ordet ledarskap

Sv: ordet ledarskap

IOm att hästar lämnas med sina egna större delen av dygnet anser jag inte att man kan vara en god ledare, utan man är dess människa.
 
Sv: ordet ledarskap

IOm att hästar lämnas med sina egna större delen av dygnet anser jag inte att man kan vara en god ledare, utan man är dess människa.

Man är väl en ledare när man är Där? Min chef på jobbet är ju inte chef när jag är hemma!
När jag är med min häst har jag bestämt reglerna. Vilken box han bor i , vilken mat han äter, vilket täcke han har och vad vi jobbar på när vi rider. Jag är den som har ansvar för att relationen fungerar, jag har ansvar för att min häst vet vilka regler som gäller när man umgås med människor. Det är inte hästen som bestämmer spelreglerna i umgänget med människor.

När hästen går i hagen med polarna pular de på bäst de vill. De leker, äter ur samma hög, aktar sig om någon annan häst hotar, står tillsammans vid grinden vid intag. De kan spelreglerna med varandra men jag måste ju lära hästen hur människor vill ha det. Jag är ingen häst och umgås inte som en häst heller.

Samma med hunden. Mitt ansvar att min hund vet hur man beter sig med människor. Handlar ju inte om att vara bossig. Jag lär mitt barn hur sociala regler fungerar oxå. Att man inte slåss, tar saker av andra, kastar saker i
väggen etc. Och jag har ansvar för att mitt barn vet hur spelreglerna i samhället fungerar precis som jag har ansvar för att barnet har mat och kärlek.

Tror inte det är någon större skillnad på hur vi behandlar hästen utan mer hur vi uppfattar ordet ledare ;-)
 
Sv: ordet ledarskap

Jag börjar "nedfrån", så 1: - Nej vi har inte rätt att bara välja en metod som vi som människor känner oss bekväma och trivs med. Vi är ansvariga för levande varelser som har behov, känslor, upplevelser och tankar.

Jag har inte rätt att kräva att mina djur självklart ska anpassa sig och acceptera ett visst bemötande bara för att det just nu passar mig att agera på ett visst sätt.
Missuppfattning! Jag menar att vi människor har ansvaret att skapa en bra relation till våra djur och vi är de som ska anpassa oss. Självklart. Men vi människor är olika och ett bra eldarskap kan därför se lite olika ut eftersom vi är olika. Det finns inte bara ett bra sätt.


2: Dominansskit finns ju överallt, var och varannan NH-bok handlar om hur du ska "bli ledare" genom diverse övningar. Cesar har kastat hundträningen tillbaka till nervtryck och alfarullningar, enbart med sin egenpåhittade etologi...

Hästhantering handlar inte om att vara chef. Hanteringen är bara sociala och inövade beteenden, som kan läras in på en mängd olika sätt.
Jag vet inte var du får detta om CM ifrån? Jag har en bok och har läst en till och detta är ingenting som han skriver om när det gäller att skapa en bra relation till sin hund.
När det gäller hästhantering så håller jag med dig fullständigt. Hästhantering handlar INTE om att vara chef. Inte alls. Hästhantering är precis som du skriver sociala och inövade beteenden som kan läras in på en mängd olika sätt. Där är vi helt överens. Och att det finns en mängd olika sätt gör att hästhanteringen inte är exakt likadan för varje människa utan den ser lite olika ut eftersom vi är olika som personer. Men precis som du skriver finns en mängd olika sätt att lära in detta. Det är ju just det jag menar när jag skriver att man kan träna. Man lär in- skapar förståelse-ger trygghet.

För den som är intresserad -

Dr David Mech, om alfasyndromet:
http://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU

Per Jensen, etolog:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Dr Sophia Yin, om animal behavior (scrolla ned för filmer):
http://drsophiayin.com/philosophy/dominance/
ska läsa.

3: Svenska spåket definierar orden tämligen tydligt. Annars hade det ju inte gått att samtala överhuvudtaget. Är man osäker på ordets konkreta innebörd så finns nationalencyklopedin.
Tror inte så många är osäkra på orden egentligen, men när orden sätts i olika sammanhang verkar det bli svårare.

Ska man inte faktiskt prata om konkret hantering/ridning utan vill sätta ord på en slag övergripande inställning till sitt djur, så är väl partnerskap ett trevligt förslag?
Partnerskap är ett trevligt ord, ja, men jag tror det är lätt att tänka jämlika partners och då blir det heller inte rätt. Människan har ju alltid ansvaret för relationen.
 
Sv: ordet ledarskap

IOm att hästar lämnas med sina egna större delen av dygnet anser jag inte att man kan vara en god ledare, utan man är dess människa.

Vi kan ju vara bra ledare när vi är med hästarna även om vi inte är med dem dygnet runt. Jag hoppas jag är en bra ledare på jobbet och där är jag heller inte 24/7.
Vi är dess människa som har ansvaret för att relationen är bra.
 
Sv: ordet ledarskap

En schysst ledare i mina ögon kan anpassa sig efter individen den ska leda.

En del hästar behöver ganska snäva ramar för att vara trygga och fungera bra i det dagliga livet.

Andra hästar fungerar bäst om de får "vara med och bestämma". Samtidigt som någon ibland måste ha sista ordet och då är det människan som har det.

Inget av det innebär att man måste använda våld. Men konsekvens.

En bra ledare ser till att hästen vet vad som förväntas av den.

Jag har, så vitt jag vet idag, två olika typer av ston i hagen. En som behöver ganska fasta ramar, annars blir hon osäker och tar över och blir då inte särskilt trevlig att ha att göra med. Det är vad som har hänt hos förra ägaren, tyvärr. Hon är synnerligen lätthanterad från marken men har fått en del ovanor uppsuttet, såpass att hon åker tillbaka till den som utbildade henne från början, innan jag blir rädd. (Alltså för en period, inte för alltid :D ).

Sen har jag två ston som i sig själva är väldigt trygga. De kommer att kunna ha lite friare ramar i både hantering och ridning, annars kommer de troligen tjura ihop, jag har haft den typen av ponny förut.

Att hitta sin egen stil och kunna matcha den med rätt hästar tar ju tid att uppnå. Jag vet att jag inte gillar att vara hård, att sätta ramarna från start i ett nytt förhållande är en sak men sen vill jag att det ska i huvudsak vara lättsamt med hästar som vill göra saker med mig. Som gärna kommer fram i hagen och stoppar huvudet i grimman etc.

Svårt att hålla tråden, känner jag.
 
Sv: ordet ledarskap

Fast då får du det konkreta problemet med att hästen inte förstår vem som fixar maten... den förstår bara att maten finns där (och att den männniska som brukar servera, också gör det med jämna intervall).

Människan är ansvarig för den fysiska omgivningen, och att tillfredställa hästens behov.

Men hästen vet inte det, den vet inte att ägaren/stallchefen beställer foder och bestämmer om den ska äta korn eller havre. Den vet inte att hästägaren valt bort ett stall med liten skithage, för att hästen ska få gå i flock i den stora hagen. Den vet bara att den mår bra och har kompisar.

Min går på lösdrift, med fri tillgång på hösilage - om jag inte gav kraft så skulle han aldrig göra någon koppling emellan mig och fodring. Han vet att när jag kommer ska vi ut på äventyr i skogen, eller träna, vilket brukar uppskattas. Men han har ingen koll på att jag planerar hans framtid.

Sedan bestämmer jag att det inte är ok att exempelvis bitas och sparka - därav vikten av att inte låtsas vara häst, jag vill inte inkluderas i reglerna som gäller i hästflocken, jag är människa och måste behandlas med viss försiktighet. Jag inbillar mig heller inte att vi har en relation baserad på konsensus, det har jag inte med hundarna heller.

Däremot tror jag många skulle vinna på att lära sig konkret hantering och ridning, i stallet på en fysisk häst. Istället för att teoritisera, och hitta på psuedovetenskapliga filosofier. Det är som AndersB skrev - i praktiken ser du vad orden är värda. Flockledaren är ute i hagen. Du är människan.
 
Sv: ordet ledarskap

/.../


Jag vet inte var du får detta om CM ifrån? Jag har en bok och har läst en till och detta är ingenting som han skriver om när det gäller att skapa en bra relation till sin hund.
När det gäller hästhantering så håller jag med dig fullständigt. Hästhantering handlar INTE om att vara chef. Inte alls. Hästhantering är precis som du skriver sociala och inövade beteenden som kan läras in på en mängd olika sätt. Där är vi helt överens. Och att det finns en mängd olika sätt gör att hästhanteringen inte är exakt likadan för varje människa utan den ser lite olika ut eftersom vi är olika som personer. Men precis som du skriver finns en mängd olika sätt att lära in detta. Det är ju just det jag menar när jag skriver att man kan träna. Man lär in- skapar förståelse-ger trygghet.


/.../


Men titta på vad han faktiskt gör. Vari ligger "ledarskapet" när han sätter kopplet bakom nacken så att det trycket på nervcentrat där? Vari ligger ledarskapet när han brottar ned hundar och håller fast dem emot marken? När han släpar rädda hundar uppför trappor/ned i vatten med strypsnaran runt nacken?

Alla hundar som "rehabiliteras" behandlas ju på samma sätt... med det ständiga argumentet att de är dominanta. Det är bara att sätta sig och faktiskt titta på hans show. Han straffar bort oönskade beteenden, tämligen brutalt, och lär ägarna att göra likadant. Och ja, visst funkar det. Hundarna blir passiva och lätthanterliga.
 
Sv: ordet ledarskap

Nej jag tror inte heller att hästen vet om att jag ser till att den överlever:D Men jag vet det.
Håller helt med om att man inte ska låtsas vara häst- eller hund... Vi har inte fyra ben och svans och dåliga öron har vi oxå. Vi är människor och lite ömtåliga ur häst perspektiv oxå. Finns alldeles för mycket förmänskligande av hästar och förhästigande av människor. Vi är olika arter och har rätt att bete oss som det också. Men det är människans ansvar att vi förstår hästen så att den kan lära sig förstå oss och därför tycker jag vi är ledare i relationen.

Jag tycker som sagt att jag bör informera mitt djur om hur jag och andra människor vill ha det. Jag vill kunna sälja min häst till en annan människa och veta att det funkar. Så det är mitt ansvar att kunna hästspråk och kunna lära hästen människospråk. Alla människor är ju inte fullfjädrade hästexperter och jag vill att min häst ska kunna känna sig trygg i det vanliga systemet häst - människa.
 
Sv: ordet ledarskap

Nu jämför både du o Biggan med chefen på jobbet:crazy:

Jag kan förmoda att man inte har samma ställning i hemmet o vid umgänge med familj tillika sina djur eller byter till chefspositionen:D

Kanske är det därför som många håller på med hästar- klättrar i rang o stärker sitt eget självförtroende..

En ledare är en sdn som man VILL följa. i hästens fall en som ger mat, skydd o är att lita på. hästen behöver inte arbeta, men det ger ett mer sammansvetsat förhållande där man ger o tar. Det andra är mobbvarianten o det visar sig gärna när hästarna inte kommer i hagen o folk måste "fånga" dem. Backa sedan om o om igen o flytta dem bara för att o du bevisar att du är en mobbare.

Mina hästar vet att jag skyddar dem vid fara o behöver alltså inte fly. Jag har bevisat det för dem om o om igen. Jag har inte skrämt skiten ur dem för att de inte ska reagera på hot eller "immunicerat"/ utsatt dem för diverse som aldrig någonsin skulle inträffa IRL.
 
Sv: ordet ledarskap

Jag kan ju ha en chef på jobbet som jag vill följa och en som tvingar mig att följa. Båda är på nåt vis ledare.
Jag menar ju att ordet ledarskap behöver en beskrivningsattribut;) man kan ha ett mjukt ledarskap, ett hårt och militäriskt ledarskap. Bara ordet ledarskap betyder ju inte hur man utövar ledarskapet. Men en ledare har ansvaret.

Mina hästar kommer i galopp och jag härjar inte med dom på nåt konstigt vis alls. Jag vet inte om du ville packa in mig tillsammans med folk som gör det eller:confused:
 
Sv: ordet ledarskap

/.../

Jag tycker som sagt att jag bör informera mitt djur om hur jag och andra människor vill ha det. Jag vill kunna sälja min häst till en annan människa och veta att det funkar. Så det är mitt ansvar att kunna hästspråk och kunna lära hästen människospråk. Alla människor är ju inte fullfjädrade hästexperter och jag vill att min häst ska kunna känna sig trygg i det vanliga systemet häst - människa.


(min fetning)


Javisst - men då handlar det om inlärning, och rätt så enkelt inlärningspsykologi.

Du kan klicka fram alla beteenden också om du vill, och få en häst som uppför sig exemplariskt. :)

"Ledarskapet" som ett val av träningsmetod...?

Jag har brukshundar (eller ja, bara en just nu) och de måste fungera i sitt jobb. Skulle också bli riktigt förvånad om min häst började fara runt och måtta sparkar helt plötsligt... Jag måste självklart kunna lita på att djuren förstår att bete sig, liksom de måste kunna lita på mig.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

/.../

Kanske är det därför som många håller på med hästar- klättrar i rang o stärker sitt eget självförtroende..

/.../


Ibland tror jag att det ligger en del i det - "titta vad jag kan få det stora djuret att göra..."
 
Sv: ordet ledarskap

Javisst- jag tror som sagt inte att vi tycker så olika. Jag menar fortfarande att jag inte lägger nån värdering i ordet ledarskap. Ett ledarskap kan vara både bra och dåligt.

Vi är hästens lärare oxå och jag ser en lärare som en ledare. Alla ledare är inte lärare däremot.

Har provat lite med klinker på hund men har inte tränat in tajmingen så jag är inte nog bra på det ;-) Använder den gamla metoden med röst och godis i handen men jag kan förstå det positiva med klicker om man är bra på det!

På häst är jag dålig på godis och är ganska traditionell på gott och ont ...
 
Sv: ordet ledarskap

Jag har lättare att ta till mig beteckningen lärare i så fall- det har andra konnotationer än ledare...

Tog mest klickerträning som exempel. Det är tacksamt som illustration. :)
 
Sv: ordet ledarskap

Jag har lättare att ta till mig beteckningen lärare i så fall- det har andra konnotationer än ledare...

Tog mest klickerträning som exempel. Det är tacksamt som illustration. :)

Hahaha- jag som är enkel och obildad och inte vet vad ordet konnotationer betyder har inga konstiga tankar om ledarskap. Men det kan mycket väl bero på att jag aldrig diskuterat saken med någon som har konstiga åsikter.

En sak som jag inte gillar är ledare med stort kotrollbehov, som millimeter petar i grejer och ska bestämma hela tiden. Oftast osäkra människor med självhävdelse behov. Är lite en mognadsfråga i nga fall- unga personer är gärna lite för PÅ och ger inte hästen/hunden/ människan utrymme att få utföra det man ber om... När man blir äldre har man mer tålamod och förstår att det kan vara värt att vänta på svar;)
 
Sv: ordet ledarskap

Men titta på vad han faktiskt gör. Vari ligger "ledarskapet" när han sätter kopplet bakom nacken så att det trycket på nervcentrat där? Vari ligger ledarskapet när han brottar ned hundar och håller fast dem emot marken? När han släpar rädda hundar uppför trappor/ned i vatten med strypsnaran runt nacken?

Alla hundar som "rehabiliteras" behandlas ju på samma sätt... med det ständiga argumentet att de är dominanta. Det är bara att sätta sig och faktiskt titta på hans show. Han straffar bort oönskade beteenden, tämligen brutalt, och lär ägarna att göra likadant. Och ja, visst funkar det. Hundarna blir passiva och lätthanterliga.
Men det handlar ju om hundar vars ägare inte har skapat en bra tillvaro för hunden och allt håller på att gå över styr. Hur han hanskas med såna situationer är ju en sak, men kan man skapa ett bra förhållande/utöva ett bra ledarskaå till sin hund hamnar man inte i de situationerna. Där har ju människan inte levt upp till sitt ansvar. Han bryter ett negativt beteende, lär ägarna hur de ska vara lugna och bestämda, hur de kan promenera med hundarna med kopplet löst osv. Det tycker jag är bra. Vi tycker olika om honom och det är helt ok för mig.
 
Sv: ordet ledarskap

Men varför skulle någon låtsas vara häst? Vi är människor och kan aldrig bli något annat. Att lära sig hantering i praktiken är en självklarhet tycker jag. Teori är också bra men utan att praktiskt öva tror jg inte man kan lära sig. På ridskolorna är det både teori och praktik (och mest av det senare). Hur skulle annard elverna kunna lära sig?
 
Sv: ordet ledarskap

Nu jämför både du o Biggan med chefen på jobbet:crazy:

Jag kan förmoda att man inte har samma ställning i hemmet o vid umgänge med familj tillika sina djur eller byter till chefspositionen:D

Kanske är det därför som många håller på med hästar- klättrar i rang o stärker sitt eget självförtroende..

En ledare är en sdn som man VILL följa. i hästens fall en som ger mat, skydd o är att lita på. hästen behöver inte arbeta, men det ger ett mer sammansvetsat förhållande där man ger o tar. Det andra är mobbvarianten o det visar sig gärna när hästarna inte kommer i hagen o folk måste "fånga" dem. Backa sedan om o om igen o flytta dem bara för att o du bevisar att du är en mobbare.

Mina hästar vet att jag skyddar dem vid fara o behöver alltså inte fly. Jag har bevisat det för dem om o om igen. Jag har inte skrämt skiten ur dem för att de inte ska reagera på hot eller "immunicerat"/ utsatt dem för diverse som aldrig någonsin skulle inträffa IRL.
Jag har inte chefen på jobbet så honom jämför jag inte med. Jag gjorde jämförelsen med mitt eget jobb som fritidsledare.
Vill man klättra i rang som du skriver eller hävda sig på nåt sätt så ska man inte ha med djur att göra alls tycker jag.
Sen skriver du nåt bra. Ledaren är någon man vill fälja, den som ger trygghet osv. Det är ju precis det jag menar. Vi har andvaret stt skapa en bra och trygg relation medhästen.
Att backa och flytta om och om igen bara för att...vad är det? Det man gör med hästen ska ha en mening tycker jag.
Jag fattar inte riktigt vad du pratasr om. Klart du inte skrämt din häst. Varför skulle du det? Varför skulle någon? Och vad har det med ämnet att göra?
 

Liknande trådar

Samhälle Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
16 376
Senast: Glimra
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 230
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 027
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp