Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Btw hör på detta.
En bekant till mig att tagit valpar på sin "Siberian Husky" (blandras) tik, en tik som är otroligt nervös och rädd av sig och har alltid varit det sedan valp.... pappan till valparna är en ung American Wolfdog hane. :up:
Hmm luktar lite "snabba cash". :turd:

Heter din bekanta E***** B**m**?

Jo jag hade varit orolig för konstruktionen , hade inte velat ha en shih tzu kropp på ett par pudelben om det slår så fel.
För en shih tzu på 25 cm väger uppåt 8 kg och en pudel på 25 cm väger 2 till 4 högst.
Jag tycker dom har alldeles för olika kroppstyper.
Nej min shih tzu är ingen jätte utan en ganska liten tik.

Fast just konstruktionen på ben skiljer ju inte överdrivet mycket. Shih-tzun har förstås något grövre men det är som sagt inget en förmodligen skulle behöva oroa sig för.

Just av den här anledningen är jag så vansinnigt irriterad på SKK Köpa hund. De kullar som finns där annonseras vanligtvis inte ut på Collieklubbens sida, för där anges nämligen Mentalindex... På Köpa hund finns ju i princip ingen fakta alls, om jag minns rätt så länkas bara till Hunddata och hur många valpköpare kan läsa ut något av siffrorna från ett MH(som är det enda som visas där)? Så SKK Köpa hund är en utmärkt plats för de uppfödare som skiter i mentaliteten och struntar i RAS och rasklubbens arbete att sälja sina valpar.

Det länkas tyvärr inte ens till hunddata, man får söka på föräldrarna själv...

Jo jag misstänkte att det skulle vara sämre kvalitet på den listan än på rasklubbens valphänvisning, vet att det förekommer betydligt bättre avel än såhär inom rasen. Men det är himla trist att dessa "bottennapp" till kullar ska behöva finnas överhuvudtaget (tre stycken samtidigt dessutom :cautious:), och att det finns såna här uppfödare som bara nonchalerar problem som de trots allt inte kan ha missat att de förekommer i rasen...

Jo jag misstänkte att det skulle vara sämre kvalitet på den listan än på rasklubbens valphänvisning, vet att det förekommer betydligt bättre avel än såhär inom rasen. Men det är himla trist att dessa "bottennapp" till kullar ska behöva finnas överhuvudtaget (tre stycken samtidigt dessutom :cautious:), och att det finns såna här uppfödare som bara nonchalerar problem som de trots allt inte kan ha missat att de förekommer i rasen...

Vissa uppfödare är till och med så nonchalanta att de påstår att collien minsan inte har några problem med mentaliteten. :cautious:

Det finns alldeles för många bottennapp och alldeles för många som kommer med ursäkter för att avla fram dessa kullar. Och så upprörs samma personer så fort någon ens nämner högre krav för avel... :banghead:

Vissa uppfödare är till och med så nonchalanta att de påstår att collien minsan inte har några problem med mentaliteten. :cautious:

Ja, jag har hört folk påstå att collien inte har några problem med mentalitet. :( Tragiskt. Alternativt påstås det att det är valpköparnas fel att hundarna blir så... Eller så hade hunden en dålig dag, men det blir märkligt om många hundar i flera generationer har en dålig dag just på MH:t. :idea:

Ja, jag har hört folk påstå att collien inte har några problem med mentalitet. :( Tragiskt. Alternativt påstås det att det är valpköparnas fel att hundarna blir så... Eller så hade hunden en dålig dag, men det blir märkligt om många hundar i flera generationer har en dålig dag just på MH:t. :idea:

Tycker det är förkastligt att skylla sin dåliga avel på valpköparna. :( Visst kan en hund ha en dålig dag... Men så dålig att ett MH inte skulle stämma alls? Njae. Och är hunden såpass påverkad av något, då går man ju helt enkelt inte MH:t just den dagen? :meh:

Värst är ju att de uppfödare som avlar på mentalt friska och så stabila hundar som möjligt, blir nerklankade av många av dessa MH-motståndare. :confused:

När jag skulle hämta Riley's aska så träffade jag på en collieuppfödare som skulle vaccinera två av sina 8-veckors (tror jag, små var de) tikar; skitsöta var de. Men rädda och ängsliga. Den ena vågade inte hälsa på mig, den andra hade svansen mellan benen. Det sistnämnde vågade heller inte gå uppför rampen till dörren utan fick bli upplyft. Hon tvärvägrade gå på en matta ovanpå en ramp som sviktade liiiiite. De vågade heller inte hälsa på personalen inne i väntrummet.

När jag skulle hämta Riley's aska så träffade jag på en collieuppfödare som skulle vaccinera två av sina 8-veckors (tror jag, små var de) tikar; skitsöta var de. Men rädda och ängsliga. Den ena vågade inte hälsa på mig, den andra hade svansen mellan benen. Det sistnämnde vågade heller inte gå uppför rampen till dörren utan fick bli upplyft. Hon tvärvägrade gå på en matta ovanpå en ramp som sviktade liiiiite. De vågade heller inte hälsa på personalen inne i väntrummet.

Ibland undrar jag vem fasiken som köper den typen av hundar? Är alla verkligen SÅ okunniga. Tyvärr tror jag att en hel del människor tom tilltalas av valpar/hundar som är ängsliga. På valpar är det sött och gulligt...de är ju blyyyga..sen går det över i en typ av omhändertagande/curling som vissa ägare faktiskt gillar. Har sett folk pjoska och oroa sig för hundar som inte behövt den typen av omsorger bara för att ägaren behöver få agera så.

Ibland undrar jag vem fasiken som köper den typen av hundar? Är alla verkligen SÅ okunniga. Tyvärr tror jag att en hel del människor tom tilltalas av valpar/hundar som är ängsliga. På valpar är det sött och gulligt...de är ju blyyyga..sen går det över i en typ av omhändertagande/curling som vissa ägare faktiskt gillar. Har sett folk pjoska och oroa sig för hundar som inte behövt den typen av omsorger bara för att ägaren behöver få agera så.

Tror verkligen du är nåt på spåren här. En del verkar helt klart ha hunden som nån form av dock-substitut och gör hunden betydligt ynkligare än den behöver vara. Har en kvinnlig släkting som har samma typ av tendenser och som dessutom inte tror på att uppfostra annat än med positiv förstärkning (hon uppfostrar inte alls kan vi säga) för att "hunden älskar en mindre om man säger till den".

O_oO_oO_o

Tror verkligen du är nåt på spåren här. En del verkar helt klart ha hunden som nån form av dock-substitut och gör hunden betydligt ynkligare än den behöver vara. Har en kvinnlig släkting som har samma typ av tendenser och som dessutom inte tror på att uppfostra annat än med positiv förstärkning (hon uppfostrar inte alls kan vi säga) för att "hunden älskar en mindre om man säger till den".

O_oO_oO_o
Har två av typen i släkten. Den ena hunden har en grov skada från valpålder men istf att reklamera valpen lägger man all energi och pengar på att låta den leva "några bra år".
Sen vad som anses som bra har vi olika åsikter om. Under tiden byggs hemmet om, inredning anpassas efter hundens problematik, valpen får inte bada innan ett års ålder för då kan den få UVI. Den får sen inte bada strax före, under och efter löp för risk för UVI osv, osv.

Det kan nog ligga mycket i det... Kanske samma typ av folk som "adopterar" gatuhundar bara att vissa åtminstone vill ha svenskfödd valp? Aysus förra ägare var ju lite sådan iaf. Hon hade först hållit på och varit jourhem åt gatuhundar, hade väl tagit en egen också eller två, sedan köpte hon Aysu.. och hennes bild av Aysu var ju att det var en så otroligt rädd hund att ingenting alls i vardagen kunde fungera. Det skulle ju tex aldrig någonsin gå att vara bland andra hundar (träning/tävling) för då skulle Aysu i princip hamna i chocktillstånd av stress och rädsla :grin: (När jag fick köpa Aysu var en av "mina fördelar" att jag bodde så att hon inte skulle behöva träffa barn, hundar, mycket människor eller göra annat som kunde vara läskigt)

Det var förövrigt väldigt intressant att se hur stressad och lättskrämd en i grunden väldigt bra hund kunde bli bara av att hamna hos fel ägare. I början flög hon ju i luften för extremt många saker, men avreagerade snabbt och insåg ju efter bara några dagar att det allra mesta var onödigt att ens reagera på.

Har två av typen i släkten. Den ena hunden har en grov skada från valpålder men istf att reklamera valpen lägger man all energi och pengar på att låta den leva "några bra år".
Sen vad som anses som bra har vi olika åsikter om. Under tiden byggs hemmet om, inredning anpassas efter hundens problematik, valpen får inte bada innan ett års ålder för då kan den få UVI. Den får sen inte bada strax före, under och efter löp för risk för UVI osv, osv.

I såna lägen tänker jag att det kanske är bra att som jag komma från hästbakgrund där det är svårare att dadda på det viset, och att hästen i regel inte kan begravas hemma utan forslas till slakt i många fall. Man får ett annat synsätt. Jag kan vara sjukt blödig för det, men jag är ganska krass när det kommer till sjuka djur och tänker att döda djur lider inte. Det kanske hade varit svårare att komma till den slutsatsen om jag vuxit upp med människor som håller allt levande till varje pris.

Vet jag sagt d förr men under tiden jag jobbade på klinik minna jag bara TVÅ fall där jag tyckte de avlivade i onödan, men mängder av fall där det gått alldeles alldeles för långt.

Bichon frisé/chihuahua valpar, någon? :confused: "De fluffiga hundarna säljs för 18 000 kr och de med mindre päls säljs från 12000 kr. Det finns två fluffiga hanhundar. En fluffig tik. Samt två ytterligare tikar och två hanar."
Eller varför inte en miniatyr labradoodle O_o
ÄR det inte jättekonstigt när man tar extra betalt för pälsen?
Har sett samma på massor av huskattannonser.

Det är väl högre efterfrågan på fluff, så det är därför. Men egentligen tycker jag att det är lite konstigt ja. Ungefär som att ta extra betalt för tikar i färgen red merle eller blue merle...
Är det inte bättre att man låter folk bjuda på katterna då bara? Om man vill ha mest betalt... :down:

I såna lägen tänker jag att det kanske är bra att som jag komma från hästbakgrund där det är svårare att dadda på det viset, och att hästen i regel inte kan begravas hemma utan forslas till slakt i många fall. Man får ett annat synsätt. Jag kan vara sjukt blödig för det, men jag är ganska krass när det kommer till sjuka djur och tänker att döda djur lider inte. Det kanske hade varit svårare att komma till den slutsatsen om jag vuxit upp med människor som håller allt levande till varje pris.

Vet jag sagt d förr men under tiden jag jobbade på klinik minna jag bara TVÅ fall där jag tyckte de avlivade i onödan, men mängder av fall där det gått alldeles alldeles för långt.

De har haft häst i många år förr....verkar inte ha hjälpt :meh:

Men jag förstår hur du menar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 993
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 483
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka