Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

O_o

Nog för att jag gillar mina hundar och de gillar mig, men att de skulle ha något behov av att känna sig uppskattade som person? I think not.

Djur är liksom inte människor även om vi alla är djur.
Påminner om när jag i en hundgrupp på Facebook sa att hundar klarar en omplacering bra och anpassar sig snabbt till det nya hemmet och glömmer det gamla. Jag har aldrig fått så mycket skäll för :D jag var hjärtlös,känslokall, dum i huvudet och framförallt okunnig.
Och dom berättade hur övertygade dom var om att deras hundar skulle "gråta efter dom " och sakna dom.

Jag har som människa mycket svårt att släppa mina hundar men jag vet att dom skulle må lika bra hos någon annan som gav dom det dom behövde, hårt men sant.
 
Om jag köper en häst som jag efter ett tag känner att jag inte klickar med av någon anledning så säljer jag den och köper en annan och ingen skulle höja ett ögonbryn utan jag skulle förmodligen få höra att jag tänker klokt.
Om jag gör samma sak med en hund så är det plötsligt inte ok. Varför är det så?
I båda fall blir förmodligen både djur och ägare lyckligare när de får ingå i ett team som passar ihop istället för ett där det ständigt gnisslar lite.
 
Det skulle bli jäääääkligt trångt här hemma om vi inte placerade ut/sålde av de "potentialvalpar" vi sparar längre här :p

Sen kan det ju vara som i min tiks fall, ska hon verkligen få komma till sin rätt så behöver hon bort från sin flock. Den hämmar henne. Hon kommer bli en bättre hund i ett annat hem.
Självklart ska hon då säljas.
 
Tycker du verkligen att man kan förvänta sig att en BC-blandis kan nöja sig med att gå promenader och träna tricks då och då? Blandistrådarna på buke brukar varna för att de blir monster som aldrig får nog med aktivering!
Man ska vara medveten om att det kan bli så, ja. Man kan inte säga särskilt mycket alls om hur en blandis med lite BC i kommer att bli men att förvänta sig att man ska få en renrasig BC:s alla egenskaper är befängt. Vill man ha en BC:s alla egenskaper köper man naturligtvis en renrasig efter lämpliga föräldrar. Sedan kan man naturligtvis få en rasotypisk hund ändå om man har otur.

Dessutom vet ju inte ens TS vilka raser det är i föräldrarna. Det kan ju lika gärna vara en tibbes egenskaper som slagit igenom.
 
Man ska vara medveten om att det kan bli så, ja. Man kan inte säga särskilt mycket alls om hur en blandis med lite BC i kommer att bli men att förvänta sig att man ska få en renrasig BC:s alla egenskaper är befängt. Vill man ha en BC:s alla egenskaper köper man naturligtvis en renrasig efter lämpliga föräldrar. Sedan kan man naturligtvis få en rasotypisk hund ändå om man har otur.

Dessutom vet ju inte ens TS vilka raser det är i föräldrarna. Det kan ju lika gärna vara en tibbes egenskaper som slagit igenom.
En blandis med lite border collie i är det inte, det är övervägande border collie och antagligen kan det just i min hunds fall blivit så att han har en mindre aktiv ras i sig som slagit igenom helt.
Men de flesta blandningar jag träffat med aktiva raser har varit aktiva !
Undantaget är de 2 stövare/border collie jag träffat i mitt liv. Både var sävliga.
 
En blandis med lite border collie i är det inte, det är övervägande border collie och antagligen kan det just i min hunds fall blivit så att han har en mindre aktiv ras i sig som slagit igenom helt.
Men de flesta blandningar jag träffat med aktiva raser har varit aktiva !
Undantaget är de 2 stövare/border collie jag träffat i mitt liv. Både var sävliga.
Okej, men poängen är densamma. Inga papper på hunden = inga garantier vad gäller raser, och då är det ju ännu svårare att förutspå hundens egenskaper.

Sedan var det väl egentligen huruvida en BC-blandis kunde förväntas få en renrasig BC:s alla egenskaper eller ej som var själva diskussionen och det säger sig självt att det ska väldigt mycket till för att det ska ske. Således bör man köpa renrasigt om man verkligen vill åt rasens egenskaper. Utöver det reagerade jag på att @Milosari satte en otrevlig etikett på @Migo s inlägg.
 
Man ska vara medveten om att det kan bli så, ja. Man kan inte säga särskilt mycket alls om hur en blandis med lite BC i kommer att bli men att förvänta sig att man ska få en renrasig BC:s alla egenskaper är befängt. Vill man ha en BC:s alla egenskaper köper man naturligtvis en renrasig efter lämpliga föräldrar. Sedan kan man naturligtvis få en rasotypisk hund ändå om man har otur.

Dessutom vet ju inte ens TS vilka raser det är i föräldrarna. Det kan ju lika gärna vara en tibbes egenskaper som slagit igenom.

Men alltså.. VAR står det att TS förväntade sig att hunden skulle få en BCs alla egenskaper? Det står ingenting om att hunden inte funkar som det var tänkt i vallningen (som ju är rasens signum), det står ingenting om att hunden förväntas räcka upp till SM i lydnad.

Det enda jag ser är att hunden förväntades vara piggare och mer träningsvillig än shih tzun, och det hade jag också förväntat mig av en BC korsning.
 
Okej, men poängen är densamma. Inga papper på hunden = inga garantier vad gäller raser, och då är det ju ännu svårare att förutspå hundens egenskaper.

Sedan var det väl egentligen huruvida en BC-blandis kunde förväntas få en renrasig BC:s alla egenskaper eller ej som var själva diskussionen och det säger sig självt att det ska väldigt mycket till för att det ska ske. Således bör man köpa renrasigt om man verkligen vill åt rasens egenskaper. Utöver det reagerade jag på att @Milosari satte en otrevlig etikett på @Migo s inlägg.
Jag nämnde INGENSTANS att ja förväntade mig att få en border collies egenskaper, enbart en aktiv hund.
Allt prat om att jag borde väl förstått att han inte är som en renrasig border collie är enbart efterkonstruerade inlägg skrivna av andra än mig :)
Och jag tycker också Migos inlägg var otrevliga och totalt värdelösa :)
 
Likaså att ja skulle kallat min hund efterbliven, jag har aldrig ens nämnt det ordet ,jag frågade rent allmänt om hundar kunde vara förståndshandikappade.
Vilket inte är ett skällsord för mig. Har själv en syster med multihandikapp , men blir endå anklagad för att använda vidriga utryck. Funktionsvarianter skulle jag tydligen använda enligt en användare :)
Vissa borde nig läsa lite noggrannare och kanske även låta bli att svara om de inte kan vara trevligare.:)
 
Men alltså.. VAR står det att TS förväntade sig att hunden skulle få en BCs alla egenskaper? Det står ingenting om att hunden inte funkar som det var tänkt i vallningen (som ju är rasens signum), det står ingenting om att hunden förväntas räcka upp till SM i lydnad.

Det enda jag ser är att hunden förväntades vara piggare och mer träningsvillig än shih tzun, och det hade jag också förväntat mig av en BC korsning.
Om du inte såg strukturen i diskussionen så svarade jag på @Milosari s inlägg där hon kritiserade @Migo s inlägg och gav det en totalt felaktig stämpel. Jag i min tur återgav vad som stod i inlägget och därmed uppstod ett sidospår kring BC:s egenskaper.
 
Och jag är förvånad över tanken att man inte skulle kunna ha en bra relation med en hund man inte älskar utan som man "bara" tycker om och respekterar.
Men det är ju olika, jag hade tex aldrig orkat med att ha en hund jag faktiskt inte älskade. Jag hade inte velat lägga mycket pengar och energi på någonting jag inte älskade att göra, oavsett om det är jobb eller hund eller häst. Sen att folk klarar av och vill ha djur och lägga pengar och tid på dom dom bara respekterar så okej, jag hade dock inte gjort det.

Och jag tror som tex dom med slädhundar och har den livsstilen inte älskar livsstilen och allt som kommer med den, inklusive hundarna.
 
Om du inte såg strukturen i diskussionen så svarade jag på @Milosari s inlägg där hon kritiserade @Migo s inlägg och gav det en totalt felaktig stämpel. Jag i min tur återgav vad som stod i inlägget och därmed uppstod ett sidospår kring BC:s egenskaper.

Jag har sett strukturen i hela diskussionen och tycker ärligt talat att TS gås på lite väl hårt.

Här är huvudinlägget
Hej !
Läst runt på forumet och gillar det :)
Jag köpte en omlaceringshund för ett år sedan.

Han är bordercollieblandning och väldigt speciell.
Jag köpte honom i tron om att få en hund som skulle orka mycket träning och motion , men han är inte i närheten av vad jag hade väntat mig.

Han är typen som orkar en stund men sen blir han trött, han är även svår att lära in nya saker på.
Idag tex lärde jag hundarna tricket skämms , och min Shih tzu förstod på fem försök medans jag försökte i flera omgångar med Herren i fråga och han kopplade endå inte.
Sådär är det ofta.

Tex i agility glömmer han fortfarande bort slalom ,trots att vi nött det i ett år nu så kan han fortfarande springa ur den eller missa ingång och utgång.

Även motion är det si och så med, han älskar att gå promenader och springa jämter hästen , men ex mer monoton motion som cykling springer han under tvång.
Dvs han har inte riktigt behovet att få motionera av sig.

Han kräver helt enkelt inte mer en en långpromenad och några minuters träning om dagen medans jag köpte honom för så mycket mer.

Har någon här haft en sån här loj hund av arbetande ras ?
Kan hundar vara förståndshandikappade på något vis ?
Eller handlar det alltid bara om att han inte orkar koncentrera sig eller inte finner det så intressant ?
Funderar lite framåt tillbaka på om jag skulle omplacera honom , då jag redan har en Shih tzu som sällskapshund.
Men samtidigt älskar jag honom och han är en extremt trevlig och enkel hund att ha att göra med i vardagen.
Jag vet att jag borde tagit honom på prov när jag köpte honom som omplacering , men i och med att det var övervägande border collie i honom så räknade jag snarare med att han skulle vara lite för mycket istället :)

Jag ser en person som sökte en något piggare hund än sällskapshunden som redan fanns i hemmet. Inte "BCns alla egenskaper".

Jag ser även en person som spånar lite kring omplacering, verkar söka lite stöd i det beslutet och frågar efter folks erfarenheter av hundar eller korsningar av aktiva raser som helt enkelt är tröga att träna.

Många svar har varit direkt otrevliga där man överdrivit både vad TS förväntade sig, att hen inte skulle älska sin hund, att hen är elak som frågar om hundar kan vara förståndshandikappade.. Det känns som att folk vrider väldigt mycket på orden och överdriver helt enkelt.

Jag vet inte hur hundköpet gick till. Men jag antar att det frågades lite kring hunden. Kanske sa ägarna till hunden att den var piggare än vad den var?
 
Håller inte med, det som är grundläggande är att hunden får sina behov (av arbete, stimulans, motion, näring och sällskap) tillfredsställda. Får den inte det spelar det ingen roll hur mycket ägaren älskar och uppskattar den.
En hund behöver allting, ingen hund mår bra av att bara bli älskad och ingen mår bra av att enbart jobba utan någon form av tillgivenhet. Det är ju en blandning av allt som hundar behöver för att må bra.
 
Men det är ju olika, jag hade tex aldrig orkat med att ha en hund jag faktiskt inte älskade. Jag hade inte velat lägga mycket pengar och energi på någonting jag inte älskade att göra, oavsett om det är jobb eller hund eller häst. Sen att folk klarar av och vill ha djur och lägga pengar och tid på dom dom bara respekterar så okej, jag hade dock inte gjort det.

Och jag tror som tex dom med slädhundar och har den livsstilen inte älskar livsstilen och allt som kommer med den, inklusive hundarna.

Hade jag haft EN hund utan att ha några större ambitioner så hade jag nog älskat den gränslöst och förblindat hur "fel" den än var.
Nu har jag flera hundar och har ett mål med dem och jag skulle bränna ut mig emitionellt om jag hyste så starka känslor för dem alla. Eller så skulle jag få lägga ner målen för jag skulle aldrig kunna ha en verksamhet runt dem om känslorna styrde.

Det betyder inte att de inte får tillgivenhet.
 
Likaså att ja skulle kallat min hund efterbliven, jag har aldrig ens nämnt det ordet ,jag frågade rent allmänt om hundar kunde vara förståndshandikappade.
Fast det kan det nästan bli ett dåligt ordval beroende på när och hur det används. Att använda det på en individ för att den inte passar det du vill är inte särskilt bra att göra. Det kan lätt appliceras på människor att dom kan antydas vara förståndshandikappade för att dom inte passar in på en viss aktivitet.
 
Senast ändrad:
Hade jag haft EN hund utan att ha några större ambitioner så hade jag nog älskat den gränslöst och förblindat hur "fel" den än var.
Nu har jag flera hundar och har ett mål med dem och jag skulle bränna ut mig emitionellt om jag hyste så starka känslor för dem alla. Eller så skulle jag få lägga ner målen för jag skulle aldrig kunna ha en verksamhet runt dem om känslorna styrde.

Det betyder inte att de inte får tillgivenhet.
Som sagt, man kan älska saker och ting på olika sätt. Att älska något för mig är inte att vara förblindad av stark kärlek konstant. Jag var inte kär i mitt jobb men jag älskade att jobba med det. Hur mycket man älskar sina djur sitter ju knappast i vad dom presterar heller för den delen.

Och att man älskar någonting innebär inte per automatik att man inte fattar rätt beslut. Jag ser iallafall ingen större vits med att leva ett liv man inte älskar att leva, att jobba med något man inte älskar att göra. Att ha uppfödning osv och jobba med djur utan att älska att göra det. Det är ingenting som jag skulle göra iallafall.

Att inte kunna sälja eller se till sitt djurs bästa pga sina egna känslor, då har man andra problem.
 
Som sagt, man kan älska saker och ting på olika sätt. Att älska något för mig är inte att vara förblindad av stark kärlek konstant. Jag var inte kär i mitt jobb men jag älskade att jobba med det.

Och att man älskar någonting innebär inte per automatik att man inte fattar rätt beslut.

Sorry men jag hänger inte med att få ihop detta med min poäng.
 
Jag håller delvis med dig men anser inte att det är lönt att jämföra en BC-blandis med en renrasig av olika skäl. Delvis därför det blev ett sidospår där.

Jag tycker heller inte att det spelar någon större roll hur köpet gick till, TS har hunden, som verkar trevlig och enkel om än något tråkig. Kanske finns det mer motivation och go i hunden att hämta vid byte av belöningar och aktiviteter, kanske inte. Hon verkar ju ha en plan för det hela i alla fall och funderar på en ny hund.
 
Likaså att ja skulle kallat min hund efterbliven, jag har aldrig ens nämnt det ordet ,jag frågade rent allmänt om hundar kunde vara förståndshandikappade.
Vilket inte är ett skällsord för mig. Har själv en syster med multihandikapp , men blir endå anklagad för att använda vidriga utryck. Funktionsvarianter skulle jag tydligen använda enligt en användare :)
Vissa borde nig läsa lite noggrannare och kanske även låta bli att svara om de inte kan vara trevligare.:)
Vill man bara ha svar som håller med bör man inte skriva på ett forum.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp