Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med dig i sak men hur skulle den lagen vara utformad?
Det handlar inte lagar, utan om förordningar, underställda EU:s regelverk.

Det finns massor med regler runt import av diverse husdjur, i synnerhet lantbrukets djur
I praktiken så det "omöjligt" att importera levande får, nötkreatur eller djur som klassas som djurparksdjur (förutom för djurparker).
Det krävs massor med dokumentation, långvarig karantän på godkänd anläggning, och otaliga inspektioner...

Vill man stoppa import av gatuhundar och motsvarande konstiga rasblandningar, så går det antagligen.

Det stora problemet är att man av någon outgrundlig anledning (som många "gillar", trevligt att ta med hunden på semestern) i princip kan resa fritt med hund och katt inom EU. Så även gatuhundar kan tas in med måttligt krångel, och sedan registreras i jordbruksverkets register, och så sedan försäkras.

Det är en vilja att göra sådana regler som krävs, om det ska hända något.

Där vill inte EU se någon skillnad mellan öar som t.ex. Storbrittanien och halvöar som Skandinavien, utan envisas med att se allt som "handelshinder". Att vi saknar en del parasiter och sjukdomar struntar man gärna i från Bryssel.

Antagligen så kan man styra till en del genom att endast hundar som t.ex. behövs i avel enligt något slags förfarande via SKK och rasklubbar, kan få importeras okastrerade för att bo stadigvarande i Sverige. Alltså hundar som kan registreras i SKK eller annan godkänd registreringsorganisation för renrasiga hundar.
Övriga hundar, försedda med vederbörliga friskintyg, får flytta hit, men kan inte förökas...

Hittade en kull med långhårig collie på Blocket och kollade upp föräldrarna lite mest för att det är intressant.

Hanen har gått korning med icke godkänt mentaltest. På alla de "mentala delarna" står det KEB (antar "kunde ej bedömas"?). Vad innebär det i praktiken, någon som har lust att förklara? :) Kan ägaren välja att avstå hela mentaltestet eller är anledningen någon annan?

Tikens MH såg inte heller jätteroligt ut (?) enligt vad jag som novis kunde utläsa, bl.a. 5:a på skottet. Detta är 2:a kullen uppfödaren tar ur samma kombo.

Hittade en kull med långhårig collie på Blocket och kollade upp föräldrarna lite mest för att det är intressant.

Hanen har gått korning med icke godkänt mentaltest. På alla de "mentala delarna" står det KEB (antar "kunde ej bedömas"?). Vad innebär det i praktiken, någon som har lust att förklara? :) Kan ägaren välja att avstå hela mentaltestet eller är anledningen någon annan?

Tikens MH såg inte heller jätteroligt ut (?) enligt vad jag som novis kunde utläsa, bl.a. 5:a på skottet. Detta är 2:a kullen uppfödaren tar ur samma kombo.

KEB bestämmer nog domaren om, så det låter ju inte särskilt lovande. Helt sjukt att collie är så pass drabbad av sådan jävla skitavel. Förekommer även inom korthåren. Vissa erkänner det vitt och brett och försvarar med "hen funkar hemma, jag känner min hund!!!". :wtf: :banghead:

KEB bestämmer nog domaren om, så det låter ju inte särskilt lovande. Helt sjukt att collie är så pass drabbad av sådan jävla skitavel. Förekommer även inom korthåren. Vissa erkänner det vitt och brett och försvarar med "hen funkar hemma, jag känner min hund!!!". :wtf: :banghead:

Ännu mer spännande är att ingen av föräldrarna verkar vara utställd heller, så det är ju inte "snygghetsavel" i den bemärkelsen i alla fall. Känns ovanligt på något vis att varken avla på (utställnings)utseende eller mentalitet :cautious:. Många blandisannonser är ju lite sådana, typ "små söta valpar säljes" och ingenting mer, men när det kommer till SKK-reggade valpar (inte alla raser förstås) känns det som att det brukar vara massa utställningsmeriter mest.

Och ja, min bild av LH-collien baserat på uppfödares hemsidor är en ras som glömt att den ska vara en brukshund...

Det här då med seriöst avelsarbete....

Nu kommer HD-index att införas på Schäfer.
Positivt i den bemärkelsen att individavel inte kommer funka. Men jag ogillar ändå att parning på C-höfter blir tillåtet. Själv kommer jag stå fast vid A och B-hd och ta indexet som hjälp.

Men!!!! Hur funkar index när det är lite röntgat i stamleden?
I tex E- linjerna är endast något på 40% av hundarna röntgade. Mot B- linjen där det ligger på 70% någonting (nästan 80%)
Blir inte detta väldigt missvisande i E-linjerna när mörkertalet är enormt?
Nu finns också statistik på att det ÄR skillnad på resultaten mellan E och B-linjer, kan detta påverka indexet nu så det blir möjligt att sänka den kvalitén som B- linjerna börjar närma sig sakta men ändå frammåt?

Någon som är påläst om index?

Det här då med seriöst avelsarbete....

Nu kommer HD-index att införas på Schäfer.
Positivt i den bemärkelsen att individavel inte kommer funka. Men jag ogillar ändå att parning på C-höfter blir tillåtet. Själv kommer jag stå fast vid A och B-hd och ta indexet som hjälp.

Men!!!! Hur funkar index när det är lite röntgat i stamleden?
I tex E- linjerna är endast något på 40% av hundarna röntgade. Mot B- linjen där det ligger på 70% någonting (nästan 80%)
Blir inte detta väldigt missvisande i E-linjerna när mörkertalet är enormt?
Nu finns också statistik på att det ÄR skillnad på resultaten mellan E och B-linjer, kan detta påverka indexet nu så det blir möjligt att sänka den kvalitén som B- linjerna börjar närma sig sakta men ändå frammåt?

Någon som är påläst om index?

Det som händer när få individer är röntgade är att medelfelet blir högre, så det är en varningssignal.

Om E-linjerna har sämre resultat på röntgen kommer det bara att innebära att medelvärdet på 100 är sämre än om man skulle räkna ut ett snitt enbart på B-linjerna. Det kommer leda till att B-linjerna i så fall får högre index med E-linjerna med i beräkningen än om man bara räknar index med B-linjerna. Det är alltså ingen negativ påverkan indexmässigt sätt.

Som exempel kan man ta korthårscollien där det är onödigt, rentav skadligt att införa index eftersom HD är så ovanligt. Medelvärdet kommer att vara så bra att en hund med B-höfter, eller kanske bara med syskon med B-höfter, har ett index under 100. Om man däremot räknar ett gemensamt index på både långhårig och korthårig collie skulle dessa hundar utan problem hamna över 100 eftersom HD är vanligare på långhåren.

Det som händer när få individer är röntgade är att medelfelet blir högre, så det är en varningssignal.

Om E-linjerna har sämre resultat på röntgen kommer det bara att innebära att medelvärdet på 100 är sämre än om man skulle räkna ut ett snitt enbart på B-linjerna. Det kommer leda till att B-linjerna i så fall får högre index med E-linjerna med i beräkningen än om man bara räknar index med B-linjerna. Det är alltså ingen negativ påverkan indexmässigt sätt.

Som exempel kan man ta korthårscollien där det är onödigt, rentav skadligt att införa index eftersom HD är så ovanligt. Medelvärdet kommer att vara så bra att en hund med B-höfter, eller kanske bara med syskon med B-höfter, har ett index under 100. Om man däremot räknar ett gemensamt index på både långhårig och korthårig collie skulle dessa hundar utan problem hamna över 100 eftersom HD är vanligare på långhåren.
I dag är den totala procenten HD-fritt ca 80% i rasen som helhet, så någon katastrof i ledstatistiken är det inte.
Iom att mycket få parar mellan B och E-linjer är det egentligen skit samma om E har ett sämre resultat, bara det inte påverkar statistiken som helhet till det sämre.

Jag önskar att det fanns ett index på röntgendeltagande också. Såg nyligen på avelsdata en E-hane med 5 kullar efter sig och totalt 5 röntgade individer var av en var fri, sen fanns både C, D och en avlivad D-höft samt ett par armbågar. Den fria är en tik som säljes nu till avel för en högre summa (det var därför jag fick lust att snoka då jag viste att kullbrodern avlivats)
Hanen står till avelsförfogande och man påpekar i annonsen att han har alla rutor i sitt MH ikryssade, som om det vore nått unikt :grin:

Upptäkte en annan sak när jag satt och kikade på E-schäfrar på avelsdata. Det var ganska vanligt med förröntgade hundar som sen inte röntgats om vid 12 mån eller senare och alltså fortfarande var "blanka".
Av dessa hade de flesta någon anmärkning men inte alla.
Jag kan förstå att man ibland förröntgar pga skada och passar på att ta plåtar på hunden när den ändå ligger på bordet, men flera i samma kull?:confused:
När man sen inte röntgar om och större delen av kullen (i två fall hela kullen) förblev oröntgat så fick iaf jag en tanke om mörkläggning för statistiken :meh:

I dag är den totala procenten HD-fritt ca 80% i rasen som helhet, så någon katastrof i ledstatistiken är det inte.

Tyvärr är det väl sämre än så, alla siffror jag ser visar på en HD-förekomst hos schäfer på ca 25%, inklusive den sammanställning som gjordes för alla bruksraser för åren 2009-2014.

Upptäkte en annan sak när jag satt och kikade på E-schäfrar på avelsdata. Det var ganska vanligt med förröntgade hundar som sen inte röntgats om vid 12 mån eller senare och alltså fortfarande var "blanka".
Av dessa hade de flesta någon anmärkning men inte alla.
Jag kan förstå att man ibland förröntgar pga skada och passar på att ta plåtar på hunden när den ändå ligger på bordet, men flera i samma kull?:confused:
När man sen inte röntgar om och större delen av kullen (i två fall hela kullen) förblev oröntgat så fick iaf jag en tanke om mörkläggning för statistiken :meh:

Jag har tagit upp samma sak i schäferforum men det verkade inte finnas något större intresse av att diskutera frågan...

Tyvärr är det väl sämre än så, alla siffror jag ser visar på en HD-förekomst hos schäfer på ca 25%, inklusive den sammanställning som gjordes för alla bruksraser för åren 2009-2014.
Du har rätt. Min hungriga mage satte hjärnan ur spel och jag rörde ihop HD och AD :meh:
HD 75% fritt, 17% C och resten D& E.
AD 83% fritt, 11% grad 1 resten grad 2&3.

Sen undrar jag hur mycket det är ett rasproblem och hur mycket det är ett avelsproblem.
Tittar man på den schäferkenneln som har bäst statistik i Sverige så har iaf de jäkligt sunda hundar.
Med 173 röntgade hundar är 158 HD- fria och 151 AD utan anmärkning:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24