Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja nej... Vad skulle det annars vara om inte just snabba cash? Folk gillar ju den typ av utseende på hundar så man kan inte ens önska att din bekanta kommer bli sittandes med dem. För det lär gå åt som smör i solsken. Även om hen får tillbaka och tar tillbaka valpar så kan den kränga dem på nytt. Fast den blandningen låter mer som något som blir avlivat inom 1.5år eller hamnar på hundstallet. Basically guldhamstrar i hundstorlek - söta som fan innan man inser att de kan vara djävulska och så lever de inte så länge (på mekanisk väg i hundens fall).Btw hör på detta.
En bekant till mig att tagit valpar på sin "Siberian Husky" (blandras) tik, en tik som är otroligt nervös och rädd av sig och har alltid varit det sedan valp.... pappan till valparna är en ung American Wolfdog hane.
Hmm luktar lite "snabba cash".
Kan nog bli långsamma cash, för jag tycker den typen av valpar ofta blir kvar läääänge hos uppfödarnaBtw hör på detta.
En bekant till mig att tagit valpar på sin "Siberian Husky" (blandras) tik, en tik som är otroligt nervös och rädd av sig och har alltid varit det sedan valp.... pappan till valparna är en ung American Wolfdog hane.
Någon som vill sälja "vargar" moa.Btw hör på detta.
Vi fick precis in en sarplaninac i omplaceringsgruppen. Personligen tycker jag inte att rasen hör hemma alls i Sverige, men det som fick mig att rysa va att ägaren hade fått den i julklapp
HuaVi fick precis in en sarplaninac i omplaceringsgruppen. Personligen tycker jag inte att rasen hör hemma alls i Sverige, men det som fick mig att rysa va att ägaren hade fått den i julklapp
Jag sitter och tittar på corgiuppfödare här då jag har snöat in på den rasen totalt men inser mer och mer 1. corgi är nog inte rasen för mig/oss och 2. vi borde nog inte ha hund överhuvudtaget inom det närmsta 2-3 åren
Men kul att sitta och kolla dock
Det finns inte överdrivet många uppfödare och att köpa renrasig, reggad går på runt 2000-2400 dollar ( svenska pengar räknar jag x 7 nu, så 14000-16800kr för en sällskapsreggad valp. Vill man ha den avelsreggad så är det ytterligare ca 2000kr att punga upp med).
Okej okej, inte helt orimliga priser tycker jag, om man nu får en renrasig väl avlad hund efter meriterade förräldrar osv...
Min pv dock som är uppväxt med att man får hundar (byrackor) gratis, varför spendera pengar på en hund när det finns så många gratis eller för nån hundring bara...
I alla fall, hittade jag en uppfödare på en hemsida som verkade seriös, snygg hemsida, vettig text och långvarig erfarenhet.
Enda tills jag tittade in under "mina hundar". Denna uppfödare hade runt 25-30 tikar och 10-12 hanhundar som alla användes i avel.
Ville man ha en valp så fick man maila eller ringa och lämna intresse och när passande valp dyker upp så hör hon av sig, då betalar man en deposit på 400 dollar och resterande 2000 dollar när valpen är redo att lämna, vid tidigast 8v ålder. Då är valpen vet.check, vaccinerad och reggad som sällskapshund.
Det är strängt förbjudet att komma och hälsa på för det medför för stor risk för smitta i kenneln. Valpen levereras via ett djurtransportföretag med bil eller flyg vart som helst inom Australien efter att full summa för valpen blivit betald (2400 dollar, 16800kr).
Inga valpar avelsreggas från detta ställe, dom säljs enbart för sällskap.
Det verkade som att det ALLTID fanns valpar tillgängliga och inte konstigt med så många avelsdjur.
Hela grejen är den att det här är ju inte förbjudet men ändå stinker. Valpfabrik JA och på "postorder" men samtidigt, efterfrågan på corgis är stor i Australien så uppfödaren gör ju förmodligen en förmögenhet på det här.
Och är förmodligen inte omtyckt bland mindre uppfödare.
Avelsreggad och sällskapsreggad?
Är det olika stamböcker eller klubbar beroende på vad hunden ska vara till?
Har aldrig hört om detta tidigare. När vi importerat är hunden vanligt reggad oavsett vad den är ämnad för.
Avelsreggad och sällskapsreggad?
Är det olika stamböcker eller klubbar beroende på vad hunden ska vara till?
Har aldrig hört om detta tidigare. När vi importerat är hunden vanligt reggad oavsett vad den är ämnad för.
Någon som vill sälja "vargar" moa.
Blir tyvärr lättsålt. Finns mängder av nötter som älskar den looken. Innehållet är skit samma.
Säg att du får en kull på 8 valpar och du sätter ut dom till försäljning. 2 köpare hör av sig att dom vill köpa valp för att ställa ut, tävla och senare avla på. Då väljer du ut de två bästa valparna och sedan reggar du dom två valparna hos SKK. Resterande 6 valpar säljs till personer som inte har ett intresse i att visa och avla på hunden, så de 6 valparna reggas hos Jordbruksverket istället, till ett lägre pris samt utan restriktioner om att följa upp med röntgen- och ögontest mm..
Ungefär så tror jag att det är här i Australien. Jag är inte insatt och känner ingen insatt heller men jag har sett det på många annonser bland alla (ren)raser som säljs från uppfödare.
Ok. Här i sverige och de europeiska länder jag har erfarenhet ifrån kan man bara regga allt el inget i SKK el respektive lands motsvarighet till SKK och det är samma kostnad oavsett vad hunden skall vara till
Ok. Här i sverige och de europeiska länder jag har erfarenhet ifrån kan man bara regga allt el inget i SKK el respektive lands motsvarighet till SKK och det är samma kostnad oavsett vad hunden skall vara till
Jag vet ingen uppfödare som kryssar i annat än "till sällskap" eftersom man inte kan veta on hunden duger till avel när den är 8 veckor gammal.Ok. Här i sverige och de europeiska länder jag har erfarenhet ifrån kan man bara regga allt el inget i SKK el respektive lands motsvarighet till SKK och det är samma kostnad oavsett vad hunden skall vara till
Australiska kennelklubben är inte fullvärdiga medlemmar i FCIOkej, hittade ett aussi-hund-forum som var intressant att läsa.
Så det finns 3 olika sätt att regga sin jycke och det verkar vara ungefär samma i alla stater.
1. Main register= Renras som ger "gröna" papper, kan visas, tävlas och avlas. Avkommorna kan reggas som "gröna" (såvida pappan är grön med såklart).
2. Limited register= Renras som inte håller måttet för show/avel. "Grå" papper. Får fortfarande tävla tex agility. Avkommor kan aldrig reggas i Main register. Verkar vara önskvärt att de kastreras men det är inget krav från registret utan i så fall från uppfödare till köpare.
3. City Council registrering = "Alla andra hundar, blandraser". Enligt lag måste alla hundar och katter i Australien vara chippade och reggade i CC. Jag gissar att Main och Limited registren är kopplade till CC så du inte behöver "dubbelregga" hunden.
Det verkar heller inte vara någon vidare prisskillnad på något av registren som jag trodde. Däremot kan du regga valpar ur samma kull i olika register.
Att de gröna valparna är dyrare är alltså upp till uppfödaren.
Jag har en länk men det är väl inte ok att länka till andra forum gissar jag
Australiska kennelklubben är inte fullvärdiga medlemmar i FCI
http://www.fci.be/fr/members/members.aspx?iso=AU
http://ankc.org.au/