Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som däremot är väldigt intressant är detta som jag tidigare om åren redan sett - nämligen att shar-peiens utseende har stor genomslagskraft. Därför borde det vara lätt att inkorsa andra raser i shar-pei och däremot få in friskare gener, men det har nog aldrig funnits på kartan då rasen inte är "liten" gällande avelsbasen.

Nej, nu verkar det mest som om folk korsat alla möjliga raser med Shar Pei och resultaten har blivit rena karikatyrer. :crazy:

Sharberian husky

7acf5fb2c6a9ded3379fae2429c73069.jpg

Sharbeagle

Beagle-Shar-Pei-Mix.jpg

Weimapei

73ae659fb0ae692bd467b5dbd0b4727a.jpeg

Pei Crested

207179110.jpg

Jag kommer ihåg att det var några kullar med shar pei/whippet för några år sedan. Såg ett par som vuxna och de blev faktiskt väldigt snygga. Som en smäckrare bone mouth

Åhgud. Googlade Shar Pei/JRT och fick upp ett gammalt forum om "designer mixes"... ganska komiskt att de själva kallar sina hundar för "designer" mixes. Man erkänner ju rakt av att utseendet (och namnet) är huvudsyftet med mixandet. :wtf:
Här sitter alltså folk och hyllar sina Snorkies, Borgis, Daniffer, Newfypoos och gud vet vad.
Nån ville absolut ha en "Pomeagle" men kunde inte hitta "uppfödare" nånstans. Då fick denna på allvar rådet att "leta upp en vän som har en beagle och en annan som har en pomeranian!" :banghead: (tur att personen inte hade några sådana vänner)
Jag måste ha en Snorkie! :love::idea: hur blandar man ihop den?

Det är en av mina favo raser sen 1994 när jag träffade mina första i DK. Men jag har inte hittat någon jag vill ha,för mycket skinn,för mycket läppar,fel färg osv.
och nu tycker jag även att taskig mentalitet har kommit tillbaka. Värdelöst, då rasen hade dåligt rykte i början pga temeramentet. Sen fanns många social och trevliga hundar i flera år, men nu börjar skittemperament komma tillbaka. Trist.

Sök på traditional shar pei så får ni se jättesöta shar peis! Hur hälsan ser ut om man jämför med meat mouth shar pei vet jag dock inte, förutom att det inte behövs eye-tacking
Hur vanliga är dessa? Och hur går de på utställning? *Nyfiken*

Tvivlar på att de finns i Sverige alls. russinbulle vet säkert mer
Jag har i alla fall träffat en blå, trodde först att det var en thai ridgeback :o
Edit: den såg ut ungefär såhär fast blå och tjock, kanske lite tjockare huvud också. Mycket mindre än jag trodde att de var!

Senast ändrad:
Hur vanliga är dessa? Och hur går de på utställning? *Nyfiken*
Shar-pei finns it vå hårlag. Den vanligaste är brushcoat med tjockare och något längre päls. Den ursprungliga varianten kallas för horsecoat och är riktigt kort och dom är även oftast lite mindre rynkiga som vuxna och något mer finlemmade.
Jag haft båda varianterna.

Sök på traditional shar pei så får ni se jättesöta shar peis! Hur hälsan ser ut om man jämför med meat mouth shar pei vet jag dock inte, förutom att det inte behövs eye-tacking
Aj, mina ögon :crazy:
De där raka bakbenen.. nej, det skär i mig..
..alltså, visst var de mindre rynkiga osv.. men söta.. nej..sorry!

Såg nu att min gamla lärare från högstadiet har varit ganska aktiv igen med sin avel av "trädgårdshundar", hennes ena "avelstik" är från samma skitställe som min gamla hund (hon var en omplacering) som fick somna in förra året, men vad säger ni.... St.Bernad, Border Collie, Collie, Labrador, Schäfer, Siberian Husky blandisar och något mer då det är en Alaskan Husky. ;) Hundarna springer fritt på gården och parar sig nog lite hur som helst, skulle inte förvåna mig då denna gamla lärare har noll koll på sina hundar. :p Vet att hon tyckte det var så synd att min gamla tik som ej är i livet idag inte skulle gå i avel, tja hon var världens coolaste hund med allt men jag vet inte, HD fel, återkommande diskbråck (hon har två helsyskon som fick avlivas tack vare återkommande diskbråck, vilket var anledningen till att hon även fick somna in) kändes inte så lockade i mitt tyckte. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 333
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 851
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar