Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
22-23 kg för 57 cm tycker jag låter rätt lagom :D Jag gillar lagoma Aussies när det kommer till storlek och vikt. Dock hellre lite för lätta än för tunga.

Personligen tycker jag 30 kg är på tok för tungt för en Aussie, speciellt om den inte är överviktig. Vår Benji är 61 cm och 30 kilo, och han är ju en Labbe, som är en grövre ras. Aussien ska ju vara medelgrov.
Bild mest för att visa att det inte är fett som ger honom sina 30 kg, utan den grövre benstommen :p

22-23kg till 57cm tycker jag låter lite :D
Otis väger 22-23kg till sina 49cm.
Skarmavbild%202016-05-30%20kl.%2010.15.42_zpswbopxw6a.png

Vår äldsta hane är 55cm hög och väger 28-29kg, utan att vara överdrivet tung i kroppen.

Jag ger blanka fan i vem jag trampar på tårna nu: utställningar är roten till allt jävla ont. Bort med skiten.

Jag är böjd att hålla med. Den här ungtiken ställdes ut i år på världen största schäfershow som hålls i Tyskland. Hon kom på 32 plats av de 142 hundar som fick toppbetyg i unghundsklassen.

Vad finns det egentligen för anledning till att inte registrera valparna trots att båda föräldrarna är registrerade? Är det en kostnadsfråga? Kan det vara för att undvika repressalier från SKK/rasklubben om parningen är på ex. sjuka föräldrar? Jag tycker att det är väldigt märkligt, förstår inte alls varför man skulle låta bli :confused: Någon som vet?
Det är ju sviiiiindyrt att regga en valp, kostar typ 450:- ju.

Tyvärr tror jag många inte fattar att det är en hel del utgifter totalt innan man får in pengar. Med alla avgifter, vettundersökningar, pengar till hanhundsägaren, mat osv mm så är det ett snitt på 2500/ 3000:- per valp innan pengar kommer in. I en större kull kan det bli dyrt. Då snålas det in på sånt man kan slippa.

Jag är böjd att hålla med. Den här ungtiken ställdes ut i år på världen största schäfershow som hålls i Tyskland. Hon kom på 32 plats av de 142 hundar som fick toppbetyg i unghundsklassen.

Fyyyyyy faaaaaan. Jag avskyr detta och jag avskyr att alla schäfrar åker med på samma bananskal som den här aveln.
Jag drömmer om den dagen linjerna separeras så de bruksarbetande hundarna och uppfödarna slipper tussas ihop och jämföras med det här eländet, både statistiskt och i folks ögon.

Fyyyyyy faaaaaan. Jag avskyr detta och jag avskyr att alla schäfrar åker med på samma bananskal som den här aveln.
Jag drömmer om den dagen linjerna separeras så de bruksarbetande hundarna och uppfödarna slipper tussas ihop och jämföras med det här eländet, både statistiskt och i folks ögon.
Jag tycker faktiskt att det är fel väg, man borde jobba för att schäfern ska dömas som den bruksras den är och döma ut alla avarter av rasen som inte har något att tillföra.

Dagens blocketsurf:
"xx blandisvalpar till salu, detta är deras fjärde(väldigt oplanerade) kull.."
:nailbiting: har det vid fyra tillfällen "råkat" bli valpar, eller är det "bara" den fjärde kullen som var "väldigt oplanerad"?

Labradoodle till salu för bara 12 000 kr! (nästan säkert helt fällfri)
(jag köper den direkt och lägger ut den för 20 000 kr som alla andra. Katsching! i kassan! :idea::up: )

I kategori Hund till salu
Rubrik: Djur
Pris: 10 000 kr
Bild: sne konstig bild på ngt som nog är "hund" trots allt.

Nakenhundblandis igen, fullständigt nakna vrålfula små liv. Vem ska köpa liksom? Gollums mamma?

"Mexikansk nakenhund"
Bild på hårig hund, ingen förklaring på detta. (antar att insatta fattar ändå, men det såg kul ut)

Chihuahua till salu
Jag kollar läääänge på bilden med barnvagnen och handväskan innan jag inser att jycken som är till salu är nerkörd i väskan... :rofl:

Traditionella "11-veckors valp pga allergi"
(btw så söt att jag vill spontanshoppa den)

Jag tycker faktiskt att det är fel väg, man borde jobba för att schäfern ska dömas som den bruksras den är och döma ut alla avarter av rasen som inte har något att tillföra.
Om man gjort detta i tid. Men nu är den här typen av schäfer på tok för långt ner i hälsa och mentalitet för att återgå till riktigt jobb. Det finns kennlar som försöker korsa utseende med arbete både i Sverige och utomlands men det är otroligt spretiga kullar redan i andra led börjar hälsan dala av någon anledning.
Jag ser ingen vits med att prångla ut em massa kullar där flera individer inte räcker ens till medelnivå. Vad ska vi göra med alla dessa dåliga hundar som kommer födas under generationer frammåt?
Det finns gott om hundar med godkänd exteriör i rasen som redan håller måttet som BRA brukshundar, låt aveln gå vidare på dem istället.

Skamligt!

Men jag tycker inte ens man behöver titta på extremerna, för mig är det illa nog med glidningarna som sker pga vad som är poppis i ringen just då...

Jag tycker iofs inte att det är direkt utställningarnas fel utan domarna som dömer helt åt h-vete! :banghead: Det finns en rasstandard, döm efter den för :devil: och inte som att den vita pinnen, solglasögonen och ledarhunden glömdes kvar på parkeringen. :rage:

Jag håller inte med. Det är inbyggt i hela systemet (och det mänskliga psyket): tävlar man i utseende så blir det extremerna som döms fram, den som är "mest" ett-eller-annat, så länge det är många tävlande. Det går inte att skriva en rasbeskrivning som inte kan förvanskas i ringen för att premiera just extremer, ska hundarna skiljas från varandra så ska de.

Visst finns det domare som dömer bättre än andra! Men det ger bara en temposkillnad i hur fort det går åt helvete.

Vår äldsta hane är 55cm hög och väger 28-29kg, utan att vara överdrivet tung i kroppen.
Mycket har ju med ras att göra, även om det finns individuella undantag. Men Aussie tycker inte jag ska väga så mycket som 30 kg, de är inte grova hundar, de ska inte ha kraftig benstomme.

Det är roligt att titta på hur olika det kan vara :p
Milla, Labradortik. Ca 50 cm i mankhöjd, minst 27 kilo som vältränad.
Tinja, Aussietik. Ca 50 cm i mankhöjd, 19 kilo som vältränad.

Mycket har ju med ras att göra, även om det finns individuella undantag. Men Aussie tycker inte jag ska väga så mycket som 30 kg, de är inte grova hundar, de ska inte ha kraftig benstomme.

Det är roligt att titta på hur olika det kan vara :p
Milla, Labradortik. Ca 50 cm i mankhöjd, minst 27 kilo som vältränad.
Tinja, Aussietik. Ca 50 cm i mankhöjd, 19 kilo som vältränad.

Ja, det kan verkligen vara olika :)
Wachtelhunden är ju (som @Migo också var inne på) en hund som avlas efter prestation och inte utseende och då är det ju vanligt att rasen blir spretig.
Wachtlar kan väga allt mellan 15-30kg, även om 15kg är en liten wachtel och 30kg är en grov wachtel. Mankhöjden pendlar också, 45-52cm för tikar och 48-54cm för hanar. Vår äldsta hane är stor med sina 55cm, Otis är ju i minsta laget med sina 48-49cm. Då är ändå vår äldsta hane pappa till honom :D
Ladda är 47cm och väger ca 19-20kg i toppform.

Det är så mycket skitavel i rasen att jag blir förtvivlad när jag tänker på det...

Det är inte alls så att man "måste" göra det, däremot stämmer det att det av många inte ses som ett problem. Kraven för valphänvisning från klubben är minst en av föräldrarna ska ha MH/BPH, minst en ska ha ed-röntgen (inget om resultatet dock :cautious:), och föräldrarna får ha som sämst C-höfter (har en C bör den andra ha bättre)... Och så måste de förstås ha utställningsresultat! :up:

Det har blivit alltmer en fet, underlig, trasig utställningsras. Det finns fortfarande de som kämpar för högre krav på uppfödare, mer fokus på mentalitet och egenskaper (för utställning är ju "soffhundstypen" suverän - men det är inte en corso! :arghh:), men de verkar inte precis vinna mark.

Jag ger blanka fan i vem jag trampar på tårna nu: utställningar är roten till allt jävla ont. Bort med skiten.
Denna uppfödaren verkar iaf ha fått fram friska valpar (nästan bara A höfter och ED 0 ) men ja. Det är ju underligt hur folk tänker när de avlar.
Jag kan inte påstå att jag vet hur aktiva dessa hundarna är, men ägaren verkar köra NW o rally med sina så helt försoffade tycks de inte vara som tur är. (Även om de går bra på uts med).
Men det är tråkigt när man utseende avlar,
och jag blir ledsen när jag ser hundarna inom min ras vars enda merit är att de är "snygga"

Om man gjort detta i tid. Men nu är den här typen av schäfer på tok för långt ner i hälsa och mentalitet för att återgå till riktigt jobb. Det finns kennlar som försöker korsa utseende med arbete både i Sverige och utomlands men det är otroligt spretiga kullar redan i andra led börjar hälsan dala av någon anledning.
Jag ser ingen vits med att prångla ut em massa kullar där flera individer inte räcker ens till medelnivå. Vad ska vi göra med alla dessa dåliga hundar som kommer födas under generationer frammåt?
Det finns gott om hundar med godkänd exteriör i rasen som redan håller måttet som BRA brukshundar, låt aveln gå vidare på dem istället.
Fast jag menar att det som premieras nu helt enkelt skulle bort, bort, bort! En bruksras ska vara sund, det är inte sunt det man idag ser i en schäferring. Bort med missfostren och döm efter standarden och premiera goda bruksegenskaper som hur den rör sig bl a.

Snacket är samma inom belgarkretsar, men jag tycker det är att förstöra rasen. Bruksbelgaren ska inte bli större, tyngre och grövre, då kan man byta ras istället. Det får heller inte bli bara en massa päls och utseende, har hunden rädslor mm ska den öht inte i avel.

"Mexikansk nakenhund"
Bild på hårig hund, ingen förklaring på detta. (antar att insatta fattar ändå, men det såg kul ut)
Ungefär 50% föds med päls och är dösöta :love:
Hårlös genen är typ Hh så avlar man två hårlösa med varandra får man ju "alltid" några HH (som dör i cellstadiet), några Hh som blir nakna och några hh som blir pälsade.

Ungefär 50% föds med päls och är dösöta :love:
Hårlös genen är typ Hh så avlar man två hårlösa med varandra får man ju "alltid" några HH (som dör i cellstadiet), några Hh som blir nakna och några hh som blir pälsade.
Ja, jag misstänkte att det var samma som med kineser. Men det är ju samma där, vi hade en puff och när man svarade folk att "det är en kinesisk nakenhund" så såg ju folk ut som O_o "-du har blivit lurad tjejen..."

Ja, jag misstänkte att det var samma som med kineser. Men det är ju samma där, vi hade en puff och när man svarade folk att "det är en kinesisk nakenhund" så såg ju folk ut som O_o "-du har blivit lurad tjejen..."
Det är bara American hairless terrier som har en annan hårlösgen (som är recessiv). Tror att alla med pälsad nakenhund får den kommentaren ofta. Hade nog använt rasens engelska namn om det var något störigt :p

Han är så snygg! Du får mig alltid att vilja skaffa jaktlicens och en Otis när du visar bilder på honom. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar