Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Tycker du min Shih tzu är rastypisk ?? Hon är skk reggad och alltså spårbart renrasig.
Hon kör klass 2 banor i agility , går med på milslånga promenader och har ett stort intresse att träna med mig och är lättlärd som sjutton. För godis, inte utan:)
Den genomsnittlige köparen köper Shih tzu för att...

Din shih-tzu är i allra högsta grad rastypisk.
/Levt med shih-tzu i 30 år
 
Fast hunden behöver ju inte vara efterbliven för att den inte vill göra samma sak flera gånger.
Skulle jag kasta en kotte til Ruben skulle han antagligen hämta den. Skulle jag göra det igen skulle han kolla på mig som om jag var dum i huvudet och sen gå därifrån :p
Han är inte efterbliven, bara ointresserad.
Jaga möss och stå och peta i vattnet kan han göra i timmar eftersom han tycker det är roligt.

Jag skulle faktiskt överväga omplacering, det ska vara roligt att ha hund :)
Har inte med denna tråd att göra @Bison men jag tror jag såg din Ruben i en rosa cykelkorg när jag googlade efter hundcykelkorgar , en söt liten hund var det iaf :D
 
Men Migo tillförde noll och intet för att hjälpa TS. Istället var det rena mobbarinlägg och detta inlägg är inte mycket bättre. Jag är faktiskt imponerad över TS förmåga att hantera påhoppen.
"Rena mobbarinlägg"? Jisses! Läs hennes inlägg igen, hon skriver att man inte kan räkna med att få alla positiva egenskaperna som finns hos en renrasig (rastypisk) BC när man köper en BC-blandis. Det är väl inget konstigt med det? Det är klart att man får bli besviken på köpet man gjorde men hunden är det inget fel på. Den är som den kan förväntas vara även om TS hoppats på lite mer av andra egenskaper. Sen uttryckte sig TS väldigt klumpigt angående sin hund och folk reagerar på det.

Nu verkar ju dock TS vara inne på att både testa nya belöningar och grenar med nuvarande hund samt funderar över att köpa en ny renrasig träningskompis, det tycker jag låter klokt. Då är det lättare att förutse vad man kan få för hund. :)

TS vilka grenar är du intresserad av?
 
Hunden kanske är högt älskad också, även om detta inte är en känsla som är nödvändig för hundens välmående (ibland är det faktiskt tvärtom).
Människor som lever i en allt för stark symbios med sin hund kan ta svårt att skilja på sina egna och hundens känslor. Det finns också ägare som är så rädda om sin hund att de lindar in den i bomull och hindrar den från att leva ett normalt liv. I extremfallet så kommer inte hunden till veterinär i tid i livets slutskede för att ägaren inte kan skiljas från sin hund.
Såna extremfall ser du som en grund för att hundar inte behöver känna sig älskade? Utan "ibland tvärtom"? Vad innebär det?
 
Synd att inte alla är lika pedagogiska som dig <3
Dig skulle jag gärna gå till om du vore instruktör,positivitet vinner.
När någon bara är negativ går det inte att lära sig , även om personen skulle ha bra saker att säga så stänger man av.
Att någon håller med dig i allt innebär inte per automatik att de har de bästa råden. Ibland har man mest att lära ifrån de som utmanar ens tankegångar.
 
"Rena mobbarinlägg"? Jisses! Läs hennes inlägg igen, hon skriver att man inte kan räkna med att få alla positiva egenskaperna som finns hos en renrasig (rastypisk) BC när man köper en BC-blandis. Det är väl inget konstigt med det? Det är klart att man får bli besviken på köpet man gjorde men hunden är det inget fel på. Den är som den kan förväntas vara även om TS hoppats på lite mer av andra egenskaper. Sen uttryckte sig TS väldigt klumpigt angående sin hund och folk reagerar på det.

Nu verkar ju dock TS vara inne på att både testa nya belöningar och grenar med nuvarande hund samt funderar över att köpa en ny renrasig träningskompis, det tycker jag låter klokt. Då är det lättare att förutse vad man kan få för hund. :)

TS vilka grenar är du intresserad av?
Jag uppfattade också migos inlägg som rena onödiga mobbarinlägg då de inte tillförde något överhuvudtaget. Kände att det bara var rena besserwisserinlägg. Liksom denna vallhunds inlägg senare i tråden.

Hur man utrycker sig är nog himla svårt, jag tycker Migo och vallhund är super-otrevliga , medans andra tycker jag är vidrig som använde ordet förståndshandikappad om en hund :) Inte lätt. Kanske bäst att släppa , har fått den pepp jag behöver :)
Övervägande snälla (i mina ögon ) medlemmar här dock.

Jag vill träna främst agility, rallylydnad och vanlig lydnad.
Men är även intresserad av att prova spår och sök , men det är inget jag kan garantera att jag skulle fastna för. Agility har jag kört sen jag var barn och gick på barn med hund utställningar :D
 
Såna extremfall ser du som en grund för att hundar inte behöver känna sig älskade? Utan "ibland tvärtom"? Vad innebär det?

Jag är övertygad om att många prestationsavlade hundar mår bättre och har roligare liv om de får utföra de sysslor som de avlats för, även om deras ägare inte älskar dem utan bara ser till att de sköts om väl än om samma hundar bodde hos någon som älskade dem massor men de inte fick jobba med vad de fötts till att göra.
 
Jag är övertygad om att många prestationsavlade hundar mår bättre och har roligare liv om de får utföra de sysslor som de avlats för, även om deras ägare inte älskar dem utan bara ser till att de sköts om väl än om samma hundar bodde hos någon som älskade dem massor men de inte fick jobba med vad de fötts till att göra.
Jag ser inte varför det ena skulle utesluta det andra.
 
Nej inte hunden, men det finns människor på det här forumet som nu vet att TS skulle kalla dem efterblivna då TS inte vet något bättre ord för diverse funktionsnedsätttningar utan tycker att det är helt okej att säga "efterbliven".
Jag exempelvis. Det är ganska vidrigt att läsa faktiskt.

Jag tycker det är att dra oerhört långtgående slutsatser att tro att en person skulle uttrycka sig på samma sätt om människor som den gör om en hund. Jag kan kalla hundar för kassa mentalt eller nervvrak t ex, bör folk på forumet oroa sig för att jag kommer använda samma ord om dem? Skulle inte tro det.
 
Och jag ser inte hur kärlek från ägaren skulle göra någon större skillnad för en slädhund som lever sitt liv utomhus, får jobba med det den älskar och blir väl omhändertagen och ompysslad. Skulle den ens märka skillnad om ägaren älskade den eller bara uppskattade den som en duktig arbetshund?
Jag tror nog även slädhundar behöver ha någon slags bra kontakt och förtroende för ägaren om den ska bli en bra slädhund. Dom ska ju jobba ihop och jag tror defintivt hundar jobbar bättre ihop med ägare som faktiskt tycker om eller "älskar" hunden och att jobba med den.

Eller är det verkligen så att slädhundar inte ser någon koppling till ägaren alls bara för att dom lever utomhus? Jag har svårt att tro det. Och älska som sagt kan innebära en hel del olika.

Älska för mig är att man känner något när man ser hunden, man känner glädje osv när man träffar dom och får umgås med dom. Det är att älska något för mig. Uppskatta är något annat för mig.
 
Jag tror nog även slädhundar behöver ha någon slags bra kontakt och förtroende för ägaren om den ska bli en bra slädhund. Dom ska ju jobba ihop och jag tror defintivt hundar jobbar bättre ihop med ägare som faktiskt tycker om eller "älskar" hunden och att jobba med den.

Eller är det verkligen så att slädhundar inte ser någon koppling till ägaren alls bara för att dom lever utomhus? Jag har svårt att tro det. Och älska som sagt kan innebära en hel del olika.

Fast koppling till sin ägare, bra kontakt och förtroende kan en hund ju ha även utan att ägaren älskar hunden. Detta är ju grunden även om man ska vara ett bra team arbetsmässigt. Samtidigt kan en ägare till rena arbetshundar behöva ha ett praktiskt förhållningssätt till hundarna, de som inte fungerar måste säljas eller avlivas.
 
Fast koppling till sin ägare, bra kontakt och förtroende kan en hund ju ha även utan att ägaren älskar hunden. Detta är ju grunden även om man ska vara ett bra team arbetsmässigt. Samtidigt kan en ägare till rena arbetshundar behöva ha ett praktiskt förhållningssätt till hundarna, de som inte fungerar måste säljas eller avlivas.
Som sagt igen, det beror på vad du lägger i ordet älska. För mig är det att älska sina hundar som man är i ett team med och vill jobba med om man känner glädje och lycka i att få umgås och arbeta med dom. Bara för att det är arbetshundar betyder inte det att man inte känner kärlek till dom. Man måste inte ha ett kallare synsett till hunden eller vad det nu är man jobbar med bara för att dom hjälper till i arbetet.

Sen kan jag bara uttala mig om vad jag sett på tv om slädhundar och dess ägare och vad jag sett där så älskar defintivt ägarna alla sina arbetskompisar. Dom står varandra väldigt nära om jag förstått rätt.
 
Som sagt igen, det beror på vad du lägger i ordet älska. För mig är det att älska sina hundar som man är i ett team med och vill jobba med om man känner glädje och lycka i att få umgås och arbeta med dom. Bara för att det är arbetshundar betyder inte det att man inte känner kärlek till dom. Man måste inte ha ett kallare synsett till hunden eller vad det nu är man jobbar med bara för att dom hjälper till i arbetet.

Och jag känner kamratskap, arbetsglädje och lojalitet med vissa människor jag arbetar med. Det innebär inte att jag älskar dem. Ser man det så, och anser att man annars har ett kallt synsätt, har man onekligen en vid definition på kärlek.
 
Och jag känner kamratskap, arbetsglädje och lojalitet med vissa människor jag arbetar med. Det innebär inte att jag älskar dem. Ser man det så, och anser att man annars har ett kallt synsätt, har man onekligen en vid definition på kärlek.
Som sagt igen så beror det på vad man lägger i ordet. Man kan älska på olika sätt. Ser man till synonymerna till ordet älska så älskar du personerna du jobbar med då du uppskattar dom osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp