Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ju det jag menade i mitt ursprungsinlägg - att det är väldigt ovanligt att tiken dör av kalkbrist om den redan kommit till klinik. Så antingen finns det mer bakom (typ att de åkte in för sent) eller så hade tiken extremt otur. Kramperna upphör omedelbart efter en intravenös injektion av kalciumkarbonat men kanske hade tiken redan krampat länge i bilen och utvecklat hjärnödem innan de kom fram.
"Hjärndöd" blir man inte av kalkbrist men det kan utvecklas ett ödem i hjärnan som gör att hunden blir komatös. Antingen ville inte djurägarna utsätta tiken för den intensivvård som krävs vid hjärnödem eller så fanns det inte den kunskapen/möjligheten hos den veterinären. Så spekulerar jag.

Då är jag med, jag tänker exakt likadant!!

Tror @Fisherling menade att de som avlar renrasigt borde ju ha mer vett än att avla på defekter (i detta fallet ögonlock som dras nedåt) iom att de ska vara just det, seriösa.

* Edit, fisherling hann visst svara själv :p

Ja absolut! Sen kan ju tyvärr vissa grejer poppa upp utan att man vill ha in det i linjerna. Ska man ha in nytt blod och lägga till osäkerheten i att många uppfödare tyvärr mörkar en del negativa saker som finns så är det svårt att helt gardera sig.. Ibland upplever jag att en del tror att precis alla egenskaper man får i en renraskull är något man räknat med, eller till och med önskar. Men ibland kommer det ju saker som man verkligen inte vill ha in eller inte kunnat räkna med och då får man jobba vidare därifrån och plocka bort ur aveln även om det svider.. den perfekta hunden finns ju inte än så det blir ju en ständig avvägning för att försöka förbättra nästa generation ännu mer än den nuvarande osv (är mitt tänk iaf).
Jag tänker då att om man har en ras med mycket problem med ögonen så kanske en hund med väldigt lite problem jämfört med övriga ändå går in i avel för att det är bättre än det som finns, även om den inte är helt perfekt..? Men nu svamlar jag bara, det är inte ett stort problem i min egen ras men här har vi annat att kämpa med. Sedan kan jag iofs tycka att om väldigt många i en ras har stora problem med en viss grej så kanske man ska diskutera om den rasen ska avlas på alls, men då är vi inne i en helt annan diskussion.. som iofs är intressant :)

Hittade en lite intressant uppfödare av en sällskapsras idag. De har en annons med valpar på blocket med texten:

"Då vi gjort denna kombination tidigare vet vi att dem har ett super härligt temperament." Tänk om man själv var sådär synsk :up:

(Jo de har såklart större aning om valparnas temperament än om de skulle gjort en helt okänd kombination, jag bara tyckte det var så kul formulerat :p)

Hursomhelst så gick jag in på deras hemsida och läste om första bästa tik och vad står det om inte "lite rädd och försiktig av sig därför som hon inte är med i utställningsringen längre då vi såg att hon inte mådde bra av det." Tiken har två kullar efter sig... alltså nog för att det är en sällskapsras av det mindre, fluffiga slaget men en utställning måste de väl ändå klara av O_o

Hursomhelst så gick jag in på deras hemsida och läste om första bästa tik och vad står det om inte "lite rädd och försiktig av sig därför som hon inte är med i utställningsringen längre då vi såg att hon inte mådde bra av det."

Synnerligen korkat. "Vi har en jättefin hund, enda anledningen till att hon inte är dränkt i rosetter är att hon är för rädd för ringen". Är det inte bättre att hålla tyst om man vill lura på folk valpar med potentiella rädslor?

Synnerligen korkat. "Vi har en jättefin hund, enda anledningen till att hon inte är dränkt i rosetter är att hon är för rädd för ringen". Är det inte bättre att hålla tyst om man vill lura på folk valpar med potentiella rädslor?

Alltså...nu har du stalkat "hund" länge och fortfarande inte fattat att en hund blir vad man gör den till O_o

Läxa tills i morgon blir att träna in detta!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
158 998
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 636
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar