Oseriös avel + konstiga annonser

Visa bifogad fil 148190

Stjärnviks Salomo des Nacho

De reggas alltså som RX tills efter ett visst antal generationer. @MissFideli eller @Sassy vet det säkert.

När jag avlade på novis-linjer var det fjärde generationen som fick LO-stamtavla. Maja var alltså tvungen att bli avelsgodkänd av domare, men hennes ungar hamnade i huvudstamboken.

Korat eller Thai lilac borde väl också passa bra till Burma? :idea: Typen är rätt lika om man väljer en "västerländsk typ", det finns inga vitfläcksanlag eller annat dumt, och burmafolket är redan vana vid intensiva katter. :rofl:

En sak jag uppskattar med kattvärlden, åtminstone i de kretsar jag umgås, är att många uppfödare inte är ett dugg rädda för att välja andra linjer än de som går bäst på utställning. Jag slutade ställa ut delvis för att jag inte höll med en stor del av domarkåren om hur rasen borde utvecklas, och jag är inte ensam om det. Nu jobbar Breeders council med att ta fram nytt utbildningsmaterial för domarna, istället för att bara gilla läget och avla på det som vinner mest.

@MissFideli Jag startade också med britter då, har du liksom jag reagerat på den enorma typskillnaden som verkar ha skett? Nu är jag bara "en vanlig kattägare" och inte uppfödare och utställare förvisso, men på de bilder jag ser så tycker jag att de verkar dra mer åt exotichållet nu än vad de gjorde förr...

Ja, vissa är för typade helt klart. Tyvärr går dessa bra på utställningar med, vilket jag tycker är fel. Men majoriteten har ändå rätt bra typ.

Jag har en utmärkt idé hur vi ska bli rika.

Vi skapar den ultimata katten.

Låt se, vilka egenskaper vill vi ha?

- Fäller inte
- Finns i både kort- och långhårig variant
- Pälsen är silkeslen och tovar sig inte
- Ingen pälsvård - även på den långhåriga varianten
- Lagom stor - finns i två storlekar
- Lugn och snäll inne
- Samtidigt som den är rolig att öva trick med.
- Ska trivas som innekatt
- Samtidigt ska den ha en inbyggd GPS så att den kan vara ute om man vill
- Ha en massa roliga och ovanliga färger.
- Gärna se annorlunda ut också, så att man stolt kan säga att jag har det enda exemplet i världen av denna katt
- En knäkatt som älskar att gosa
- En katt som är programmerad att sova nattetid.

Har jag glömt något, fyll gärna på. Fyll också gärna på vilka raser som har dessa egenskaper så kan vi avla fram en bukefaloskatt så att vi alla blir ekonomiskt oberoende resten av livet.

Jag har en utmärkt idé hur vi ska bli rika.

Vi skapar den ultimata katten.

Låt se, vilka egenskaper vill vi ha?

- Fäller inte
- Finns i både kort- och långhårig variant
- Pälsen är silkeslen och tovar sig inte
- Ingen pälsvård - även på den långhåriga varianten
- Lagom stor - finns i två storlekar
- Lugn och snäll inne
- Samtidigt som den är rolig att öva trick med.
- Ska trivas som innekatt
- Samtidigt ska den ha en inbyggd GPS så att den kan vara ute om man vill
- Ha en massa roliga och ovanliga färger.
- Gärna se annorlunda ut också, så att man stolt kan säga att jag har det enda exemplet i världen av denna katt
- En knäkatt som älskar att gosa
- En katt som är programmerad att sova nattetid.

Har jag glömt något, fyll gärna på. Fyll också gärna på vilka raser som har dessa egenskaper så kan vi avla fram en bukefaloskatt så att vi alla blir ekonomiskt oberoende resten av livet.
Jag är så hemsk att jag tror att folk vill ha en katt som ser ut som en kattunge hela livet, gärna prickig, som inte har några krav eller behov utan som ligger nöjd i soffan tills ägaren vill gosa eller leka.

Angående ny kattras så hittade jag denna någonstans för en massa år sedan och tycker fortfarande att den är lika bra. Lite OT kanske, men ville ändå dela den

"Standard för huskatter

¤Huskatten är en stor katt, såvida det inte är en liten katt eller en medelstor katt.
¤En huskatt har kort, mjuk och glänsande päls, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk eller kort och rufsig eller lite av varje.
¤Huskatten är svart, röd, grå eller har någon kombination av dessa färger. Huskatten har ränder, såvida den inte är enfärgad eller prickig, eller har medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.
¤Huskattens svans är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Svansen kan även vara lång och tjock, eller kort och smal och ibland finns där ingen svans alls.
¤Inga fel ges för variationer av ovanstående standard."

Man får bättre betalt om man vill tjäna pengar på att sälja kattungar snabbt och ofta.
En ras korsning anses finare än huskatt, då kan man ta mer betalt.
Med många kullar på gång är det lätt att sälja sjuka kattungar. Ofta dödliga pga av dålig kunskap eller brist på hygien.
De "raskatter" som används kanske inte ens har stamtavla eller testad för rastypiska sjukdomar.
Man kan ta ta fler kullar per år då man endast får ta ett visst antal kullar per år när det gäller raskatter.
Kattungarna har kanske inte vaccinerats eller hälsoundersökts innan försäljning = spara pengar.
Raskatter som fått ett par kullar säljs kastrerade.
Jag har 2 honor som fått en kull var innan de kastrerades och såldes.
De sk raskatter som används i oseriös avel tas det kullar på så länge det föds ungar.
Sen får dom nog somna in och en unge får ta över som raskatt till obegränsad avel.
Sen finns det de som vill ta en kull på sin katt och är seriösa, men det är inte merparten av det som säljs.
Även om det låter så i anonnsen.

ett ex på märklig annons, luktar fejk​

ragdoll kattunge​

5 800 kr

Beskrivning
HejSäljer min underbara kattunge pågrund av flytt tyvärr, söker att tryggt och skötsamt hem för henne. Kattungen är födda 25 mars. Hon är skötsamma, lekfull och jättefin, rumsren. Hon är gosig av sig och lär sog snabbt. Hon äter foder/blött mat och dricker mycket vatten.Hon är inte vaccinerad eller chippad, ingen stamtavla heller.

Norsk skogkatt og siames behöver inte vara så illa med tanke på typ. En mer ekstrem skogkatt och en moderat siames är inte så olika. De har samma huvudtyp - långa, raka profiler - og samma kroppstyp - rektangulära och höga bak - men en skogkatt skall så klart vara lite mer rejäl i typen. Dock vill man ju inte få med siamesens ekstrema öron och ögonfel. Jag hade undrat mer om man korsade t.ex. britt och siames, eller skogkatt och devon rex..

Troligen var det det man hade till hand av fertil partner till katt, eller man hoppades på en maskad skogkatt och hade ingen kunskap om genetiken bakom :meh:

Liknande hände en gång när någon tog emot en norsk skogkatt/bengalblandning. "Uppfödarna" hade visst förväntat sig bengalfläckade långhårskatter men istället blev det en "typisk vardaglig huskatt" i utseendet. Ingen lång päls heller. :laugh:

Jag tvivlar på att det är 'renrasiga' korsningar. Alla långhåriga katter uppges vara coonis/norsk/birma/whatever. Likadant med siameser, burmor, aby osv. Kan bli riktigt provocerad när jag läser annonser på blocket. Men det är nästan även värre när det är raskatter som buskavlas på.

När jag var liten så var varenda katt som hade lång päls eller var vit "angorakorsning". Sen var alla "perserkorsningar". Nu är nästan varenda en norsk skogSkatt eller maine coon-korsning. Raskatter, katter med stamtavla, är kanske bara 1-2% av kattpopulationen, hur kan då var och varannan huskatt vara halvt något?

Jag såg en gång en som hävdade att hen hade en nebelung. Vet inte om de finns i Sverige nu, men de fanns definitivt inte då. Pappan var en norsk skogSkatt och mamman var en russian blue hen hittat dumpad i ett dike. Dels är ju sannolikheten att mamman var en russian blue lika med noll och dels hade det ändå aldrig kunnat bli någon nebelung efter en skogkatt (som med största sannolikhet var en huskatt och ingen skogkatt), men människan var benhård på att hens katt var en nebelung 😑

Det är ju som om du korsar en weimaraner med en rottweiler, du får en dobermann! :up:

Nej alltså, vissa tror ju det. Var en vän i USA som hade hittat en lokal valpannons där alla valparna i en och samma kull var visst helt olika raser enligt utseende.

Men är det så stora skillnader på olika kattraser? I hundvärlden kan ju olika raser väga allt mellan 1-100 kg, och variera mellan 15-90 cm. Och de är ju avlade för olika ändamål på ett annat sätt än katter (vallande border collies, apporterande retrievers, ställande fågelhundar och så vidare), och kan vara byggda på olika extrema sätt. Utöver storleksskillnaden är det ju stor skillnad på hur en azawakh, tax, new foundland, fransk bulldog etc är byggda (dvs kroppsform).
Hur stor skillnad är det på typ i olika kattraser, och hur "fel" kan det bli om två katter av olika typ paras?
Päls håller jag med om att det kan bli problem med vissa långhåriga/semi-långhåriga blandningar då jag själv träffat några långhåriga som blivit toviga, men om det är korthåriga som blandas?

(jag har inga katter och har inte haft sedan jag flyttade hemifrån, och är inte insatt i kattavel)

Kattraser är mindre dramatiska i storleksskillnad, t.ex en liten singapura på runt 2kg vs. en Maine Coon på runt 10kg, men vissa attribut är bra att veta och kan påverka hur väl man passar med en katt. Är det en burmakorsning så är det ju bra att veta om den kommer få burmans aktivitetsnivå, eller ljudnivå, eller om den är en "mobbare" mot andra katter. Tryggare då att helt enkelt köpa en burma eller undvika en sådan ras om det är något man inte står ut med i en katt.

Man får bättre betalt om man vill tjäna pengar på att sälja kattungar snabbt och ofta.
En ras korsning anses finare än huskatt, då kan man ta mer betalt.
Med många kullar på gång är det lätt att sälja sjuka kattungar. Ofta dödliga pga av dålig kunskap eller brist på hygien.
De "raskatter" som används kanske inte ens har stamtavla eller testad för rastypiska sjukdomar.
Man kan ta ta fler kullar per år då man endast får ta ett visst antal kullar per år när det gäller raskatter.
Kattungarna har kanske inte vaccinerats eller hälsoundersökts innan försäljning = spara pengar.
Raskatter som fått ett par kullar säljs kastrerade.
Jag har 2 honor som fått en kull var innan de kastrerades och såldes.
De sk raskatter som används i oseriös avel tas det kullar på så länge det föds ungar.
Sen får dom nog somna in och en unge får ta över som raskatt till obegränsad avel.
Sen finns det de som vill ta en kull på sin katt och är seriösa, men det är inte merparten av det som säljs.
Även om det låter så i anonnsen.

Jag har alltid tyckt det är lite roligt, då det är oftast samma folk som säger att "raskatter är inte riktiga katter" eller hur "sjuka raskatter är", men vill ändå ha en kattunge efter en "sjuk katt som inte ens är en riktigt katt"? :idea:

ett ex på märklig annons, luktar fejk​

ragdoll kattunge​

5 800 kr

Beskrivning
HejSäljer min underbara kattunge pågrund av flytt tyvärr, söker att tryggt och skötsamt hem för henne. Kattungen är födda 25 mars. Hon är skötsamma, lekfull och jättefin, rumsren. Hon är gosig av sig och lär sog snabbt. Hon äter foder/blött mat och dricker mycket vatten.Hon är inte vaccinerad eller chippad, ingen stamtavla heller.

Smuggel eller ren fejk, men "dricker mycket vatten" är en lite konstig detalj att lägga till. :D

Liknande hände en gång när någon tog emot en norsk skogkatt/bengalblandning. "Uppfödarna" hade visst förväntat sig bengalfläckade långhårskatter men istället blev det en "typisk vardaglig huskatt" i utseendet. Ingen lång päls heller. :laugh:

När jag var liten så var varenda katt som hade lång päls eller var vit "angorakorsning". Sen var alla "perserkorsningar". Nu är nästan varenda en norsk skogSkatt eller maine coon-korsning. Raskatter, katter med stamtavla, är kanske bara 1-2% av kattpopulationen, hur kan då var och varannan huskatt vara halvt något?

Det är ju som om du korsar en weimaraner med en rottweiler, du får en dobermann! :up:

Nej alltså, vissa tror ju det. Var en vän i USA som hade hittat en lokal valpannons där alla valparna i en och samma kull var visst helt olika raser enligt utseende.

Kattraser är mindre dramatiska i storleksskillnad, t.ex en liten singapura på runt 2kg vs. en Maine Coon på runt 10kg, men vissa attribut är bra att veta och kan påverka hur väl man passar med en katt. Är det en burmakorsning så är det ju bra att veta om den kommer få burmans aktivitetsnivå, eller ljudnivå, eller om den är en "mobbare" mot andra katter. Tryggare då att helt enkelt köpa en burma eller undvika en sådan ras om det är något man inte står ut med i en katt.

Jag har alltid tyckt det är lite roligt, då det är oftast samma folk som säger att "raskatter är inte riktiga katter" eller hur "sjuka raskatter är", men vill ändå ha en kattunge efter en "sjuk katt som inte ens är en riktigt katt"? :idea:

Smuggel eller ren fejk, men "dricker mycket vatten" är en lite konstig detalj att lägga till. :D
Dricker mycket vatten kan vara njurfel. :(

Är det en burmakorsning så är det ju bra att veta om den kommer få burmans aktivitetsnivå, eller ljudnivå, eller om den är en "mobbare" mot andra katter. Tryggare då att helt enkelt köpa en burma eller undvika en sådan ras om det är något man inte står ut med i en katt.
Vadå burmorna som är så milda, stillsamma och tysta och inte intresserad av närgånget gos och håller sig på sin kant. Och som aaaaaldrig mobbar andra katter 😼

Hittade en intressant annons. Allt lät väl helt ok tills:

”Kastreringen är frivillig dock rekommenderar jag ej att kastrera ett djur, men det är upp till er.”

Inom hund vet jag att många är emot kastrering, men inom katt? Vem har frivilligt en okastrerad katt (framförallt hankatt) annat än till buskavel?

Hittade en intressant annons. Allt lät väl helt ok tills:

”Kastreringen är frivillig dock rekommenderar jag ej att kastrera ett djur, men det är upp till er.”

Inom hund vet jag att många är emot kastrering, men inom katt? Vem har frivilligt en okastrerad katt (framförallt hankatt) annat än till buskavel?

Katter påverkas inte alls lika av en kastrering som t.ex en hund gör, du faktiskt undviker flera hälso- och beteendeproblem om du kastrerar en katt. Enda hälsorisken är att urinvägsbesvär och övervikt kan lättare drabba katten men det kan undvikas med rätt kost och se till att katten får i sig tillräckligt med vätska. Enda anledningen att man någonsin behåller den fertil måste vara buskavel, för att ha en fertil katt inomhus kan vara ren tortyr med skrikande under löp och strilande överallt, dessutom stinker urinet fruktansvärt från en sådan katt.

Katter påverkas inte alls lika av en kastrering som t.ex en hund gör, du faktiskt undviker flera hälso- och beteendeproblem om du kastrerar en katt. Enda hälsorisken är att urinvägsbesvär och övervikt kan lättare drabba katten men det kan undvikas med rätt kost och se till att katten får i sig tillräckligt med vätska. Enda anledningen att man någonsin behåller den fertil måste vara buskavel, för att ha en fertil katt inomhus kan vara ren tortyr med skrikande under löp och strilande överallt, dessutom stinker urinet fruktansvärt från en sådan katt.
Citatet är hämtad från en annons med Ragdollkattungar.

I övrigt är det inget större fel på annonsen. Står ”Ragdoll kattungar söker nya hem med leverans som alternativ.” Sen att de är vaccinerade, ID märkta, besiktade osv.

Är nog ingen SKK ansluten uppfödare och stamtavla finns inte, så omöjligt att veta inavelsgrad och om föräldrarna verkligen är Ragdoll.

Jag har mina aningar om att ”uppfödaren” låter katterna para sig som de vill i och med hens inställning till kastrering.

Citatet är hämtad från en annons med Ragdollkattungar.

I övrigt är det inget större fel på annonsen. Står ”Ragdoll kattungar söker nya hem med leverans som alternativ.” Sen att de är vaccinerade, ID märkta, besiktade osv.

Är nog ingen SKK ansluten uppfödare och stamtavla finns inte, så omöjligt att veta inavelsgrad och om föräldrarna verkligen är Ragdoll.

Jag har mina aningar om att ”uppfödaren” låter katterna para sig som de vill i och med hens inställning till kastrering.

SVERAK kanske du tänker på och om dom inte har stamtavla så är det huskatter och rent utav oseriöst att argumentera emot kastrering på katt, så ja, förmodligen köksavel.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 509
Senast: kryddelydd
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Lager
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 697
Senast: Heulwen
·
C
Övr. Katt Hej! Jag behöver lite råd om tovor i pälsen. Min katt är en korsning av brittisk korthår/norsk skogskatt och har jättehärlig lurvig...
Svar
6
· Visningar
12 161
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka