den benställningen

Nej, enligt ett flertal uppfödare och MH/MT beskrivare/TL så blir en hund som är genetiskt skottfast inte rädd för skott oavsett om hundar/människor blir rädda i närheten eftersom de inte förstår att det finns något att bli rädd för.
De kan ju därimot kanske ta efter vissa beteenden.

@Modig_Korn @Theodor Jag menade mer att det är konstigt att svart strävhårig och svart korthårig inte är med på belgar-partyt :rofl: Liksom varför inte?
Det finns svarta korthår men iaf de uppfödare som jag känner till håller sig till sin sort och mixar inte de olika färg- och pälsanlagen även om jag känner till att det fötts kullar där olyckan varit framme, de valparna har reggats hos SKK. Nu är belgaren på intet vis hotad som ras så varför skulle man medvetet sabotera de olika pälsvarianterna? Jag har faktiskt väldigt svårt att se något roligt alls i det. :meh:

Nej, det gör inte jag heller, det var ju inte heller det du skrev om. Du skrev tvärt om att låta hunden vara sämre pga en viss färg, att det kunde vara ok. Då snackar vi ju inte om de hundar som har dokumenterat bra mentalitet och dokumenterat bra hälsa, det är ju de bra hundarna, vi snackar om de sämre hundarna och då är min fråga hur dåliga de får vara för att gå i avel pga färgen.

Själv är jag glad åt att ha saluki, en ras där samtliga färger är helt ok (men där merle/harlekin inte finns) och där även exteriören får vara lite hur som helst. I rasstandarden skrivs det bara om hur stora hundarna brukar vara och det står ingenstans angivet hur stor någon vinkel någonstans ska vara. Även pälsen får vara lite som den vill. Det som beskrivs, det är en hundkropp som fungerar till det jaktsätt som rasen har. Jag önskar att fler raser hade en lika generös rasstandard. Den möjliggör verkligen för uppfödare att avla på sunda och bra hundar, om de vill.

Jag tror det har mycket(!) att göra med hur mycket hundarna påverkas av sina ägare. De hundar som verkligen vill samarbeta med ägaren hela tiden och som inte är de största och tuffaste, de lär ju gå att påverka mycket mer än de självständiga hundarna som inte nödvändigtvis tar sin ägare på allt för stort allvar alla gånger.

Min första tik blev rädd efter att vi blivit "överfallna" av fyrverkerier. Hon var gammal då och hade inte reagerat alls tidigare år. Hennes dotter som var med vid samma tillfälle var hela tiden fullständigt obrydd och det är även Aysu och Ebrah. Även Aysu har umgåtts med fyrverkerirädd hund på nyårsafton utan att bli påverkad, men då är hon mer bunden till mig än till den hunden. Hade jag börjat bete mig märkligt så fort fyrverkerier smällde så hade säkert hon reagerat också. Jag tror inte att jag skulle kunna få mina hundar panikslagna, de är för bra mentalt för det, men jag hade garanterat kunnat påverka dem så att de blivit oroliga om jag verkligen gjorde alla fel som öht är möjliga att göra.

Det finns svarta korthår men iaf de uppfödare som jag känner till håller sig till sin sort och mixar inte de olika färg- och pälsanlagen även om jag känner till att det fötts kullar där olyckan varit framme, de valparna har reggats hos SKK. Nu är belgaren på intet vis hotad som ras så varför skulle man medvetet sabotera de olika pälsvarianterna? Jag har faktiskt väldigt svårt att se något roligt alls i det. :meh:

Det var väl ingen som skrev något om att sabotera pälsvarianterna, vi tyckte bara att det var lite lustigt att bara långhåren får vara svarta och undrade varför. Efter att ha kollat upp det verkar det mest vara en slump att det blivit så efter de ursprungliga hundtyperna som fanns regionalt (rätta mig gärna om jag har fel) :)

Nej, enligt ett flertal uppfödare och MH/MT beskrivare/TL så blir en hund som är genetiskt skottfast inte rädd för skott oavsett om hundar/människor blir rädda i närheten eftersom de inte förstår att det finns något att bli rädd för.
De kan ju därimot kanske ta efter vissa beteenden.
Och jag tänker hålla med,jag är helt oskottfast o både hoppar o skriker,duckar mm ,mina hundar ser inget konstigt med det,alla är o har varit skottfasta.Det inkluderar 3 collies :up:

Mmmm, det kommer ju att bli förändring så småningom, den saken är klar ;)
Nu är det främst Terv och Malle som man "korsar". De andra har jag faktiskt inte sett med någon annan variant (än).
Lite orolig är jag dock att T och M-korsningar kommer att producera en massa semilånghår som blir odugliga arbetshundar i både varmt och kallt klimat :crazy:. Jag hoppas att uppfödarna fortsätter att jobba seriöst :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 632
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar