Men herregud!
Jag undrar mest varför tiken dog. Det är ytterst ovanligt att en til dör under en förlossning om den redan är hos klinik. De fall jag hört om är när livmodern brustit och valparna hamnat fritt i buken och skapat en massiv infektion i bukhåla med efterföljande chock. De tikarna har dock drabbats i hemmet och inte gått att rädda när de väl kommit till veterinär (2 st jag hört om).
Varit med om en katt där det hände, ägarna kom in 2 dagar(!) efteråt och ändå klarade sig katten! Katter är riktiga överlevare...
Enligt vad jag har förstått så fick valpägarna hjälp av en person som var erfaren angående valpning som åkte över för att bedöma när tiken möjligtvis kunde tänkas föda. Hon tog bland annat tikens temp, vilken visade sig vara låg. Dagen efter ringde valpägarna till den erfarna personen och berättade att tiken betedde sig konstigt. Då åkte personen över till valpägarna och mycket riktigt var det en förlossning på gång. Det visade sig dock under förlossningen att tiken hade dåliga krystvärkar och personen misstänkte då att tiken hade kalkbrist (eller liknande?). Vilket hon senare fick veta att hon hade rätt i. Personen hjälpte då till att köra tjejerna till djursjukhuset och då föddes en valp under resans gång i bilen. Efter att valpen var född och tiken tog emot den så fortsatte de resan till djursjukhuset. Sedan föddes en valp när tiken var inne i kliniken. Efter att den valpen fötts så började tiken krampa med huvudet bakåt. Veterinärerna försökte rädda henne, men man konstaterade att hon därefter blev hjärndöd och då fanns inget att göra.