Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte snarare på hundar med anlag för blått och lever. Även dessa är väl icke godkända även om valparna får registreras, till skillnad från vitt?
Finns det? Har aldrig hört om en schäfer med dessa färger men det kanske finns? Fick fråga sambon om han hört om dessa existerar och han svarade "Jag vet inte".
De måste vara väldigt, väldigt ovanliga isf.

Finns det? Har aldrig hört om en schäfer med dessa färger men det kanske finns? Fick fråga sambon om han hört om dessa existerar och han svarade "Jag vet inte".
Jag har träffat en blå schäfer. Jag har för mig att hon hade stamtavla men är inte 100% säker

Troligtvis reggas dessa hundar som renrasiga om stamtavlan finns och föräldrarna uppfyller kraven, men troligtvis blir inte avkommorna godkända om man avlar vidare. Det finns ju ett gäng färgkoder (och pälskoder) för schäfer och jag antar att hunden måste ha någon av dessa. Men jag kan ha fel...

Som sagt finns både anlag för blått och lever i rasen. Eftersom det krävs att anlaget finns i dubbel upplaga för att synas så kan det ligga dolt länge innan det dyker upp vid "rätt" kombination(jag tror inte att någon seriös uppfödare avlar på icke godkända färger).
Med tanke på hur många ättlingar vissa kända bärare av dilutionsgener(blå och/eller lever) har så har jag svårt att tänka mig att det inte kommer att dyka upp några fler fall av felfärgade schäfrar även framöver om man inte gentestar alla schäfrar som går i avel. Även om det bara är 50% chans att genen ärvs vidare till avkomman när det handlar om en bärare så har t ex en av de hundar jag tittat på som har anlag för blått nästan 6000 ättlingar på 3 generationer och det finns ättlingar till honom i avel än idag. Ett par andra hanar som också bevisligen haft anlag för blått har ättlingar i rakt nedstigande i Sverige. Och då har jag inte tittat på alla hundar där man känner till att anlag för blått finns och öht inte kollat på anlag för lever. ;)

"Grå" schäfer med anlag för blått:;

questabest_dec407.jpg

Som sagt finns både anlag för blått och lever i rasen. Eftersom det krävs att anlaget finns i dubbel upplaga för att synas så kan det ligga dolt länge innan det dyker upp vid "rätt" kombination(jag tror inte att någon seriös uppfödare avlar på icke godkända färger).
Med tanke på hur många ättlingar vissa kända bärare av dilutionsgener(blå och/eller lever) har så har jag svårt att tänka mig att det inte kommer att dyka upp några fler fall av felfärgade schäfrar även framöver om man inte gentestar alla schäfrar som går i avel. Även om det bara är 50% chans att genen ärvs vidare till avkomman när det handlar om en bärare så har t ex en av de hundar jag tittat på som har anlag för blått nästan 6000 ättlingar på 3 generationer och det finns ättlingar till honom i avel än idag. Ett par andra hanar som också bevisligen haft anlag för blått har ättlingar i rakt nedstigande i Sverige. Och då har jag inte tittat på alla hundar där man känner till att anlag för blått finns och öht inte kollat på anlag för lever. ;)
Intressant!

Verkligen! Vad gäller brukslinjer så kanske det är Anderl vom Kleinen Pfahl som är den mest intressanta bäraren av blått, åtminstone i mer modern tid(och som jag hittat).
hahaha....så nördig du är :p
Tur det så man lär sig nått nytt :up:

( Som tur är finns inte Anderl Vom Kleinen Pfahl i linjer vi använt )

Hur långt bak är du nu? Tyckte du sa modern tid :o

Haha! Modern tid när jag rotar i stamtavlor är typ 80-tal. Många av de hundar som listas som bärare av dilutionsgener föddes på 50-talet och jag orkar inte riktigt kolla om de har några ättlingar som kan påverka aveln.
När jag rotar i colliestamtavlor kan jag dock komma längre tillbaka än så. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 377
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 884
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar