Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens Blocketvalpar:

-Pyrenéer/golden/BC/gordonsetter
-"Shihpoo". Äntligen dyker den omtalade shitpoo-blandningen upp och så kallar de dem för något annat :( :angel:
-Schäfer/golden/leonberger/rottis/terv/BC :nailbiting:
-"Bordoodle"
-Amstaff/schäfer/boxer
-"Doubledoodle"

Shihpoo?
Jag har en shih tzu och dom är rejält tunga och stadiga.
Tror inte det är bra för lederna ifall shihpoon får pudelben ?

Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut med collien mentalt i dagsläget och gjorde ett random stickprov genom att gå in på "valpkullar" på SKK köpa hund.

De TRE (!) översta kullarna i listan har minst en förälder med 5:a på skott och kvarstående rädslor på MH. En av dessa kullar hade t.o.m. två föräldrar med 5:a på skott. Majoriteten av de andra kullarna i listan hade föräldrar med vissa kvarstående rädslor alt. orädda men rätt reaktionslösa över hela MH:t, dvs inget vidare för en brukshund. De två kullar i listan som verkade absolut bäst hade en korad pappa men ganska medioker/reaktionslös mamma.

Nog för att jag visste att det finns problem med mentalitet inom rasen, men inte att det är såhär illa... Det verkar ju ändå som att rasklubben jobbat flitigt för bättre mentalitet och ändå föds kullar som de översta tre i listan. Man skulle ju vilja fråga uppfödarna till dessa kullar hur de tänkt, hur ska dessa kullar kunna föra rasen framåt? Eller ens undvika att föra rasen bakåt?

@Theodor

Det finns en ökänd uppfödare inom KH collie som återkommande avlar på hundar med 5:a på skott. Hen menar att hen minsann känner hundarna och att de fungerar fint hemma, "så det så".

:meh:

Ja jag misstänkte nästan att det skulle vara argumentet... en av de tre kullarna jag syftar på är korthårig och den hanen var tydligen bästa utställningskorthår under 2016 eller nåt sånt. Tänker att vissa antagligen är mer benägna att bortse från det där MH:t och tycka att "hunden funkar fint hemma" när den gjort bra ifrån sig på utställning :idea: :banghead:

Det är så himla fult mot köpare när folk försöker undanhålla sanningen (utan att ljuga rätt ut) såpass mycket att det låter som att de säljer SKK-reggade/renrasiga valpar, när de inte gör det. Ex skriver "efter renrasiga föräldrar" , men så står det sen att valparna "reggas i jordbruksverket".....

Och samma sak där, att säga att de reggas i jordbruksverket för att få det att låta som någon sorts kvalitetsstämpel... det är ju ett krav FFS?!

Det är så himla fult mot köpare när folk försöker undanhålla sanningen (utan att ljuga rätt ut) såpass mycket att det låter som att de säljer SKK-reggade/renrasiga valpar, när de inte gör det. Ex skriver "efter renrasiga föräldrar" , men så står det sen att valparna "reggas i jordbruksverket".....

Och samma sak där, att säga att de reggas i jordbruksverket för att få det att låta som någon sorts kvalitetsstämpel... det är ju ett krav FFS?!

Igår såg jag en kull på Blocket som skulle registreras i "centrala hundregistret". Också ett sätt att få registrering i JBV att låta som något annat än det eg. är

Tom mina katter, båda från stall/ ladugård är registrerade i JBV :D

Calibra är fortsatt kass i magen men nu verkar den vara i stort sett tom. Jarla sket normalt nu på lunchpromenaden men kräktes lite slem ist.

Jag är hemma för vård av hund. Jag får jobba dubbelt i morgon fredag. Jippi. Tack dogsen :up:

@Theodor

Det finns en ökänd uppfödare inom KH collie som återkommande avlar på hundar med 5:a på skott. Hen menar att hen minsann känner hundarna och att de fungerar fint hemma, "så det så".

:meh:
Ah har själv haft en diskussion med den uppfödaren där jag försökt får fram svar på varför hen väljer hundar med riktigt dålig MH till avel... Svaret var som sagt att hen kände hundarna mkt bättre än vad beskrivaren på MH gjorde minsann och dessutom hade tiken varit dålig just dagen då hon gick MH...! :wtf::wtf::meh: Tiken hade bl.a. 5 i skott... Den uppfödaren har ursäkter för det mesta.

Senast ändrad:
Ah har själv haft en diskussion med den uppfödaren där jag försökt får fram svar på varför hen väljer hundar med riktigt dålig MH till avel... Svaret var som sagt att hen kände hundarna mkt bättre än vad en bedömare på MH gjorde minsann och dessutom hade tiken varit dålig just dagen då hon gick MH...! :wtf::wtf::meh: Tiken hade bl.a. 5 i skott... Den uppfödaren har ursäkter för det mesta.

En sån människa skulle få avelsförbud.

Ah har själv haft en diskussion med den uppfödaren där jag försökt får fram svar på varför hen väljer hundar med riktigt dålig MH till avel... Svaret var som sagt att hen kände hundarna mkt bättre än vad en bedömare på MH gjorde minsann och dessutom hade tiken varit dålig just dagen då hon gick MH...! :wtf::wtf::meh: Tiken hade bl.a. 5 i skott... Den uppfödaren har ursäkter för det mesta.
Den uppfödare jag tänker på har just nu bl.a. en kull där tiken har brutet MH (avbrutet av beskrivaren). Känns ju som ett toppen val av avelstik :rage::arghh: Hanens MH är inte heller något att hänga i granen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 971
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka