Förstår inte varför människor ens gör MH när de ändå skiter i resultaten.
För att många tar "gjort MH" som att hunden är bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förstår inte varför människor ens gör MH när de ändå skiter i resultaten.
Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut med collien mentalt i dagsläget och gjorde ett random stickprov genom att gå in på "valpkullar" på SKK köpa hund.
De TRE (!) översta kullarna i listan har minst en förälder med 5:a på skott och kvarstående rädslor på MH. En av dessa kullar hade t.o.m. två föräldrar med 5:a på skott. Majoriteten av de andra kullarna i listan hade föräldrar med vissa kvarstående rädslor alt. orädda men rätt reaktionslösa över hela MH:t, dvs inget vidare för en brukshund. De två kullar i listan som verkade absolut bäst hade en korad pappa men ganska medioker/reaktionslös mamma.
Nog för att jag visste att det finns problem med mentalitet inom rasen, men inte att det är såhär illa... Det verkar ju ändå som att rasklubben jobbat flitigt för bättre mentalitet och ändå föds kullar som de översta tre i listan. Man skulle ju vilja fråga uppfödarna till dessa kullar hur de tänkt, hur ska dessa kullar kunna föra rasen framåt? Eller ens undvika att föra rasen bakåt?
För att det krävs för reg?
För övrigt har jag hört att det finns många som inte tror på MH och som inte gillar MH-kravet. Vilket är väldigt synd för rasen.
"Rejält tunga och stadiga"? Vad har du för mega-shih tzu?
En shih tzu ska inte väga mer än 8-10 kg. Jag vet inte vad vikten för t ex en dvärgpudel är men det kan knappast skilja särskilt mycket.
Mina två dvärgpudlar väger runt 4 kg.
Ah har själv haft en diskussion med den uppfödaren där jag försökt får fram svar på varför hen väljer hundar med riktigt dålig MH till avel... Svaret var som sagt att hen kände hundarna mkt bättre än vad beskrivaren på MH gjorde minsann och dessutom hade tiken varit dålig just dagen då hon gick MH...! Tiken hade bl.a. 5 i skott... Den uppfödaren har ursäkter för det mesta.
Hen har ju även medvetet korsat merle x merle.
Dumheten är svår att beskriva.
Är hen registrerad uppfödare då? För respekterar man djurskyddet och reglerna så dåligt så bör man vara utesluten för länge sedan...
Håller med dig fullständigt. Lade också märke till det när jag kollade på collies. Antingen hundar som är rädda eller hundar med ganska färglösa MH med ettor på lek, ettor på nyfikenhet m.m. Så det ser inte bra ut, särskilt med tanke på att det är just en brukshund (som dock blivit mycket av en sällskapshund). Men det finns även bra collies. T ex Dantos kennel planerar en långhårskull just nu som jag tycker verkar ganska bra.
För övrigt har jag hört att det finns många som inte tror på MH och som inte gillar MH-kravet. Vilket är väldigt synd för rasen.
Jo jag hade varit orolig för konstruktionen , hade inte velat ha en shih tzu kropp på ett par pudelben om det slår så fel.Normalvikt för shih-tzu ligger runt 6-7 kg skulle jag gissa.
Onödig blandning men själva konstruktionen behöver man ju inte vara särskilt orolig över.
Jo jag hade varit orolig för konstruktionen , hade inte velat ha en shih tzu kropp på ett par pudelben om det slår så fel.
För en shih tzu på 25 cm väger uppåt 8 kg och en pudel på 25 cm väger 2 till 4 högst.
Jag tycker dom har alldeles för olika kroppstyper.
Nej min shih tzu är ingen jätte utan en ganska liten tik.
Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut med collien mentalt i dagsläget och gjorde ett random stickprov genom att gå in på "valpkullar" på SKK köpa hund.
De TRE (!) översta kullarna i listan har minst en förälder med 5:a på skott och kvarstående rädslor på MH. En av dessa kullar hade t.o.m. två föräldrar med 5:a på skott. Majoriteten av de andra kullarna i listan hade föräldrar med vissa kvarstående rädslor alt. orädda men rätt reaktionslösa över hela MH:t, dvs inget vidare för en brukshund. De två kullar i listan som verkade absolut bäst hade en korad pappa men ganska medioker/reaktionslös mamma.
Nog för att jag visste att det finns problem med mentalitet inom rasen, men inte att det är såhär illa... Det verkar ju ändå som att rasklubben jobbat flitigt för bättre mentalitet och ändå föds kullar som de översta tre i listan. Man skulle ju vilja fråga uppfödarna till dessa kullar hur de tänkt, hur ska dessa kullar kunna föra rasen framåt? Eller ens undvika att föra rasen bakåt?
Fick idag höra ungefär:
"De flesta som köper hund vill ju bara ha en snäll och trevlig sällskapshund, så de köper någon söt från blocket. Det är ju inte så konstigt. Men hästmänniskor vill ju ofta kunna tävla också, så jag fattar inte varför man avlar på hästar som inte har bra stamtavlor!"
Jag valde att inte fortsätta den diskussionen, det var inte riktigt läge för det, men alltså
Ja... Alltså, jag har FULL förståelse för att folk är emot oseriös hästavel.. Men förstår man vikten vid seriös hästavel borde det väl vara ganska lätt att överföra ett liknande tänk till samtliga djurslag? Dessutom när det vanligtvis bara föds ett enda föl per gång, men lätt blir 7-10 valpar på en gång... Personen jag pratade med började dessutom säga att "det finns redan för mycket hästar! Varför avla oseriöst då?!"Klassiker bland tävlingshästfolk känns det som, stamtavlan på deras tävlingshästar ska kunna rabblas i 32 led, men i stallet rusar det runt en JRT/labbe/schäfer/kanintaxblandras till hund !
(Och innan nån tar illa vid sig; INTE ALLA TÄVLINGSRYTTARE )
Hen har ju även medvetet korsat merle x merle.
Dumheten är svår att beskriva.
Ja... Alltså, jag har FULL förståelse för att folk är emot oseriös hästavel.. Men förstår man vikten vid seriös hästavel borde det väl vara ganska lätt att överföra ett liknande tänk till samtliga djurslag? Dessutom när det vanligtvis bara föds ett enda föl per gång, men lätt blir 7-10 valpar på en gång... Personen jag pratade med började dessutom säga att "det finns redan för mycket hästar! Varför avla oseriöst då?!"