Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är ute och går med mina två dvärgschnauzrar och möter en kvinna med en liten hund, snäppet mindre än mina, vi pratar lite och hon kommenterar att hon tycker att min ras ser så häftig ut och sen kommer kommentarerna... "Undra hur valparna skulle se ut om man parade dom"... "Gula hundar med skägg"... Så jag frågar vad det är för ras och det visar sig vara chihuahua, shi tzu och två småraser till som jag inte kommer ihåg... Den såg ut som en liten spets och kanske lite chihuahua... Kan tillägga att jag just berättat att Qarusell är kastrerad men hon kanske syftade på Ultima... :crazy:

Är ute och går med mina två dvärgschnauzrar och möter en kvinna med en liten hund, snäppet mindre än mina, vi pratar lite och hon kommenterar att hon tycker att min ras ser så häftig ut och sen kommer kommentarerna... "Undra hur valparna skulle se ut om man parade dom"... "Gula hundar med skägg"... Så jag frågar vad det är för ras och det visar sig vara chihuahua, shi tzu och två småraser till som jag inte kommer ihåg... Den såg ut som en liten spets och kanske lite chihuahua... Kan tillägga att jag just berättat att Qarusell är kastrerad men hon kanske syftade på Ultima... :crazy:
Känns som för många år sedan när jag mötte en kvinna med en jack russel hane. Hon tyckte det var sååå synd att min tik var kastrerad, för tänk så fina valpar dom skulle kunnat få annars. Jag hade shar-pei på den tiden :nailbiting::banghead:

Alltså... De flesta blandraser kan man googla på typ "Jack russell terrier shar pei mix" så kommer det upp bilder på hundar så får man kolla på beskrivningarna som medföljer bilderna.

Åhgud. Googlade Shar Pei/JRT och fick upp ett gammalt forum om "designer mixes"... ganska komiskt att de själva kallar sina hundar för "designer" mixes. Man erkänner ju rakt av att utseendet (och namnet) är huvudsyftet med mixandet. :wtf:
Här sitter alltså folk och hyllar sina Snorkies, Borgis, Daniffer, Newfypoos och gud vet vad.
Nån ville absolut ha en "Pomeagle" men kunde inte hitta "uppfödare" nånstans. Då fick denna på allvar rådet att "leta upp en vän som har en beagle och en annan som har en pomeranian!" :banghead: (tur att personen inte hade några sådana vänner)

Åhgud. Googlade Shar Pei/JRT och fick upp ett gammalt forum om "designer mixes"... ganska komiskt att de själva kallar sina hundar för "designer" mixes. Man erkänner ju rakt av att utseendet (och namnet) är huvudsyftet med mixandet. :wtf:
Här sitter alltså folk och hyllar sina Snorkies, Borgis, Daniffer, Newfypoos och gud vet vad.
Nån ville absolut ha en "Pomeagle" men kunde inte hitta "uppfödare" nånstans. Då fick denna på allvar rådet att "leta upp en vän som har en beagle och en annan som har en pomeranian!" :banghead: (tur att personen inte hade några sådana vänner)
Åh, var det med bilder också? Kan du inte skicka länk till mig, jag blir ju nyfiken :p

Jag bildgooglade shar pei mix. Jag ångrar det bittert.

Cocker Pei

be97c482925bde88760aab01722ca38a.jpg

Bullpei

0b910edf9c00b3e2e6e4150e435260f7.jpg

Sharbass

Betty_0927_CR_LR_P1170275-1024x650.jpg

Sharpug (eller Ori Pei som "rasen" av någon anledning kallas)

American-Ori-Pei-Images.jpg

Border Pei

356dfa6f958c93b43964af53358de743.jpg

Sharlab

0d3a331c9303826b75abffd4e89c1e13.jpg

Jag bildgooglade shar pei mix. Jag ångrar det bittert.

Cocker Pei

be97c482925bde88760aab01722ca38a.jpg

Bullpei

0b910edf9c00b3e2e6e4150e435260f7.jpg

Sharbass

Betty_0927_CR_LR_P1170275-1024x650.jpg

Sharpug (eller Ori Pei som "rasen" av någon anledning kallas)

American-Ori-Pei-Images.jpg

Border Pei

356dfa6f958c93b43964af53358de743.jpg

Sharlab

0d3a331c9303826b75abffd4e89c1e13.jpg

Det som däremot är väldigt intressant är detta som jag tidigare om åren redan sett - nämligen att shar-peiens utseende har stor genomslagskraft. Därför borde det vara lätt att inkorsa andra raser i shar-pei och däremot få in friskare gener, men det har nog aldrig funnits på kartan då rasen inte är "liten" gällande avelsbasen.

Hittade en tråd på familjeliv där en familj skulle kolla på BC/labbe/schäfer.
Den perfekta hunden som vill ha fart och fläkt men inte valla.

Vallhund/apportör/vakt
Strålande korsning.

De flesta skriker nej, köp renrasigt för det kan bli katastrof.
Sen ska ts motivera varför blandras...
"Jag struntar i ni tycker att man ska välja en renrasig, jag vill ha det bästa av flera raser inte bara en"

Jag tycker om lakrits, kräftor och potatisklyftor var för sig. Skulle smaka skit om jag blandade allt...

Hittade en tråd på familjeliv där en familj skulle kolla på BC/labbe/schäfer.
Den perfekta hunden som vill ha fart och fläkt men inte valla.

Vallhund/apportör/vakt
Strålande korsning.

De flesta skriker nej, köp renrasigt för det kan bli katastrof.
Sen ska ts motivera varför blandras...
"Jag struntar i ni tycker att man ska välja en renrasig, jag vill ha det bästa av flera raser inte bara en"

Jag tycker om lakrits, kräftor och potatisklyftor var för sig. Skulle smaka skit om jag blandade allt...
Varför isf inte skaffa två hundar av olika raser om man nu önskar hund av olika typer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 333
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 851
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar