Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Men alltså... Det är en hund vi pratar om. Hunden blir inte kränkt av att ägaren misstänker att den inte är som andra hundar, även om ägaren använder en omodern benämning på detta. Och det säger ingenting om hur bra hunden har det. Hunden kanske är högt älskad också, även om detta inte är en känsla som är nödvändig för hundens välmående (ibland är det faktiskt tvärtom).

Och jooo det är flera i tråden som antytt att TS är dålig på att träna hunden. Visst kanske det går att klämma ur lite till ur hunden men det är ju inte det det handlar om. TS har önskat sig en självgående hund och nu har hon fått en som måste släpas fram. Klart hon är besviken, det hade jag också varit.

Fast att köpa en blandras ifrån "sällskapshundar" som TS själv skriver och förvänta sig en självgående tävlingshund är ungefär som att köpa en Toyota Prius och förvänta sig en Ferrari. Jag förslår inte hur TS kan vara besviken när TS fått precis vad vad TS har köpt.
 
Fast att köpa en blandras ifrån "sällskapshundar" som TS själv skriver och förvänta sig en självgående tävlingshund är ungefär som att köpa en Toyota Prius och förvänta sig en Ferrari. Jag förslår inte hur TS kan vara besviken när TS fått precis vad vad TS har köpt.
Nej, det tycker inte jag. Jag hade också förväntat mig en självgående hund om jag köpt en BC/labbe-blandis. TS har fått en hund som har mindre motor än en shi tzu. Det kallar jag otur. TS skriver inte att hon vill ha en hund till den yttersta eliten. Hon vill ha en bussig hund att träna med.

Det finns någon föreställning här inne att BC-blandisar nästan alltid är knepiga men så ser i alla fall inte min verklighet ut. De är vanliga och de är oftast rätt trevliga att träna med.
 
Fast att köpa en blandras ifrån "sällskapshundar" som TS själv skriver och förvänta sig en självgående tävlingshund är ungefär som att köpa en Toyota Prius och förvänta sig en Ferrari. Jag förslår inte hur TS kan vara besviken när TS fått precis vad vad TS har köpt.
Att jämföra djur med bilar är den sämsta jämförelse jag hört :)
Bilar är alla likadana ,djur är levande individer.
Jag vet redan om mitt misstag med hunden och eftersom jag hade en blandras innan som jag tränade aktivt med. Och att det finns många aktiva blandraser där ute, så är din jämförelse med bilar inkorrekt.
Dock kommer jag satsa på en renras nästa gång , men hunden jag har nu finns redan till :)
 
Tycker du min Shih tzu är rastypisk ?? Hon är skk reggad och alltså spårbart renrasig.
Hon kör klass 2 banor i agility , går med på milslånga promenader och har ett stort intresse att träna med mig och är lättlärd som sjutton. För godis, inte utan:)
Den genomsnittlige köparen köper Shih tzu för att...

Fast att köpa en blandras ifrån "sällskapshundar" som TS själv skriver och förvänta sig en självgående tävlingshund är ungefär som att köpa en Toyota Prius och förvänta sig en Ferrari. Jag förslår inte hur TS kan vara besviken när TS fått precis vad vad TS har köpt.
 
Tycker du min Shih tzu är rastypisk ?? Hon är skk reggad och alltså spårbart renrasig.
Hon kör klass 2 banor i agility , går med på milslånga promenader och har ett stort intresse att träna med mig och är lättlärd som sjutton. För godis, inte utan:)
Den genomsnittlige köparen köper Shih tzu för att...

Jag trot att de flesta sällskapshundar kan köra agility och gå promenader!
 
Nej, det tycker inte jag. Jag hade också förväntat mig en självgående hund om jag köpt en BC/labbe-blandis. TS har fått en hund som har mindre motor än en shi tzu. Det kallar jag otur. TS skriver inte att hon vill ha en hund till den yttersta eliten. Hon vill ha en bussig hund att träna med.

Det finns någon föreställning här inne att BC-blandisar nästan alltid är knepiga men så ser i alla fall inte min verklighet ut. De är vanliga och de är oftast rätt trevliga att träna med.

Jag hade inte förväntat mig en självgående hund om jag köpt en hund som TS beskriver, med tanke på hur hon beskriver föräldradjuren. Men en blandras så har man ingen aning vad man får. Speciellt inte en som kommer ifrån föräldrar som inte ens är rastypiska.
 
