ordet ledarskap

Sv: ordet ledarskap

*KL*

Tror inte hästen bryr sig om vad vi kallar saker och ting, det viktigaste är hur vi är med hästen. Jag vill ha en nyfiken och villig häst som känner trygghet med mig och i slutänden gör som jag vill.
Det gör jag genom att inte hela tiden tillrättavisa för minsta lilla, hästar kan faktiskt vara lekfulla och det är helt okay så länge jag inte ses som en annan häst. Men det finns saker som jag inte tolererar och det är att de inte får flytta på mig under några omständigheter, och jag är alltid konsekvent.

Jag behöver bara höja rösten så reagerar de när de försöker. Jag har alltid hästen med sitt huvud vid min axel när vi går, det händer att de "nafsar" lite på min hand, utan att det gör ont. Jag säger bara sluta och skjuter bort huvudet. De kan göra det en två, tre gånger men slutar sedan, för den här gången ;)
När jag kommer med mathinken vet de att de inte får ta den utan min tillåtelse och det gör de aldrig. De kommer när jag ropar på dem och de följer mig när jag går, helt frivilligt. Jag har aldrig dragit och slitit i hästarna, inte heller slagit dem i huvudet givetvis, finns ingen anledning. När de kommer fram stannar de en bit ifrån och sträcker fram huvudet vilket är helt okay. Är alltid lugn med hästarna och skriker inte i onödan, när jag gör det så reagerar de genast.
När det är något läskigt ute när vi promenerar så ställer de sig tätt intill mig eller bakom mig och fnyser. Går vi fram tillsamman och undersöker går det ofta bra, dock inte alltid, det är fortfarande läskigt.

Som någon sa så är det så att en del har mer pondus än andra, det gäller både djur och människor.
De med pondus behöver ofta inte ta i så mycket som andra. Oftast är det de med låg pondus som skriker och rycker i hästen hela tiden.

Oavsett hur man arbetar med hästar så har hästen bara två alternativ, leda eller ledas. Är man inte konsekvent eller använder kadaverdiciplin så blir hästen förvirrad och försöker ofta ta över som ledare. Det är då det kan uppstå farliga situationer.

Hanterar bl.a. fem Unghingstar dagligen och då är det extra viktigt att vara konsekvent och inte hålla på och tillrättavisa för minsta lilla hela tiden, man måste ge dem utrymme inom givna gränser.

"Allt du önskar att hästen ska ge dig, måste du själv ge den, både till kropp och till själ"
Taget från Dag Nätterqvists hemsida och till hans minne.

Respektera hästen som den känsliga individ den är och ha alltid roligt med hästen, roligt både för dig och hästen.

Filosoferar
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: ordet ledarskap

Fast jag ser inte hur man skulle utveckla kommunikationen genom att flytta hästen hit och dit, putta här och putta där, backa och dona. Och där det pratas om "farlig" häst när hästen protesterar mot behandlingen. När hästen absolut måste gå bakom för att inte "dominera". I min värld är det inget bra ledarskap alls.

För mig utvecklas kommunikationen med en god relation, utan tjat, men där man umgås med sin häst och lär sig läsa av den. Vilket för mig funkar bra i det vardagliga umgänget. För andra kan det givetvis fungera på annat sätt.
:bow:
Mina hästar skulle se det som att jag är en orättvis människa o vilja dra ifrån mig alt. säga ifrån. Dålig ledare som man tvingas vara kvar hos.

Ofta handlar det mkt om att man inte får ut så mkt av sin ridning. Där kan ju hästen säga ifrån mer också...
 
Sv: ordet ledarskap

Fast jag ser inte hur man skulle utveckla kommunikationen genom att flytta hästen hit och dit, putta här och putta där, backa och dona. Och där det pratas om "farlig" häst när hästen protesterar mot behandlingen. När hästen absolut måste gå bakom för att inte "dominera". I min värld är det inget bra ledarskap alls.
Nej. Det låter galet för mig också. Jag vill kunna gå både bakom, brevid och framför mina hästar. Det finns ingen anledning att alltid ha dem bakom mig. (och varför skulle det vara farligt annars:crazy:) Jag vet inte vad "putta här och putta där" innebär, men det är inte något jag håller på med.
För mig utvecklas kommunikationen med en god relation, utan tjat, men där man umgås med sin häst och lär sig läsa av den. Vilket för mig funkar bra i det vardagliga umgänget. För andra kan det givetvis fungera på annat sätt.
Jag menar att man kan utveckla den kommunikationen om man vill. Är den redan så bra som man vill ha den så är det ju bra. Men tjata vill inte jag heller. Det är nog kontraproduktivt. För mig är det ett sätt att bli bättre på att uppfatta hästens signaler och därmed förfina kommunikationen. Det är inget jag håller på med ofta, men ibland. Hästarna verkar gilla att få lite mental träning också.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

:bow:
Mina hästar skulle se det som att jag är en orättvis människa o vilja dra ifrån mig alt. säga ifrån. Dålig ledare som man tvingas vara kvar hos.

Ofta handlar det mkt om att man inte får ut så mkt av sin ridning. Där kan ju hästen säga ifrån mer också...

Nu fattar inte jag. Om du utvecklar din och hästen kommunikation mera, varför skulle hästen vilja dra ifrån dig? Då har du ju inte utvecklat något, snarare avvecklat. Och vad har ridningen med detta att göra? Jag fattar inte. Fast du knske inte pratar om ordet ledarskp längre? Du beskrev det ju själv som föräldraskap. Det är en rätt bra liknelse tycker jag. Man är en trygg och tydlig vägledare som sätter ramarna/gränserna. :)
 
Sv: ordet ledarskap

Jag gillar inte när i synnerhet mkt av Nh går ut på att klättra i självkänsla på hästens bekostnad.

man har ett egenansvar i att vara försiktig, medveten, o tänka säkert utan att dribbla med hästen bara för att...
Nu ska orastade hästar alltid uppföra sig= noll förståelse för dess behov. lämna den fastsatt i gången o gå o fika...
Men det däer du beskriver nu är ju inte det minsta sund hästhantering. En orastad häst är rätt yster. Helt naturligt. (och måste få vara det eftersom den är orastad) Och att gå och fika med hästen fastsatt i stallgången låter farligt. Men det där har ju inget med ledarskap att göra. Det låter bara som om det handlar om stor okunnighet om hur hästar faktist är.

Det är väl hur tydligt som helst att ledarskapet har utvecklats till en dominansgrej o inte är det hästen som kör det rejset.
Här krockar det för mig. Jag vill vägleda min häst och vara tydlig med vad som gäller. Jag vill också kunna vara så tydlig att hästen förstår vad jag vill/menar. Jag vill absolut inte domdera och att hästen ska bete sig som en slav. usch. hästar måste få vara hästar. Vi måste respektera dem.
Man har för lite kunskap i hur hästar fungerar o då sätter man den på plats. Om man anser att det är säkerhetstänk så anser jag att man skaffat fel häst ( läs UNG= BILLIG) eller kanske inte var mogen för egen häst överhuvudtaget
Det där är inte vad jag pratar om när jag pratar ledarskap. Det är just precis vad personen som skrev hundboken menar att människor tänker på när man pratar ledarskat. Och förstås detta som gör att man missuppfattar varandra så mycket. Om en tänker diktator när man pratar om ledarskap och en annan tänker vägledare, jag då är man inte inne på samma banor. Det är lite därför jag startade den här tråden. Just för att se hur olika människor kan tänka/tolka ett ord. Nu ser vi att det skiljer rätt mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Jag har inga problem med ordet ledarskap i den bemärkelse som du avser. Tyvärr används det väldigt ofta på ett sätt som jag helt tar avstånd ifrån. Jag är ju mera kunnig inom hundträning änhästträning egentligen, och inom hundträningen ser vi en stor ökning av människor som jämställer ledarskap med dominans. Det är bl.a. därför jag inte gillar Cesar Milans filosofi. Han pratar om att han vill ha hundar som är "undergivna" och lär ut en del, i mitt tycke, ganska otrevliga metoder för att åstadkomma detta. Undergivenhet är inte ett sinnestillstånd jag strävar efter hos mina djur.
Ja vi ser uppenbarligen väldigt olika saker hos CM. Jag ser hur stor vikt han lägger vid hundens signaler. Hur han förmedlar hur viktigt det är att vi lär oss hur hundar fungerar. Han pratar också mycket om vilken energi vi sänder ut när vi är med hundarna och detta tycker jag är väldigt viktigt. Djur är väldigt känsliga för energi och han sätter fokus på det.
Målet är att mina hundar ska se mig som någon som de vill följa, därför att de vet att jag fattar kloka beslut, att jag skyddar dem och - framför allt - att det lönar sig och är roligt att göra det jag vill. Man kan absolut kalla det ledarskap, eftersom det till syvende och sist är jag som bestämmer ramarna. Men det handlar inte om någon ensidig kommunikation, eller om någon diktatur. Jag försöker lyssna på mina hundar och läsa deras signaler. Ibland får man ändå driva igenom sin vilja.
Exakt så vill jag också ha det och det är så jag uppfattar CM. Vi ska lära oss hundarnas signaler för att vi ska kunna ha en tvåvägskommunikation. (precis som med hästarna)
Jag försöker ha ett liknande förhållningssätt till min häst. Där är jag mer trevande eftersom jag är mindre van att hantera hästar. Men jag har samma grundläggande inställning, nämligen att han ska vilja vara med mig för att vi har trevligt tillsammans och för att han känner förtroende för mig.
Ja. Då är du lugn, trygg och konsekvent och alltså i mina ögon en bra ledare.:)
 
Sv: ordet ledarskap

Jag ser en parallell här med tanke på CM. Jag har inte sett mycket alls av hans metoder och jag vet att många säger sig ha fått ut mycket av att titta på hans program. Men bland det lilla jag ändå sett har det bl.a. varit sekvenser där CM tagit sig an riktiga problemhunder, aggressivitet som vänds mot ägaren t.ex. I sådana fall används metoder som är specifika för att undvika farliga situationer, komma till rätta med det aggressiva beteendet. Och här blir det farligt, tror jag, iom att somliga människor anammar även detta och börjar korrigera sina hundar alltför hårt och onödigt, dessutom utan tajming. Det blir jättefel och förorsakar lidande hos hunden.

På samma sätt blir det när somliga använder sig av metoder som blir helt fel i sin iver att få kontakt med sin häst eller komma tillrätta med (inbillade?) problem. T.ex. tvinga hästen att backa för att visa den (vad?). Jag har själv sett en häst som var gudasnäll förvandlas till ett monster av den behandlingen, den var för honom helt ologisk och definitivt inget han behövde, han blev helt enkelt väldigt provocerad av människan ifråga. Han protesterade starkt och blev av NH-tränaren bedömd som "farlig". Lyckligtvis hade den hästen en ägare som endast var med på NH-träningen för att se vad det var och som direkt insåg att det här var helt fel. Men alla gör inte det. Och då har man skapat ett problemdjur, problem som inte fanns innan, eller inte var så allvarliga men allt blir förstorat och förvärrat pga människans dåliga beteende och otajming.
 
Sv: ordet ledarskap

Nu fattar inte jag. Om du utvecklar din och hästen kommunikation mera, varför skulle hästen vilja dra ifrån dig? Då har du ju inte utvecklat något, snarare avvecklat. Och vad har ridningen med detta att göra? Jag fattar inte. Fast du knske inte pratar om ordet ledarskp längre? Du beskrev det ju själv som föräldraskap. Det är en rätt bra liknelse tycker jag. Man är en trygg och tydlig vägledare som sätter ramarna/gränserna. :)

Läs det Solis skrev. kommunikation sker över tid, då hästen lär sig läsa av ens kroppspråk(även det omedvetna), sinnesstämning mm. Hästen är experten på att läsa av iom att de inte kommunicerar på annat vis.
Jag lär mina hästar förstå det svenska språket o det behärskar dem vid det här laget mkt väl. Mer än hunden.

man lär känna varandra.

Solis :bow::bow: ... igen.

Man kan skapa problemhästar om man håller på o utövar makt bara för att. hästar kan se nyttan av saker. Som att man flyttar den för att man behöver det. inte bara därför att...
 
Sv: ordet ledarskap

I och för sig tror jag att vi alla menar ungefär samma sak när vi talar om det här fenomenet - men att träna sin häst från marken är inte helt förkastligt. Jag gör det inte med mina "egna" hästar som jag hanterar varje dag - men exempelvis om jag blir ombedd att hjälpa till vid lastning med en främmande häst kan jag göra det..

Dvs leda hästen, få den att följa mig, den ska stanna när jag stannar, flytta sig när jag ber den osv. Då etablerar jag en kommunikation med en främmande häst, den får chansen att "avgöra" om jag är en OK människa och om jag går att lita på i en konstig situation. Avsikten är inte att "dominera" den utan ett sätt att komma till en ömsesidig relation - relativt snabbt. Man ska inte glömma att det är hästens reaktioner som är det viktiga, dvs svaret på om jag gör rätt. Att lära sig läsa hästens reaktioner är inte gjort i en handvändning..

I fallet med övningar för att stärka den egna självkänslan - handlar detta naturligtvis inte om att göra det på bekostnad av hästen.. Och i mitt fall arbetades det med hästar som i sig själva är trygga och lugna och det är genom hästens reaktion som människorna lärde sig hur de själva reagerade och agerade. Genom självinsikt blir man stärkt!
 
Sv: ordet ledarskap

Ja vi ser uppenbarligen väldigt olika saker hos CM. Jag ser hur stor vikt han lägger vid hundens signaler. Hur han förmedlar hur viktigt det är att vi lär oss hur hundar fungerar. Han pratar också mycket om vilken energi vi sänder ut när vi är med hundarna och detta tycker jag är väldigt viktigt. Djur är väldigt känsliga för energi och han sätter fokus på det. Exakt så vill jag också ha det och det är så jag uppfattar CM. Vi ska lära oss hundarnas signaler för att vi ska kunna ha en tvåvägskommunikation. (precis som med hästarna) Ja. Då är du lugn, trygg och konsekvent och alltså i mina ögon en bra ledare.:)

Jag håller helt med om att det är viktigt att läsa djurens signaler och om att man bör vara medveten om sin energi. Däremot håller jag inte med dig om att CM är duktig på att läsa hundars signaler. Detta eftersom han tror och påstår att hundar fungerar på ett sätt som de - enligt modern forskning - inte gör. Han talar ofta om att hunden är dominant och det är bl.a. där han, enligt mig, hamnar fel. Hundar har inte den sortens rangordning och de tävlar inte med människor om någon sorts förstaplats. Det är en felaktig förklaringsmodell som leder till felaktiga och grymma åtgärder, såsom s.k. alfarullningar.

Han använder också en metod som i humanpsykologin kallas flooding för att lära hundar av med rädsla. I princip går den ut på att man intensivt utsätter den rädda för det som den är rädd för. Den metoden användar man inte på människor eftersom den anses olämplig och skapa stress. I övrigt använder han sig nästan uteslutande av korrigeringar, fastän det i nästan alla lägen går att i stället bygga på belöning eller utsläckning. Förutom att många korrigeringar skapar stress och i värsta fall passivitet och rädsla, så är det enligt forskningen inte den mest effektiva metoden att lära djur hur de ska bete sig. Då är det ingen skillnad mellan det vi skulle kalla för "uppförande" eller "tricks". Hunden (eller för den delen hästen) vet ingen skillnad. Det jag ser hos många hundar CM jobbar med är att de liksom stänger av och slocknar. De ger sig, eller ger upp. Det är inte ett i mina ögon önskvärt mål. Jag vill ha hundar med lysande blick som söker mitt sällskap och att få samarbeta med mig. Jag vill ha hundar som frågar mig "blir du glad om jag gör så här matte?". Inte hundar som går undan.

Jag kan inte tillräckligt mycket om olika NH-metoder för att veta om de fungerar på liknande sätt. Personligen tror jag på att en kombination av en lugn energi, sparsamma och tydliga korrigeringar när det är nödvändigt och i övrigt positiv förstärkning är det bästa. Jag har svårt att tänka mig att de träningsmetoder som i forskning har visat sig mest effektiva på en mängd olika djur, inklusive hundar, möss, fåglar och delfiner, inte skulle vara effektiva även på hästar.
 
Sv: ordet ledarskap

Metoder som CM använder när det handlar om hundar som blivit farliga/där ägarna saknar kunskaper, är ju ingrnting man sysslar med i vanliga fall. Att de gör program om dessa är väl för att det ska locka tittare. Men jag har läst ett par av hans böcker och där pratar han om förhållandet människa/hund på ett väldigt informativt och tydligt sätt. Sunt tycker jag. De ofta extrema fall som visas i tv är just extrema och det måste man ju komma ihåg.
 
Sv: ordet ledarskap

Läs det Solis skrev. kommunikation sker över tid, då hästen lär sig läsa av ens kroppspråk(även det omedvetna), sinnesstämning mm. Hästen är experten på att läsa av iom att de inte kommunicerar på annat vis.
Jag lär mina hästar förstå det svenska språket o det behärskar dem vid det här laget mkt väl. Mer än hunden.

man lär känna varandra.

Solis :bow::bow: ... igen.

Man kan skapa problemhästar om man håller på o utövar makt bara för att. hästar kan se nyttan av saker. Som att man flyttar den för att man behöver det. inte bara därför att...
Som jag skrev innan så har kommunikation mellan människa och häst inte med makt att göra för mig. Det handlar om förståelse. Om hästen förstår vad jag vill/menar har den chans att göra detta. Om jag kan tolka hästens signaler bra har jag chans att förstå den. Jag vill ha en tvåvägskommunikation både vid hantering och ridning. Om man av olika anledningar vill utveckla kommunikationen kan man träna på detta. Är man nöjd med den kommunikation man har så tränar man inte. Jag fick upp ögonen för detta på 90-talet då en tränare var på ridskolan. När jag senare köpte en unghäst som inte lärst sig hyfs alls, tog jag tag i det igen. Han hade gjort precis som han ville och det var inte ok för mig. Han blev en riktig pärla och när jag sålde honom senare fick jag ett mail där köparen tackade för att han var så väluppfostrad. Det var hon inte van. Så kontentan är att för mig handlar det om att skapa förståelse, vilket också ger större trygghet.
 
Sv: ordet ledarskap

Vi uppfattar honom väldigt olika. Det är helt klart. Jag har aldrig hört honom påstå att hundar tävlar om att få bestämma över människan. Inte alls. Däremot tror jag att när han pratar om dominans så menar han att i avsaknad av att ägaren/människan tar sitt ansvar så bli hundens beteende dominerande. Människan har alltså inte satt några ramar, inte visat vad som är ok och inte. Det ät i viss fall så att ägaren har anpassat sin vardag ecter hunden. Tex slutat bjuda hem vänner efterson hunden blir aggressiv och liknande. Hunden blir då väldigt dominant i ett sådant hem men det handlar inte om dominant som i-jag bestämmer utan do'mnant i betydelsen: det det finns mest av. Ja det som dominerar helt enkelt. Det här är ju anledningen till tråden, just att vi människor lägger så olika betydelser vid ord. Vi tolkar olika. Han vill att hundar ska ha förtroende för m.nniskan och att de ska känna sig trygga. En rädd hund kärnner inget förtroende.
 
Sv: ordet ledarskap

P.s . Jag kan inte heller mycket (knappt något alls) om speciella nh-metoder så det kan jag inte uttala mig om.
Men faktum är att alla metoder kan utföras felaktict eller utan förståelse och då spelar det ingen roll hur bra en metod än är. Man måste veta vad man håller på med, inte hålla på oh mixtra själv och ska inte vara rädd för att ta hjälp. Vi måste respektera våra hästar
 
Senast ändrad:
Sv: ordet ledarskap

Unghäst som förstahäst?

Hjälpte det även uppsuttet eller varför sålde du den:confused:

Har man ett gott förtroende från marken o blir en annan uppsuttet, så funkar inte Nh om man inte vänder eller backar den innan den får gå framåt- innan den TÖRS gå. "Ledaren" är ju inte längre framför....

Jag vill att hästen ska ha självförtroende o ta egna initiativ o det brukar innebära att de går framåt.
 
Sv: ordet ledarskap

Läs det Solis skrev. kommunikation sker över tid, då hästen lär sig läsa av ens kroppspråk(även det omedvetna), sinnesstämning mm. Hästen är experten på att läsa av iom att de inte kommunicerar på annat vis.

Jag lär mina hästar förstå det svenska språket o det behärskar dem vid det här laget mkt väl. Mer än hunden.

man lär känna varandra.

Solis :bow::bow: ... igen.

Man kan skapa problemhästar om man håller på o utövar makt bara för att. hästar kan se nyttan av saker. Som att man flyttar den för att man behöver det. inte bara därför att...

När jag funderar på vad jag egentligen säger till min häst (typ om man ska förklara för någon annan) så inser jag att det är ju precis det min häst gjort - lärt känna mig, mitt språk, min sinnesstämning, mina rutiner osv. Mao blir mitt svar så dumt som att "bara prata med honom, han fattar". Och det gör han ju såklart inte, för det finns väl ingen normal människa som behandlar hästen som en människa :p
 
Sv: ordet ledarskap

Jag vill att hästen ska ha självförtroende o ta egna initiativ o det brukar innebära att de går framåt.
Jösses vad lika vi tänker, det är därför alla av mina hästar haft lösdrift överallt och kunnat släppas lösa överallt utan att dom sprungit bort eller rivit stället. Dom har fått hänga med överallt, jag minns fortfarande minen hos en bergsprängare när en av hästarna undersökte den smattrande och pysande bergborrmaskinen så hon hade hela nosen full med damm, för att sen klia baken mot den vrålande kompressorn, eller hon som ställde frambenen på tröskans skärbord för att nå några gröna strån på haspeln fast motorn var igång. :D
 
Sv: ordet ledarskap

för det finns väl ingen normal människa som behandlar hästen som en människa :p
Och med detta uttalande har du just klargjort att djurmänniskor är mer eller mindre knäppa hela bunten, annars så vore vi inte djurmänniskor. :D
 
Sv: ordet ledarskap

Och med detta uttalande har du just klargjort att djurmänniskor är mer eller mindre knäppa hela bunten, annars så vore vi inte djurmänniskor. :D

Hahaha, är vi inte det då :D

Ja, de vanlig hästmänniskor i min krets brukar oftast börja med att hålla i grimskaftet och använda något standardkommando. Inte från platsen man står på säga åt hästen att flytta sig och dirigera den till en annan plats genom att prata vanlig svenska med den :p Det är helt värdelöst faktiskt om man liksom vill visa någon hur de kan göra, för det mesta går ju på automatik för att det är smidigast i vardagen. Hästen liksom fattar av bara farten typ.
 

Liknande trådar

Samhälle Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
16 376
Senast: Glimra
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 230
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 027
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp