Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns puckon överallt, även på svenska BK:ar, eller ridklubbar. Det tror jag inte vi kommer ifrån någonsin. Det finns fortfarande folk som lär in apport genom att nypa i örat på sina jakthundar...
Man får försöka vara kritisk själv, läsa på, och testa sig fram.
Problemet jag har med CM är hans våldsamma metoder, och att han hittar på etologiska förklaringar som är ovetenskapliga, och i många fall direkt felaktiga.
Sedan vill jag inte bli påhoppad någon främmande hund ute, med det är liksom en annan sak. Lydnad kan man ha utan att köra CM-stuket. Precis som jag kan ha en lydig och väluppfostrad häst utan att trycka till den medelst tvångsbackning med jämna mellanrum.
Är det den stora rysshunden?Så länge buset håller sig till diverse muskelhundar är det mesta frid o fröjd, nåde oss om/när de upptäcker mallarna, eller ovtjarkorna/etc som vi ligger risigt till.
AST/staff o pittisar är en ljummen fis i jämförelse, de är dessutom förlåtande.
Jag tvivlar inte på att du är läskunnig, men det du skrev sa mig att du inte läst det jag pratade . Jag är också läskunnig men det finns ju tusentals böcker jag inte läst.Jag är läskunnig, missat det?
O ja, jag tillåter mig att reagera o ifrågasätta när CM tas fram som en guru gällande flum svammel om ledarskap.
Du skrev i #108:
"Men varför vill någon förtrycka ett djur? De människorna måste ju ha problem med sig själva. Hur är de mot andra människor då? Troligen inte vidare trevliga att ha att göra med. Översittare är inte roliga."
CM förtrycker djur, iaf hundar, missat det?
Alltså - jag tror faktiskt inte på att du inte känner till de resonemang som en del NH-tränare, och även CM, kör... Hästen/hunden ska korrigeras som den skulle korrigerats av en annan häst/hund. Det argumentet återkommer ständigt.
Om hästen biter en annan häst i hagen får den stryk av den andra hästen - ergo - jag ska ge hästen stryk om den biter mig...
mycket bra skrivet tycker jag. Det handlar till dtor del om HUR.Tror det svåra i kråksången som vanligt är nyanserna i kommunikation och hantering. Att kunna utbilda och träna en häst utan att gå över den där fina gränsen och börja inkräkta på djurets egen integritet.
Det är inte vad man gör utan hur man gör det.
Som djurägare har jag ju alltid ett ansvar mot mina medmänniskor gällande hur mina djur uppför sig. Ingen ( tycker jag ) ska se mina djur som läskiga eller påflugna. Och alla icke djurvana människor kommenterar hurdan "pli" man har på vovven. Lätt att få komplex för att man är slapphänt och börja bli diktator istället tror jag!
Angående hundträning så har jag hört mer konstiga saker från vänner som varit på hundträningar här i Sverige hos en populär tränare än vad jag sett på Cesar tv. Jag tror på vad ni säger och får väl ändra uppfattning- men när jag tittat har det mest handlat om att motionera pudeln och inte vara helt uppstressad själv... Koppelhanteringen känns lite Quick fix för att folk ska kunna hantera sina jöttahundar utan fara för folk och andra hundar. Oftast blir jag mest upprörd över hur noll koll folk har när det skaffar omplaceringshundar av pitbulltyp. Herregud- skaffa en vanlig snäll vovve och gå på valpkurs så hade det inte varit så mycket problem..,
På sverigeträningarna lär de sig att man inte ska använda godis om man vill ha en lydig hund, man ska knöla ihop vovven om den inte fokuserar och massa annat militäriskt snack. Allt som blir "sektliknande" känns obehagligt tycker jag! Samma i ridningen när man hör tränare som pratar om att alla andra gör fel och denna tränaren serverar den " rätta vägen"...
Kan vi skippa CM nu. Trots allt är hantering av häst o hund lite olika även om båda är djur.
Ledarskap för en hund som lever som en familjemedlem är också av annan art.
Fastän båda blir bra per automatik om den har en ägare som sköter ansvaret. Och om faktiskt går in o bryter dåligt uppförande.
Skyddar den, men inte överbeskyddar.
Vettiga flockkonstellationer är av största vikt från tidig ålder för att inte få ett djur med betéendestörningar. I det vilda byter inte hästar utom vuxna hingstar flock.
Ser en del som matar sin egen unghäst först, tas in o ut först o därmed blir bossig över mkt äldre kloka individer. Man skapar konflikter.
Nej - gråzonen kan inte fortsätta hur länge som helst. Man kan inte applicera relativistiska förklaringar på allting och komma undan eget ansvar den vägen. Det existerar rätt och fel.
* Att hänga upp en hund i strypsnara, är fel.
* Att välta omkull och pressa ned den emot marken en lång stund, är fel.
* Att använda förklaringsmodeller som är ovetenskapliga och felaktiga, är fel.
CM skadar inte bara den hund som drabbas i tv, utan sprider aktivt felaktig kunskap om djurträning och mentalitet.
Det är ju sak samma vilket djurslag vi pratar om - eller vilken guru;
Monty, Parelli, Clinton, Branderup... Det är en sak att säga "den här personen har en del i sin träningsmodell som är intressant och som jag kan ta till mig." En helt annan sak att säga "den här personen är ett föredöme som har ett komplett koncept."
Det existerar saker som är fel att utsätta djur för oavsett vem som gör det.
* Det är fel att jaga runt hästar och se det som en "vinst" när de ger upp för "rovdjuret" och blir passiverade.
* Det är fel att rida outbildade hästar på blank stång.
* Det är fel att rycka dem i huvudet med repgrimman.
Jag blir lite trött på "men det är säkert ok, det är ju HAN som gör det..."