ordet ledarskap

Sv: ordet ledarskap

Metoder som CM använder när det handlar om hundar som blivit farliga/där ägarna saknar kunskaper, är ju ingrnting man sysslar med i vanliga fall. Att de gör program om dessa är väl för att det ska locka tittare. Men jag har läst ett par av hans böcker och där pratar han om förhållandet människa/hund på ett väldigt informativt och tydligt sätt. Sunt tycker jag. De ofta extrema fall som visas i tv är just extrema och det måste man ju komma ihåg.

Fast nu utgår du från dig själv. Visst, både du och jag kan skilja på vad som är vettigt och inte (jag är uppväxt i kennel). Men alla gör inte det. Det är lätt att skaffa djur idag, både häst och hund. Hund kan man köpa på blocket, ofta av mindre nogräknade personer, t.ex. högst märkliga och krävande korsningar. Inte alla som skaffar hund/häst har så särskilt mycket vana sedan innan, det är inte alltid så lätt för dessa att skilja mellan alla metoder/influenser som finns nu. Då är det lätt att ta till sig allt som t.ex. CM säger och agera betydligt hårdare mot hunden än vad som faktiskt hade varit nödvändigt. Eller, om det gäller häst, nöta och korrigera trots att hästen för länge sedan förstått vad matte/husse vill.
Flum flum, men vad jag vill ha sagt är att alla inte förstår vad som är extrem metod och vad som inte är det.
 
Sv: ordet ledarskap

När man dessutom har haft hästarna så länge som jag, känner de mig bättre än jag dem.

Det är jag helt övertygad om.

Mac:rofl::rofl:
 
Sv: ordet ledarskap

Unghäst som förstahäst?

Hjälpte det även uppsuttet eller varför sålde du den:confused:

Har man ett gott förtroende från marken o blir en annan uppsuttet, så funkar inte Nh om man inte vänder eller backar den innan den får gå framåt- innan den TÖRS gå. "Ledaren" är ju inte längre framför....

Jag vill att hästen ska ha självförtroende o ta egna initiativ o det brukar innebära att de går framåt.

Nej inte förstahäst. Köpte en treåring med planen att komma ut och tävla dressyr igen. När jag började rida honom visade det sig att han var en hopphäst ända ut i hovspetsarna. Han älskade att hoppa, det gör inte jag som gymnastikhoppar emellanåt bara. Han växte inte så mycket som jag hoppats på och var lite liten åt mig. Han trivdes inte med att det var så lugnt här. Han gillade när det hände massor runt honom med mycket folk och hästar. Han var alltså inte rätt häst för mig. Dessutom tappade jag tävlingslusten under tiden. Han fick komma till en ung tävlingshoppande tjej som hade honom på en större anläggning. Det passade honom mycket bättre.
Jag kan knappå något om nh som du skriver om så det kan jag inte ha åsikter om. NH är för mig bara ett samlingsnamn på en mängd olika metoder och jag är inte bekant med dem.
Unghästen blev underbar att hantera. Ridningen var också dvår i början men det rättade till sig även där.
Jag vill också att hästen ska ha självförtroende och det får de när de är trygga och förstår.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Ja. Helt rätt. Jag beskriver hur jag uppfattar det jag ser och läser. Det är ju därför jag startade tråden, för att rota lit i hur olika vi uppfattar ord, vad vi lägger för betydelse i dem och detta beror förstås också på vilka kunskaper och erfarenheter vi har i bagaget. Hundtränande kompisen säger att hon gillar CM men att hon tycker han använder orden dominans och ledarskap lite slarvigt just för att det så lätt tolkas fel, framförallt av de oerfarna. Jag tror hon har en poäng där.
 
Sv: ordet ledarskap

Jösses vad lika vi tänker, det är därför alla av mina hästar haft lösdrift överallt och kunnat släppas lösa överallt utan att dom sprungit bort eller rivit stället. Dom har fått hänga med överallt, jag minns fortfarande minen hos en bergsprängare när en av hästarna undersökte den smattrande och pysande bergborrmaskinen så hon hade hela nosen full med damm, för att sen klia baken mot den vrålande kompressorn, eller hon som ställde frambenen på tröskans skärbord för att nå några gröna strån på haspeln fast motorn var igång. :D

Underbart:laugh:
 
Sv: ordet ledarskap

CM får ju ta hand om hundar vars ägare inte kan så mkt.

alt. för många av dessa är avlivning så jag tycker nog att det är för en god sak.

Han lär ju också hundägarna att hunden har elementära behov såsom att få motion. Exercise, disciplin( även om jag mer anser att det ska vara konsekvens) o sist kärlek.
många behandlar hunden som den är högst i rang i familjen o då blir det problem. Känner av att ledaren inte kan skydda flocken o tar på sig uppgiften.

Har man en liten hund som är farlig är det inte HELA världen, men en stor...

Han räddar ju många hundar.

vill inte se den utvecklingen på häst som inte är funtad som ett rovdjur, men tyvärr finns den uppfattningen redan.
Man kan lösa det med hans slogan även på häst- motion är A o 0, konsekvent hantering osv. men det krävs lite kunskap om hur olika hundar o hästar fungerar oavsett.
 
Sv: ordet ledarskap

Håller med dig. Det är ju lite det jag menar, att man måste se saker och ting i sitt rätta sammanhang. När CM visar olika saker i tv så handlar det ju om familjer som har problem. Eller rättare sagt hundar som har problem med sina ägare. Det är ju alltid vi människor som gör fel eller kan för lite. Det är ju alltid vi som har ansvaret att lära oss mera. Jag ser likheter mellan hästar och hundar på det viset att båda är flockdjur, men det går ju inte att se dem helt lika då det handlar om rovdjur och bytesdjur. (precis som du skriver). Det finns ju därför stora skillnader också.
Fast jag har å andra sidan inte träffat på någon som behandlar hästen som om den vore en hund. Den uppfattningen måste vara rätt ovanlig?
 
Sv: ordet ledarskap

Jag hade ju bara gått ett par terminer på ridskola och flyttat till landet när den första galna och ohanterbara hästen damp ner hos mig och det gick ju bra. Det var där nånstans jag fattade att "ta in hästen" inte var samma sak som att vissla på den som på en jycke och förvänta sig att den skulle dyka upp i köket (vilket dom gjort allihop.) :angel:

JAG har aldrig haft några som helst problem med hästar och jag tror inte heller hästarna haft nåt problem med mig, ingen har iallafall rymt eller hivat av mig fast avsaknad av det mest elementära, som sadel och träns. Vi har haft kul ihop, mina kusar och jag. :D

Jag har episoder ur mitt hästliv som nog skulle räcka till en bok men jag ids inte skriva den bara.
 
Sv: ordet ledarskap

:bow: :bow:

Tycker du skriver fint och uttömmande!

Ledarskap är ett överanvänt begrepp som vanligen bara komplicerar saker. Det finns så många andra uttyck som är tydligare, vilket minskar risken för missförstånd.

Om folk inte matades med massa dominans-skit så skulle djurhanteringen se annorlunda ut. :devil:
 
Sv: ordet ledarskap

Vilka ord tycker du man ska använda istället? Finns det ord som inte leder till missförstånd? Jag tänker högt nu men det känns lite som att vilka ord man än använder så kommer människor lägga olika värdering i dem och då kommer missförstånden att dyka upp. Men jag kan ju ha fel. Vilka ord föreslår du?
Man kan ju också säga att om männikor inte feltolkade ord så skulle hästhanteringen se annorlunda ut. Vad är det för "dominansskit" visa blivit matade med? Att ett beteende dominerar är ju inte ovanligt, men hur man kommer ifrån det kan ju vafiera mycket. Sen tror jag att varje hätägare måste hitta sitt eget förhållningssätt mot djuren. Alla vill ju inte samma sak och vi är desutom olika. Människor har ju rätt olika sätt att vara mot varandra och det blir ju samma sak när det gäller djuren. Vi vill ju vara på ett sätt som vi trivs med och känner oss bekväma i.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

kl.

En sak jag tycker försvårar är att man omdefinierar ord, ett exempel är "korrigera" som ju betyder rätta men inom hästhantering tydligen är synonymt med att fysiskt bestraffa. Ett annat exempel är "springa över en" vilket oftast betyder att hästen går iväg bara och inte alls är så dramatiskt som det låter, "farlig" kanske inte är en omskrivning men ordets användning missbrukas så att betydelsen blir ganska urvattnad.

Sedan finns det ord som också fått en ny mening men som kanske inte har lika stor betydelse tex. "godis" som kan vara en morot eller ett äpple, "skriker" när hästen gnäggar eller "bebis" för ett föl.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

kl.

En sak jag tycker försvårar är att man omdefinierar ord, ett exempel är "korrigera" som ju betyder rätta men inom hästhantering tydligen är synonymt med att fysiskt bestraffa. Ett annat exempel är "springa över en" vilket oftast betyder att hästen går iväg bara och inte alls är så dramatiskt som det låter, "farlig" kanske inte är en omskrivning men ordets användning missbrukas så att betydelsen blir ganska urvattnad.

Sedan finns det ord som också fått en ny mening men som kanske inte har lika stor betydelse tex. "godis" som kan vara en morot eller ett äpple, "skriker" när hästen gnäggar eller "bebis" för ett föl.

Det här var konstigt för mig.
Korrigera för mig är att rätta/lära in något nytt istället för det felaktiga. Fysisk bestraffning är det inte. En häst som "springer över människor" är för mig en häst som springer/går PÅ människor så att det lätt händer olyckor. Inte en häst som drar iväg. Det kallar jag en häst som drar och som behöver lära sig att inte dra.
Mina hästar skriker inte när de gnäggar och godis är sådant de gillar att få.
 
Sv: ordet ledarskap

Ja för mig är hästhantering ledarskap, men hästhantering kan ju se lika olika ut som olika ledarstilar.
 
Sv: ordet ledarskap

Hantering är inte samma sak som ledarskap.

Ledarskap innebär ju att man vill vara boss. Chefskap. Ledare, makthavare, chef mm.

horsemanship / hästmannaskap betyder inte ledarskap utan att att man är fair med hästen i allt man gör med den. Hästvänligt.

Det tycks ha gått förlorat o istället är det Big Boss stilen. Bossa tills den LYDER.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Vilka ord tycker du man ska använda istället? Finns det ord som inte leder till missförstånd? Jag tänker högt nu men det känns lite som att vilka ord man än använder så kommer människor lägga olika värdering i dem och då kommer missförstånden att dyka upp. Men jag kan ju ha fel. Vilka ord föreslår du?

Man kan ju också säga att om männikor inte feltolkade ord så skulle hästhanteringen se annorlunda ut. Vad är det för "dominansskit" visa blivit matade med? Att ett beteende dominerar är ju inte ovanligt, men hur man kommer ifrån det kan ju vafiera mycket. Sen tror jag att varje hätägare måste hitta sitt eget förhållningssätt mot djuren. Alla vill ju inte samma sak och vi är desutom olika. Människor har ju rätt olika sätt att vara mot varandra och det blir ju samma sak när det gäller djuren. Vi vill ju vara på ett sätt som vi trivs med och känner oss bekväma i.

(min fetning)


Jag börjar "nedfrån", så 1: - Nej vi har inte rätt att bara välja en metod som vi som människor känner oss bekväma och trivs med. Vi är ansvariga för levande varelser som har behov, känslor, upplevelser och tankar.

Jag har inte rätt att kräva att mina djur självklart ska anpassa sig och acceptera ett visst bemötande bara för att det just nu passar mig att agera på ett visst sätt.


2: Dominansskit finns ju överallt, var och varannan NH-bok handlar om hur du ska "bli ledare" genom diverse övningar. Cesar har kastat hundträningen tillbaka till nervtryck och alfarullningar, enbart med sin egenpåhittade etologi...

Hästhantering handlar inte om att vara chef. Hanteringen är bara sociala och inövade beteenden, som kan läras in på en mängd olika sätt.

För den som är intresserad -

Dr David Mech, om alfasyndromet:
http://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU

Per Jensen, etolog:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Dr Sophia Yin, om animal behavior (scrolla ned för filmer):
http://drsophiayin.com/philosophy/dominance/



3: Svenska spåket definierar orden tämligen tydligt. Annars hade det ju inte gått att samtala överhuvudtaget. Är man osäker på ordets konkreta innebörd så finns nationalencyklopedin.

Ska man inte faktiskt prata om konkret hantering/ridning utan vill sätta ord på en slag övergripande inställning till sitt djur, så är väl partnerskap ett trevligt förslag?
 
Sv: ordet ledarskap

Hantering är inte samma sak som ledarskap.

Ledarskap innebär ju att man vill vara boss. Chefskap. Ledare, makthavare, chef mm.

horsemanship / hästmannaskap betyder inte ledarskap utan att att man är fair med hästen i allt man gör med den. Hästvänligt.

Det tycks ha gått förlorat o istället är det Big Boss stilen. Bossa tills den LYDER.


Precis! :bow::bow:
 
Sv: ordet ledarskap

För mig är ledarskap något som beskriver hur en ledare " beter sig" . Det finns både bra och dåligt ledarskap. Maktgalna ledare och även kloka och ödmjuka ledare.

Finns ingen ledare bland en grupp människor så blir det bråk till slut. Ledaren ser till att alla vet vilka regler som gäller och att de reglerna följs och löser problem, medlar, tar ansvar för andras utveckling!

En ledare i hästsammanhang ansvarar för hästens väl och ve- utfodring, vatten och alla andra behov som Hästen har. Sätter upp tydliga regler för hur samarbetet ser ut och har ansvar för att båda följer " kontraktet" . Detta kan man göra på många olika sätt. Både bra och dåliga...
Men jag tror inte på att man inte är ledare till sin häst eller hund. Det är inte hästen som tar ansvaret- det är människan!
 
Sv: ordet ledarskap

Hantering är inte samma sak som ledarskap.

Ledarskap innebär ju att man vill vara boss. Chefskap. Ledare, makthavare, chef mm.

horsemanship / hästmannaskap betyder inte ledarskap utan att att man är fair med hästen i allt man gör med den. Hästvänligt.

Det tycks ha gått förlorat o istället är det Big Boss stilen. Bossa tills den LYDER.

Du och jag lägger uppenbarliget helt olika betydelse i ledarskap. För mig är hästhanteringen ett ledarskap men jag vill inte vara bossig mot mina djur. Jag vill kommunicera med dem så att de kan känna sig trygga. Hästens signaler till mig är lika viktiga som mina till hästen. Självklart ska man vara fair mot hästen och det är en bra ledare i min värld. Jag jobbar som fritidsledare och jag kan lova att det inte skulle fungera bra att vara bossig mot ungdomarna.att vara en bra ledare för mig är att bygga en relation och skapa förtroende. (Har jobbat med en kvinna som körde militärisk dtil och gissa om hon blev hatad)
Kadaverdisciplin har ingen plats i mitt liv.
 

Liknande trådar

Samhälle Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
16 376
Senast: Glimra
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 230
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 027
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp