Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
H
Sen, sådana här annonser har blivit 'modernt' på Facebook, t ex man försöker lura till sig förskottsbetalningar för import/leverans av hundvalp som inte existerar, etc.
Men jag fattar inte - finns det verkligen folk som går på sånt här? Funkar det, är det vanligt att folk lyckas lura andra och komma undan med det ?

T.ex rottisvalpen är ju dyrare än genomsnittlig rottisvalp, den har ingen "färdig" stamtavla, bilden är suddig, och informationen i annonsen är bristfällig/halvdan. Vem skulle ens visa intresse för annonsen, det råder knappast brist på hundar liksom..

Nigeriabreven fungerade på somliga.. Iofs handlade det oftast om äldre personer som verkligen inte hängde med mentalt oftast då. Men poängen är att man slutar aldrig förvånas av vad folk luras av.

Hej!

Vet inte riktigt vad denna tråd är till för, men hittade annons på Blocket som jag gärna spyr galla över/varnar för.
En "rottweiler valp" i Uppsala län för 15000 (om någon vill söka) . 10 000 vid hämtning och sen 5 000 till "när stamtavlan kommer" :grin:
Alltså...ÅÅÅh!
Det är en sak att avla fram hundar utan stamtavla, rasblanda hundar utan eftertanke, etc. Det handlar så ofta om okunskap i sådana fall. Men när folk försöker lura andra på pengar när det är djur inblandat gör mig vansinnig! :yuck: Bedrägeri är en sak, men involvera inte djur i det.

Sen, sådana här annonser har blivit 'modernt' på Facebook, t ex man försöker lura till sig förskottsbetalningar för import/leverans av hundvalp som inte existerar, etc.
Men jag fattar inte - finns det verkligen folk som går på sånt här? Funkar det, är det vanligt att folk lyckas lura andra och komma undan med det ?

T.ex rottisvalpen är ju dyrare än genomsnittlig rottisvalp, den har ingen "färdig" stamtavla, bilden är suddig, och informationen i annonsen är bristfällig/halvdan. Vem skulle ens visa intresse för annonsen, det råder knappast brist på hundar liksom..
Kommer rottisen månne från HoR?

Go Russinbulle :bow:
Det handlade om bakgårdsavlade shar-peivalpar (utanför all form av hälsoprogram gällande ögon alltså) som var till salu och det syntes lång väg att dom var i stort behov av eye-tacking. Flera av dom hade knappt få upp ögonen och dom var 8 veckor gamla :( Jag fick veta att dom fick föreläggande om veterinärvård snarast, då detta är något som gör väldigt ont. Vet man inget om en ras ska man banne mig inte avla.

Kommer rottisen månne från HoR?

Det har jag ingen koll på.

Men jag mailade i alla fall annonsören och frågade varför valparna ej var reggade samt om jag kunde få regnr på föräldrarna.

Då skrev hon att föräldrarna är reggade i fci idag och att det tar tid att regga om. Och så fick jag en länk till en utländsk kennel hon hävdade att tiken kom finns och att pappan hade hon hemma (vadå är inte mamman det? :confused: ), .
Jag hittar inte mammans namn på hemsidan, såklart. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 335
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 860
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar