Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bildgooglade shar pei mix. Jag ångrar det bittert.

Cocker Pei

be97c482925bde88760aab01722ca38a.jpg

Bullpei

0b910edf9c00b3e2e6e4150e435260f7.jpg

Sharbass

Betty_0927_CR_LR_P1170275-1024x650.jpg

Sharpug (eller Ori Pei som "rasen" av någon anledning kallas)

American-Ori-Pei-Images.jpg

Border Pei

356dfa6f958c93b43964af53358de743.jpg

Sharlab

0d3a331c9303826b75abffd4e89c1e13.jpg

Såg precis en sharpeikorsning på tunnelbanan. Frågade ägaren, och jo, det var en sharpei/tax. Sharpeihuvud och korta ben. Så de finns där ute.

Från blocket..
"Myran har fått valpar!
Morfars far: Papillon.
Morfars mor: Chihuahua
Mormors far: Bordercollie
Mormors mor: Shi Tzu + Tibetansk Spaniel.
Far:
44% Chihuahua.
44% Papillon
12 % Jack Russel"
Här har de verkligen strösslat med raser...

"Mountinggoldendoodle valp"...fortfarande lika härlig stavning ;)

Dom ska INTE ha raka bakben - dom ska ha bra vinklar.
Den har även väldigt ful topline, då shar-pei ska "dippa" i ryggen.
Jag bara googlade på "traditional shar-pei" och såg mest en massa raka bakben och en manke (till synes) lägre än rumpan. Sånt klarar inte mina ögon, det skär i kroppen.
Vad är "dippa" i ryggen? Låter konstigt..

Hittade ännu en pärla på blocket idag; rubriken skriver i princip "Snuskhumrar till avel" och dessa som ser ut att vara rätt orastypiska med "amerikansk stamtavla" lånas då ut, den yngre för att den börjat visa intresse för tikar och då är det ju tydligen dags.

Yep, bästa anledningen att avla på sina djur ever. De är ju sugna! :meh:

Sett de som söker en "Ambassadör" till några american hairless terrier? Finns annonser på blocket och alltså... Jag orkar knappt tänka när jag läser de annonserna.

Det är en av mina favo raser sen 1994 när jag träffade mina första i DK. Men jag har inte hittat någon jag vill ha,för mycket skinn,för mycket läppar,fel färg osv.
*Håller igen öronen på Pyssling* Min favvo ras är Napoletansk mastiff, efter att ha sett en på NK vid ungefär den tiden - nu är en napoletanare ett vandrande bevis på mänsklig dumhet

PS jag var nog också en av de sista människorna att se en användbar Basset Hound. Eftersom jag gillar långsamdrivande hundar - you missed out on of something, folks. And it was something good!!!

Från Facebookgruppen Blandrasavel annonser:

Söker hane till min tik. Hon är otroligt snäll o lättlärd. Hon vill gärna bli mamma en gång i livet :) Hon är 2,5 år. Ras på hane spelar ingen roll.

Kommentarer nedanför:

Någon random: Ett vänligt tips bara är ju att ta en ras av liknande typ, så vet du ju oftast vad du får för sorts valpar, även mentalt och vilken form av motion/mental träning som behövs, jätte fin förresten, hoppas du inte tar illa upp av min kommentar :)

Tikägaren: Tänkte schäfer/rottweiler har ju bra mentalitet o är snälla. Så tänkte den rasen eller en mindre :)

Tiken ser ut att vara någon slags kampblandning mer nåt mer i, men det skrivs inte ut vad hon är... :banghead::banghead::banghead:

Dom ska INTE ha raka bakben - dom ska ha bra vinklar.
Den har även väldigt ful topline, då shar-pei ska "dippa" i ryggen.

Trots det är shar-pei knän en ortopeds mardröm. De jag har sett har alla gått med helt raka knän och även chow-chow och vissa spetsar är sådana kandidater.

På utställningen i Gotland för 1,5 veckor sedan var där ett förvånansvärt fint exemplar av shar-pei, knappt några rynkor alls. Men bakbenen, de var inte fina :(

Trots det är shar-pei knän en ortopeds mardröm. De jag har sett har alla gått med helt raka knän och även chow-chow och vissa spetsar är sådana kandidater.

På utställningen i Gotland för 1,5 veckor sedan var där ett förvånansvärt fint exemplar av shar-pei, knappt några rynkor alls. Men bakbenen, de var inte fina :(
Känns som ett typiskt Kinasyndrom?

Hm - alla mina 4 shar-pei har haft fina vinklar bak. Men som sagt jag vet det förekommer taskiga bakställ tyvärr.

Är folk på allvar helt dum i huvudet överlag? Ligger och tittar på CM (ja jag erkänner - jag inte kan låta bli nu när tristessen är total) i detta avsnitt är det en familj som skaffat sig två olika typer av varghybrider och motiverar det med "ja vi vet att regeringen starkt avråder från från att hålla varghybrider som sälskapsdjur men vi gillar deras utseende och vi ringde flera uppfödare som alla sa att det va som att ha vilken hund som helst. Därför skaffade vi två" :banghead:

Det är ju fan rent djurplågeri:rage:

Och när CM sätter krav med sina metoder står vargstackarn och skakar med svannsen mellan benen och vill fly därifrån (och eftersom man inte får se hur tiken hamnade i den sinnesstämningen så vet jag inte om jag vill veta vad han gjorde med henne för att komma dit heller).

Tror jag nu ska gå och måla en dörr eller nått innan jag sätter igång förlossningen i ren ilska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 331
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 851
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar