Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dvärgschnauzer

Varför registrerar man dom inte om nu föräldrarna är registrerade... :banghead:

Jag brukar tänka
a) föräldrarna är inte alls reggade (tja inte i SKK i varje fall..) men det låter bra att säga det. Typ "renrasig utan stamtavla"..
b) nån regel man bryter mot, antingen hälsotester, för ung mamma, för gammal mamma, för tätt mellan kullarna, annat som jobbiga klubbar kan få för sig att gnälla om..
c) man är för snål- men det tror jag faktiskt sällan är fallet då det i regel är lättare att stajla med att de minsann har stamtavla och det sällan är en vinst att låta bli. Skulle vara okunnigheten då. Avlar man för de lätta pengarna tar man ju grannens hund o reggar inte o gör inget annat heller med valparna som man kan låta bli att göra.

Men det är mina ondskefulla tankar, egentligen har de säkert jättebra skäl och har helt rasrena hundar av sin egen blandning som blir vad man gör den till, aldrig ger allergier, vinner lydnads-SM samtidigt som den är en soffpotatis vid regn, älskar barn, skyddar familjen med livet som insats, spårar tryffel, inte fäller, går på låda och är såklart JÄTTESÖT! :angel:

Någon som är insatt i Cane Corso? Det bor ett par stycken här på området, varav en kvinna har flera stycken. Två av dem är från samma uppfödare, en uppfödare som ett flertal gånger parat hundar med hd C och någon hund med ED 1. Är det så illa ställt i rasen att man måste göra det eller ser man inte en C höft på en så stor hund som ett problem?
(och gör man inte MH/BPH i rasen?)

Det är så mycket skitavel i rasen att jag blir förtvivlad när jag tänker på det...

Det är inte alls så att man "måste" göra det, däremot stämmer det att det av många inte ses som ett problem. Kraven för valphänvisning från klubben är minst en av föräldrarna ska ha MH/BPH, minst en ska ha ed-röntgen (inget om resultatet dock :cautious:), och föräldrarna får ha som sämst C-höfter (har en C bör den andra ha bättre)... Och så måste de förstås ha utställningsresultat! :up:

Det har blivit alltmer en fet, underlig, trasig utställningsras. Det finns fortfarande de som kämpar för högre krav på uppfödare, mer fokus på mentalitet och egenskaper (för utställning är ju "soffhundstypen" suverän - men det är inte en corso! :arghh:), men de verkar inte precis vinna mark.

Jag ger blanka fan i vem jag trampar på tårna nu: utställningar är roten till allt jävla ont. Bort med skiten.

Alla dessa unghundar som är "huuuuuur snälla, lättsamma och bra på alla sätt och vis som det bara går att vara" och där deras enda "lilla fel" är att de är "blyga", vilket i min hjärna direkt översätts med att de har separationsångest/rädslor/osäkerheter :meh:

Oftast blandisar av varierande konstellation i åldern 1-2 år gamla som ägs av relativt unga tjejer i 20-25-års åldern.

Kanske kan man tänka att det inte är ett uppfödarproblem, men jag anser att det är just det eftersom hundarna existerar enbart pga någon gjort en idiotkorsning på hundar som inget har i avel alls att göra oavsett och sedan säljer valparna till kreti och pleti :wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar