Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men herregud!
Jag undrar mest varför tiken dog. Det är ytterst ovanligt att en til dör under en förlossning om den redan är hos klinik. De fall jag hört om är när livmodern brustit och valparna hamnat fritt i buken och skapat en massiv infektion i bukhåla med efterföljande chock. De tikarna har dock drabbats i hemmet och inte gått att rädda när de väl kommit till veterinär (2 st jag hört om).
Varit med om en katt där det hände, ägarna kom in 2 dagar(!) efteråt och ändå klarade sig katten! Katter är riktiga överlevare...

Enligt vad jag har förstått så fick valpägarna hjälp av en person som var erfaren angående valpning som åkte över för att bedöma när tiken möjligtvis kunde tänkas föda. Hon tog bland annat tikens temp, vilken visade sig vara låg. Dagen efter ringde valpägarna till den erfarna personen och berättade att tiken betedde sig konstigt. Då åkte personen över till valpägarna och mycket riktigt var det en förlossning på gång. Det visade sig dock under förlossningen att tiken hade dåliga krystvärkar och personen misstänkte då att tiken hade kalkbrist (eller liknande?). Vilket hon senare fick veta att hon hade rätt i. Personen hjälpte då till att köra tjejerna till djursjukhuset och då föddes en valp under resans gång i bilen. Efter att valpen var född och tiken tog emot den så fortsatte de resan till djursjukhuset. Sedan föddes en valp när tiken var inne i kliniken. Efter att den valpen fötts så började tiken krampa med huvudet bakåt. Veterinärerna försökte rädda henne, men man konstaterade att hon därefter blev hjärndöd och då fanns inget att göra.

Enligt vad jag har förstått så fick valpägarna hjälp av en person som var erfaren angående valpning som åkte över för att bedöma när tiken möjligtvis kunde tänkas föda. Hon tog bland annat tikens temp, vilken visade sig vara låg. Dagen efter ringde valpägarna till den erfarna personen och berättade att tiken betedde sig konstigt. Då åkte personen över till valpägarna och mycket riktigt var det en förlossning på gång. Det visade sig dock under förlossningen att tiken hade dåliga krystvärkar och personen misstänkte då att tiken hade kalkbrist (eller liknande?). Vilket hon senare fick veta att hon hade rätt i. Personen hjälpte då till att köra tjejerna till djursjukhuset och då föddes en valp under resans gång i bilen. Efter att valpen var född och tiken tog emot den så fortsatte de resan till djursjukhuset. Sedan föddes en valp när tiken var inne i kliniken. Efter att den valpen fötts så började tiken krampa med huvudet bakåt. Veterinärerna försökte rädda henne, men man konstaterade att hon därefter blev hjärndöd och då fanns inget att göra.

Vad konstigt! Haft krampade tikar pga kalkbrist och de återhämtar sig inom några minuter efter intravenös kalkgiva.
Den måste haft mycket otur.

Har inte följt storyn, känns inte som det är något man vill "gotta" in sig i nu. Blir mest arg. Hoppas att de är så pass ansvarsfulla att de aldrig mer försöker sig på avel igen. Vet inte vilka förberedelser man preppar sin tik med inför avel men just på så små hundar känns det ju som om man borde tillföra kalk i stor utsträckning. Dräktiga människor får ju ta alla möjliga tillskott, typ blutsaft osv.

Har inte följt storyn, känns inte som det är något man vill "gotta" in sig i nu. Blir mest arg. Hoppas att de är så pass ansvarsfulla att de aldrig mer försöker sig på avel igen. Vet inte vilka förberedelser man preppar sin tik med inför avel men just på så små hundar känns det ju som om man borde tillföra kalk i stor utsträckning. Dräktiga människor får ju ta alla möjliga tillskott, typ blutsaft osv.

Det enda man ska göra är att ge tiken ett enregitätt foder med rätt calcium/fosfor-halt och givetvis utfodra rätt mängd dvs öka givan successivt i sista delen av dräktigheten.
Att tillsätta kalk under dräktigheten kan tvärt om bidra till kalkbrist senare. En del raser där gomspalt är frekvent förekommande rekommenderas ett folsyra-tillskott i övrigt ska inga tillskott behöva ges.
Det kan dock vara till fördel att redan under dräktigheten ge probiotika då detta bidrar till en god tarmhälsa hos både tik och valpar och minskar risken för problem, men inget måste.

Men herregud!
Jag undrar mest varför tiken dog. Det är ytterst ovanligt att en til dör under en förlossning om den redan är hos klinik. De fall jag hört om är när livmodern brustit och valparna hamnat fritt i buken och skapat en massiv infektion i bukhåla med efterföljande chock. De tikarna har dock drabbats i hemmet och inte gått att rädda när de väl kommit till veterinär (2 st jag hört om).
Varit med om en katt där det hände, ägarna kom in 2 dagar(!) efteråt och ändå klarade sig katten! Katter är riktiga överlevare...

Känns som ägaren har legat efter i allt runt den här arma hunden, så jag skulle inte bli förvånad om hunden kom in på tok för sent.

Tyvärr får jag en känsla av att mycket handlar om pengar här och det baserar jag på att ägaren hellre sliter upp valparna från en amma som funkar och chansar på en ny än kompenserar ammaägaren med pengar. Något som de flesta hade sett som en självklarhet att göra.

Och medans jag skrev och postade hann mer info om tiken komma.

Känns som ägaren har legat efter i allt runt den här arma hunden, så jag skulle inte bli förvånad om hunden kom in på tok för sent.

Tyvärr får jag en känsla av att mycket handlar om pengar här och det baserar jag på att ägaren hellre sliter upp valparna från en amma som funkar och chansar på en ny än kompenserar ammaägaren med pengar. Något som de flesta hade sett som en självklarhet att göra.

Och medans jag skrev och postade hann mer info om tiken komma.

Vad jag har förstått begärde ammans ägare bara 5.000 för att ta hand om valparna i åtta veckor. Det tyckte jag var ett snällt pris för att ta hand om dem, men vad jag förstod ville valpägarna hellre att ammans ägare skulle betala för valparna :eek:. Får också känslan av att de mest tänker på pengarna i det här fallet.

Vad jag har förstått begärde ammans ägare bara 5.000 för att ta hand om valparna i åtta veckor. Det tyckte jag var ett snällt pris för att ta hand om dem, men vad jag förstod ville valpägarna hellre att ammans ägare skulle betala för valparna :eek:. Får också känslan av att de mest tänker på pengarna i det här fallet.

Menar du att ägaren tyckte ammaägaren skulle köpa valparna....alltså betala och behålla dom?!:eek:

Det var ju ett jäkligt smidigt sätt att kränga blandrasvalpar på:rage:

Och 5000:- var ett jäkligt schysst pris!

Menar du att ägaren tyckte ammaägaren skulle köpa valparna....alltså betala och behålla dom?!:eek:

Det var ju ett jäkligt smidigt sätt att kränga blandrasvalpar på:rage:

Och 5000:- var ett jäkligt schysst pris!

Utifrån hur jag förstod saken och hur andra kommenterade så verkade det som att valpägarna ville att uppfödaren skulle köpa valparna av dem. Vilket uppfödaren såklart inte gick med på.

Ehehm Pia Snellman verkar ha hur många hundar som helst till salu... Man undrar ju lite hur många hundar hon har hemma hos sig totalt...

Om det är den sidan/annons jag hittade just som är hon så är det typ mellanting... "pias kennel" men med ett annat namn som ägare till "kenneln".

För övrigt verkar priset på små blandras hundar ha sjunkit drastiskt, det är ju skitbra.

När jag googlade hennes namn verkar hon ha bytt..
Tragiskt hur hon fortfarande kan hålla på :(

Utifrån hur jag förstod saken och hur andra kommenterade så verkade det som att valpägarna ville att uppfödaren skulle köpa valparna av dem. Vilket uppfödaren såklart inte gick med på.

Vilket borde ju vara självklart att en seriös uppfödare inte kunde göra då det skulle handla om blandrashandel och det strider mot SKKs regelverk. :meh:

När jag googlade hennes namn verkar hon ha bytt..
Tragiskt hur hon fortfarande kan hålla på :(

Kände inte igen namnet sedan tidigare så jag fick googla på det. Tråkigt att hon fortfarande håller på med bedrägeri. Vad jag har förstått finns det ofta ingen hund när hon lägger ut annons.

Vilket borde ju vara självklart att en seriös uppfödare inte kunde göra då det skulle handla om blandrashandel och det strider mot SKKs regelverk. :meh:

Precis. Valparnas ägare påstod ett tag att ammans ägare och transportören stulit valparna men tror knappast att ammans ägare skulle ha ett intresse av att göra det då hon riskerar att bli utesluten om hon beblandar sig med blandraser. Enligt SKK får ammans ägare inte ens ta emot valpspekulanter till ammavalpar i sitt hem :cautious:.

I dag fick jag reda på att min bekant köpt en oreggad fralla-tik och eventuellt funderade på att ta valpar på den sen, för att bekosta en husrenovering. :crazy:
:banghead:

Såg en efterlysning där nån ville ha information om allt som rör parning för hon ville så gärna para sin lilla blandrastik med hanhunden i samma trapphus, hanen såg ut att vara "nån typ av pudel". Den verkade ju frisk och så där också, så nu behövde hon bara veta vad allt kostade och så... :sneaky:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 636
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar