Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
IOm att hästar lämnas med sina egna större delen av dygnet anser jag inte att man kan vara en god ledare, utan man är dess människa.
Missuppfattning! Jag menar att vi människor har ansvaret att skapa en bra relation till våra djur och vi är de som ska anpassa oss. Självklart. Men vi människor är olika och ett bra eldarskap kan därför se lite olika ut eftersom vi är olika. Det finns inte bara ett bra sätt.Jag börjar "nedfrån", så 1: - Nej vi har inte rätt att bara välja en metod som vi som människor känner oss bekväma och trivs med. Vi är ansvariga för levande varelser som har behov, känslor, upplevelser och tankar.
Jag har inte rätt att kräva att mina djur självklart ska anpassa sig och acceptera ett visst bemötande bara för att det just nu passar mig att agera på ett visst sätt.
Jag vet inte var du får detta om CM ifrån? Jag har en bok och har läst en till och detta är ingenting som han skriver om när det gäller att skapa en bra relation till sin hund.2: Dominansskit finns ju överallt, var och varannan NH-bok handlar om hur du ska "bli ledare" genom diverse övningar. Cesar har kastat hundträningen tillbaka till nervtryck och alfarullningar, enbart med sin egenpåhittade etologi...
Hästhantering handlar inte om att vara chef. Hanteringen är bara sociala och inövade beteenden, som kan läras in på en mängd olika sätt.
ska läsa.För den som är intresserad -
Dr David Mech, om alfasyndromet:
http://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU
Per Jensen, etolog:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
Dr Sophia Yin, om animal behavior (scrolla ned för filmer):
http://drsophiayin.com/philosophy/dominance/
Tror inte så många är osäkra på orden egentligen, men när orden sätts i olika sammanhang verkar det bli svårare.3: Svenska spåket definierar orden tämligen tydligt. Annars hade det ju inte gått att samtala överhuvudtaget. Är man osäker på ordets konkreta innebörd så finns nationalencyklopedin.
Partnerskap är ett trevligt ord, ja, men jag tror det är lätt att tänka jämlika partners och då blir det heller inte rätt. Människan har ju alltid ansvaret för relationen.Ska man inte faktiskt prata om konkret hantering/ridning utan vill sätta ord på en slag övergripande inställning till sitt djur, så är väl partnerskap ett trevligt förslag?
IOm att hästar lämnas med sina egna större delen av dygnet anser jag inte att man kan vara en god ledare, utan man är dess människa.
/.../
Jag vet inte var du får detta om CM ifrån? Jag har en bok och har läst en till och detta är ingenting som han skriver om när det gäller att skapa en bra relation till sin hund.
När det gäller hästhantering så håller jag med dig fullständigt. Hästhantering handlar INTE om att vara chef. Inte alls. Hästhantering är precis som du skriver sociala och inövade beteenden som kan läras in på en mängd olika sätt. Där är vi helt överens. Och att det finns en mängd olika sätt gör att hästhanteringen inte är exakt likadan för varje människa utan den ser lite olika ut eftersom vi är olika som personer. Men precis som du skriver finns en mängd olika sätt att lära in detta. Det är ju just det jag menar när jag skriver att man kan träna. Man lär in- skapar förståelse-ger trygghet.
/.../
/.../
Jag tycker som sagt att jag bör informera mitt djur om hur jag och andra människor vill ha det. Jag vill kunna sälja min häst till en annan människa och veta att det funkar. Så det är mitt ansvar att kunna hästspråk och kunna lära hästen människospråk. Alla människor är ju inte fullfjädrade hästexperter och jag vill att min häst ska kunna känna sig trygg i det vanliga systemet häst - människa.
/.../
Kanske är det därför som många håller på med hästar- klättrar i rang o stärker sitt eget självförtroende..
/.../
Jag har lättare att ta till mig beteckningen lärare i så fall- det har andra konnotationer än ledare...
Tog mest klickerträning som exempel. Det är tacksamt som illustration.
Men det handlar ju om hundar vars ägare inte har skapat en bra tillvaro för hunden och allt håller på att gå över styr. Hur han hanskas med såna situationer är ju en sak, men kan man skapa ett bra förhållande/utöva ett bra ledarskaå till sin hund hamnar man inte i de situationerna. Där har ju människan inte levt upp till sitt ansvar. Han bryter ett negativt beteende, lär ägarna hur de ska vara lugna och bestämda, hur de kan promenera med hundarna med kopplet löst osv. Det tycker jag är bra. Vi tycker olika om honom och det är helt ok för mig.Men titta på vad han faktiskt gör. Vari ligger "ledarskapet" när han sätter kopplet bakom nacken så att det trycket på nervcentrat där? Vari ligger ledarskapet när han brottar ned hundar och håller fast dem emot marken? När han släpar rädda hundar uppför trappor/ned i vatten med strypsnaran runt nacken?
Alla hundar som "rehabiliteras" behandlas ju på samma sätt... med det ständiga argumentet att de är dominanta. Det är bara att sätta sig och faktiskt titta på hans show. Han straffar bort oönskade beteenden, tämligen brutalt, och lär ägarna att göra likadant. Och ja, visst funkar det. Hundarna blir passiva och lätthanterliga.
Jag har inte chefen på jobbet så honom jämför jag inte med. Jag gjorde jämförelsen med mitt eget jobb som fritidsledare.Nu jämför både du o Biggan med chefen på jobbet
Jag kan förmoda att man inte har samma ställning i hemmet o vid umgänge med familj tillika sina djur eller byter till chefspositionen
Kanske är det därför som många håller på med hästar- klättrar i rang o stärker sitt eget självförtroende..
En ledare är en sdn som man VILL följa. i hästens fall en som ger mat, skydd o är att lita på. hästen behöver inte arbeta, men det ger ett mer sammansvetsat förhållande där man ger o tar. Det andra är mobbvarianten o det visar sig gärna när hästarna inte kommer i hagen o folk måste "fånga" dem. Backa sedan om o om igen o flytta dem bara för att o du bevisar att du är en mobbare.
Mina hästar vet att jag skyddar dem vid fara o behöver alltså inte fly. Jag har bevisat det för dem om o om igen. Jag har inte skrämt skiten ur dem för att de inte ska reagera på hot eller "immunicerat"/ utsatt dem för diverse som aldrig någonsin skulle inträffa IRL.