Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast du skrev ju "alla raser har inte gått över tio tolvtusen än.", och då undrade jag vilka raser du menade. Att det finns vissa billigare exemplar är ju känt, men jag trodde du menade att det fanns raser som inte kostade mer än "tio tolvtusen" vanligtvis.
"äntligen någon som sa vad jag ville höra"

(tycker förövrigt aldrig att man ska korsa BC för de har så starka instinker. Om man nu nödvändigtvis ska korsa. Kanske har fel men har extremt dåliga erfarenheter av BC blandisar)

Ha ha precis :)

Blandraser kan ju bli hur som helst, jag har umgåtts med två stycken hundar som var blandning av stövare och bordercollie, och båda var superlugna. vet inte om de berodde på jakthunden.
Sen hAR jag träffat flera border collie schäfer rottis .. som har haft mer energi och stök.
Och en vän har en schäfer /labrador /collie som alltid varit världens enklaste att ha med på allt, ridturer som i stan, aldrig varit stökig.
Medans min egen schäfer labrador och westie varit desto mer krävande !

Ha ha precis :)

Blandraser kan ju bli hur som helst, jag har umgåtts med två stycken hundar som var blandning av stövare och bordercollie, och båda var superlugna. vet inte om de berodde på jakthunden.
Sen hAR jag träffat flera border collie schäfer rottis .. som har haft mer energi och stök.
Och en vän har en schäfer /labrador /collie som alltid varit världens enklaste att ha med på allt, ridturer som i stan, aldrig varit stökig.
Medans min egen schäfer labrador och westie varit desto mer krävande !

Har träffat ett par bc/australian shepherd (den ena har vi på jobbet :yuck:) och de har vart vaktiga, värdelösa på att valla och vart ruskigt krävande. Inte min kopp te :angel:

Edit: de har vallat allt dock. Inte alltid önskvärt...

Har träffat ett par bc/australian shepherd (den ena har vi på jobbet :yuck:) och de har vart vaktiga, värdelösa på att valla och vart ruskigt krävande. Inte min kopp te :angel:
Man tror ju att folk med de två raserna är lite seriösare , har fått det intrycket , men tydligen inte, sååå värdelöst !!

Blev väldigt illa berörd när jag läste ett upprop på vårt områdes facebook-sida om att "kan dom sluta smälla nu, för min ena hund är oerhört rädd och har dessutom valpar nu" :banghead: Jag dom smäller för jäkligt här och inte bara runt nyår och det är oerhört jobbigt och tråkigt - men att medvetet avla på en hund som är så rädd och dessutom göra det så den har valpar vid den tid när den är som mest rädd - höjden av osmaklighet :rage: Stackars små valpar som ska växa upp med en mamma-hund som osar av rädsla dygnet runt nu :(
Fast det finns å andra sidan skottfasta hundar, tom jakthundar som ändå inte fixar raketer. Om det är visslande ljud följt av smäll kan det göra ont i öronen och hunden sätter de två ljuden i samband. Hunden kan ju också ha fått en förvärvd rädsla som inte är medfödd.

Men om den har ljud och skotträdslor med sig sen liten är det ju skit att avla på den.

Fast det finns å andra sidan skottfasta hundar, tom jakthundar som ändå inte fixar raketer. Om det är visslande ljud följt av smäll kan det göra ont i öronen och hunden sätter de två ljuden i samband. Hunden kan ju också ha fått en förvärvd rädsla som inte är medfödd.

Men om den har ljud och skotträdslor med sig sen liten är det ju skit att avla på den.

Rädd sedan tidigare för fyrverkerier och man väljer att para den och i lagom tid för att ha valparna vid nyår i ett område där det är rena världskriget i flera veckor - känt problem här :meh: Ordagrant "min hund är jätterädd för smällare och nu när hon har valpar är hon mycket värre....." Så nog visste dom om det allt.

Rädd sedan tidigare för fyrverkerier och man väljer att para den och i lagom tid för att ha valparna vid nyår i ett område där det är rena världskriget i flera veckor - känt problem här :meh: Ordagrant "min hund är jätterädd för smällare och nu när hon har valpar är hon mycket värre....." Så nog visste dom om det allt.
Ja att valpa vid nyår är rätt pantat.

Alltså. Ibland önskar jag att jag kunde vara obrydd, lite mer okräsen, lite mer "men min hund är söt, då är det bra!". Jag blir så deppig av att se all oseriös avel och allt annat elände.

Finns en kvinna som har haft djurförbud som är känd i dobermannvärlden som återigen verkar vara på g med att skaffa avelsdjur :(
Får hoppas LS kollar efter anmälningarna de får bli in.

Finns en kvinna som har haft djurförbud som är känd i dobermannvärlden som återigen verkar vara på g med att skaffa avelsdjur :(
Får hoppas LS kollar efter anmälningarna de får bli in.

Dobermann igen? I så fall borde det väl gå att varna uppfödare som har hundar till salu osv? Vet inte hur stor dobermannvärlden är, men salukivärlden är så liten att det blir mycket(!) svårt att köpa saluki igen om man skulle fått djurförbud eller på annat sätt verkligen misskött sina hundar.

Dobermann igen? I så fall borde det väl gå att varna uppfödare som har hundar till salu osv? Vet inte hur stor dobermannvärlden är, men salukivärlden är så liten att det blir mycket(!) svårt att köpa saluki igen om man skulle fått djurförbud eller på annat sätt verkligen misskött sina hundar.
Hon ska tydligen importera tik, så det är svårt. I Sverige finns det ingen vettig uppf som skulle sälja till henne men det finns de som inte är så petiga plus att det finns en hel del som bara säljer importhundar och jag vet inte hur mkt de bryr sig.

Känns lite likadant som när folk skriver att hundarna är ögonlysta, och "glömmer" att nämna att det visade sig att någon av dem hade någon typ av ögonfel osv. Varför ens bry sig om att göra diverse undersökningar, tester m.m. om inte för att det ska kunna hjälpa till att sålla bort osunda hundar?
Höftledsröntgad kan det stå i en annons, och kollar man på hunddata står det HD C :banghead:

Humlas bror har nu använts i avel två gånger och jag vet inte vad som gör mig mest förbannad. Att hon använder en bruksavlad malle till blandisavel eller det faktum att hon lägger över ansvaret på andra och får det att låta som att hon, som faktiskt äger och ansvarar för hunden, inte har något som helst ansvar i det hela. Man kan bara hoppas att valparna hamnar i bra hem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar