Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
4 valpar finns kvar 2 tikar och 2 hanar
Pga ointr av valpköpare
Coltriever

Konversation nedanför annonsen:

Random medlem: Skriv gärna ut vad det är för raser i valparna, är nog inte många som vet vad du menar när du bara skriver ett hittepånamn

Uppfödaren: Googla på coltrivers så får du se att det ej är nått hitta på. De e en godkänd ras i England. .... Men visst golden/bc

Random medlem: Kanske det är en ras i England här i Sverige är det fortfarande ett hittepånamn :-)

Är det en godkänd ras? Och varför heter den Coltreiver?

Sen, är det någon som tror på att detta är Golden/Labrador? Enligt annons på fejan (hane finns till avel) så är han 75% Golden och 25% Labbe. På tal om genetik...

0ddxF0p.jpg

Kort svar: Nej.

Långt svar: Golden är enbart recessivt röda vilket är en färg som kan dölja väldigt många färganlag, inklusive tan-teckningen på bilden. Problemet är att de färger en labrador kan ha inte kan producera en avkomma som skulle kunna visa ett sånt anlag ens om det vore dolt. Gula labradorer är också recessivt röda och en parning med en sådan kan inte ge annat än valpar i samma färg. Svarta labradorer är dominant svarta(anlag som alla labradorer har) och det är en färg som maskerar tan-tecken. Beroende på hur den hundens anlag för rött ser ut kan valparna bli antingen svarta eller röda. Choklad är bara blekt svart och fungerar på samma sätt.

Sen, är det någon som tror på att detta är Golden/Labrador? Enligt annons på fejan (hane finns till avel) så är han 75% Golden och 25% Labbe. På tal om genetik...

0ddxF0p.jpg
Nog för att recessiva anlag kan komma upp till ytan när man parar gul med brun labbe men tan är nog inte något som antingen finns eller är speciellt vanligt i någon retriever ras. Dessutom ser det mer ut som en tyngre ras :p Typ Berner sennen x Golden, det hade ju varit betydligt mer rimligt med tanke på färgen.

Såg precis en annons med blandningen pitbull och RR.

I en annan annons säljs en labbetik som var tänkt att gå i avel men av okänd anledning blir det inte så. Inga meriter nämns i annonsen. Priset? 20000

Långt svar: Golden är enbart recessivt röda vilket är en färg som kan dölja väldigt många färganlag, inklusive tan-teckningen på bilden. Problemet är att de färger en labrador kan ha inte kan producera en avkomma som skulle kunna visa ett sånt anlag ens om det vore dolt. Gula labradorer är också recessivt röda och en parning med en sådan kan inte ge annat än valpar i samma färg. Svarta labradorer är dominant svarta(anlag som alla labradorer har) och det är en färg som maskerar tan-tecken. Beroende på hur den hundens anlag för rött ser ut kan valparna bli antingen svarta eller röda. Choklad är bara blekt svart och fungerar på samma sätt.

Herregud, jag vill ha dig i en låda och plocka fram dig varje gång jag ska försöka förstå mig på något... sånt där krångligt som ovan. :love:

Innan vi ska kastrera denna killen skulle jag se om någon är intresserad av att para sin tik med honom.
Raser:
50% american wolfdog
25% tollare
25% amstaff
Han är i sättet som en wolfdog.
Han är ca 70 hög och väger mellan 45-50 kg.

Eller bara kastrera direkt? :confused:
(Från gruppen Hundavel Blandras på Facebook)

Attans att min tik (schäfer och vit herde)med kanske lite tvivelaktigt psyke är kastrerad. Hade ju vart perfekt med en sån hane :angel: Möjligen att lite pudel hade behövts åxå. För pälsens skull :rofl::rofl::rofl:

Förstår inte detta med små blandraser, man antar ju att folk köper dem för dem skulle vara söta.
Men många av dessa ser ju gräsliga ut , samt är nästan uppe i samma pris som renrasiga, där det finns mängder små SÖTA fluffs.
Större korsningar kan ju ofta vara söta och fina , men de små blandraserna tycker jag sällan jag ser någon söt jämfört med en renrasig.
Räcker väl sällan att de är söta. De måste ju vara en unik "ras" med cool färg också. :meh:

Räcker väl sällan att de är söta. De måste ju vara en unik "ras" med cool färg också. :meh:
Men "unik ras ", jag pratar om dessa chihuahua jox.... de har inga nya rasnamn , de är bara blandraser ännu, och ofta pissfula ! ofta fula även som valpar, jämfört med de små renraserna som går att köpa om man lägger på 4-6 tusen på de 10 tusen de betalar för blandningarna..

Jämför en sån där minimix, med redan som valp har en grådaskig, urtvättad färg, inga speciella söta ansikten,ser ofta ut som förstorade chihuahuas med skumma kroppsmått, jämför detta med en bichon frise valp tex. =D

Var tvungen att fråga under annonsen, fick detta till svar:

Det är inge mer än dom raserna. Har fött upp honom själv så jag vet.

Doberdoodle. Jamen det är klart att det finns doberdoodle. Varför skulle det inte finnas en så unik "ras" med finfina egenskaper? :banghead:
Jag har sett en sådan för många, många år sedan - fast ägarna kallade den rätt och slätt för blandras och och inget fancy hittapånamn :D Utseende som dobber med vågig päls - typ portugisisk vattenspaniel :)

Jag har träffat en hund som såg ut som den där och enligt ägaren var golden/labbe/liten del schäfer. Skulle det vara möjligt färgmässigt? Tänkte att de kanske är kullsyskon :idea::angel:

Vad sägs om en huskyvalp som säljs för tredje eller fjärde (osäker på om en bara är ett kullsyskon) gången på två, tre veckor? :(
Otroligt vacker, tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 500
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 886
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 544
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar