Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man ska aldrig låta sig bli förvånad över hur lättlurade folk är.

Tills folk lär sig sluta impulsköpa djur så kommer sådan här marknad och annonser att finnas. :meh:

Att smuggelvalpar är en stor marknad i Skåne är inte så förvånande. Du hittar moderaser såsom fransk bulldogg, chihuahua och mops i varje hörn, och frågar man ägarna som äger dessa hundar så är det såklart en utan stamtavla och köptes och togs hem typ samma dag eller spontant inom en kort tid. Tror inte jag har stött på en med stamtavla på ett väldigt bra tag. Folk köper, smugglandet och den oseriösa aveln fortsätter.

Och detta fast vi har femtioelva lappar uppe både i och utanför djuraffärer att INTE köpa ifrån dessa. :( Men sen när lyssnade folk?

Man ska aldrig låta sig bli förvånad över hur lättlurade folk är.

Tills folk lär sig sluta impulsköpa djur så kommer sådan här marknad och annonser att finnas. :meh:

Att smuggelvalpar är en stor marknad i Skåne är inte så förvånande. Du hittar moderaser såsom fransk bulldogg, chihuahua och mops i varje hörn, och frågar man ägarna som äger dessa hundar så är det såklart en utan stamtavla och köptes och togs hem typ samma dag eller spontant inom en kort tid. Tror inte jag har stött på en med stamtavla på ett väldigt bra tag. Folk köper, smugglandet och den oseriösa aveln fortsätter.

Och detta fast vi har femtioelva lappar uppe både i och utanför djuraffärer att INTE köpa ifrån dessa. :( Men sen när lyssnade folk?

Fast det är ju jätte svårt för dom oinsatta att veta att det är smuggelvalpar,det är ju inte så att säljaren säger,hej jag säljer smuggelvalpar.
Dock hade det varit bra att lära folk kolla chip nr för det kan ge en ledtråd till att hunden inte är svensk född,under förutsättning att valpen är vet.bes där nr står på pappret.

Fast det är ju jätte svårt för dom oinsatta att veta att det är smuggelvalpar,det är ju inte så att säljaren säger,hej jag säljer smuggelvalpar.
Dock hade det varit bra att lära folk kolla chip nr för det kan ge en ledtråd till att hunden inte är svensk född,under förutsättning att valpen är vet.bes där nr står på pappret.

En bra början vore att inte köpa valpar ifrån oseriös avel. På många lappar och i nyhetsartiklar står det mycket om varningstecken, att man borde kolla chip, osv.

Men många verkar tycka att stamtavla eller inte, ID-chip osv. spelar mindre roll. "Sånt behövs väl inte."

En bra början vore att inte köpa valpar ifrån oseriös avel. På många lappar och i nyhetsartiklar står det mycket om varningstecken, att man borde kolla chip, osv.

Men många verkar tycka att stamtavla eller inte, ID-chip osv. spelar mindre roll. "Sånt behövs väl inte."
Jag har ju själv en av poppis raserna och här uppe känns det som dom flesta är mycket medvetna och ställer "rätt" frågor vid kontakt.

Är det verkligen "jättesvårt" ? Jag kunde absolut ingenting om avel, smuggelvalpar, registreringar, SKK eller hur man kollar stamtavlor förut. Sen började jag läsa om raser och uppfödare. Efter nån vecka så hade jag koll på läget och skulle aldrig kunna "råka" köpa smuggelvalpar och/eller buskavel.

Det är inte svårt.

Igår träffade jag en hund som jag frågade ägarna om det var en blanding av Border Collie och Schäfer eller något liknande. Svaret gjorde mig ganska paff.
Jo, hunden var deras första hund, införskaffad som unghund i år (hunden var väl kanske runt året). Herrelös hund från Irland, med den härliga blandningen av Husky, Schäfer, Border Collie och en ras till de inte mindes...

Kul förstagångshund liksom. Och så hade ju hunden inflammation i tarmarna och var därför antagligen mycket tröttare än den egentligen skulle vara. Och den hunden hade ändå energi så det räckte och blev över.

Oseriöst så det skriker om det.. Jag tipsade varmt om hundklubben och hundcentret i närheten och försökte glatt pränta in i deras hjärnor hur KUL det är att gå kurs. Stackars hund kommer väl gå i taket om de förväntar sig att den ska nöja sig med promenader och spring i rastgård..

Är det verkligen "jättesvårt" ? Jag kunde absolut ingenting om avel, smuggelvalpar, registreringar, SKK eller hur man kollar stamtavlor förut. Sen började jag läsa om raser och uppfödare. Efter nån vecka så hade jag koll på läget och skulle aldrig kunna "råka" köpa smuggelvalpar och/eller buskavel.

Det är inte svårt.
Fast det finns folk som inte har råd att lägga 20000 på en rasren fralla tex men som kanske har 12000 ,eller så tycker dom att stamtavla är oväsentligt,kan dom då lära sig vad SE chip börjar på för siffror så kan dom åtminstone undvika smuggelvalpar.

Yorkshire terrier
20 000:-

Annonstext:
Mycket vacker och energisk valp med stam tavlan väntar på nu ägare . Hon är unik mikroflicka från mini föräldrar. Mamma väger 1,8 kilo och pappa väger 1,3 kilo. Den väntade flickas vikt kommer att vara 1 kilo. Hon är född 2016-03-15. Hon är 5 månader och väger 800 grams nu. Valpen är redan vaccinerad, chippat och har alla dokument : internationellt pass och stamtavlan . Valpen passar absolut inte för uppfödning . Valpen ska bli såld efter ett personligt möte med köpare.

Grymt fin renrasig hund för 20k som ABSOLUT inte passar för uppfödning?

Fast det finns folk som inte har råd att lägga 20000 på en rasren fralla tex men som kanske har 12000 ,eller så tycker dom att stamtavla är oväsentligt,kan dom då lära sig vad SE chip börjar på för siffror så kan dom åtminstone undvika smuggelvalpar.

Då har de valt själva att de måste ha en hund de inte har råd med. Och skiter därmed i att lära sig om seriös uppfödning, eller att se till att köpa en icke-smuggelvalp. Det jag sa var att det inte är "svårt" att se till att man inte köper smuggelvalp eller från skituppfödning, som du sa. Tvärtemot, det är relativt lätt.

Men klart så finns det ju oseriösa köpare som inte bryr sig tillräckligt mycket för att se till att de köper från en seriös uppfödare, det är sant.

Då har de valt själva att de måste ha en hund de inte har råd med. Och skiter därmed i att lära sig om seriös uppfödning, eller att se till att köpa en icke-smuggelvalp. Det jag sa var att det inte är "svårt" att se till att man inte köper smuggelvalp eller från skituppfödning, som du sa. Tvärtemot, det är relativt lätt.

Men klart så finns det ju oseriösa köpare som inte bryr sig tillräckligt mycket för att se till att de köper från en seriös uppfödare, det är sant.

Måste hålla med dig. Har man inte råd med en dyr hundras så får man väl välja en annan, särskilt med risken för smuggelvalpar häromkring. (Sen har man själv varit med om riktigt rika personer som ÄNDÅ köper en billigare ifrån buskavel, antagligen för de inte är passande som hundägare så istället köper de ifrån någon med mindre krav på sina valpköpare.)

Jag har också hört från folk som med full medvetenhet köpt valpar, kattungar osv. ifrån rena misärhem som skriker BYB/djurfabrik. "Den var billig/någon måste ju köpa den/osv.". Ibland skedde det för att de tyckte synd om de stackars valparna/kattungarna/osv. som levde i misär och ville rädda dom. Och sen så ibland så bryr dom sig helt enkelt inte.

Jo, mycket möjligt. Tyckte mest det var lite udda att de specar "inte för uppfödning", ser inte poängen i det, fejk eller ej...
Tycker inte det är speciellt konstigt, pyttevalpar ur småhundsraser brukar säljas med tydliga order om att den inte passar till avel (gäller ju tikar då). Har själv varit med om det.

Fast jag tycker mig se att många annonser på frallor tex ligger för 20000 kr - utan stamtavla. Men de är såklart renrasiga ändå. Men det kanske har ändrats?

Grymt fin renrasig hund för 20k som ABSOLUT inte passar för uppfödning?
Tror att det finns regler för hur liten tik man får para och en så liten kommer att vara eftertraktad. Min ena hunds uppfödare har en liten pudel/chihuahua som väger ca 1,5kg och hon har blivit erbjuden väldigt mycket pengar för honom trots att han inte varit till salu

Tror att det finns regler för hur liten tik man får para och en så liten kommer att vara eftertraktad. Min ena hunds uppfödare har en liten pudel/chihuahua som väger ca 1,5kg och hon har blivit erbjuden väldigt mycket pengar för honom trots att han inte varit till salu
Det finns inga sådana regler,sunt förnuft bör råda.

Måste hålla med dig. Har man inte råd med en dyr hundras så får man väl välja en annan, särskilt med risken för smuggelvalpar häromkring. (Sen har man själv varit med om riktigt rika personer som ÄNDÅ köper en billigare ifrån buskavel, antagligen för de inte är passande som hundägare så istället köper de ifrån någon med mindre krav på sina valpköpare.)

Jag har också hört från folk som med full medvetenhet köpt valpar, kattungar osv. ifrån rena misärhem som skriker BYB/djurfabrik. "Den var billig/någon måste ju köpa den/osv.". Ibland skedde det för att de tyckte synd om de stackars valparna/kattungarna/osv. som levde i misär och ville rädda dom. Och sen så ibland så bryr dom sig helt enkelt inte.
Jag är väl till viss del skyldig till ett sådant köp. Total misär i huset, jag räknar det som bara med nöd och näppe beboeligt, men hundarna var ändå välskötta (så välskötta man kan hålla pudelpäls på hundar som springer och busar på ängar och åkrar halva dagarna), om än för många. Jag hade redan tittat på några hundar utan att fastna för dem och fastnade direkt för hunden jag köpte därifrån. Därför blev det hon trots att jag sagt att jag inte skulle köpa en blandras direkt från uppfödaren, inte med korta ben, inte med sådan päls och inte med chihuahua och här sitter jag med en kortbent chikorsning med fel päls köpt från uppfödaren :crazy::wtf::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 335
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 860
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar