Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Underbara mellanstora golden cava doodle valpar väntas i mitten av sept för leverans efter 8 v ålder ca mitten Nov~ början av dec. Man kan redan nu visa intresse för dessa valpar. En golden cava doodle är en mellanstor hund och är en mild och trevlig sällskapshund. Vissa kan få lätt vågig päls och andra cavaliers släta mjuka päls. Vuxenvikt mellan 8-20 kg o mankhöjd ca 40-50cm. Valpen är vid leverans uppväxt i hemmiljö och är vetrinärsbesiktigad, idmärkt,vaccinerad, dolda felförsäkrad,avmaskad, nybadad med nyklippta klor, biltränad. Mamman är en mkt snäll Goldendoodle tik. Och pappa en fantastisk Cavalier king Charles spaniel som har Hjärtintyg UA och Patella UA. Sök gärna på golden cava doodle och läs på lite info om rasmixen och se bilder . Passar rasmixen er familj så är ni Välkomna att kontakta oss."

En liten tanke jag har är ju... Både golden retirevers, pudlar och cavalierer har FLER sjukdomar än det som testas för. Hur orkar man ens försöka vara seriös när man bara gör ett halvhjärtat försök?
8-20 kg är ett jäkla viktspann...

Det är ju ett liknande viktspann på Aussies med. 18-30 kg är ju inte onormalt. ;)
Aldrig hört talas om en Aussie som väger 30 kilo. Det tycker jag är på tok för mycket, Aussies ska inte vara grova.
De Aussies jag känner till har iförsig ett spann på 16-24 kilo, så visst finns det ett stort viktspann i rasen.

Men att ha ett över 10 kilos viktspann i en kull, den annonsen handlar om, är ju extremt.

Aldrig hört talas om en Aussie som väger 30 kilo. Det tycker jag är på tok för mycket, Aussies ska inte vara grova.
De Aussies jag känner till har iförsig ett spann på 16-24 kilo, så visst finns det ett stort viktspann i rasen.

Men att ha ett över 10 kilos viktspann i en kull, den annonsen handlar om, är ju extremt.

Det är bara att kolla på vilken Facebook-sida som helst där folk postar storlek och mankhöjd på sina Aussies. Flertalet har hundar som väger 30 kg och är ca. 60 cm i manken.

Min väger 22-23 kg när han är fin och han är inte en stor Aussie trots sina 57 cm när man kommer ut och träffar andra Aussies!

Finns iofs liknande exempel inom schäfer. De showavlade är mycket större. Men det är knappast önskvärt när det kommer till arbete och få av bjässarna funkar fysiskt i arbete.

Det är bara att kolla på vilken Facebook-sida som helst där folk postar storlek och mankhöjd på sina Aussies. Flertalet har hundar som väger 30 kg och är ca. 60 cm i manken.

Min väger 22-23 kg när han är fin och han är inte en stor Aussie trots sina 57 cm när man kommer ut och träffar andra Aussies!
22-23 kg för 57 cm tycker jag låter rätt lagom :D Jag gillar lagoma Aussies när det kommer till storlek och vikt. Dock hellre lite för lätta än för tunga.

Personligen tycker jag 30 kg är på tok för tungt för en Aussie, speciellt om den inte är överviktig. Vår Benji är 61 cm och 30 kilo, och han är ju en Labbe, som är en grövre ras. Aussien ska ju vara medelgrov.
tumblr_nqq051zQUJ1s6orxfo6_1280.png

Bild mest för att visa att det inte är fett som ger honom sina 30 kg, utan den grövre benstommen :p

Det skiljer 10 kg på Fridolf och Ale, ingen av dem är extrem åt något håll. Det uppstår variation på de faktorer som inte avlas för likriktning, helt enkelt :)

Extra intressant att se det på BC där man inte har en ras som är uppdelad mellan arbete och show. (Här i Sverige i alla fall.) I andra raser hör man ofta att show-hundarna är för tunga och inte kan arbeta. Hur tycker du att det skiljer sig mellan de lättare och tyngre hundarna inom BC?

22-23 kg för 57 cm tycker jag låter rätt lagom :D Jag gillar lagoma Aussies när det kommer till storlek och vikt. Dock hellre lite för lätta än för tunga.

Personligen tycker jag 30 kg är på tok för tungt för en Aussie, speciellt om den inte är överviktig. Vår Benji är 61 cm och 30 kilo, och han är ju en Labbe, som är en grövre ras. Aussien ska ju vara medelgrov.
tumblr_nqq051zQUJ1s6orxfo6_1280.png

Bild mest för att visa att det inte är fett som ger honom sina 30 kg, utan den grövre benstommen :p

Han är ganska lagom. :) Men han blir nog både högre och tyngre i slutändan, Han har inte vuxit i kroppen än.

Extra intressant att se det på BC där man inte har en ras som är uppdelad mellan arbete och show. (Här i Sverige i alla fall.) I andra raser hör man ofta att show-hundarna är för tunga och inte kan arbeta. Hur tycker du att det skiljer sig mellan de lättare och tyngre hundarna inom BC?

Jag tycker inte att det är nån större skillnad. Möjligen att man ser färre fartvesslor bland de större hundarna, men det är så många andra egenskaper som skiljer mellan de olika hundarnas arbetsstil, att storleken blir svår att skylla på.

Jag tycker inte att det är nån större skillnad. Möjligen att man ser färre fartvesslor bland de större hundarna, men det är så många andra egenskaper som skiljer mellan de olika hundarnas arbetsstil, att storleken blir svår att skylla på.

Tack för svar! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar