ordet ledarskap

Sv: ordet ledarskap

Ledarskap är för mig en ganska meningslöst begrepp, det finns de som håller långa föreläsningar om vikten av att respektera hästen bla bla som sedan går ut och använder "ryck i grimman/bettet"-metoden för att få hästen att göra som de vill.

Det är den praktiska handlingen som räknas.

Ja teori o h praktik måste stämma överens. Fina ord hjälper inte om handlingen är en annan. (Skapar mer förvirrng istället)-
 
Sv: ordet ledarskap

istället för ledarskap tänker jag partnerskap, det borde räcka som svar på hela tråden om hur jag tänker och tycker i frågan ;)

Jag tänker mer föräldraskap. De vet inte om sitt eget bästa liksom barn o ungdomar. I hagen kan de sköta sig själva( skyddad verkstad) såvida de har vuxit upp med goda förbilder( nej unghästar ska inte växa upp ensamma)

Sen kan man dividera om vad som är bra eller dåligt föräldraskap eller kanske är förebild ett bättre motto.

Var som du vill att djuret ska bli. Tolerans o konsekvens är viktigt samt att ge en klapp på huvudet för gott uppförande..

Är som bekant:cool: :devil: trött på dominanstugget:mad:
 
Sv: ordet ledarskap

Där har du det. Klockrent. Pratar vi partnerskap istället borde missförstånd undvikas. Det ska jag använda. Tack!

Gillar det som sagt, men vill tillägga att partnerskapet inte är jämlikt. Ansvaret ligger ju på mig.
Hundtränande kompisen var här nyss och vi diskutersde detta. (man kan verkligen vrida och vända på detta. Finns måmga perspektiv). När jag frågade henne om hon såkunde sammanfatta ledarskap med ett ord sa hon "ansvarstagande". Ledaren är ansvarstagaren. Det känns väldigt rätt.
 
Sv: ordet ledarskap

Vad lägger du för värdering i ordet ledarskap? Vad är ledarskap för dig? Hur ska en bra ledare vara tycker du?

Jag har inte läst tråden men ledarskap finns inte i min värld oavsett djurslag. Här råder frid och samarbete och nån hierarki förekommer inte, har aldrig förekommit och KOMMER aldrig att förekomma.

Vänlig, hänsynsfull och kravlös är mina ledstjärnor. Det är vi som valt att ha djur, inte tvärt om.
 
Sv: ordet ledarskap

ge en klapp på huvudet för gott uppförande..
Det där är jätteviktigt även om inte allt är helt perfekt. Av glada djur blir det trogna kamrater även om inte allt funkar enligt regelboken från början, men våld föder våld, nåt många glömmer bort.
 
Sv: ordet ledarskap

Har inte läst hela tråden, men jag ser det som så att hästar är flockdjur och flockdjur behöver en "ledare". Inte en diktator som styr med järnhand, utan en trygg stadig individ som flockmedlemmarna har förtroende för, en individ som flocken litar på och känner att "denna vilj jag följa, denna individen gör att jag känner mig trygg och nöjd".

Det är inte för inte som flockdjur i de vilda oftast leds av en matriark, en äldre lugn men bestämd hona som har ett liv av erfarenhet bakom sig.

Eftersom vi inte är hästar kan vi inte fylla denna funktion helt och hållet. Vi bor heller inte med hästarna 24/7. Men precis som ledarhästen måste vi vara på ett sådant sätt att hästarna känner sig trygga hos oss och vågar lita på att om det blir problem kan vi lösa det.

Som jag har skrivit i tidigare trådar finns det två motpoler av ledarskap (och nyanser där emellan så klart). Det framtvingade våldsamma ledarskapet och det lugna naturliga ledarskapet. Det våldsamma ledarskapet bygger främst på rädsla. Ledaren tvingar till sig makten genom att hota, slå, jaga och skrämma flockmedlemmarna till underkastelse. Detta skapar en orolig flock där flockmedlemmarna hela tiden måste vara på sin vakt och akta sig för ledaren. Ledaren är ofta själv en obalanserad och osäker individ som tar till våld för att försöka skapa kontroll. Här kan vi hitta de hästar som jagar sina hagkompisar stup i ett, hästar som måste gå i egna hagar för att de bara slåss och bråkar om de går ihop med andra. Vi hittar även människor som slår och är våldsamma mot hästarna för att få dem att göra som de vill, gör de fel blir det ryck, slit och slag.

Det lugna ledarskapet är det ledarskapet som kommer naturligt. Ledaren behöver inte anstränga sig, den bara är, och flocken följer denne som om det var självklart. Denna ledaren utstrålar lugn, trygghet och harmoni som smittar av sig på de andra hästarna som då naturligt söker sig till denna hästen som en lugn trygg punkt. Denna individen har inget behov av att ta till våld och spela på rädsla för att vinna makt, denna ledaren låter även flocken leva, låter medlemmarna vara individer med egna åsikter och idéer. Här hittar vi de människor som tycks kunna prata med hästar. Hästarna tyr sig direkt till denna människan och man undrar nästan om de kan prata med hästarna på deras eget språk. Jag tror de flesta som varit i hästbranschen ett tag har träffat minst en sådan person som får hästarna lugna och trygga till synes utan att göra något alls.

Så ser jag på det.
 
Sv: ordet ledarskap

Jag tänker detsamma, ledarskap innebär för mig tydlighet och ramar. Men också trygghet och enkelhet, egen vilja och åsikter. Jag skulle aldrig hålla på med aktiva övningar med mina hästar där de ska flyttas hit och dit, backas mm. Inte med hunden heller. Om hunden går ut först genom dörren är för mig totalt egalt, det är inte det som betyder ledarskap. Jag tar för givet att hästarna går att leda i vilken position som helst, framför, bakom eller vid sidan allt efter behov (t.ex. smal stig, dörr osv). Jag tar också för givet att alla djur som kommer till oss ska passa ihop och bli kompisar. Och det funkar, kanske eftersom vi är lika mot alla och inte förväntar oss några problem. Positivt tänkande! :)

När det gäller t.ex. flyttande av häst så sker det alltid i ett logiskt sammanhang, t.ex. flytta på sig så matte/husse kommer runt till andra sidan för att kunna borsta. Lyfta fötter för att få hovarna kratsade. Stå uppbunden i stallgången är skoj, man får ju mattes/husses fulla uppmärksamhet då och dessutom kan man skryta lite inför kompisarna i sina boxar :)

Sedan anser jag att ramar måste finnas, eller kanske snarare en "uppförandekod". Man drar inte i kopplet, man hälsar bara på de männsikor som signalerar att de vill hälsa, man står still när matte sitter upp, man drar inte i grimskaft, man går snyggt och prydligt på vägen bland bilar osv osv.

Men att vilja sätta ramar får aldrig bli så att man börjar domdera och ha sig. Djuret måste få ha egen vilja och få möjlighet att uttrycka sig på sitt sätt. Och här tycker jag det skiter sig för många, antingen nybörjare som djurägare eller helt enkelt lite rädda personer. När det blir "kontroll" istället för ledarskap. När man ska styra sitt djur in i minsta detalj, när man t.ex. tror att man kan "träna" sin häst till att alltid bete sig på ett visst sätt och tåla alla situationer, när hunden inte får göra ditten och datten för då anses den "dominera". I min värld blir det diktatur istället.

:bow::bow::bow:
 
Sv: ordet ledarskap

Ledarskap, eller chef. För att någonting ska funka i ett flock, eller ett företag, behövs någon som är kunnig på sin sak och driver flocken/företaget vidare.
Denna är dessvärre inte någon som "köper" sin makt, utan någon som faktiskt förtjänar den. Som visar så stor kunskap och respekt mot alla omkring sig att dessa av tillit väljer att följa personen (eller hästen).
Många nämner ordet respekt... Om jag ska tala för mig själv så känner jag mycket större respekt för en person som med kunskap och ödmjukhet uppmuntrar och lär mig hur jag ska utföra något, än den som skulle nita mig om jag gjorde fel.
 
Sv: ordet ledarskap

För mig är en ledare någon som i stort sett vet vad som är bäst för hästen, gärna bättre än vad hästen själv vet. Det som är viktigast att få ut av ledarskapet är att hästen ska lita på ledaren - inte att den ska lyssna på den, vilket naturligtvis också är av stor vikt. Med tillit kommer då lydigheten av sig självt i just de kritiska situationerna, alltså i de situationer då jag anser att ett bra ledarskap är som viktigast.
 
Sv: ordet ledarskap

Ledarskap finns för mig inte alls i mitt hästliv. Jag tycker det låter tråkigt :o Är nog väldigt färgad av trista NH-diskussioner bla tyvärr.

Ledarskap förknippar jag med personer som inte har någon känsla, som sönderanalyserar allt (eftersom de inte har någon känsla) och som vill ha hästar som lyder bara för att.
 
Sv: ordet ledarskap

Jag tänker mer föräldraskap.


Haha, jag skrev en längre utläggning först och insåg att jag behandlar min häst som ett litet barn typ. Så jag strök det :D Skönt att jag trots allt inte är helt ensam :p

I min värld behandlar man inte små barn som mindre vetande och man snackar inte över deras huvudet, kanske ska tilläggas.
 
Sv: ordet ledarskap

Jag tillhör nog den "sorten" som gärna använder ordet ledarskap (tänker på vad orden står för; att leda (vägleda) någon är inte samma sak som att styra). Vi är många här på Buke som har ett gediget hästkunnande och som (jag tror) hanterar häst mycket "per automatik", dvs vi behöver inte tänka på något "ledarskap", eller göra särskilda övningar för att hantera häst.

Jag instämmer med övriga i det att ledarskapet ska byggas på förtroende, konsekvens och trygghet. Man måste "förtjäna" att få leda.

Däremot är vi människor olika. Jag har länge undervisat barn, och där ser man tidigt vilka som har en "naturlig pondus" - och vilka som inte har det.. Likadant är det med vuxna - man ser direkt vilka som har "djurkänsla" eller inte (oavsett om det är häst eller tex hund..) Jag tror (helt fördomsfull) att de flesta som har hållit på länge med häst tillhör den första gruppen.

Då kan jag tycka att det inte är fel att som ovan och osäker "få ett system" att bygga sin relation med. Systemet i sig (och det kvittar nog egentligen vilket) skapar en trygghet som smittar av sig på hästen - och därför fungerar de! Systemet skapar den konsekvens som saknats.

Har själv jobbat med människor som mår dåligt, som fått hjälp att finna sin egen självkänsla genom diverse NH-liknande övningar med häst. Övningarna i sig är inte viktiga för hästens välbefinnande men däremot stärkande för personen. Därmed inte sagt att alla de som redan är trygga och stabila i sitt kroppsspråk behöver några "fåniga" övningar för att ha en bra relation med sin häst... Men vissa kanske faktiskt behöver hålla sig till sådana övningar för att det ska fungera. När det gäller häst handlar det ju ofta om säkerhet - blir det fel kan det bli farligt - och kan "ledarskaps-övningar" göra samvaron med hästen säkrare så, varför inte?

Jag tycker vi ska "ta tillbaka" ledarskaps-ordet - det är inte benämningen det är fel på. Dåligt ledarskap är dåligt ledarskap oavsett om det gäller människor eller hästar! Att vara ledare kräver respekt och ansvar - det är väl självklart.
 
Sv: ordet ledarskap

När det gäller t.ex. flyttande av häst så sker det alltid i ett logiskt sammanhang, t.ex. flytta på sig så matte/husse kommer runt till andra sidan för att kunna borsta. Lyfta fötter för att få hovarna kratsade. Stå uppbunden i stallgången är skoj, man får ju mattes/husses fulla uppmärksamhet då och dessutom kan man skryta lite inför kompisarna i sina boxar :)

Fast t.ex. när vi rider/kör/longerar eller i princip vad vi än gör med hästen flyttar vi ju den hela tiden. Finns det för hästen någon logik bakom att göra en skänkelvikning längs med hela långsidan eller att springa runt runt i en cirkel i en kvart?
 
Sv: ordet ledarskap

Jag tänker mer föräldraskap. De vet inte om sitt eget bästa liksom barn o ungdomar. I hagen kan de sköta sig själva( skyddad verkstad) såvida de har vuxit upp med goda förbilder( nej unghästar ska inte växa upp ensamma)

Lite så tänkte jag också när jag läste frågan :)
 
Sv: ordet ledarskap

Fast t.ex. när vi rider/kör/longerar eller i princip vad vi än gör med hästen flyttar vi ju den hela tiden. Finns det för hästen någon logik bakom att göra en skänkelvikning längs med hela långsidan eller att springa runt runt i en cirkel i en kvart?

Jag pratar om vanlig normal hantering. Hantering som av vissa förstoras upp till något som måste nötas och nötas, pudeldressyr tror jag har nämnts förut. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara komplicerat att stanna, flytta, ledas i olika positioner. Min erfarenhet är t.ex att när den unga hästen blivit van vid att ledas helt normalt bredvid människan och med löst grimskaft, ja då kan hästen ledas i vilken position som helst, allt efter behov. Inget konstigt alls. Jag har nästan bara haft ston och de skulle bli tämligen förgrymmade om jag började nöta med dem.

Här springer inga hästar runt på en volt i femtielva varv, jag är allergisk mot volter och använder de endast sparsamt.
Övriga övningar vi gör under ett dressyrpass är ren gymnastik.
Sedan kan man filosofiskt undra om ridning överhuvudtaget är logiskt för hästen. Börjar man tänka så får man kanske ägna sig åt något annat;)
 
Sv: ordet ledarskap

Jag användet också ordet ledarskap. Efter diskussioner och läsni g börjsde jag fundera på varför ordet väcker så mycket länslor och insåg att vi människor lägger väldigt olika värderingar i ordet. Jag håller med om att en ledare ska vara trygg och vägledande, men det finns ju vitt skilda typer av ledarskap. Hitler var ju faktiskt också en ledare. Om det är vad vissa tänker på när någon pratar ledarskap så är det inte konstigt att det kan bli starka reaktioner. Vi som använder ordet kanske behöver vara rydligare med hur just vi definerae ledarskap? I alla fall jag utgår nog ifrån att man i allmänhet tänker på samma sätt som jag om det och det stämmer ju inte. Jag var inne på att hitta ett annat ord att använda men när jag funderat mer känns det bättre att vara tydligare me vad jag menar med ledarskap.
 
Sv: ordet ledarskap

Man behöver ju inte nöta för att man vill utveckla kommunikationen. Är man nöjd med den kommunikation man har med sin häst är väl allt frid och fröjd. vill man utveckla den ännu mer jobbar man lite med kommunikationsövningar. Det beror ju på vad man är ute efter, vad det är för typ av häst osv.
At låta en häst springa runt femtielva varv på en volt är knappast fördelaktigt för någonting. Jag utesluter inte voltarbete. Jag tömkör (där volter förekommer) och jag longerar emellanåt med chambon. Det beror med på hur man använder volterna tycker jag än att man använder volter.
 
Sv: ordet ledarskap

Jag gillar inte när i synnerhet mkt av Nh går ut på att klättra i självkänsla på hästens bekostnad.

man har ett egenansvar i att vara försiktig, medveten, o tänka säkert utan att dribbla med hästen bara för att...
Nu ska orastade hästar alltid uppföra sig= noll förståelse för dess behov. lämna den fastsatt i gången o gå o fika...

Det är väl hur tydligt som helst att ledarskapet har utvecklats till en dominansgrej o inte är det hästen som kör det rejset.

Man har för lite kunskap i hur hästar fungerar o då sätter man den på plats. Om man anser att det är säkerhetstänk så anser jag att man skaffat fel häst ( läs UNG= BILLIG) eller kanske inte var mogen för egen häst överhuvudtaget
 
Sv: ordet ledarskap

Man behöver ju inte nöta för att man vill utveckla kommunikationen. Är man nöjd med den kommunikation man har med sin häst är väl allt frid och fröjd. vill man utveckla den ännu mer jobbar man lite med kommunikationsövningar. Det beror ju på vad man är ute efter, vad det är för typ av häst osv.

Fast jag ser inte hur man skulle utveckla kommunikationen genom att flytta hästen hit och dit, putta här och putta där, backa och dona. Och där det pratas om "farlig" häst när hästen protesterar mot behandlingen. När hästen absolut måste gå bakom för att inte "dominera". I min värld är det inget bra ledarskap alls.

För mig utvecklas kommunikationen med en god relation, utan tjat, men där man umgås med sin häst och lär sig läsa av den. Vilket för mig funkar bra i det vardagliga umgänget. För andra kan det givetvis fungera på annat sätt.
 
Sv: ordet ledarskap

Jag har inga problem med ordet ledarskap i den bemärkelse som du avser. Tyvärr används det väldigt ofta på ett sätt som jag helt tar avstånd ifrån. Jag är ju mera kunnig inom hundträning än hästträning egentligen, och inom hundträningen ser vi en stor ökning av människor som jämställer ledarskap med dominans. Det är bl.a. därför jag inte gillar Cesar Milans filosofi. Han pratar om att han vill ha hundar som är "undergivna" och lär ut en del, i mitt tycke, ganska otrevliga metoder för att åstadkomma detta. Undergivenhet är inte ett sinnestillstånd jag strävar efter hos mina djur. Målet är att mina hundar ska se mig som någon som de vill följa, därför att de vet att jag fattar kloka beslut, att jag skyddar dem och - framför allt - att det lönar sig och är roligt att göra det jag vill. Man kan absolut kalla det ledarskap, eftersom det till syvende och sist är jag som bestämmer ramarna. Men det handlar inte om någon ensidig kommunikation, eller om någon diktatur. Jag försöker lyssna på mina hundar och läsa deras signaler. Ibland får man ändå driva igenom sin vilja.

Jag försöker ha ett liknande förhållningssätt till min häst. Där är jag mer trevande eftersom jag är mindre van att hantera hästar. Men jag har samma grundläggande inställning, nämligen att han ska vilja vara med mig för att vi har trevligt tillsammans och för att han känner förtroende för mig.
 

Liknande trådar

Samhälle Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
16 376
Senast: Glimra
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 230
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 027
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp