Nu får jag väl pisk, men jag tycker det är så trist att domarna medvetet eller omedvetet tycks ha bestämt sig på förhand vem som är bäst. Nån annan hade ju aldrig fått så bra betalt för den ritten idag som Charlotte fick.
Agree!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu får jag väl pisk, men jag tycker det är så trist att domarna medvetet eller omedvetet tycks ha bestämt sig på förhand vem som är bäst. Nån annan hade ju aldrig fått så bra betalt för den ritten idag som Charlotte fick.
@Niyama Det brukar vara så att man några gånger får mer än man var värd om man har ett namn pga förväntningarna men det brukar ganska snabbt korrigeras. Titta bara på Gal och Voice.
Däremot är ju pallen korrekt så det spelar ju mindre roll vilka procent de hade.
@Niyama jag förstår vad du menar men det blir lite samma sak som de som säger att ingen kan göra en korrekt piaff. GP är mer än en rörelse liksom. Annars skulle det heta piafftävling.
Det jag menar är att trots att Charlotte fick jobba hårt idag så är kvalitén i hennes utförande så mycket högre än de andra, alltså ska hon vinna. Hårda händer eller inte. Fiona som red med hängande stång är ju långt ifrån lika bra, alltså får hon sämre poäng. Eller IW för den delen som hade jättestilla händer hela ritten.
Idealet är ju såklart mjuka händer och små hjälper, något jag sett från Charlotte tidigare.
Och jag tycker att hon är lika ful som sin son, men att han är rörligareSåg ni när Weihegold travade iväg efter att Isabel sett poängen? Vilka bakben! Som avelsmänniska tycker jag det är intressant att hon har en godkänd son i Sverige.
Vad tror ni Valegro kommer få göra nu resten av livet? Han är väl inte hingst så sånt roligt får han inte ha. Han kan ju inte gå som hagprydnad i 10 år. Blir han skogsmulle tro? Läromästare? Läste nånstans att ägaren inte tänkte sälja honom i alla fall.
@Niyama Glöm inte bort att just inne på banan, just där och då ska tex piaffen sitta och den ska vara på en specifik plats, då kan det krävas att ryttaren får ta i lite för att få det att funka just där och då. Det är skitsvårt att tävla dressyr och göra alla rörelser i snabb följd på exakta punkter. Att få allt mjukt och perfekt är sinnesjukt svårt. Det dressyr tävlar i är vem som kan få det närmst perfekt-och där ligger Charlotte i topp helt enkelt.
Spännande fundering! Vad gör man med en såpass ung valack? Läromästare måste ju iaf ligga närmre till hands än skogsmulle... väl?
Ska man gå efter det som skrivts så blir det nog faktiskt lite skogsmulle och kanske någon clinic nu och då. Framför allt ska han nog få ägna sig åt favorithobbien: äta... :-)
http://www.dressage-news.com/?p=29677
@Niyama Glöm inte bort att just inne på banan, just där och då ska tex piaffen sitta och den ska vara på en specifik plats, då kan det krävas att ryttaren får ta i lite för att få det att funka just där och då. Det är skitsvårt att tävla dressyr och göra alla rörelser i snabb följd på exakta punkter. Att få allt mjukt och perfekt är sinnesjukt svårt. Det dressyr tävlar i är vem som kan få det närmst perfekt-och där ligger Charlotte i topp helt enkelt.
Ingen kan väl säga att detta OSet inte premierat god ridning? De som inte ridit fint inne på banan har kommit långt ner i resultatlistan. Steffen Peters var månne överbetald i specialen, men han var väl ändå inte heller på samma procent hade ridit på tidigare eftersom ritten inte var nåt vidare. Alla tre individuella medaljörerna red väldigt fint och kommer alla ur en klassisk träningsfilosofi. Carl Hester belönades med höga poäng med sin tråkhäst tack vare sin exakta, mjuka och harmoniska ridning och Tinne fick mycket fina poäng för sin fina mjuka ritt. Så nog har dressyren gått in i en era där hamoni premieras mer än tidigare!
Jo, jag förstår allt det. Det är liksom det jag har problem med. Sen tycker jag Charlotte tar i mest hela tiden.
Jag tänker att hästen kanske behöver det. Hur man rider beror på hästen också. Skulle hon släppa efter kanske han springer iväg. Man kan inte alltid rida på samma sätt. Svårt att säga om man bara sett henne på en häst.Jo, jag förstår allt det. Det är liksom det jag har problem med. Sen tycker jag Charlotte tar i mest hela tiden.
Jag tänker att hästen kanske behöver det. Hur man rider beror på hästen också. Skulle hon släppa efter kanske han springer iväg. Man kan inte alltid rida på samma sätt. Svårt att säga om man bara sett henne på en häst.
Jag tycker inte heller Charlotte rider hårt, var mer en förklaring till att man inte kan rida lika på alla hästar.Jag måste vara helt dum som inte alls ser samma som några här. Isabell tex tycker jag inte rider särskilt harmoniskt även om det såklart ser bättre ut på lättare häst.
Jag tycker inte alls att Charlotte håller hårt hela tiden, han ser lite tyngre ut i Rio än tidigare kanske, men hon rider verkligen mjukt och harmoniskt för det mesta, tycker jag. Men jag gillar inte hennes kurmusik nu.
Jag blir så förundrad över vad olika man ser, ja tur att inte vi alla är domare