Den stora OS-tråden 2024

Jag kollar på femkampshoppning, nu har vi en svenska med också visst. Sen har vi faktiskt en skärm utan OS, Cykelvasan med Jenny Rissveds 👌.
 
Handbollsfinal Norge - Frankrike. Heja Norge! Frankrike har redan gjort 4 mål, tror tanken på en hemmavinst i OS är en riktig morot.
 
Stundvis pinsamt för både ryttare och hästkunnig publik, beskriver hoppningen i femkamp ganska bra även detta år. Det ska bli skönt att de skrotar den delen fortsättningsvis. Det är ändå inte särskilt modernt att visa upp en ridning som i majoriteten saknar de mest väsentliga grunderna på OS.
Det har varit intressant att analysera vad det är som gör att någon upplevs oerfaren i sadeln, jämfört med de som ger en mer erfaren bild. Men när ryttarna sätter hästen fel på hindret och hamnar efter i hoppet så är det inte lika intressant längre.
Publiken klappar och jublar så fort någon överlevt en kombination.
En mexikansk tävlande började hoppa innan startsignal och blev eliminerad. Klockan ringde genom hela ritten, då hon fortsatte rida trots att den klämtade efter varje hinder. Publiken hejade på ovetande.
Hoppning på OS och hoppning på OS är som natt och dag.
 
Jag har sett kanske 30-40 minuter allt som allt på breakdancetävlingarna och noterar att kommentaren "NICE" är fantastiskt överrepresenterad jämfört med t ex gymnastik, pingis och friidrott. Hyfsat obegripligt som tv-sport för en oinsatt men visst, jag fattar att de är duktiga nog att förtjäna ett eller flera NICE!
 
Jag har sett kanske 30-40 minuter allt som allt på breakdancetävlingarna och noterar att kommentaren "NICE" är fantastiskt överrepresenterad jämfört med t ex gymnastik, pingis och friidrott. Hyfsat obegripligt som tv-sport för en oinsatt men visst, jag fattar att de är duktiga nog att förtjäna ett eller flera NICE!
Jag satt och tittade ett tag och kände mig hemsk som hade förväntat mig högre nivå en sådär. Men vad vet jag om breakdance. 🤷‍♀️
 
Stundvis pinsamt för både ryttare och hästkunnig publik, beskriver hoppningen i femkamp ganska bra även detta år. Det ska bli skönt att de skrotar den delen fortsättningsvis. Det är ändå inte särskilt modernt att visa upp en ridning som i majoriteten saknar de mest väsentliga grunderna på OS.
Det har varit intressant att analysera vad det är som gör att någon upplevs oerfaren i sadeln, jämfört med de som ger en mer erfaren bild. Men när ryttarna sätter hästen fel på hindret och hamnar efter i hoppet så är det inte lika intressant längre.
Publiken klappar och jublar så fort någon överlevt en kombination.
En mexikansk tävlande började hoppa innan startsignal och blev eliminerad. Klockan ringde genom hela ritten, då hon fortsatte rida trots att den klämtade efter varje hinder. Publiken hejade på ovetande.
Hoppning på OS och hoppning på OS är som natt och dag.

Jag är ändå positivt överraskad av de ekipage jag sett i modern femkamp banhoppningen, iofs bara sett fem ekipage men trevliga sitsar och de sitter bara och följer med hästarna runt i en rätt trevlig form och tempo. Betydligt mycket mindre rattande än i en del vanliga hoppklasser man ser och väl utbildade och valda hästar som ser förberedda h bekväma ut.
Och rätt insats att inte försöka inverka eller påverka när man bara har 20 minuter på sig att lära känna hästen.

MEN jag tycker det är självklart att ridsporten ska bort ur modern femkamp, frågan är ju om vi alls ska tävla med djur och om vi ska det ska vi ju tävla med ekipage som är sammansvetsade och har tränats tillsammans.
Ändå rätt skönt att se bevis för bra uppvisningar från modern femkamp tycker jag 👍 inte alls obehagligt att se (så här långt, förstår att det kan komma dåliga ekipage med)
 
Jag är ändå positivt överraskad av de ekipage jag sett i modern femkamp banhoppningen, iofs bara sett fem ekipage men trevliga sitsar och de sitter bara och följer med hästarna runt i en rätt trevlig form och tempo. Betydligt mycket mindre rattande än i en del vanliga hoppklasser man ser och väl utbildade och valda hästar som ser förberedda h bekväma ut.
Och rätt insats att inte försöka inverka eller påverka när man bara har 20 minuter på sig att lära känna hästen.

MEN jag tycker det är självklart att ridsporten ska bort ur modern femkamp, frågan är ju om vi alls ska tävla med djur och om vi ska det ska vi ju tävla med ekipage som är sammansvetsade och har tränats tillsammans.
Ändå rätt skönt att se bevis för bra uppvisningar från modern femkamp tycker jag 👍 inte alls obehagligt att se (så här långt, förstår att det kan komma dåliga ekipage med)
Då lyckades du se dom bästa de hade att erbjuda. 😆
Nämen, precis som du skriver så fanns det ekipage som fick det att se trevligt ut! Fick mig att tänka på hur en fin runda kan se ut på en lokal hopptävling.

Men så strax kom ett ekipage för att spräcka mitt hopp, med uppknipna hälar och stela knän. Nästan sittandes över hindret med tillbaka-strävande händer gav de sig an plockepinnet, med en stjärnkikare till häst kom de flygandes tills en stigbygel lossnade eller begravdes i hålfoten. Allt till ett jubel när något hinder nätt stod kvar och kommentaren "lovely riding" när ryttare hängde bak över hindret för att sedan störtdyka mot marken vid nästa.

Jag hade kunnat skriva en novell om det här som kanske märks. 😅
 

Liknande trådar

Fritid För att inte spamma sönder VGV-tråden med snack om OS får vi hålla oss till en egen tråd. För jag är väl knappast den enda som kommer...
33 34 35
Svar
699
· Visningar
24 755
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 365
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 001
Senast: Anders
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 2 i Eurovision Song Contest är det nu dags att även starta denna inför-tråd :banana::banana::banana...
Svar
12
· Visningar
528
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp