Ett par funderingar om hunden är frisk.
Den kanske inte tränats eller aktiverats i så stor utsträckning när den var yngre, hade själv ett tag hund ett tag som var jätte svårtränad då den inte var van vid det.
Den kanske inte känner sig trygg än med dig som förare, ibland tar det ett tag att jobba ihop sig.
Du och hunden kanske inte klickar, min hund tycker jag fungerar bra när jag tränar henne medans dottern tycker hon är hopplös. Dotterns hund tycker jag är mer svårtränad men går som en klocka när dottern tränar henne. Våra hundar är ganska förarbundna. Kanske skulle vara värt att testa att låta nån annan prova på din hund, de kanske klickar bättre.
Min egen hund är ganska svårtränad jämfört med dotterns då hon inte har så mycket driv (bara sällskapsraser i) och man behöver upprepa samma övning hundra gånger innan det sitter. När det väl sitter så sitter det men hon kan lika gärna göra tvärtemot eller köra igenom hela repertoaren av trick när man ger henne ett kommando. Henne kan man aldrig korrigera i en övning för då låser hon sig eller blir blockerad, hon får inte ens ana missnöje för då är hela träningen bortkastad. Gör hon fel så låtsas jag som ingenting och när hon gör rätt så berömmer jag. Vi har kommit mycket mycket längre i träningen nu när jag uppfattat hur känslig hon är och när hon bara får beröm. Hon har också större träningslust sen jag hittat hur hon fungerar. Jag har tidigare alltid haft hundar som bara ber om att få jobba så det är lite annorlunda men det känns som om jag hittat knapparna även på henna. Det jag är inne på är att du kanske måste tänka om i träningen av din hund för att komma framåt. Prova dig fram vad som fungerar för just den hunden i tränings och belöningsväg.