Tycker du min Shih tzu är rastypisk ?? Hon är skk reggad och alltså spårbart renrasig.
Hon kör klass 2 banor i agility , går med på milslånga promenader och har ett stort intresse att träna med mig och är lättlärd som sjutton. För godis, inte utan:)
Den genomsnittlige köparen köper Shih tzu för att...
Ja det låter som hur en normal Shih tzu ska vara.

Hunden blir inte kränkt av att ägaren misstänker att den inte är som andra hundar, även om ägaren använder en omodern benämning på detta.
Nej inte hunden, men det finns människor på det här forumet som nu vet att TS skulle kalla dem efterblivna då TS inte vet något bättre ord för diverse funktionsnedsätttningar utan tycker att det är helt okej att säga "efterbliven".
Jag exempelvis. Det är ganska vidrigt att läsa faktiskt.

Sen tycker jag bara att TS tar upp om och om igen att hunden kanske skulle kunna vara "efterbliven", trots att många redan har svarat att det låter som en helt normal hund med normala hundintressen och en personlighet som är helt normal för en hund. Det låter därför lite som att TS inte vill höra detta utan vill att man ska svara att "joo den är nog efterbliven" som en sorts förklaring på allt som TS inte gillar med hunden.
Istället för att greppa att hunden är fullkomligt normal men inte råkar passa TS. Vilket är helt okej! Alla har vi olika mål med vårt hundägande.
 
Nej jag skulle inte kalla en människa något överhuvudtaget.
Detta är en hund och jag har bara svarat på trådens frågor och diskussioner. Och om du tycker det är vidrigt att läsa. Sluta läs :)


Nej inte hunden, men det finns människor på det här forumet som nu vet att TS skulle kalla dem efterblivna då TS inte vet något bättre ord för diverse funktionsnedsätttningar utan tycker att det är helt okej att säga "efterbliven".
Jag exempelvis. Det är ganska vidrigt att läsa faktiskt.

Sen tycker jag bara att TS tar upp om och om igen att hunden kanske skulle kunna vara "efterbliven", trots att många redan har svarat att det låter som en helt normal hund med normala hundintressen och en personlighet som är helt normal för en hund. Det låter därför lite som att TS inte vill höra detta utan vill att man ska svara att "joo den är nog efterbliven" som en sorts förklaring på allt som TS inte gillar med hunden.
Istället för att greppa att hunden är fullkomligt normal men inte råkar passa TS. Vilket är helt okej! Alla har vi olika mål med vårt hundägande.[/QUOTE]
 
Ja det låter som hur en normal Shih tzu ska vara.


Nej inte hunden, men det finns människor på det här forumet som nu vet att TS skulle kalla dem efterblivna då TS inte vet något bättre ord för diverse funktionsnedsätttningar utan tycker att det är helt okej att säga "efterbliven".
Jag exempelvis. Det är ganska vidrigt att läsa faktiskt.

Sen tycker jag bara att TS tar upp om och om igen att hunden kanske skulle kunna vara "efterbliven", trots att många redan har svarat att det låter som en helt normal hund med normala hundintressen och en personlighet som är helt normal för en hund. Det låter därför lite som att TS inte vill höra detta utan vill att man ska svara att "joo den är nog efterbliven" som en sorts förklaring på allt som TS inte gillar med hunden.
Istället för att greppa att hunden är fullkomligt normal men inte råkar passa TS. Vilket är helt okej! Alla har vi olika mål med vårt hundägande.

Nej jag skulle inte kalla en människa något överhuvudtaget.
Detta är en hund och jag har bara svarat på trådens frågor och diskussioner. Och om du tycker det är vidrigt att läsa. Sluta läs :)
 
Vill man bara ha "trevliga" svar så skriver man i blogg/dagbok där man kan ta bort svar man tycker är "otrevliga," inte på ett öppet forum.
Vill man ha en någorlunda förutsägbar hund så nördar man ner sig i stamtavlor o söker reda på en uppfödare som tar fram hundar av det slag man vill ha o inte en blandis av okänt ursprung.

Istället för att leka igelkott/struts borde du ta åt dig av @Migo s inlägg, finns ingen användare här som har lika stor erfarenhet av BCs här vad jag vet.
Btw så är hundar inte slit o slängvaror.
 
Jag hade inte förväntat mig en självgående hund om jag köpt en hund som TS beskriver, med tanke på hur hon beskriver föräldradjuren. Men en blandras så har man ingen aning vad man får. Speciellt inte en som kommer ifrån föräldrar som inte ens är rastypiska.
Man kan visst ha ett hum om hur hunden blir när detär en blandras. Inte lika bra som med renraser men det är osannolikt att en blandras mellan aktiva hundar ska bli jätteslö. Vi testar en del oreggade och blandraser på BPH t ex, och de skiljer sig inte nämnvärt från renraserna av de raserna.

Sedan blir det tokigt ibland ändå. En träningskompis importerade en BC från Danmark och den hunden är typ dubbelt så stor som andra BC's och bara måttligt samarbetsvillig. Det enda som är riktigt roligt är får. Inte riktigt vad hon hade önskat sig... Jag köpte en kelpie med superstam, det finns SM-, VM- och polishundar i stamtavlan. Några syskon är kanon! Han är som individ mer som en aktiv sällskapshund (men blev mkt bättre utan kulor). Jag köpte en ny hund för jag önskade något annat. Shit happens helt enkelt. Men vi gillar våra hundar ändå :)
 
Vet du vallhund, det kvittar om någon är duktigast i världen på något, sålänge personen är otrevlig och opedagogisk kommer inte någon ta del av personens kunskap ett dugg.
Dessutom var ju inte min hund border collie typiskt det minsta enligt Migo och resten av medlemmarna som gått in från det negativa hållet , men jag blockar dig och ett gäng då jag fick tips om det tidigare i tråden :) istället för att läsa eran negativa goja :)
 
Senast ändrad:
Nej inte hunden, men det finns människor på det här forumet som nu vet att TS skulle kalla dem efterblivna då TS inte vet något bättre ord för diverse funktionsnedsätttningar utan tycker att det är helt okej att säga "efterbliven".
Jag exempelvis. Det är ganska vidrigt att läsa faktiskt.

Sen tycker jag bara att TS tar upp om och om igen att hunden kanske skulle kunna vara "efterbliven", trots att många redan har svarat att det låter som en helt normal hund med normala hundintressen och en personlighet som är helt normal för en hund. Det låter därför lite som att TS inte vill höra detta utan vill att man ska svara att "joo den är nog efterbliven" som en sorts förklaring på allt som TS inte gillar med hunden.
Istället för att greppa att hunden är fullkomligt normal men inte råkar passa TS. Vilket är helt okej! Alla har vi olika mål med vårt hundägande.

Ah det handlar alltså inte om att hunden skulle vara kränkt utan om att du är kränkt? Det är förstås tråkigt och nej det är inte okej att kalla människor för efterblivna. Men det kanske passar bättre att diskutera i ett annat forum? Människor kan ta drag som uppfattas som osympatiska utan att det gör dem till sämre djurägare.

När det gäller hundens förmågor så spelar det ju ingen roll om den är normal och bara otypisk för rastypen eller om den faktiskt har inlärningssvårigheter. Individen passar inte in på TS önskemål. Så det känns meningslöst att spekulera.
 
Utveckla gärna.
Människor som lever i en allt för stark symbios med sin hund kan ta svårt att skilja på sina egna och hundens känslor. Det finns också ägare som är så rädda om sin hund att de lindar in den i bomull och hindrar den från att leva ett normalt liv. I extremfallet så kommer inte hunden till veterinär i tid i livets slutskede för att ägaren inte kan skiljas från sin hund. Jag har tyvärr bevittnat detta på nära håll. Kerstin Malm hade många intressanta synpunkter om detta på en föreläsning som jag var på, kanske nämner hon något om detta i sina böcker? Jag har inte läst de nya
 
Vill man bara ha "trevliga" svar så skriver man i blogg/dagbok där man kan ta bort svar man tycker är "otrevliga," inte på ett öppet forum.
Vill man ha en någorlunda förutsägbar hund så nördar man ner sig i stamtavlor o söker reda på en uppfödare som tar fram hundar av det slag man vill ha o inte en blandis av okänt ursprung.

Istället för att leka igelkott/struts borde du ta åt dig av @Migo s inlägg, finns ingen användare här som har lika stor erfarenhet av BCs här vad jag vet.
Btw så är hundar inte slit o slängvaror.
Men Migo tillförde noll och intet för att hjälpa TS. Istället var det rena mobbarinlägg och detta inlägg är inte mycket bättre. Jag är faktiskt imponerad över TS förmåga att hantera påhoppen.
 
Men Migo tillförde noll och intet för att hjälpa TS. Istället var det rena mobbarinlägg och detta inlägg är inte mycket bättre. Jag är faktiskt imponerad över TS förmåga att hantera påhoppen.

Synd att inte alla är lika pedagogiska som dig <3
Dig skulle jag gärna gå till om du vore instruktör,positivitet vinner.
När någon bara är negativ går det inte att lära sig , även om personen skulle ha bra saker att säga så stänger man av.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp