Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inom FCI-organistationen så får man inte regga bara delar av en kull. ALLA valpar ska registreras, oavsett om de som några veckor gamla bedöms hålla måttet inom utställning/avel/.

I övrigt och rent allmänt, så att ens göra den bedömningen vid den låga åldern anser jag vara sanslöst oseriöst.

Make sense!
Ja alltså det verkar ju vara detta som har ändrats så nu måste ju alla valpar reggas även om det blivit 2 olika register du kan välja på.
Tidigare fanns bara ett och då reggades inte alla valpar. Många från aussi-forumet skriver "det var bättre förr" och att det här är enbart flr en myndighet att tjäna mer pengar osv osv...

Vad händer med de exporter som kommer till Europa?

Make sense!
Ja alltså det verkar ju vara detta som har ändrats så nu måste ju alla valpar reggas även om det blivit 2 olika register du kan välja på.
Tidigare fanns bara ett och då reggades inte alla valpar. Många från aussi-forumet skriver "det var bättre förr" och att det här är enbart flr en myndighet att tjäna mer pengar osv osv...

Vad händer med de exporter som kommer till Europa?
För att kunna regga en hund i landets FCI anslutna kennelklubb (t ex SKK) importerad från t ex Australien så måste den ha en exportstamtavla utfärdad av ANKC.

För att kunna regga en hund i landets FCI anslutna kennelklubb (t ex SKK) importerad från t ex Australien så måste den ha en exportstamtavla utfärdad av ANKC.

Och det antar jag att vilken hund som helst (reggad i Main registret förstås) kan få mot en kostnad till ANKC?

Och det antar jag att vilken hund som helst (reggad i Main registret förstås) kan få mot en kostnad till ANKC?
Det förutsätter jag, nuvarande är från Österrike o kom med exportstamtavla, pass o nödvändiga vaccinationer, kostade några hundralappar för att reggas i SKK.

Sorry känns som vi är lite O.T. men det här är intressant :angel:
Egentligen så är det inte så OT eftersom det importeras valpar av t ex småraser från en del forna öststater där det finns valpfabriker o många luras att tro att de skall få stamtavlan senare.

Det förutsätter jag, nuvarande är från Österrike o kom med exportstamtavla, pass o nödvändiga vaccinationer, kostade några hundralappar för att reggas i SKK.

Egentligen så är det inte så OT eftersom det importeras valpar av t ex småraser från en del forna öststater där det finns valpfabriker o många luras att tro att de skall få stamtavlan senare.

Sant sant. Men egentligen också... Varför skulle ANKC gå med i FCI, vad är fördelen för dom att gå med där om nu uppfödarna ändå kan sälja och exportera hundar som enkelt mot en extra kostnad mottages i FCI-anslutna klubbar?
Om ANCK skulle vilja bli fullvärdiga medlemmar skulle resan dit innebära att göra om sitt system med reggande av hundar (igen) och alltså merjobb och merkostnader för klubben?
De extra kostnader det innebär idag står ju valpköparen för så varken ANCK eller uppfödare lider ju av det. Sedan är väl heller inte Australien ett land där många köper hundar från, tvärt om, vanligare att europeiska och amerikanska hundar importeras hit.
Men jag har säkert missat något, jag lär mig massor här just nu!

USA är väl inte medlemmar alls i FCI med tanke på den kartan du länkade till innan. Och det är väl 'massor' med USA-exporter som visas och avlas på i Europa?

Sant sant. Men egentligen också... Varför skulle ANKC gå med i FCI, vad är fördelen för dom att gå med där om nu uppfödarna ändå kan sälja och exportera hundar som enkelt mot en extra kostnad mottages i FCI-anslutna klubbar?
Om ANCK skulle vilja bli fullvärdiga medlemmar skulle resan dit innebära att göra om sitt system med reggande av hundar (igen) och alltså merjobb och merkostnader för klubben?
De extra kostnader det innebär idag står ju valpköparen för så varken ANCK eller uppfödare lider ju av det. Sedan är väl heller inte Australien ett land där många köper hundar från, tvärt om, vanligare att europeiska och amerikanska hundar importeras hit.
Men jag har säkert missat något, jag lär mig massor här just nu!

USA är väl inte medlemmar alls i FCI med tanke på den kartan du länkade till innan. Och det är väl 'massor' med USA-exporter som visas och avlas på i Europa?
Jag vet inte vad det skulle göra för skillnad om ANKC skulle bli fullvärdiga medlemmar i FCI, mer inflytande månntro?
USAs (AKC) o Storbrittaniens (UKC) kennelklubbar har avtal med FCI så hundar reggade där kan reggas i SKK o vice versa. FCI samarbetar bara med en kennelklubb per land, dvs hundar som reggas i andra klubbar kan inte reggas i SKK, t ex APBT o de jackrussels som är reggade i JRGB (?). I USA kryllar det av hundklubbar o olika register.
I vissa fall kan hundar vara dubbelregistrerade, förr (fortfarande?) kunde man regga sina APBT som det i någon av de två stora klubbar som reggar pitbulls i USA o samtidigt regga dem som amstaffs i AKC.
Olika klubbar o olika raser kan ha öppna eller stängda stamböcker, en del raser har alldeles egna regler, som t ex border collie, men det skulle bli för långt att reda ut just nu.

Nytt för den här veckan på "blocket australien"

Mops/kelpie valp 5 månader gratis till gott hem
(Sjuuukt söt :angel:)

Amstaff/sharpei valpar (4 olika annonser, olika kullar, olika annonsörer, olika priser) $200-500

Cattledog/bullarab/whippet valpar $220

Ridgeback/Mastiff valpar $120

Vad sägs om Cane corso/Flatcoated retriever-valpar? :nailbiting:

Edit: känner man att man inte fått tillräckligt att göra med en sådan valp kan man komplettera med en rottis/schäfer/amstaff-valp. Båda kullarna ligger just nu på Blocket, som hittat! :up:

Ni här som vet: här http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Rx36/fick-avliva-hundvalp--efter-bluffen beskrivs hur en person blivit bluffad med både veterinärintyg och med intyg om chipmärkning.

Är det helt förfalskade intyg till smuggelhundarna? Finns det korrupta veterinärer? Eller hur gör egentligen de mer förslagna lurendrejarna, där valpköparen dessutom inte hämtar hunden i bakluckan på en parkering, utan tror att hen besöker en "kennel"?

Jag vet inte riktigt hur dom gör men tänker att vem som helst kan beställa en stämpel på nätet där det står veterinär, kanske så dom gör? Att de helt enkelt gör ett eget intyg och skriver under samt stämplar med en påhittad veterinär?
De flesta smuggelhundar blir dock nog besiktade hos en vanlig veterinär som inte har någon aning om att de är smuggelvalpar.
Det vore ju intressant att se hur dessa intyg som visades upp såg ut.

Ni här som vet: här http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Rx36/fick-avliva-hundvalp--efter-bluffen beskrivs hur en person blivit bluffad med både veterinärintyg och med intyg om chipmärkning.

Är det helt förfalskade intyg till smuggelhundarna? Finns det korrupta veterinärer? Eller hur gör egentligen de mer förslagna lurendrejarna, där valpköparen dessutom inte hämtar hunden i bakluckan på en parkering, utan tror att hen besöker en "kennel"?
Varför tror du vet är korrupt? Giardia syns inte på utsidan,fast i just detta fallet tror jag det var ett falskt intyg,säljaren är ökänd i fralla kretsar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 971
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 478
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar