Glöm inte påminna dom om att ett snitt kostar runt 20.000 om allt går som det ska.
Men vad gör det när man kan kränga valparna för 15-20.000 kr? Snabbt ihoptjänat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glöm inte påminna dom om att ett snitt kostar runt 20.000 om allt går som det ska.
Dom verkar ju ha en dålig ekonomi så att lägga ytterligare 20 INNAN det finns några valpar att sälja kanske botar dom,annars kan man tala om att 1 eller flera valpar kan stryka med pga snittet,eller att tiken kanske inte överlever o vad det då innebär att leta amma eller handuppföda, alla rysar historior är tillåtna, det är fel ras för ekonomi avel .Men vad gör det när man kan kränga valparna för 15-20.000 kr? Snabbt ihoptjänat
Dom verkar ju ha en dålig ekonomi så att lägga ytterligare 20 INNAN det finns några valpar att sälja kanske botar dom,annars kan man tala om att 1 eller flera valpar kan stryka med pga snittet,eller att tiken kanske inte överlever o vad det då innebär att leta amma eller handuppföda, alla rysar historior är tillåtna, det är fel ras för ekonomi avel .
Vet en som hämtade en blandistik på Hundstallet med syfte att ta valpar och bygga uterum. Hanen var familjens extremt allergiske schäfer/rottis. Efter två kullar stod ett stort uterum på plats för härliga sommardrinkar. Hanen avlivades så fort kull nr två var bekräftad tack och lov. Han hade då svårt att gå rakt pga hur han ruskade på sitt huvud pga öronbesvären och han pep konstant av smärtan
Tiken gavs bort till en kompis. Hon dog av hjärtsvikt ca två år senare. De blev 5 resp 6 år. Bra avelsmattrial. Avel när den är som vidrigast
Såg en efterlysning där nån ville ha information om allt som rör parning för hon ville så gärna para sin lilla blandrastik med hanhunden i samma trapphus, hanen såg ut att vara "nån typ av pudel". Den verkade ju frisk och så där också, så nu behövde hon bara veta vad allt kostade och så...
Jag slutade läsa efter ursprungsinlägget, kände att jag blev lite...trött. Bra att hon tog till sig iallafall!Extremt komiskt att hon la in detta på "baksidan" . Till hennes försvar slog hon dock inte alls ifrån sig utan tog till sig av de svar hon fick som avrådde från avel
Stackars lilla tiken det är alltid lika tragiskt med de här historierna. Tyvärr tillhör de inte ovanligheterna. Det är nästan alltid chihuahuablandisar/oreggade det handlar om också. Det är förfärligt hur mycket förlossningsproblem dom har.
Min senaste och dyraste var 18400 i karlstad 2011Nu har jag ju haft försäkring som täckt men de snitt jag upplevt har egentligen gått på mellan 25-50.. Utan inläggning på nån av dem
Just därför är det extra tragiskt att man knappt vågar sälja tikar för att varenda jäkel ska avla på chihuahua (jag säljer ju då endast renras men utgår ifrån att gatukorsningarna är än värre drabbade). Även på renras har jag hört det mesta och det verkar tyvärr inte sällsynt med folk som lämnar en högdräktig tik ensam hemma för att man inte tänker på att det kan dra igång och att hon kan behöva hjälp. Jag ser inte rasen som självvalpande utan man SKA vara där och stötta, vilket jag iofs tycker med alla raser men om möjligt ännu viktigare med de med lätt till problem.
Jag välkomnade min senaste kull nyligen, tikens tredje kull och hon är en stjärna på att valpa och ta hand om sina små, men lik förbaskat vågar jag knappt åka och handla när det närmar sig.
Kalkbrist är inget specifikt för rasen dock, jag tror inte kalk var den stora grejen här, snarare girighet, okunskap och en total brist på omtanke om hund och senare valpar. 5k är en skitsumma för att ha hand om en kull!!
Nu har jag ju haft försäkring som täckt men de snitt jag upplevt har egentligen gått på mellan 25-50.. Utan inläggning på nån av dem
Kalkbrist är nog inget rasbundet överhuvudtaget, men inte ovanligt några veckor in i digivningen men ibland även kring valpning.
Hos oss (Stockholm) går väl ett snitt på ca 25-30.000 kr på akuttid men då har man oftast gjort saker innan som blodprover, röntgen, evtl UL, gett dropp/mediciner.
Att lägga in en tik efter kejsarsnitt gör man väldigt sällan eftersom valparna ju behöver dia.
Det skulle bara vara om hon var döende.
Ibland blir jag tokig på renrasavel.
Ectropion, jag ser det överallt nu för tiden. På boxrar, på spaniels, på drevers, på bassets, grand danois, frallor.. Stackars hundar som går omkring med röda, rinniga ögon på grund av människors idiotiska avel. Testa själv att dra ner de undre ögonlocken,det är INTE skönt. Tänk då att ha så konstant, hela livet!
Nej, uppenbarligen inte, men jag tycker att de som avlar renrasigt borde ha mer vett än att avla fram hundar med hälsodefekter.Du tänker att det enbart drabbar de med stamtavla?
Yep men att det skulle vara den enda anledningen till att det gick skit med just den här sannolikt misskötta tiken/kullen känns otippat, sällan det går så extremt fort om man åker in direkt man märker nåt är dåligt.
Klart man i regel gör nåt innan snittet, det räknar jag in i summan. Här vet jag ingen vet som snittar utan att ha tagit en röntgen och/eller UL innan så det är klart det går med i summan.
Jag vet att man sällan lägger in efter snitt, tack, har gjort fyra de senaste åren+jobbat på djursjukhus även om det var ett gäng år sedan. Att jag kommenterade det var för att förtydliga att summan kan bli uppåt 50 som det blev för mig ändå.
Du tänker att det enbart drabbar de med stamtavla?
Från blocket:
Valpar dricker morsmjölk fortfarande, och nu äter de mest Taste of the Wild valpmat, som är blötlagt. Hundar kan få problem med Fex njurar om de får torrfoder som inte är blötlagt.
OMG kommer alla valpar som äter torr mat dö av njursvikt nu?
Mamman er en korthårig gulbrun blandrashund.
Faren är långhårig skuggad sobel Collie med ett par% Tervueren, från sin mors sida, farmor är här hemma också. Valpfarens far är renrasig tricolor Collie. Hundarna är vallhundar, fars mor och far har testat valla får, de har det i blodet. Men allt måste läras till hundarna på ett bra sätt, så att en ska kunna samarbeta.
Blir nog finfina vallhundar det där
Golden retriever valpar med färg