Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv uppfattar jag valpprånglaren som en rejält oseriös sk uppfödare, dvs BYB, med ganska så 0 koll. Det är knappast en merit för en blandis att dess far/morföräldrar vunnit en rosett på utställning.

Det var inte det jag menade. Det jag syftade på var att den sk uppfödaren nog inte tror att hon gjort mental röntgen utan att hon gjort mentalitetstest samt röntgen.

Sitter nu och suckar åt vissa uppfödare... Det är tydligen VÄLDIGT svårt att se ordentligt på de egna hundarna ibland... "Vi måste akta oss så att rasen inte blir såhär och såhär" och så föder de upp hundar som mer och mer går åt just det håll de säger sig vilja undvika :banghead: :banghead: :banghead:

Det får mig å andra sidan att ännu mer uppskatta en uppfödare jag pratade med igår, som utan tvekan pratade om hälsoproblem osv och som försöker ha välfungerande kommunikation kring sådant med andra uppfödare också för att alla ska kunna hålla rasen på en bra nivå.

Helt teoretisk fundering: Hur hade ni resonerat kring 4 på hantering på MH men 1(/underkänd) på hantering (social självsäkerhet heter den väl där) på MT?

Helt teoretisk fundering: Hur hade ni resonerat kring 4 på hantering på MH men 1(/underkänd) på hantering (social självsäkerhet heter den väl där) på MT?
Har sett det på en del hundar. Ibland är det något hunden utvecklat av sig själv. Ibland har den råkat ut för sunkiga händelser som gjort den sådan. Den kan ha smärta el annat som föraren aldrig uppmärksammat.

Om en hund blev sån ur en kull skulle jag inte fästa så mycket vid det om resten var trevliga.

Har sett det på en del hundar. Ibland är det något hunden utvecklat av sig själv. Ibland har den råkat ut för sunkiga händelser som gjort den sådan. Den kan ha smärta el annat som föraren aldrig uppmärksammat.

Om en hund blev sån ur en kull skulle jag inte fästa så mycket vid det om resten var trevliga.
Men inte ha den i avel?

Men inte ha den i avel?
Svår fråga. Finns många sådana hanar i avel i min ras och som lämnat kanonbra och trevliga avkommor som inte alls blir sådana, medans några av dem blir det. Dessa linjer brukar ha "sina" förare som inte ser detta som ett problem.
Personligen nyttjar vi inte den typen av hanar då vi har stark integritet på mödernet. För att inte få den typen av avkommor lägger vi extra stor vikt vid att hanen ska vara öppen och socialt tillgänglig.
Det där är en smaksak. Men avlar man på det ska man ta ansvar för att placera dessa valpar i rätt hem också.

• Gilla
Reactions: Laa
Menar alltså att min åsikt är att en brukshund som går i avel ska vara korad, (och att det är synd att det inte är krav för att få registrera valpar).
Ja korning är ett bra avelsverktyg. Vi korar våra tikar och försöker få med så många avkommor det går, men intresset är sådär hos vissa.
Men korade avelshanar är få.

Det är för mig inte en helt enkel fråga. Lite kan jag tycka att det beror på ras/inriktning på avel det handlar om. Precis som voff säger - inom schäferaveln cirkulerar det en del sådan hannar och dom som använder dom måste vara sjukt noga med vart de placerar sina valpar men dom får antagligen sina valpar sålda ganska lätt eftersom det finns många inom rasen som gärna ser att deras hundar INTE är social (läs de ska vara enmanshundar med mycket integritet)

Men problemet är att man vill absolut inte att detta ska bero på rädsla och det är extremt svårt att få rätsida på om man inte känner hunden. Alltså få förståelse för varför hunden väljer att inte vilja bli hanterad.

Vi har och har alltid haft individer som inte alls ger mycket för främande människor och det är ingen nackdel i exempelvis skyddet men tror heller aldrig vi haft någon som fått så dåligt som 1 på MT men vi har haft dem där exempelsvis tandvisning har varit ett relativt stort problem. Det ska dock sägas att dessa hundar alltid har värderat familjen extremt högt och som familjehundar har vi inte haft mer sociala och uppmärksamhetssökande hundar.

Dommare tar ju skydd bakom rasbeskrivningarna i sina val av hundar som belönas och tittar man då på vissa raser så är nått fel som tillåter sådana tolkningar.

Jag bad om exempel på rasbeskrivningar du inte tycker funkar med anatomin, det är ju standarder du kritiserar. Följer man standarden är det givetvis till en liten del fritt för tolkning (olika standarder är rätt så olika specifikt skrivna, vissa är väldigt detaljerade och andra mindre) men i många fall när osunda exemplar döms fram har vissa domare fastnat för sådant som faktiskt inte, enligt standarden, är att föredra. Hur tycker du vi ska rasavla utan standarder? Enligt ditt tycke? Grannens? Kusinens? Alla för sin egen tro? Då är det ju bara att köra blandis, där man kan ta vilka raser som helst och få fram hundar som kan allt.. iaf om man ska tro annonserna :meh:

Jag bad om exempel på rasbeskrivningar du inte tycker funkar med anatomin, det är ju standarder du kritiserar. Följer man standarden är det givetvis till en liten del fritt för tolkning (olika standarder är rätt så olika specifikt skrivna, vissa är väldigt detaljerade och andra mindre) men i många fall när osunda exemplar döms fram har vissa domare fastnat för sådant som faktiskt inte, enligt standarden, är att föredra. Hur tycker du vi ska rasavla utan standarder? Enligt ditt tycke? Grannens? Kusinens? Alla för sin egen tro? Då är det ju bara att köra blandis, där man kan ta vilka raser som helst och få fram hundar som kan allt.. iaf om man ska tro annonserna :meh:

Jag ser ju inte utseendestandarden som det viktigaste med renrasavel... :meh:

De hundar som vinner utställningar bör ju följa rasstandarden/rasbeskrivningen eller hur? Tycker du själv att de schäfrar som anses korrekta enligt rasstandarden och vinner utställningar har en bra arbetsexteriör?
Ja...det finns exakta vinklar i rasstandarden och beskrivningen och dessa hundar ligger mer korrekt i rasbeskrivningen än brukslinjerna. Vettigt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 872
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 612
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar