OS-tråden

I det här fallet hade jag ju faktiskt rätt. Frida höll inte. Hon måste lära sig att hantera sin extrema vilja. Lära sig att vila också behövs. Jag är helt förbluffad över att tränarna inte kan ha henne under bättre kontroll och se till att hon inte tränar när tränarna vill att hon ska vila. Man är inte smart om man tränar dagen efter en kollaps som inkluderade svimning trots att tränarna sa åt henne att hon borde vila.
Vem tror du hade tappat mindre? Du skriver ju som om hon hade tappat 30 s minst.
 
Vem tror du hade tappat mindre? Du skriver ju som om hon hade tappat 30 s minst.

Jag tänker att det handlar om att vara rädd om Frida också! Hon är trots allt bara 22 och ska hålla i många år till. Man glömmer liksom hur ung hon är när hon redan presterar så bra.

Med det sagt hoppas jag man låter henne stå över tremilen. Vi har sett vad överträning kan få för långsiktiga konsekvenser.
 
Vem tror du hade tappat mindre? Du skriver ju som om hon hade tappat 30 s minst.

Stina Nilsson (som hade varit helt möjlig att låna in pga regler och att hon inte fått åka nåt lopp än).

Kanske Frida om hon hade insett sina begränsningar och lagt sig först och inte dragit i början och gett Niskanen en fin resa. Men nä, Frida är fullt ös medvetslös utan större taktiskt tänkande.
 
Vem tror du hade tappat mindre? Du skriver ju som om hon hade tappat 30 s minst.
Jag tänker att det handlar om Fridas hälsa. Hon har bevisligen en helt fantastisk förmåga att ta ut sig totalt men hon är inte i form, hon är ung och har bränt ut sig tidigare. Vill vi se henne i flera mästerskap så kanske det är läge att bromsa nu.
 
Jag tänker att det handlar om att vara rädd om Frida också! Hon är trots allt bara 22 och ska hålla i många år till. Man glömmer liksom hur ung hon är när hon redan presterar så bra.

Med det sagt hoppas jag man låter henne stå över tremilen. Vi har sett vad överträning kan få för långsiktiga konsekvenser.
Ja men samtidigt har hon ju fått tävlingsförbud när det behövts. Tror väl läkare på plats har bättre koll på hennes status än buke.

Men det jag framförallt vänder mig mot är att det funnits bättre alternativ resultatmässigt.
 
Jag tänker att det handlar om att vara rädd om Frida också! Hon är trots allt bara 22 och ska hålla i många år till. Man glömmer liksom hur ung hon är när hon redan presterar så bra.

Med det sagt hoppas jag man låter henne stå över tremilen. Vi har sett vad överträning kan få för långsiktiga konsekvenser.

Jag minns ju vad som hände Per Elofsson efter att han sprängde sig när han försökte hänga på en tokdopad Mühlegg. Han blev sig aldrig lik igen. Han säger själv i intervjuer att något hände där. Jag blir orolig när jag ser Frida i OS och att de tar ut henne gång på gång på gång trots att hon kollapsar efter lopp efter lopp. Både fysiskt och mentalt är det mycket riskabelt och man leker med hennes framtid skidkarriär!
 
Stina Nilsson (som hade varit helt möjlig att låna in pga regler och att hon inte fått åka nåt lopp än).

Kanske Frida om hon hade insett sina begränsningar och lagt sig först och dragit i början och gett Niskanen en fin resa. Men nä, Frida är fullt ös medvetslös utan större taktiskt tänkande.
Nej gud, jag gillar Stina men det hade verkligen varit en chansning. Tror inte ens Stina själv hade velat åka.

Hade flera längdåkare försvunnit pga sjukdom hade det varit ett alternativ, men inte nu.
 
Nej gud, jag gillar Stina men det hade verkligen varit en chansning. Tror inte ens Stina själv hade velat åka.

Bättre att chansa med Stina än att skicka ut Frida och riskera hennes hälsa vilket jag tycker att det ser ut som att man gör. Hon säger säkert själv att hon vill för att hon vill så otroligt mycket!

Stina har åkt bra den här säsongen och är utvilad, åker smart och kan placera sig i kvinna mot kvinna situationer.
 
Bättre att chansa med Stina än att skicka ut Frida och riskera hennes hälsa vilket jag tycker att det ser ut som att man gör. Hon säger säkert själv att hon vill för att hon vill så otroligt mycket!

Stina har åkt bra den här säsongen och är utvilad, åker smart och kan placera sig i kvinna mot kvinna situationer.
Vet inget om hennes hälsa så har ingen åsikt om det.

Stina har åkt ojämnt, svårt att veta hur mycket som berott på att hon tagit det lugnt pga kommande skjutning. En förstasträcka hade kunnat vara aktuell, knappast en tredje.
 
Vet inget om hennes hälsa så har ingen åsikt om det.

Stina har åkt ojämnt, svårt att veta hur mycket som berott på att hon tagit det lugnt pga kommande skjutning. En förstasträcka hade kunnat vara aktuell, knappast en tredje.

Inte första sträcka eftersom Stina troligtvis inte tränat klassiskt på två år. Skidskyttar åker ju bara fristil.
 
Inte första sträcka eftersom Stina troligtvis inte tränat klassiskt på två år. Skidskyttar åker ju bara fristil.
Tänkte på förmågan att positionera sig. En tredje eller sista sträcka hade aldrig varit aktuell, hon hade troligtvis tappat mer än Frida.

Om Frida inte skulle åka av hälsoskäl hade alternativen varit Ribom eller Kalla, gissar Ribom.
 
I det här fallet hade jag ju faktiskt rätt. Frida höll inte. Hon måste lära sig att hantera sin extrema vilja. Lära sig att vila också behövs. Jag är helt förbluffad över att tränarna inte kan ha henne under bättre kontroll och se till att hon inte tränar när tränarna vill att hon ska vila. Man är inte smart om man tränar dagen efter en kollaps som inkluderade svimning trots att tränarna sa åt henne att hon borde vila.

Nä du har ingen aning om ifall du hade rätt eftersom du inte vet vad resultatet hade blivit med någon annan.
 
Ebba tappade 6 s på Tyskland, Frida tappar 10 s. Varför anses Fridas sträcka så katastrofal?

Resultatmässigt är den inte katastrofal, om man bortser att från att Ebba mötte Johaug som är överlägsen alla de andra i varje lopp och Frida mötte Fossesholm som var ca 3 minuter efter Frida på Skiathlonen.

Men min invändning är fortfarande inte baserad på Fridas resultat utan om hennes fysiska och mentala hälsa. Jag har såklart ingen aning om hur hennes status är men tycker det finns anledning att vara orolig.

Kolla på Elofsson och Östberg t.ex. Det är lätt att vilja för mycket och knäcka kroppen för att aldrig komma tillbaka igen.

Tillägg: Jag diskuterar alltså inte uttagningen till stafetten, utan fortsättningen med tremilen
 
Resultatmässigt är den inte katastrofal, om man bortser att från att Ebba mötte Johaug som är överlägsen alla de andra i varje lopp och Frida mötte Fossesholm som var ca 3 minuter efter Frida på Skiathlonen.

Men min invändning är fortfarande inte baserad på Fridas resultat utan om hennes fysiska och mentala hälsa. Jag har såklart ingen aning om hur hennes status är men tycker det finns anledning att vara orolig.

Kolla på Elofsson och Östberg t.ex. Det är lätt att vilja för mycket och knäcka kroppen för att aldrig komma tillbaka igen.

Tillägg: Jag diskuterar alltså inte uttagningen till stafetten, utan fortsättningen med tremilen

Precis! Du uttrycker det så bra! Jag är orolig att Fridas starka vilja ska knäcka henne om hon inte lär sig att bromsa sig lite och lära sig att hålla sig rätt sida gränsen.
 

Liknande trådar

Fritid Nu är det bara 4 dagar tills de första tävlingarna smyger igång, 6 dagar tills den officiella invigningen 🎉 Har ni börjat OS-peppen...
42 43 44
Svar
877
· Visningar
27 177
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
86 825
Senast: lizan
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
771
  • Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
2 127
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp