vallhund
Trådstartare
Men det där lät ändå spännande, kan gudar alltså para sig med hundar på det viset? Hur kan avkomman se ut tro? Och vad har de för superpowers?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det där lät ändå spännande, kan gudar alltså para sig med hundar på det viset? Hur kan avkomman se ut tro? Och vad har de för superpowers?
Tja, kunde Zeus para sig med en svan(Lea) så kan väl andra göra det, men jag känner faktiskt inte till den grekiska gudinnan Kippy. @mandalaki vet kanske bättre?Men det där lät ändå spännande, kan gudar alltså para sig med hundar på det viset? Hur kan avkomman se ut tro? Och vad har de för superpowers?
Det handlar inte lagar, utan om förordningar, underställda EU:s regelverk.Jag håller med dig i sak men hur skulle den lagen vara utformad?
Driver sin ägare till vansinneblandningen bordercollie-hälleforsare dök upp i mitt facebookflöde Vad gör den förutom vallar älg?
Är det vad som menas med en drivande hund alltsåDriver sin ägare till vansinne
Tja, kunde Zeus para sig med en svan(Lea) så kan väl andra göra det, men jag känner faktiskt inte till den grekiska gudinnan Kippy. @mandalaki vet kanske bättre?
Exakt, de grekiska gudarna verkar ju ha pippat allt... ibland i form av ett guldregn!
Hittade en kull med långhårig collie på Blocket och kollade upp föräldrarna lite mest för att det är intressant.
Hanen har gått korning med icke godkänt mentaltest. På alla de "mentala delarna" står det KEB (antar "kunde ej bedömas"?). Vad innebär det i praktiken, någon som har lust att förklara? Kan ägaren välja att avstå hela mentaltestet eller är anledningen någon annan?
Tikens MH såg inte heller jätteroligt ut (?) enligt vad jag som novis kunde utläsa, bl.a. 5:a på skottet. Detta är 2:a kullen uppfödaren tar ur samma kombo.
KEB bestämmer nog domaren om, så det låter ju inte särskilt lovande. Helt sjukt att collie är så pass drabbad av sådan jävla skitavel. Förekommer även inom korthåren. Vissa erkänner det vitt och brett och försvarar med "hen funkar hemma, jag känner min hund!!!".
Det här då med seriöst avelsarbete....
Nu kommer HD-index att införas på Schäfer.
Positivt i den bemärkelsen att individavel inte kommer funka. Men jag ogillar ändå att parning på C-höfter blir tillåtet. Själv kommer jag stå fast vid A och B-hd och ta indexet som hjälp.
Men!!!! Hur funkar index när det är lite röntgat i stamleden?
I tex E- linjerna är endast något på 40% av hundarna röntgade. Mot B- linjen där det ligger på 70% någonting (nästan 80%)
Blir inte detta väldigt missvisande i E-linjerna när mörkertalet är enormt?
Nu finns också statistik på att det ÄR skillnad på resultaten mellan E och B-linjer, kan detta påverka indexet nu så det blir möjligt att sänka den kvalitén som B- linjerna börjar närma sig sakta men ändå frammåt?
Någon som är påläst om index?
I dag är den totala procenten HD-fritt ca 80% i rasen som helhet, så någon katastrof i ledstatistiken är det inte.Det som händer när få individer är röntgade är att medelfelet blir högre, så det är en varningssignal.
Om E-linjerna har sämre resultat på röntgen kommer det bara att innebära att medelvärdet på 100 är sämre än om man skulle räkna ut ett snitt enbart på B-linjerna. Det kommer leda till att B-linjerna i så fall får högre index med E-linjerna med i beräkningen än om man bara räknar index med B-linjerna. Det är alltså ingen negativ påverkan indexmässigt sätt.
Som exempel kan man ta korthårscollien där det är onödigt, rentav skadligt att införa index eftersom HD är så ovanligt. Medelvärdet kommer att vara så bra att en hund med B-höfter, eller kanske bara med syskon med B-höfter, har ett index under 100. Om man däremot räknar ett gemensamt index på både långhårig och korthårig collie skulle dessa hundar utan problem hamna över 100 eftersom HD är vanligare på långhåren.
I dag är den totala procenten HD-fritt ca 80% i rasen som helhet, så någon katastrof i ledstatistiken är det inte.
Upptäkte en annan sak när jag satt och kikade på E-schäfrar på avelsdata. Det var ganska vanligt med förröntgade hundar som sen inte röntgats om vid 12 mån eller senare och alltså fortfarande var "blanka".
Av dessa hade de flesta någon anmärkning men inte alla.
Jag kan förstå att man ibland förröntgar pga skada och passar på att ta plåtar på hunden när den ändå ligger på bordet, men flera i samma kull?
När man sen inte röntgar om och större delen av kullen (i två fall hela kullen) förblev oröntgat så fick iaf jag en tanke om mörkläggning för statistiken
Du har rätt. Min hungriga mage satte hjärnan ur spel och jag rörde ihop HD och ADTyvärr är det väl sämre än så, alla siffror jag ser visar på en HD-förekomst hos schäfer på ca 25%, inklusive den sammanställning som gjordes för alla bruksraser för åren 2009-2014.