Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Diskuteras på en schäfersida om man bör avla på en schäfertik som har två syskon med klåda, av 6 st i kullen. Fadern till kullen har även lämnat andra klådhundar i andra kullar. Men denna tiken är visst SÅÅÅ fantastiskt unikt snygg och bra mentalt att man undrar om det är okej att tumma på hälsan.

Jag orkar inte..:(
Blir så ledsen över sånna nötter. Fy fan så mycket de kan förstöra i aveln med EN sån uppfödare :(

Tänk om folk vore lite noggrannare o i brist på egen kunskap köpte valpar med stamtavla i SKK.

"Stamtavla är onödigt jag tänker inte ställa ut ändå"
Plus, "det är mycket billigare att köpa en hund utan stamtavla".
Jobbigt och bökigt också! Här kan du bara köpa en valp ur bakluckan på en bil.
Sen behöver du inte vänta veckor eller månader på din valp. Du kan få din redan ikväll eller imorgon! Inga frågor ställda, bara att håva över pengarna eller köra på swish och så har du din valp. Varför ska man frågas ut in i minsta detalj?
Jag menar, du ska ju bara ha en hund till sällskap så det spelar ju ingen roll.

:banghead::banghead::banghead::banghead:

Sen har jag hört en sa att de inte vill köpa en hund med SKK-stamtavla, utan köpa ifrån "de som avlar privat där de bryr sig om hundarna" och för att SKK-uppfödare föder upp hundar som "inte kan tåla vanlig hundmat"...? (:confused:) eller är inte mentalt starka nog att hantera olika miljöer. Jo, detta sa någon till mig varför de ville köpa en hund utan stamtavla, ev en blandras som förstås är mycket friskare än en renrasig. Med blandras får du dessutom mer än en ras i din hund. Two-in-one, liksom! Varför köpa en renras där du endast får EN ras i din hund?

"Stamtavla är onödigt jag tänker inte ställa ut ändå"
Plus, "det är mycket billigare att köpa en hund utan stamtavla".
Jobbigt och bökigt också! Här kan du bara köpa en valp ur bakluckan på en bil.
Sen behöver du inte vänta veckor eller månader på din valp. Du kan få din redan ikväll eller imorgon! Inga frågor ställda, bara att håva över pengarna eller köra på swish och så har du din valp. Varför ska man frågas ut in i minsta detalj?
Jag menar, du ska ju bara ha en hund till sällskap så det spelar ju ingen roll.

:banghead::banghead::banghead::banghead:

Sen har jag hört en sa att de inte vill köpa en hund med SKK-stamtavla, utan köpa ifrån "de som avlar privat där de bryr sig om hundarna" och för att SKK-uppfödare föder upp hundar som "inte kan tåla vanlig hundmat"...? (:confused:) eller är inte mentalt starka nog att hantera olika miljöer. Jo, detta sa någon till mig varför de ville köpa en hund utan stamtavla, ev en blandras som förstås är mycket friskare än en renrasig. Med blandras får du dessutom mer än en ras i din hund. Two-in-one, liksom! Varför köpa en renras där du endast får EN ras i din hund?

Man får lite lätt ont i huvudet av sådana människor..

Blir så ledsen över sånna nötter. Fy fan så mycket de kan förstöra i aveln med EN sån uppfödare :(

Och nu skylls det på miljö och foder.. Dom har inte tänkt på varför denna överkänslighet mot miljö och foder syns extra mycket i vissa linjer eller raser eller? :banghead::turd:

Vet inte vems hund det är dock som det pratas om. Lite allmän diskussion i ämnet. Men tyvärr är det e-sidan (inte alla, givetvis) vad jag kan se som kommer med dessa lama argument.

Och nu skylls det på miljö och foder.. Dom har inte tänkt på varför denna överkänslighet mot miljö och foder syns extra mycket i vissa linjer eller raser eller? :banghead::turd:
Jag är orolig för försvarshundarna nu när dom kommer, som ska ha katastrofala leder och ryggar med naturligtvis klåda och magproblem, och inte de bästa hundarna mentalt.
Vem vet, dom kanske på allvar platsar här( vilket till och med jag hört som har noll insikt i schäfer)
Tankar någon?

Jag är orolig för försvarshundarna nu när dom kommer, som ska ha katastrofala leder och ryggar med naturligtvis klåda och magproblem, och inte de bästa hundarna mentalt.
Vem vet, dom kanske på allvar platsar här( vilket till och med jag hört som har noll insikt i schäfer)
Tankar någon?

Dom platsar här ja.. Har diskuterats innan i denna tråden om jag inte minns fel.

Jag hoppas dock att de kan sluta mörka sin skit nu, och hoppas de blir mer ansvarsfulla i sin avel. Men det är nog bara förhoppningar..

Tankar någon?

Dom platsar.
Det var en svart dag för Svensk schäferavel när de började återregistreras :(

Dom platsar här ja.. Har diskuterats innan i denna tråden om jag inte minns fel.

Jag hoppas dock att de kan sluta mörka sin skit nu, och hoppas de blir mer ansvarsfulla i sin avel. Men det är nog bara förhoppningar..

Så jäkla mycket fifflande som de höll på med innan uteslutningen så tror jag inte det blir bättre nu. De kommer ju fortfarande inte vara medlemmar i SKK och får köra på helt egna regler. Det enda som kommer synas är röntgen och MH på avelsdjuren. De ska inte ens röntga alla avkommor.
Och gällande MH har de bett om att få göra dem i egen regi som för. Hoppas vetkligen inte att det går igenom för då kan de ju fylla i vad de vill.

Så jäkla mycket fifflande som de höll på med innan uteslutningen så tror jag inte det blir bättre nu. De kommer ju fortfarande inte vara medlemmar i SKK och får köra på helt egna regler. Det enda som kommer synas är röntgen och MH på avelsdjuren. De ska inte ens röntga alla avkommor.
Och gällande MH har de bett om att få göra dem i egen regi som för. Hoppas vetkligen inte att det går igenom för då kan de ju fylla i vad de vill.

Det var väl av den anledningen som de blev uteslutna från början, att de vägrade göra MH på sina djur utan skulle göra någon egen mentalbeskrivning och SKK hade väl det kravet när de godkände försvarsmaktens hundar igen?

Tyvärr är det nog så ja :(
Det hoppas inte jag heller..

Det var väl av den anledningen som de blev uteslutna från början, att de vägrade göra MH på sina djur utan skulle göra någon egen mentalbeskrivning och SKK hade väl det kravet när de godkände försvarsmaktens hundar igen?

De hade ett eget MH ja. Nu ska väl om jag fattade saken rätt de göra ett klassiskt MH men vill göra det själva av kostnadsskäl. Personligen tycker jag det ska göras av en opartisk person.

Men över lag var hela lookouten meningslös eftersom SKK gett efter på allt (oklart då exakt hur MH-frågan kommer se ut i sin helhet) och dessutom gått med på att efterregistrera hundar efter föräldrar utan MH.

SKK gav FM dispans i många år att köra MH i egen regi. Det som gjorde att de uteslöts men som helt plötsligt "glömts bort" i diskussionen och beslutet i återreggistreringen var att SKK stängde av dem pga fiffel m datum när testerna var gjorda. Hundar påstods MH-testade vissa datum när de samtidigt befann sig för L-test på helt andra orter i sverige.

Bla så gjorde två hundar MH i Vänersborg samma dag som de gjorde L-test på FMs anläggning :angel:

SKK gav FM dispans i många år att köra MH i egen regi. Det som gjorde att de uteslöts men som helt plötsligt "glömts bort" i diskussionen och beslutet i återreggistreringen var att SKK stängde av dem pga fiffel m datum när testerna var gjorda. Hundar påstods MH-testade vissa datum när de samtidigt befann sig för L-test på helt andra orter i sverige.

Bla så gjorde två hundar MH i Vänersborg samma dag som de gjorde L-test på FMs anläggning :angel:

Oj, ja om det är så att de fifflat förut på något vis så vad säger att de kommer vara ärliga den här gången om de får ansvara över det själva? Och självklart att MH:t ska göras av en opartisk person.

Oj, ja om det är så att de fifflat förut på något vis så vad säger att de kommer vara ärliga den här gången om de får ansvara över det själva? Och självklart att MH:t ska göras av en opartisk person.
Har för mig att offentlig ledstatus på jyckarna var en fara för nationens säkerhet.

Blocketskörd..

"Blandras valpar canecorso flatcoatedreriver"

"Mamman 87,5% Rottweiler 12,5% Boxer
Pappan 50%Rottweiler 50% Schäfer"

"Vi har sex stycken blandrasvalpar som söker efter ett tryggt hem hos aktiva människor. Föräldrar är en blandning mellan huskey, vinthund och vorsteh blandning."

"Hundar födda 2017-01-08 blandras mellan Grönlandshund och Alaskan Husky."

" siberianhusky/karelsk björnhund"

"Min Amstafftik Lea blev parad med grannhunden som tog sig in i våran trädgård när Lea löpte.
Han är en stor fin 100% Bordercollie. Båda är stabila med ett enormt bra psyke. "

"Pappan Rambo som är 1 1/2 år är en blandning mellan Rottweiler/schäfer/amstaff. Mamman Kelly som är 3 år är en blandning mellan Rottweiler/schäfer."

Allt detta på de två första sidorna! :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
892
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 971
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 478
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka