Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Ärligt talat.. TS FRÅGAR om hundar kan vara förståndshandikappade. TS frågar också om det helt enkelt bara kan vara att hunden har noll motivering. Tar även till sig av tipsen i tråden och testar hemma. Trots att många faktiskt är rent av otrevliga.

Men ärligt talat, en hund som är så omotiverad och verkar "sväva iväg" även när man försöker träna korta pass i hemmet hade jag nog också börjat fundera i de banorna. Nu har ju ingen träffat hunden. Kanske har den noll arbetslust och är skitsvår att motivera, kanske är det något mer där. Vem vet.
 
Jo både TS och andra har använt det mest funkofoba ordet (efterbliven) och flera har även använt det andra ordet som också används nedsättande (förståndshandikappad). Det spelar ingen roll om syftet i den här tråden/i andra sammanhang inte är att vara nedsättande när ordet sedan länge har en mycket negativ klang (Varför? För det är inget fucking fel på förståndet!)

Jag förstår att det är är jobbigt med dig med tanke på din historia. Om någon använde orden om människor skulle jag också protestera. Det hindrar dock inte att jag anser att du har lite fel vad gäller att "förståndshandikapp" skulle vara nedsättande. Det är bara tio år sedan det var en officiell term och även om den ändrades just för att den gav felaktiga associationer(som du skriver är ju förstånd något annat än det som är påverkat) så förekommer den fortfarande i mer eller mindre officiella sammanhang, hur fel det än är. En enkel googling visar att ordet finns med på hemsidor tillhörande Karolinska Universitetslaboratoriet, en länsavdelning av Autism- och Aspergerföreningen, Svenska Downföreningen m fl. Jag anser alltså att det är lite hårt att lägga ansvaret på människor som inte är insatta att känna till rätt terminologi.
 
Ett par funderingar om hunden är frisk.
Den kanske inte tränats eller aktiverats i så stor utsträckning när den var yngre, hade själv ett tag hund ett tag som var jätte svårtränad då den inte var van vid det.
Den kanske inte känner sig trygg än med dig som förare, ibland tar det ett tag att jobba ihop sig.
Du och hunden kanske inte klickar, min hund tycker jag fungerar bra när jag tränar henne medans dottern tycker hon är hopplös. Dotterns hund tycker jag är mer svårtränad men går som en klocka när dottern tränar henne. Våra hundar är ganska förarbundna. Kanske skulle vara värt att testa att låta nån annan prova på din hund, de kanske klickar bättre.
Min egen hund är ganska svårtränad jämfört med dotterns då hon inte har så mycket driv (bara sällskapsraser i) och man behöver upprepa samma övning hundra gånger innan det sitter. När det väl sitter så sitter det men hon kan lika gärna göra tvärtemot eller köra igenom hela repertoaren av trick när man ger henne ett kommando. Henne kan man aldrig korrigera i en övning för då låser hon sig eller blir blockerad, hon får inte ens ana missnöje för då är hela träningen bortkastad. Gör hon fel så låtsas jag som ingenting och när hon gör rätt så berömmer jag. Vi har kommit mycket mycket längre i träningen nu när jag uppfattat hur känslig hon är och när hon bara får beröm. Hon har också större träningslust sen jag hittat hur hon fungerar. Jag har tidigare alltid haft hundar som bara ber om att få jobba så det är lite annorlunda men det känns som om jag hittat knapparna även på henna. Det jag är inne på är att du kanske måste tänka om i träningen av din hund för att komma framåt. Prova dig fram vad som fungerar för just den hunden i tränings och belöningsväg.
 
Jag undrar vad mina hundar tycker om att jag hänger ut dem på Buke titt som tätt? Hade de varit läskunniga så hade de säkert blivit djupt kränkta av allt jag sagt om dem. Speciellt Mamma Mu som har så stark integritet :nailbiting:

Det är ju inte okej att säga Dvärg om människor men min ena hund är en Dvärgschnauzer :confused:

Lågväxtschnauzer om jag får be :sneaky:

Jag förstår att ni försöker vara roliga nu eller något, men inläggen är rätt raljerande och det verkar onödigt att fortsätta det här spåret.
Vi kan tycka olika om huruvida det är okej att kalla hundar ex efterblivna, men ni behöver ju inte fortsätta med plumpa "skämt" på det spåret när det finns dom som tar illa upp och dessutom har förklarat varför, eftersom era inlägg mest blir ett förlöjligande av andras känslor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp