Som sagt finns både anlag för blått och lever i rasen. Eftersom det krävs att anlaget finns i dubbel upplaga för att synas så kan det ligga dolt länge innan det dyker upp vid "rätt" kombination(jag tror inte att någon seriös uppfödare avlar på icke godkända färger).
Med tanke på hur många ättlingar vissa kända bärare av dilutionsgener(blå och/eller lever) har så har jag svårt att tänka mig att det inte kommer att dyka upp några fler fall av felfärgade schäfrar även framöver om man inte gentestar alla schäfrar som går i avel. Även om det bara är 50% chans att genen ärvs vidare till avkomman när det handlar om en bärare så har t ex en av de hundar jag tittat på som har anlag för blått nästan 6000 ättlingar på 3 generationer och det finns ättlingar till honom i avel än idag. Ett par andra hanar som också bevisligen haft anlag för blått har ättlingar i rakt nedstigande i Sverige. Och då har jag inte tittat på alla hundar där man känner till att anlag för blått finns och öht inte kollat på anlag för lever.