Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mmmm, det kommer ju att bli förändring så småningom, den saken är klar ;)
Nu är det främst Terv och Malle som man "korsar". De andra har jag faktiskt inte sett med någon annan variant (än).
Lite orolig är jag dock att T och M-korsningar kommer att producera en massa semilånghår som blir odugliga arbetshundar i både varmt och kallt klimat :crazy:. Jag hoppas att uppfödarna fortsätter att jobba seriöst :)
Fast att de är semilånghåriga har väl inte med hur bra de klarar varmt och kallt väder? Huvudsaken är ju att pälsens kvalité är bra.

Tinja är ju medellånghårig och hon klarar både 30 minus och plus :rofl:

Det finns svarta korthår men iaf de uppfödare som jag känner till håller sig till sin sort och mixar inte de olika färg- och pälsanlagen även om jag känner till att det fötts kullar där olyckan varit framme, de valparna har reggats hos SKK. Nu är belgaren på intet vis hotad som ras så varför skulle man medvetet sabotera de olika pälsvarianterna? Jag har faktiskt väldigt svårt att se något roligt alls i det. :meh:
Man kan ju "sabba" dem inom sitt eget utseende? Trev x Grönis ger ju fortfarande långhåriga hundar, oklart vilken färg som vinner i första generationen. Lakke x Malle ger ju samma färg fast Lakenoisvalpar i första generationen. Malle x Terv kan bli knivigt färgmässigt men det blir antagligen Malinoisvalpar.

Fast att de är semilånghåriga har väl inte med hur bra de klarar varmt och kallt väder? Huvudsaken är ju att pälsens kvalité är bra.

Tinja är ju medellånghårig och hon klarar både 30 minus och plus :rofl:
Jo i detta fall har det det ;) Det flesta Mallar har inte underull, utan bara ett kort hårlag - medans Terv har underull och täckhår, det är två helt skilda pälslag.
Det finns 4 varianter av hårlag av en anledning... :angel:

Jo i detta fall har det det ;) Det flesta Mallar har inte underull, utan bara ett kort hårlag - medans Terv har underull och täckhår, det är två helt skilda pälslag.
Har Mallar verkligen ingen underull? Om vissa har det, varför avla på hundar utan det? :confused:

Trev x Grönis ger ju fortfarande långhåriga hundar, oklart vilken färg som vinner i första generationen.
Dom blir grå med charbonage och svart mask, eller helsvarta ;)
Jag glömde faktiskt bort att jag sett varianten (finsk kull), men det är 30 år sen så jag hoppas att jag är förlåten :o;)

Nej, enligt ett flertal uppfödare och MH/MT beskrivare/TL så blir en hund som är genetiskt skottfast inte rädd för skott oavsett om hundar/människor blir rädda i närheten eftersom de inte förstår att det finns något att bli rädd för.
De kan ju därimot kanske ta efter vissa beteenden.

Precis såhär tänker jag också. Själva rädslan kan inte komma bara sådär för hunden fattar helt enkelt inte vad man är rädd för. Så upplever jag ju tiken på nyår. Hanarna sitter och flåsar, skakar och klänger på mig och tiken går dit och undrar vad dom gör typ och går sen därifrån och lägger sig.
Eller som när hanen skällt på någon människa som betet sig klumpigt åt. Kom in en man till min vän som när hanen luktade på honom lutade sig över och "hej hej hej!!" och ruskade med handen uppepå hans huvud. Hanen ryggar undan och börjar skälla och tiken börjar kolla sig runtom och skäller även hon på detta plötsliga hot, som hon inte vet var det är :D

Känns som att en hund som tar efter någon annan i rädsla så mycket egentligen inte är helt trygg. Utan bara behöver bekräftelse på att det är obehagligt och därefter förstärks rädslan liksom. Och den ökar.

Känns lite samma som "hundar blir vad man gör dom till".. och speciellt rädslor är ju så starkt arvbara tänker jag. Om det inte är ett trauma då. Men även då verkar ju en del hundar kunna avreagera och gå vidare.

Precis såhär tänker jag också. Själva rädslan kan inte komma bara sådär för hunden fattar helt enkelt inte vad man är rädd för. Så upplever jag ju tiken på nyår. Hanarna sitter och flåsar, skakar och klänger på mig och tiken går dit och undrar vad dom gör typ och går sen därifrån och lägger sig.
Eller som när hanen skällt på någon människa som betet sig klumpigt åt. Kom in en man till min vän som när hanen luktade på honom lutade sig över och "hej hej hej!!" och ruskade med handen uppepå hans huvud. Hanen ryggar undan och börjar skälla och tiken börjar kolla sig runtom och skäller även hon på detta plötsliga hot, som hon inte vet var det är :D

Känns som att en hund som tar efter någon annan i rädsla så mycket egentligen inte är helt trygg. Utan bara behöver bekräftelse på att det är obehagligt och därefter förstärks rädslan liksom. Och den ökar.

Känns lite samma som "hundar blir vad man gör dom till".. och speciellt rädslor är ju så starkt arvbara tänker jag. Om det inte är ett trauma då. Men även då verkar ju en del hundar kunna avreagera och gå vidare.

Mm precis. När jag hade min förra så fattade Ammo inte alls att Plexus blev rädd - han trodde bara det var en konstig lek bara.

Undra om det inte är idioten som tog en kull för ca tio månader sen, när fyra av valparna hamnade på hundstallet och en bortskänktes på blocket och en femte var i en omplaceringsgrupp på Facebook och snurrade länge ?
Kan, kan det ju men man hade väl hoppas att LS hade mer koll på sina 'fall'... Hundstallet skrev iaf att hundarna från den uppfödaren kom dit via vanvårdsärende/omhändertagande.

Inte direkt oseriös avel. Men likväl avel, eller egenskaper.

Hundar som är helt skottfasta, anser ni att man kan göra dom rädda för att man själv är rädd?

Är en diskussion på en schäfersida där det påstås att om man själv är rädd så gör man hunden ofta rädd. Jag håller inte med men har egentligen inget mer än egna erfarenheter som backar upp det.

Om jag tänker på mig själv så är jag rädd för höjder och har tyckt att det varit väldigt obehagligt att gå i gallertrappor. Hundarna jag har haft däremot har aldrig någonsin reagerat på det. Har en kompis som är åskrädd, och inte har hon gjort hundarna rädda. Min hane som är skotträdd sitter och skakar på nyår, men fd schäfern och löwchen som i grunden är skottfasta har inte blivit påverkade det minsta. Hanen som är socialt osäker har inte smittat dom trygga hundarna till att bli osäkra..

Snarare har jag upplevt att de trygga hundarna, trots att de är yngre, har gjort den rädda mer trygg. Och inte alls har förstått VAD de ska vara rädda för. För de har inte alls upplevt situationen som obehaglig.
Nej det tror jag inte. Jag tror man ska förstärka en rädsla som redan finns men inte utlösa en rädsla som inte finns. Om man är extremt rädd själv kan man nog göra hunden lite osäker utan att den sätter det i samband med smällarna utan mer att den reagerar utefter ägarens reaktion.

Har dom inte:confused: Har nog aldrig träffat en malle utan.. Eller så har jag totalt missuppfattat vad underull är:o:confused:

Nu har jag inte helt hängt med i diskussionen kring belgarna, mer än att det varit på tapeten att de svarta ska vara långhår..
Är med i en portugisisk mallegrupp och där är det lite då och då inlägg med svarta mallar, ser alltså ut som Mallar av brukstyp men är kolsvarta. Nu är ju min portugisiska väldigt knackig:o, men är detta något som regleras olika i olika länder? Eller hur kan det komma sig att de är ok där, men inte här (tar För givet att det inte ljugs om att de är reggade)?

Man kan ju "sabba" dem inom sitt eget utseende? Trev x Grönis ger ju fortfarande långhåriga hundar, oklart vilken färg som vinner i första generationen. Lakke x Malle ger ju samma färg fast Lakenoisvalpar i första generationen. Malle x Terv kan bli knivigt färgmässigt men det blir antagligen Malinoisvalpar.
Varför skulle man? :confused:

Nu har jag inte helt hängt med i diskussionen kring belgarna, mer än att det varit på tapeten att de svarta ska vara långhår..
Är med i en portugisisk mallegrupp och där är det lite då och då inlägg med svarta mallar, ser alltså ut som Mallar av brukstyp men är kolsvarta. Nu är ju min portugisiska väldigt knackig:o, men är detta något som regleras olika i olika länder? Eller hur kan det komma sig att de är ok där, men inte här (tar För givet att det inte ljugs om att de är reggade)?
Som tidigare sagts så är det ju respektive land som sätter rasstandarden och svart är inte en godkänd färg på malle oavsett om det är Belgien eller Portugal. Ja, det förekommer att det sker parningar över "gränserna" pga slarv om inte annat och man kan få regga valparna efter en sån parning. De reggas då som malle, terv, lakke eller grönis beroende på hur de ser ut och det kan finnas olika pälsanlag i en och samma kull. Parar man en terv med en grönis så reggas svarta valpar som grönis och bruna som terv även om de föds i samma kull om det inte är ändrat nu.

Jag har hittills aldrig sett en kolsvart malle, alla jag sett på bild har varit mörkbruna eller brunsvarta, aldrig kolsvart.

Som tidigare sagts så är det ju respektive land som sätter rasstandarden och svart är inte en godkänd färg på malle oavsett om det är Belgien eller Portugal. Ja, det förekommer att det sker parningar över "gränserna" pga slarv om inte annat och man kan få regga valparna efter en sån parning. De reggas då som malle, terv, lakke eller grönis beroende på hur de ser ut och det kan finnas olika pälsanlag i en och samma kull. Parar man en terv med en grönis så reggas svarta valpar som grönis och bruna som terv även om de föds i samma kull om det inte är ändrat nu.

Jag har hittills aldrig sett en kolsvart malle, alla jag sett på bild har varit mörkbruna eller brunsvarta, aldrig kolsvart.
Och parar man en terv med en terv och får grönisar så reggas dom ff som 2 olika varianter av belgare

Så långt är jag med att de reggas efter päls oavsett föräldrar :) Var bara det där med att svart behövde vara långhår för att vara ok som jag inte visste och blev förvånad över då det varit lite foton då och då i gruppen :)

Så långt är jag med att de reggas efter päls oavsett föräldrar :) Var bara det där med att svart behövde vara långhår för att vara ok som jag inte visste och blev förvånad över då det varit lite foton då och då i gruppen :)
Det finns ju grönisar med dålig päls och det är verkligen inte en sämre hund för det, vill man avla och ställa ut så kommer man inte vinna några priser, vill man träna och tävla så spelar det ingen roll att standarden säger att de ska ha mer päls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 632
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar