Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bad om exempel på rasbeskrivningar du inte tycker funkar med anatomin, det är ju standarder du kritiserar. Följer man standarden är det givetvis till en liten del fritt för tolkning (olika standarder är rätt så olika specifikt skrivna, vissa är väldigt detaljerade och andra mindre) men i många fall när osunda exemplar döms fram har vissa domare fastnat för sådant som faktiskt inte, enligt standarden, är att föredra. Hur tycker du vi ska rasavla utan standarder? Enligt ditt tycke? Grannens? Kusinens? Alla för sin egen tro? Då är det ju bara att köra blandis, där man kan ta vilka raser som helst och få fram hundar som kan allt.. iaf om man ska tro annonserna :meh:
BC + BC = BC, de kan inte ställas ut på nationella utställningar, samma med ASD (fd WK) som inte ens kan ställas ut på internationella tävlingar. Ändå känner man igen dem som den ras de tillhör.

BC + BC = BC, de kan inte ställas ut på nationella utställningar, samma med ASD (fd WK) som inte ens kan ställas ut på internationella tävlingar. Ändå känner man igen dem som den ras de tillhör.
Skulle tro att det är omöjligt att få till en renrasig schäfer med full stam utan att kunna se att det är en schäfer. De lär inte börja se ut som retrivers, byta färg eller annat. Exteriörkrav har aldrig funnits för att avla på dom och ännu ser man vad det är för ras. Däremot har arbetsegenskaper falerat totalt i många linjer då det varit mer intressant med hur de ser ut.

Skulle tro att det är omöjligt att få till en renrasig schäfer med full stam utan att kunna se att det är en schäfer. De lär inte börja se ut som retrivers, byta färg eller annat. Exteriörkrav har aldrig funnits för att avla på dom och ännu ser man vad det är för ras. Däremot har arbetsegenskaper falerat totalt i många linjer då det varit mer intressant med hur de ser ut.
Beror väl på vad för linjer man avlar på? Och vad man strävar efter (om man är en BYB med känsla för 'ovanliga' färger tex) så skulle man nog avla på hängande öron, det finns ju men är ett fel hos rasen. Sen ska det ju finnas flertalet icke godkända färger och dessa skulle man ju mycket väl kunna försöka plocka fram och avla på i all oändlighet varvid mycket karaktär skulle gå ur den linjen.

Beror väl på vad för linjer man avlar på? Och vad man strävar efter (om man är en BYB med känsla för 'ovanliga' färger tex) så skulle man nog avla på hängande öron, det finns ju men är ett fel hos rasen. Sen ska det ju finnas flertalet icke godkända färger och dessa skulle man ju mycket väl kunna försöka plocka fram och avla på i all oändlighet varvid mycket karaktär skulle gå ur den linjen.
Fast i dag finns inga icke godkända färger kvar i schäfer. Det skulle vara sk vit schäfer då men några sådana med full stamtavla har inte födds på flera decennium utan de som finns har luckor i stammen och är med all sannorlikhet blandraser.

Fast i dag finns inga icke godkända färger kvar i schäfer.

Kan man vara helt säker på det? Det är ju inte jättelänge sedan hundar som bevisligen bar dilutionsgener användes i avel, så om man inte gentestat borde det ju vara möjligt att anlagen finns kvar även om de är så sällsynta att det var länge sedan de syntes(eftersom de måste dubbleras).

Kan man vara helt säker på det? Det är ju inte jättelänge sedan hundar som bevisligen bar dilutionsgener användes i avel, så om man inte gentestat borde det ju vara möjligt att anlagen finns kvar även om de är så sällsynta att det var länge sedan de syntes(eftersom de måste dubbleras).
Enda icke godkända färgen är vit och ännu har ingen kunnat uppvisa en vit schäfer med full stam. "Renrasiga utan stamtavla" dvs med muntligt löfte från uppfödaren att hunden är renrasig finns det dock. Men det kan ju vara vad som hellst i dessa hundar.

Enda icke godkända färgen är vit och ännu har ingen kunnat uppvisa en vit schäfer med full stam. "Renrasiga utan stamtavla" dvs med muntligt löfte från uppfödaren att hunden är renrasig finns det dock. Men det kan ju vara vad som hellst i dessa hundar.

Jag tänkte snarare på hundar med anlag för blått och lever. Även dessa är väl icke godkända även om valparna får registreras, till skillnad från vitt?

"Nu har vi border collie valpar. De är efter stamtavleföräldrar så är helt renrasiga. De passar till allround/vad man gör dom till. De är redo att flytta hemifrån vecka 29. När de flyttar har de blivit avmaskade och självklart varit hos veterinären med alla papper klara. "

Vilket klipskt sätt att lura folk till att tro att valparna är reggade i SKK..

"Vi har till salu 4 valpar och mamma o pappa för att jag vill resa bort.
Valparna är bland ras .
mamma är shih tzu hon 1år och 7månad. pris 3000kr.
pappa är bland ras , 3 år och 6månad
pris: 1000 kr

hunder och Valparna levereras:
- avmaskade
- vaccinerade
- id/chipmärkta
- besiktade
- reg i Jordbruksverket

Både mamma och pappa till valparna finns på plats.
Mina valpar är friska, mycket trevliga, sociala, glada och pigga"

:confused::confused::confused:
Var ska man börja?
Tänkte hon inte på att hon ville resa bort innan hon parade hundarna? Med tanke på att valparna säljs för 6500 kr/st kan man ju tycka att hon borde ha råd med hundvakt.
Och varför är tiken så ung?

Valparna är bland ras .

- avmaskade
- vaccinerade
- id/chipmärkta
- besiktade
- reg i Jordbruksverket

Var ska man börja?
Tänkte hon inte på att hon ville resa bort innan hon parade hundarna? Med tanke på att valparna säljs för 6500 kr/st kan man ju tycka att hon borde ha råd med hundvakt.
Skriv till blocket eller var du nu hittat annonsen så att de kan ta bort den. Kan du luska ut vem det är så anmäl djurplågeriet till länsstyrelsen.
En tik skall vara minst 18 (12 + 6) innan hon får paras.

Valparna är bland ras .

- avmaskade
- vaccinerade
- id/chipmärkta
- besiktade
- reg i Jordbruksverket

Var ska man börja?
Fast det är ju med pengarna för valparna och hundarna hon betalar resan förstår du väl:banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 379
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 884
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar