Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg den här annonsen nyss. 2 blandraskullar samtidigt. Personen har avlat på samma hundar tidigare. Pengamaskin?
Har 2 kullar med 4 valpar i varje till salu runt midsommar i slutet på juni (16 juni) . Vi är födda 22/3-17 & 25/3-17 . 1a kullen består av 2 tikar( 1 tik tingad ) & 2 hanar alla svart / vita. Mamma är Chihuahua / papillion och pappan ren chihuahua. 2a kullen är 3 hanar (1 hane är tingad) & 1 tik ( tiken tingad ) som är mamman Russkiy toy/ papillion & pappan Chihuahua / pomerianian . Vid leverans är vi alla minst 12 v, 2x vacc , 2 x avmaskade , besiktade inom 1 v, har fästingmedel i nacken efter ett bad och nyklippta klor. 5v - 3 år Doldafel försäkring i Sveland försäkringsbolag . Mat & flyttahemifrån väska med ben, godis filt mm i . Vi kommer kosta 9500kr och bokas för 2500kr som ej återfås vid ånger. Vi förbehåller oss rätten att bedöma om ni blir en bra familj för våra valpar. Mammor & pappor finns i familjen och tidigare syskon . Vi har underbara lynnen , glada pussiga valpar som har fina referenser från tidigare valpköpare . Mammor & pappor finns i hemmet och bilder . Vi finns i Västerås
Pris: 9500 kronor

Jäkla puppymill :rage:

Vad tror ni om en
På ett forum nära dig:

"Underbar Shih Tzu flicka tillgänglig. Hon är ett utmärkt exempel på rasen, hennes papper är här och hon kommer att komma med dem. Vi ringde henne Abigail och hon har blivit veterinärkontrollerad och är helt passformig och frisk, en bra, solid, klumpig valp. Hon har fått fullmaskning och loppbehandling, kommer inte att vara microchipped på rådgivning om veterinärmedicin, hon avnjutas för närvarande på fast mat. Hon är nu 16 veckor och är tillgänglig för att gå nu, kontakta nu för mer information xxx"

:banghead: :meh:
Ja, jag har anmält. Dock imponerad av att valpen kommer att komma med papperen själv :D plus att det är ju bra att de loppbehandlat vad som förmodligen är en smuggelvalp :grin: Passformig vete fan vad det är, går hon i pass eller? :cautious:
Satt precis o såg att du var först på bollen innan jag han posta. Jag har också anmält.

På ett forum nära dig:

"Underbar Shih Tzu flicka tillgänglig. Hon är ett utmärkt exempel på rasen, hennes papper är här och hon kommer att komma med dem. Vi ringde henne Abigail och hon har blivit veterinärkontrollerad och är helt passformig och frisk, en bra, solid, klumpig valp. Hon har fått fullmaskning och loppbehandling, kommer inte att vara microchipped på rådgivning om veterinärmedicin, hon avnjutas för närvarande på fast mat. Hon är nu 16 veckor och är tillgänglig för att gå nu, kontakta nu för mer information xxx"

Ja, jag har anmält. Dock imponerad av att valpen kommer att komma med papperen själv :D plus att det är ju bra att de loppbehandlat vad som förmodligen är en smuggelvalp :grin: Passformig vete fan vad det är, går hon i pass eller? :cautious:
Jag gillar rubriken på den "
Kvinna Shih Tzu valp till salu." :p

På ett forum nära dig:

Det låter som en utlandsvalp där dom gjort annonsen med google.

När man får frågan om man skulle kunna tänka sig att ta en kull på mina egna två hundar för att sälja en valp till dem. För färgen och öronen kommer ju bli såååååå sööööta :meh::arghh::banghead:

För det första Nej, bara nej! För det andra är Bobber kastrerad så där blir inga valpar ändå. för det tredje Är Karin åt helvete för gammal och för det fjärde vad fasen skulle jag göra med dem andra sju valparna av rasen labbe/rottis/bc/schäfer/plott??

Folk asså...:meh::wtf:

På ett forum nära dig:

"Hon avnjutas..." :eek::eek::nailbiting:

"Vi ringde henne Abigail" Har valpar telefoner nu för tiden? :p

Fast det finns ju raser där skk godkänner att 1 av föräldrarna är UA och att den andra får ha tex 1or

Ja absolut, rasen har inte ens krav på ED-röntgen för registrering och har dessutom index (vilket iofs var en bit under hundra på hanen i fråga, tiken har index något över 100 så valparna lär få preciiiis 100). Jag tycker personligen att det är onödigt att avla på ED1 ändå iom att rasen är stor och tung och det verkar relativt ovanligt med ED, men det jag vände mig emot egentligen är att de skriver att föräldrarna är HD/ED-röntgade u.a. i annonsen. Tycker det är lite falsk marknadsföring, hur man än vrider på det är ED1 inte u.a.

Ja absolut, rasen har inte ens krav på ED-röntgen för registrering och har dessutom index (vilket iofs var en bit under hundra på hanen i fråga, tiken har index något över 100 så valparna lär få preciiiis 100). Jag tycker personligen att det är onödigt att avla på ED1 ändå iom att rasen är stor och tung och det verkar relativt ovanligt med ED, men det jag vände mig emot egentligen är att de skriver att föräldrarna är HD/ED-röntgade u.a. i annonsen. Tycker det är lite falsk marknadsföring, hur man än vrider på det är ED1 inte u.a.
Dom kanske inte förstod bättre,dom har ju inte ens försökt mörka det då dom satte ut reg.nr,tycker inte det hamnar under oseriös avel om man följer dom regler som finns för rasen.
Sen kan det väl iofs kallas missledande marknadsföring,men heder till dom för att dom gjort någon som inte ens krävs för rasen.

Dom kanske inte förstod bättre,dom har ju inte ens försökt mörka det då dom satte ut reg.nr,tycker inte det hamnar under oseriös avel om man följer dom regler som finns för rasen.
Sen kan det väl iofs kallas missledande marknadsföring,men heder till dom för att dom gjort någon som inte ens krävs för rasen.

Jo så kan man förstås också se det :). Jag tycker nog ändå att man bör vara insatt i ED-graderingssystemet om man ska hålla på med avel, men förstår din poäng.

På ett forum nära dig:

"Vi ringde henne Abigail" hon har en telefon med verkar det som, :laugh:

Aussiehane, 5 kullar varav 4 födda 2015 (januari, februari, mars, oktober). Totalt 37 avkommor, 7 födda 2016)

Av 30 i "röntgenklar" ålder är 19 röntgade. 6 st har 1:a ED, 1 st har 3:a ED. Detta i en ras där armbågsfel nästan inte existerar (väldigt få som har ED anmärkningar).

Av dessa 30 hundar (4 olika kennlar) har endast 8 st gått MH, den yngsta kullen är nu 20 månader så inga mer kommer att ingå i rasstatistiken. Toppen :up: !

Aussiehane, 5 kullar varav 4 födda 2015 (januari, februari, mars, oktober). Totalt 37 avkommor, 7 födda 2016)

Av 30 i "röntgenklar" ålder är 19 röntgade. 6 st har 1:a ED, 1 st har 3:a ED. Detta i en ras där armbågsfel nästan inte existerar (väldigt få som har ED anmärkningar).

Av dessa 30 hundar (4 olika kennlar) har endast 8 st gått MH, den yngsta kullen är nu 20 månader så inga mer kommer att ingå i rasstatistiken. Toppen :up: !
Alltså matadoravel är ju inte bra oavsett, men på så sjukt kort tid, med så lite utvärdering och så dåliga resultat på det lilla som ÄR utvärderat... Usch.

Skulle inte ta i sån avel med tång :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 971
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 481
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar