Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är väl till viss del skyldig till ett sådant köp. Total misär i huset, jag räknar det som bara med nöd och näppe beboeligt, men hundarna var ändå välskötta (så välskötta man kan hålla pudelpäls på hundar som springer och busar på ängar och åkrar halva dagarna), om än för många. Jag hade redan tittat på några hundar utan att fastna för dem och fastnade direkt för hunden jag köpte därifrån. Därför blev det hon trots att jag sagt att jag inte skulle köpa en blandras direkt från uppfödaren, inte med korta ben, inte med sådan päls och inte med chihuahua och här sitter jag med en kortbent chikorsning med fel päls köpt från uppfödaren :crazy::wtf::love:
Känns det OK att stödja skitavel?

Känns det OK att stödja skitavel?
Inte direkt. Hade situationen sett annorlunda ut hade jag vänt i dörren men det finns saker i bakgrunden som påverkade men som jag inte vill skriva på ett öppet forum. Hade jag inte fastnat för hunden så hade jag inte köpt, jag hade som sagt redan tittat på flera hundar utan att fastna för någon. Bortförklaringar? Ja, alldeles säkert. Jag stöder egentligen inte den typen av avel men den som har hela bilden förstår varför det blev så ändå

Tycker inte det är speciellt konstigt, pyttevalpar ur småhundsraser brukar säljas med tydliga order om att den inte passar till avel (gäller ju tikar då). Har själv varit med om det.

Tror att det finns regler för hur liten tik man får para och en så liten kommer att vara eftertraktad. Min ena hunds uppfödare har en liten pudel/chihuahua som väger ca 1,5kg och hon har blivit erbjuden väldigt mycket pengar för honom trots att han inte varit till salu

Ja, men min poäng var att det var konstigt med såna "instruktioner" från en google-översatt oseriös (kanske smuggelhunds-)-annons. Dvs allt oseriöst, men plötsligt så oroar de sig för om vidare avel är smart eller ej?:D

Måste hålla med dig. Har man inte råd med en dyr hundras så får man väl välja en annan, särskilt med risken för smuggelvalpar häromkring. (Sen har man själv varit med om riktigt rika personer som ÄNDÅ köper en billigare ifrån buskavel, antagligen för de inte är passande som hundägare så istället köper de ifrån någon med mindre krav på sina valpköpare.)

Jag har också hört från folk som med full medvetenhet köpt valpar, kattungar osv. ifrån rena misärhem som skriker BYB/djurfabrik. "Den var billig/någon måste ju köpa den/osv.". Ibland skedde det för att de tyckte synd om de stackars valparna/kattungarna/osv. som levde i misär och ville rädda dom. Och sen så ibland så bryr dom sig helt enkelt inte.

Det finns ju de som köper djur från skituppfödare för att "rädda" dem därifrån. Ser man till individen så är det ju mycket möjligt att de gör just det, och att det är en jäkla tur för just den hunden. Men i ett större perspektiv så är det förstås fel, och göder bara den här skitaveln och smugglingen.

Jag är väl till viss del skyldig till ett sådant köp. Total misär i huset, jag räknar det som bara med nöd och näppe beboeligt, men hundarna var ändå välskötta (så välskötta man kan hålla pudelpäls på hundar som springer och busar på ängar och åkrar halva dagarna), om än för många. Jag hade redan tittat på några hundar utan att fastna för dem och fastnade direkt för hunden jag köpte därifrån. Därför blev det hon trots att jag sagt att jag inte skulle köpa en blandras direkt från uppfödaren, inte med korta ben, inte med sådan päls och inte med chihuahua och här sitter jag med en kortbent chikorsning med fel päls köpt från uppfödaren :crazy::wtf::love:

De fallen jag har hört om handlar dock om både djur och hem i full misär; djur med mask, ohyra, sår, infektioner, osv. :(

Åtminstone var din välskött nog!

Det finns ju de som köper djur från skituppfödare för att "rädda" dem därifrån. Ser man till individen så är det ju mycket möjligt att de gör just det, och att det är en jäkla tur för just den hunden. Men i ett större perspektiv så är det förstås fel, och göder bara den här skitaveln och smugglingen.

Ja, det är inte alltid man tänker i ett större perspektiv (eller bryr sig inte :banghead:).

Det borde snarare ske anmälan, även om det inte tyvärr alltid leder till något.

Ja, men min poäng var att det var konstigt med såna "instruktioner" från en google-översatt oseriös (kanske smuggelhunds-)-annons. Dvs allt oseriöst, men plötsligt så oroar de sig för om vidare avel är smart eller ej?:D
Reagerade inte jättemycket på hur den var skriven för den såg för bra ut för googleöversättning och att de ville träffa köparen innan valpen avlämndes så jag trodde att det var någon som inte hade svenska som förstaspråk. Men för en fejkannons så håller jag med dig om att det är märkligt att lägga in både om avel och att träffa köparen först

De fallen jag har hört om handlar dock om både djur och hem i full misär; djur med mask, ohyra, sår, infektioner, osv. :(

Åtminstone var din välskött nog!
Ja, här var det "bara" hemmet som var misär. Och situationen var som sagt lite speciell i detta fallet. Jag hoppas att de som misskötte hundarna blev anmälda! Jag har anmält i några fall (inte hundar dock) och en fick sina djur omhändertagna till slut

Sambon stötte ihop med ett grannpar idag. De har visst skaffat en valp.
Renras? Förstås inte!
Labbe, Newfoundland och Schäfer. Ja just ja, lite Rottis-strössel där nånstans också.
Vågar inte tänka på valpstackarens leder :nailbiting:

Häromkring är det ovanligt att folk har renras, men åtminstone är det oftast små blandraser av minihundraser.

Sen vet jag inte varför folk är så pigga på att göra all sorts galna korsningar, särskilt med större hundar.

"Partis poo

Det här är en blandning mellan portugisiska vatten hund och dvärgpudel bägge föräldrar har stamtavla är ögonlysta höftledrönk är en allagivänlig hund dom fäller inga hår storlekan på hundarna bl cirka,, 35"cm höga en pigg och lärdlärd blandning som gillar mycket spring och lek för mer info Jan du ringa på,,,, 0700291140""ej mailadress leverans klara vecka,, 33 lotta dolda felförsäk valparna är i yngre än åtta veckor vid försäljning"

Det finns så mycket konstigt i den där annonsen..
bra att blandingen iallafall är... lärdlärd? betyder det att den kommer hem fulllärd?

"Partis poo

Det här är en blandning mellan portugisiska vatten hund och dvärgpudel bägge föräldrar har stamtavla är ögonlysta höftledrönk är en allagivänlig hund dom fäller inga hår storlekan på hundarna bl cirka,, 35"cm höga en pigg och lärdlärd blandning som gillar mycket spring och lek för mer info Jan du ringa på,,,, 0700291140""ej mailadress leverans klara vecka,, 33 lotta dolda felförsäk valparna är i yngre än åtta veckor vid försäljning"

Det finns så mycket konstigt i den där annonsen..
bra att blandingen iallafall är... lärdlärd? betyder det att den kommer hem fulllärd?
Men varför lottar man ut doldafelförsäkringar?

På husses födelsedag den 2 juli föddes 8 st. underbara små kärlekshundar, 4
tjejer och 4 killar.
Mamma *** är en blandning av 90% LH Collie, 7% Schäfer och 3% Golden Retriever.
Pappa *** är 100% LH Collie med stamtavla.

Vad gäller dessa kärlekshundar så har alltså den renrasiga pappan 5 på skott på MH. Tyvärr inte jätteovanligt inom renrasaveln heller men där kan man som valpköpare åtminstone följa utvecklingen - här går det bara att se mentalutvärderingar på de renrasiga hundar som använts.
Vilket är synd, det hade nog varit bra om mamman till kärlekshundarna och hennes syskon hade kunnat mentalbeskrivas. Deras pappa är också renrasig collie som gick genom sitt MH med stora rädsleutslag(4 eller 5) och ingen som helst nyfikenhet(1). På överraskningen låg kvarstående rädsla på 4. Den leklust som fanns i början var helt borta i slutet av beskrivningen, dock fick han 2 på skottet.

Det är bannemig imponerande att någon lyckas hitta en collie som gjort ett MH som är så mycket sämre än rassnittet vad gäller rädsla och nyfikenhet när man vill använda rasen i blandrasproduktion - fast visstja, personen i fråga fick ta över den så den fanns ju tillgänglig. Hanen som använts nu är också en hund som tagits över.

Det är nog felskrivet eftersom det står 33 lotta (alltså namnet lotta) - man kan inte lotta ut dolda felförsäkringar ;)
Blir lite osäker på om det framgick att jag var ironisk men fortsätter som om det framgick.
33 måste ju vara veckonumret så varför med din tolkning ange att en valp heter Lotta och är doldafelförsäkrad?

Vad gäller dessa kärlekshundar så har alltså den renrasiga pappan 5 på skott på MH. Tyvärr inte jätteovanligt inom renrasaveln heller men där kan man som valpköpare åtminstone följa utvecklingen - här går det bara att se mentalutvärderingar på de renrasiga hundar som använts.
Vilket är synd, det hade nog varit bra om mamman till kärlekshundarna och hennes syskon hade kunnat mentalbeskrivas. Deras pappa är också renrasig collie som gick genom sitt MH med stora rädsleutslag(4 eller 5) och ingen som helst nyfikenhet(1). På överraskningen låg kvarstående rädsla på 4. Den leklust som fanns i början var helt borta i slutet av beskrivningen, dock fick han 2 på skottet.

Det är bannemig imponerande att någon lyckas hitta en collie som gjort ett MH som är så mycket sämre än rassnittet vad gäller rädsla och nyfikenhet när man vill använda rasen i blandrasproduktion - fast visstja, personen i fråga fick ta över den så den fanns ju tillgänglig. Hanen som använts nu är också en hund som tagits över.

Och själv föder man upp en ras (chihuahua) som har så kasst rykte om sig vad gäller det mentala men de jag testat har 1a på skott och överlag bra värden enligt mig (är ju riktat mot sällskap). :meh: Men det där med att uppskatta meriterna etc hos avelsdjur verkar vara på utdöende. Känns mer o mer som en tröstlös kamp att meritera och vara superpetig med sin avel när allt som räknas är gullighetsfaktor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 334
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 853
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar