Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha...han lämnar bara skäckar!
Danska hanen som är hos oss nu är det som ska användas på en dotter till Mamma Mu ur första kullen :)

Om jag bara kollar på Anderl vom Kleinen Pfahl så finns han precis som för Mamma Mu på både mammans och pappans sida i sjunde generationen. Om det inte finns någon bärare på närmare håll kan man m a o räkna med att risken är minimal - men faktum är att den trots allt finns. Å andra sidan skulle jag inte bry mig det minsta om en teoretisk risk att få en felfärgad hund om jag avlade, minst av allt när det gäller en ras där man har så många parametrar att ta hänsyn till som schäfer.

Om jag bara kollar på Anderl vom Kleinen Pfahl så finns han precis som för Mamma Mu på både mammans och pappans sida i sjunde generationen. Om det inte finns någon bärare på närmare håll kan man m a o räkna med att risken är minimal - men faktum är att den trots allt finns. Å andra sidan skulle jag inte bry mig det minsta om en teoretisk risk att få en felfärgad hund om jag avlade, minst av allt när det gäller en ras där man har så många parametrar att ta hänsyn till som schäfer.
Finns ju en hel del avkommor efter dessa hundar, Bara Mamma Mu har ju fått 26 (tre dödfödda) och ingen har en udda färg utan är grå, svarta med bruna tecken eller svarta. Som du säger....färgen spelar mindre roll. Hälsa och mentaliteten är ju det som är det viktiga.

Finns ju en hel del avkommor efter dessa hundar, Bara Mamma Mu har ju fått 26 (tre dödfödda) och ingen har en udda färg utan är grå, svarta med bruna tecken eller svarta. Som du säger....färgen spelar mindre roll. Hälsa och mentaliteten är ju det som är det viktiga.

Om någon av dem fått en kull med ett större antal valpar med en annan hund som teoretiskt sett skulle kunna vara anlagsbärare men alla valpar är normalfärgade så kan man vara hyfsat säker på att åtminstone en av hundarna saknar dilutionsanlag(även om slumpen naturligtvis kan spela ett spratt, bara för att var fjärde valp statistiskt sett ska bli blå om föräldrarna har var sitt anlag så behöver det förstås inte bli så). Om den andra hunden inte har någon känd anlagsbärare i stamtavlan säger det dock ingenting att valparna i kullen är normalfärgade.

Haha! Modern tid när jag rotar i stamtavlor är typ 80-tal. Många av de hundar som listas som bärare av dilutionsgener föddes på 50-talet och jag orkar inte riktigt kolla om de har några ättlingar som kan påverka aveln.
När jag rotar i colliestamtavlor kan jag dock komma längre tillbaka än så. :o
Var tvungen att kolla hur långt bak jag kommer i mina hundars stamtavlor nu... :angel:
Med några snabba klick kan jag få fram hundar födda 1913, 1918 och däromkring. Den äldsta jag fick fram bild på var den här, född 1916:
36838

Den här tyckte jag var fin, född 1924:
36806

Vad man däremot inte vill se lååångt bak i salukistamtavlorna är hur extremt nära släkt alla är med alla... :grin: Fina hundar som gett fantastiska hundar, men ja..

Nu kom jag på att jag läste om blåa schäfrar för flera år sedan, när jag började intressera mig för färggenetik. Hade glömt bort det, men intressant att bli påmind :)

Vad man däremot inte vill se lååångt bak i salukistamtavlorna är hur extremt nära släkt alla är med alla... :grin: Fina hundar som gett fantastiska hundar, men ja..

Egentligen är den här typen av ofarliga påminnelser om vad som händer när samma hund upprepas i stamtavlan oerhört nyttig. Nu är det en hund som lämnar anlag för blått som vi diskuterar men det kunde lika gärna varit en hund som lämnat vidare ett sjukdomsanlag som bara märktes i dubbel upplaga.

Egentligen är den här typen av ofarliga påminnelser om vad som händer när samma hund upprepas i stamtavlan oerhört nyttig. Nu är det en hund som lämnar anlag för blått som vi diskuterar men det kunde lika gärna varit en hund som lämnat vidare ett sjukdomsanlag som bara märktes i dubbel upplaga.
Därför står jag i det hörn som vill ha så låg inavelsgrad som möjligt i hundarna. Matadoravel osv kanske är positivt i vissa raser men för schäfern på 70 och 80-talet blev det katastrof som drog med sig blödarsjuka, höftproblem och på senare tid allergier. Blödarsjukan är ett minne blott tack vare tester och ett bra avelsarbete. Höfterna är på 75% fritt så även här har man kommit en bit på väg och allergier tas på stort allvar av alla seriösa uppfödare och verkar "drabba" en del envist mer än andra....
Man ska vara försiktig i avel!

Var tvungen att kolla hur långt bak jag kommer i mina hundars stamtavlor nu... :angel:
Med några snabba klick kan jag få fram hundar födda 1913, 1918 och däromkring. Den äldsta jag fick fram bild på var den här, född 1916:
36838

Den här tyckte jag var fin, född 1924:
36806

Tja, mina är i rakt nedstigande led ättlingar till Hemp, född sent 1800-tal. Det är ju alla border collies. Lite coolt ändå att bilden hade kunnat vara vilken modern (arbetande) BC som helst!
808202-579347.jpg

Därför står jag i det hörn som vill ha så låg inavelsgrad som möjligt i hundarna. Matadoravel osv kanske är positivt i vissa raser men för schäfern på 70 och 80-talet blev det katastrof som drog med sig blödarsjuka, höftproblem och på senare tid allergier. Blödarsjukan är ett minne blott tack vare tester och ett bra avelsarbete. Höfterna är på 75% fritt så även här har man kommit en bit på väg och allergier tas på stort allvar av alla seriösa uppfödare och verkar "drabba" en del envist mer än andra....
Man ska vara försiktig i avel!

Jag tror inte att matadoravel är bra i någon ras. Jag misstänker att det kan vara det som orsakat en viktig skillnad mellan lång- och korthårig collie, och om jag får tillgång till ett vettigt stamtavleprogram skulle jag nog rota mer i det - det skulle nämligen vara alldeles för mastigt att kolla manuellt. Hårlagen har nämligen genetiskt precis samma ursprung och man har hela tiden korsat dem även om det kanske framför allt är långhår som tagits in i korthårsaveln. Men någonstans på vägen har långhåren fått markant mer HD än korthåren. Hos långhåren ligger andelen HD på knappt 15%, hos korthåren på mindre än 5%. Korthåren har inte heller vad jag vet haft ett enda fall av E-höfter och endast ett par fall av D-höfter, de dysplasifall som finns är i princip bara C.

Innan vi ska kastrera denna killen skulle jag se om någon är intresserad av att para sin tik med honom.
Raser:
50% american wolfdog
25% tollare
25% amstaff
Han är i sättet som en wolfdog.
Han är ca 70 hög och väger mellan 45-50 kg.

Eller bara kastrera direkt? :confused:
(Från gruppen Hundavel Blandras på Facebook)

4 valpar finns kvar 2 tikar och 2 hanar
Pga ointr av valpköpare
Coltriever

Konversation nedanför annonsen:

Random medlem: Skriv gärna ut vad det är för raser i valparna, är nog inte många som vet vad du menar när du bara skriver ett hittepånamn

Uppfödaren: Googla på coltrivers så får du se att det ej är nått hitta på. De e en godkänd ras i England. .... Men visst golden/bc

Random medlem: Kanske det är en ras i England här i Sverige är det fortfarande ett hittepånamn :-)

Är det en godkänd ras? Och varför heter den Coltreiver?

Sen, är det någon som tror på att detta är Golden/Labrador? Enligt annons på fejan (hane finns till avel) så är han 75% Golden och 25% Labbe. På tal om genetik...

0ddxF0p.jpg

Pga ointr av valpköpare
Coltriever

Random medlem: Skriv gärna ut vad det är för raser i valparna, är nog inte många som vet vad du menar när du bara skriver ett hittepånamn

Uppfödaren: Googla på coltrivers så får du se att det ej är nått hitta på. De e en godkänd ras i England. .... Men visst golden/bc

Random medlem: Kanske det är en ras i England här i Sverige är det fortfarande ett hittepånamn :-)

Sen, är det någon som tror på att detta är Golden/Labrador? Enligt annons på fejan (hane finns till avel) så är han 75% Golden och 25% Labbe. På tal om genetik...

0ddxF0p.jpg
Dom kanske har en egen klubb som godkänner dom? I UKC är dom inte med.

Förstår inte detta med små blandraser, man antar ju att folk köper dem för dem skulle vara söta.
Men många av dessa ser ju gräsliga ut , samt är nästan uppe i samma pris som renrasiga, där det finns mängder små SÖTA fluffs.
Större korsningar kan ju ofta vara söta och fina , men de små blandraserna tycker jag sällan jag ser någon söt jämfört med en renrasig.

Pga ointr av valpköpare
Coltriever

0ddxF0p.jpg
Snoppbild åtminstonde =D nej jag tycker inte det ser ut som golden och labbe ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 500
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 886
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 544
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar