OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lärt mig massor, men inte av er.

Bakom lod är bakom lod. Orsaken måste varje ryttare själv komma fram till.

Oavsett om hästen drar sig undan bettet/tygeln, eller om ryttaren drar bak hästens nos, så är det fortfarande ett fel. Båda beror på ryttaren alena.

Det klarar ni uppenbart inte att höra.

🤣🤣

Ja man får ju verkligen hoppas att du haft en tränare under alla dessa år.

Förövrigt är det ju samma trall från dig som för 8 år sedan och det tänker jag verkligen inte lägga ner någon energi på en gång till.
 
Men varför tror du att någon får panik? Brukar du få det när det blir fel?

Nej vet du vad, bara för att vi har olika uppfattning om vad som är rätt och fel och vad man ska undvika och/eller förbättra så betyder det inte att någon av oss får panik.

Jag anser att alla former/tekniker som är fel bör undvikas. Om hästen bara böjer halsen (i sidled) skjuter ut bogen och undviker bakbenstekniken, så rycker jag inte på axlarna och säger till mig själv att "ja ja, vi övar på det här ett tag så kanske det ger sig" utan jag försöker ju hitta övningar/teknik/känsla som ändrar på på hästens felaktiga respons på mina hjälper. Men får jag panik för det?

Ha ha, nej knappast. Fel och missar är inte ett problem i sig. Däremot är det väldigt dåraktigt att öva på och befästa något man inte vill ha.

Går det att rätta till ev fel? Ja, absolut. Men det är en otroligt dum omväg att ta och många verkar inte ens förstå att dom är på fel väg, apropå att du påstår det är så lätt att komma ifrån. Själv har jag liksom inte provat det upplägget.

Angående att "rida in luft" diskussionen så handlade det mest som att du och några andra påstod att inom Western och andra bruksgrenar vill man ha markbunden gång.

Jag förklarade bara att det vill man inte alls ha, för då kommer man ingen vart när man vallar kossor tex och så tog jag upp WE som exempel, där dom sydeuropeiska raserna och traditionerna faktiskt har just både piaff och passage som grundträning. Trots att dom momenten inte ens används på tävling.

Det man INTE vill ha är flashigheten och sprättandet.

Det är bärigheten och vändningsförmågan man vill åt, piaff är bara ett träningsverktyg och passagen är ett kvitto på effekten av den. Något man kanske visar upp, men använder inte i arbete eller på tävling.

Så försök nu inte få det till något det inte handlade om.

Jag tror du tycker jag försöker att få det att handla om något du inte tycker det är för att du fortfarande inte greppar vad vi försökt förklara i många år.

Ang att få panik så var det inte menat ordagrant. Utan att för dig är det generalfel att rida bakom lod. Medans för mig är det klart inte önskvärt med kan var ok på en oskolad häst i lägre form en period. Just för att jag gör en prioriteringslista som skiljer sig från din.
Jag känner av vad som är bra/bör jobbas med och gör en prioriteringslista för att vissa saker måste fixas först för att man kvalitativt och inom rimligt tidsram ska komma vidare. Vissa saker går inte att strunta i och tro att det blir bra längre fram. Medans vissa fel är underordnade andra saker som är viktigare att lösa där och då för att öht ta sig vidare.
För mig är inte lite bakom lod i låg form första prio. För mig är det att dels hitta ett språk, kunna lägga den i balans i sidled och fram/bak och linjera upp kroppen i lösgjordhet. Jag är väldigt noga med att lyfta halsbasen och komma ut med halsen ur manken. Om hästen då hamnar något bakom lod så är det inte prio över tex att kroppsdelar skjuter iväg eller att den tex spänner underhalsen. För utan att linjera upp kroppen kan hästen inte vara i balans och lösgjord. Att den hamnar något bakom lod om den ändå lyfter halsbas, öppnar ganashvinkeln och inte spänner ner underhalsen inget problem jag ser som svårt att lösa längre fram. I så låg form så har hästen inga svårigheter att andas eller upplever formen som ngt obehag öht.
Skulle man däremot rida den bakom lod med nacken högst blir ju ganashvinkeln oerhört trång och det blir riktigt obehagligt för hästen. Och du kommer behöva dra i tygeln för att hästen ska hamna bakom lod i så hög form.
Det handlar inte om att öva på något man inte vill ha. Det finns inte en häst i världen som man bara hoppar upp på och den automatiskt bär sig och gör allt man vill utan att den gradvis skolas.
Lär man hästen att välva halsen korrekt, komma ut med den ur manken och lyfta halsbas, underhals och inte hänga i bogarna så tränar man på vad man vill ha. Då kan bakkärran och bålen fungera optimalt. Man lär dem gå fram till handen och följa handen och får inga problem att under utbildningens gång då hästen lär sig mer och mer och blir starkare och starkare kunna höja formen.
Att du inte provat och sitter och säger att det inte går blir ju jättekonstigt när folk som jobbar så får det att funka fint utan problem. Sen att det är många som drar i tyglarna och rider bakom lod av okunskap, kontrollbehov eller vad som helst och inte når bra form ever är ju något annat. Dålig ridning finns inom alla grenar och ickegrenar. Tyvärr rätt mkt dragande inom TR-dressyr.. som vi nu ser en hel del om..

Att att man vill ha annan gång på kohästar eller hopphästar för den delen än dressyrhästar är väl rätt solklart. En häst kan inte vända kvickt om den är för mkt i luften. Man loosar tid. Jag känner rätt många som rider western, en del har tävlat högt, andra är tränare, några har jobbat som cowboys i USA. Flera av dem är rätt insatta i TR-dressyr/hoppning iom familjemedlemmar som jobbar med det. Visst fasen är det en enorm skillnad i hur man vill att hästarna ska röra sig i dressyr gentemot tex hur man vill ha kohästar.
Och det handlar inte om sprätt. Korrekt jobbat handlar det om kadens, att hästen pushar uppåt och får häng.
Det vet jag att vi tröskat igenom i många trådar med dig.
Sprättet är ju det spastiska när hästarna rycker upp benen med stor gest istället för att pusha upp så att det på så vis blir korrekt stor gest.
 
Jag tror du tycker jag försöker att få det att handla om något du inte tycker det är för att du fortfarande inte greppar vad vi försökt förklara i många år.

Ang att få panik så var det inte menat ordagrant. Utan att för dig är det generalfel att rida bakom lod. Medans för mig är det klart inte önskvärt med kan var ok på en oskolad häst i lägre form en period. Just för att jag gör en prioriteringslista som skiljer sig från din.
Jag känner av vad som är bra/bör jobbas med och gör en prioriteringslista för att vissa saker måste fixas först för att man kvalitativt och inom rimligt tidsram ska komma vidare. Vissa saker går inte att strunta i och tro att det blir bra längre fram. Medans vissa fel är underordnade andra saker som är viktigare att lösa där och då för att öht ta sig vidare.
För mig är inte lite bakom lod i låg form första prio. För mig är det att dels hitta ett språk, kunna lägga den i balans i sidled och fram/bak och linjera upp kroppen i lösgjordhet. Jag är väldigt noga med att lyfta halsbasen och komma ut med halsen ur manken. Om hästen då hamnar något bakom lod så är det inte prio över tex att kroppsdelar skjuter iväg eller att den tex spänner underhalsen. För utan att linjera upp kroppen kan hästen inte vara i balans och lösgjord. Att den hamnar något bakom lod om den ändå lyfter halsbas, öppnar ganashvinkeln och inte spänner ner underhalsen inget problem jag ser som svårt att lösa längre fram. I så låg form så har hästen inga svårigheter att andas eller upplever formen som ngt obehag öht.
Skulle man däremot rida den bakom lod med nacken högst blir ju ganashvinkeln oerhört trång och det blir riktigt obehagligt för hästen. Och du kommer behöva dra i tygeln för att hästen ska hamna bakom lod i så hög form.
Det handlar inte om att öva på något man inte vill ha. Det finns inte en häst i världen som man bara hoppar upp på och den automatiskt bär sig och gör allt man vill utan att den gradvis skolas.
Lär man hästen att välva halsen korrekt, komma ut med den ur manken och lyfta halsbas, underhals och inte hänga i bogarna så tränar man på vad man vill ha. Då kan bakkärran och bålen fungera optimalt. Man lär dem gå fram till handen och följa handen och får inga problem att under utbildningens gång då hästen lär sig mer och mer och blir starkare och starkare kunna höja formen.
Att du inte provat och sitter och säger att det inte går blir ju jättekonstigt när folk som jobbar så får det att funka fint utan problem. Sen att det är många som drar i tyglarna och rider bakom lod av okunskap, kontrollbehov eller vad som helst och inte når bra form ever är ju något annat. Dålig ridning finns inom alla grenar och ickegrenar. Tyvärr rätt mkt dragande inom TR-dressyr.. som vi nu ser en hel del om..

Jag påstår inte att det inte går, jag säger bara att med starka bevis och med 99 % av alla dressyr ryttare som rider med nosen bakom lod, inklusive på högsta nivå, så finns stora problem kopplade till denna LDR teknik.

Jag har skolat om massor med hästar med diverse problem och felaktiga rörelsemönster och muskelminnen, jag säger bara att det är ONÖDIGT att ta omvägar och sen få problem som måste rättas till.

Du får göra som du vill, jag tycker bara det är dumt av dig, som ju själv är en problemlösare, att sitta här och förminska problematiken som många många dresyryttare dras med idag pga just denna LDR norm som orsakat så mycket problem för hästarna eftersom alldeles för många ryttare aldrig lär sig rida med sann och ärlig eftergift och lätthet i kontakten med nosen och hästen mentalt fokuserad på "upp och fram".


Att att man vill ha annan gång på kohästar eller hopphästar för den delen än dressyrhästar är väl rätt solklart. En häst kan inte vända kvickt om den är för mkt i luften. Man loosar tid. Jag känner rätt många som rider western, en del har tävlat högt, andra är tränare, några har jobbat som cowboys i USA. Flera av dem är rätt insatta i TR-dressyr/hoppning iom familjemedlemmar som jobbar med det. Visst fasen är det en enorm skillnad i hur man vill att hästarna ska röra sig i dressyr gentemot tex hur man vill ha kohästar.
Och det handlar inte om sprätt. Korrekt jobbat handlar det om kadens, att hästen pushar uppåt och får häng.
Det vet jag att vi tröskat igenom i många trådar med dig.
Sprättet är ju det spastiska när hästarna rycker upp benen med stor gest istället för att pusha upp så att det på så vis blir korrekt stor gest.
Fast såklart det är skillnad i rörelsemönster man vill ha fram, skulle jag ha påstått något annat?

När jag säger att SKILLNADEN är att man inom bruksridning INTE vill ha den för flashigheten?

Det du påstod, i diskussionen för 8 år sen, var att man ville ha MARKBUNDEN gång i gaveln på boskapshästar. Eftersom jag försökte slå hål på argumenten att det var så mycket fullblod i halvblodsaveln idag (vilket inkluderar hopphästaveln också då) så det är därför dom blivit så "svårridna" pga överrörligheten det skulle ge.

Då inflikade jag bara att det ju är samma med quarter aveln som det ju också är mycket fullblod i. Quartern som då kommer från kapplöpningsbanan från början. Snabbast på "quarter of a mile".

Man vill helt enkelt INTE HA MARKBUNDEN GÅNG som du påstod.

Det kan jag garantera att man inte vill i hopphästaveln heller. Även om vissa fälttävlanryttare låtsas hålla med dig här i tråden.

Det är det som är så typiskt här på Buke, det är inte SAKEN man vill argumentera för, utan PERSONEN som man vill platta till.

Kadens är ju för övrigt något man TRÄNAR fram, INTE avlar fram.

Och mitt argument i SAKEN var just att dom övningar man använder för att få fram tex kadens också används för att få fram BÄRIGHETEN man behöver på en boskap häst.

Som med dom sydeuropeiska raserna och traditionerna, så använder man tex PIAFFEN som träningsverktyg och får passagen, som väl är den ULTIMATA kadensen, på köpet.

Man använder INTE denna kadens i arbete sen. Det är vändningarna, dom snabba balanserade bäriga stoppen och skjutkraften snabbt framåt man vill åt som man OCKSÅ får fram med dessa övningar.

SKILLNADEN är att i tävlingsdressyr är piaffen MÅLET, för boskapshästar i sydeuropa är piaffen VÄGEN till målet.
 
Tillägg: dressyraveln idag har snarare fokuserat mer på långa ryggar och långa kotor. Vilket gör att det blir svårare för hästen att hålla ihop och bära.

Långa ryggar för bensprattlet och långa kotor för flashigheten?

Men det har ingenting med "inte vill ha" markbunden gång att göra.

Och fullbkodsaveln vill inte ha dessa avarter heller. Proportionell exteriör är det som håller längst och är snabbast. DET och psyket hos hästen är det som avgör.

Det är snarare inom travet man i sånt fall kan se dessa lite för långa exterörena.
 
Jag har skolat om massor med hästar med diverse problem och felaktiga rörelsemönster och muskelminnen, jag säger bara att det är ONÖDIGT att ta omvägar och sen få problem som måste rättas till.

Ett problem som uppstår med buke-om man inte är modig, öppen och oanonym då- är att vem som helst kan påstå vad som helst och om någon vet så får någon inte skriva det för då är det någon som blir bannad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 795
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 775
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp