Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Förmodligen inte så vanligt bland medlemmar här med stort hundintresse men om man ser ute i samhället lever många hundar ett ganska tråkigt liv.
Fast det är väl smått omöjligt att veta vad folk gör med sina hundar utifrån vad man ser. Säkerligen många av mina grannar som tror att jag bara går runt huset med min hund men dom ser inte när jag går längre promenader, när jag tar bilen och åker iväg osv.
 
Fast det är väl smått omöjligt att veta vad folk gör med sina hundar utifrån vad man ser. Säkerligen många av mina grannar som tror att jag bara går runt huset med min hund men dom ser inte när jag går längre promenader, när jag tar bilen och åker iväg osv.
Absolut är det så, jag åker också ofta iväg och går på andra platser. Men grannarna här känner jag och jag vet att dom mycket sällan gör något annat med sina hundar än att gå samma sträcka härikring. Har även en bekant som i princip aldrig tar sin hund utanför trädgården.
 
Som sagt igen så beror det på vad man lägger i ordet. Man kan älska på olika sätt. Ser man till synonymerna till ordet älska så älskar du personerna du jobbar med då du uppskattar dom osv.

Nu är ju inte synonymer alltid direkt utbytbara mot det aktuella ordet. För det är ju inte direkt så att jag är kär i, dyrkar, tillber eller avgudar personer jag arbetar med - vilket jag skulle gjort om jag älskade dem. Och inte heller älskar jag dem även om jag uppskattar dem.
 
Jag tycker att det är stor skillnad på att säga att det går trögt att träna in saker och att hunden är trög. Jag tycker att det senare låter som något man skulle få skit för om man kallade en människa men att säga det om en hund är visst okej bara för att hunden inte finner nöje i trick, slalom och kotthämtning. :meh:

Skillnaden är att vi människor tar illa upp av det att bli kallade det. Hunden förstår ju inte det och sålänge den har ett bra liv förstår jag inte problemet att i en tråd på ett forum beskriva hunden som trög för att den är svår att lära och är långsam under träning. Kanske det är dialektalt eller något hur man tolkar det. Men jag ser verkligen inte det fula med att kalla någon trög som beskrivning på någon som aldrig kommer ta illa upp eller ens förstår konceptet av det.

Jag upplevde det som sagt inte som ett skällsord. Utan som en beskrivning på hur hunden upplevs i träning.
 
"
Fast det beror väl helt och hållet på vad man lägger i ordet älska? Uppenbart så ser inte alla på det ordet likadant.

Enligt SAOL betyder älska
1. hysa kärlek till, vara mycket förtjust i
2. ha samlag

Förhoppningsvis är det inte punkt 2 som åsyftas, utan punkt 1 ;)
Jag hävdar ändå att så länge man tycker om sin hund, så märker den inte om du hyser kärlek till (älskar) den eller om du "bara" tycker om den.
 
Och jag ser inte hur kärlek från ägaren skulle göra någon större skillnad för en slädhund som lever sitt liv utomhus, får jobba med det den älskar och blir väl omhändertagen och ompysslad. Skulle den ens märka skillnad om ägaren älskade den eller bara uppskattade den som en duktig arbetshund?
Hundar som lever i en väl sammansatt flock kan ju få behovet tillfredsställt därigenom - det är ju inte så att de har behov av att bli älskad just av en människa; även om vi som människor kan få ut mer av relationen genom det. Hundar som lever som en familjemedlem däremot, är ju berövade den möjligheten och mer beroende av människan.
Att älska sin hund är att tycka om den just för den person den är - oberoende av prestation. Sen har vi alla olika sätt att visa det.
Att man älskar sin hund är ju grunden för en bra relation, som är grunden för ett bra samarbete, som är grunden för bra prestationer. Att man älskar sin hund betyder inte per automatik att man inte kan fatta svåra beslut. Jag tar beslut om avlivning på fem minuter när det krävs.

Det förvånar mig att den här diskussionen ens behövs idag; jag känner mig förflyttad trettio år tillbaka i tiden.
 
Hundar som lever i en väl sammansatt flock kan ju få behovet tillfredsställt därigenom - det är ju inte så att de har behov av att bli älskad just av en människa; även om vi som människor kan få ut mer av relationen genom det. Hundar som lever som en familjemedlem däremot, är ju berövade den möjligheten och mer beroende av människan.
Att älska sin hund är att tycka om den just för den person den är - oberoende av prestation. Sen har vi alla olika sätt att visa det.
Att man älskar sin hund är ju grunden för en bra relation, som är grunden för ett bra samarbete, som är grunden för bra prestationer. Att man älskar sin hund betyder inte per automatik att man inte kan fatta svåra beslut. Jag tar beslut om avlivning på fem minuter när det krävs.

Det förvånar mig att den här diskussionen ens behövs idag; jag känner mig förflyttad trettio år tillbaka i tiden.

Fast vad är det som blir skillnad för hunden om den "bara" är omtyckt jämfört med älskad menar du?

Att säga att man måste älska sin hund för att det är grunden till en bra relation/samarbete blir lite missvisande tycker jag. Så alla som har ett dåligt samarbete/relation med sin hund älskar den för lite? Och därför vill hunden inte samarbeta?

Jag älskar mina hundar över allt annat, men jag vet många hundförare som "bara" tycker om sina hundar och de har inte sämre samarbete eller relation till dem än andra.

Att blanda in "älska" tror jag är ett väldigt mänskligt sätt att se på saker.
 
Fast vad är det som blir skillnad för hunden om den "bara" är omtyckt jämfört med älskad menar du?

Att säga att man måste älska sin hund för att det är grunden till en bra relation/samarbete blir lite missvisande tycker jag. Så alla som har ett dåligt samarbete/relation med sin hund älskar den för lite? Och därför vill hunden inte samarbeta?

Jag älskar mina hundar över allt annat, men jag vet många hundförare som "bara" tycker om sina hundar och de har inte sämre samarbete eller relation till dem än andra.

Att blanda in "älska" tror jag är ett väldigt mänskligt sätt att se på saker.

Jag har inte gjort den distinktionen; tycka om/älska. Det är samma sak på en glidande skala. Det viktiga i sammanhanget är att hunden känner sig uppskattad som person, det ser jag som grundläggande.

Jag har heller inte sagt att man måste nånting.
 
Jag har inte gjort den distinktionen; tycka om/älska. Det är samma sak på en glidande skala. Det viktiga i sammanhanget är att hunden känner sig uppskattad som person, det ser jag som grundläggande.

Jag har heller inte sagt att man måste nånting.

Mnja. I det du citerade skrev ju @Dentaku "Skulle den ens märka skillnad om ägaren älskade den eller bara uppskattade den som en duktig arbetshund?"
Därför antog jag att du skiljde på tycka om och älska.

Att hunden behöver känna sig omtyckt och uppskattad håller jag helt med om.
 
"Rena mobbarinlägg"? Jisses! Läs hennes inlägg igen, hon skriver att man inte kan räkna med att få alla positiva egenskaperna som finns hos en renrasig (rastypisk) BC när man köper en BC-blandis. Det är väl inget konstigt med det? Det är klart att man får bli besviken på köpet man gjorde men hunden är det inget fel på. Den är som den kan förväntas vara även om TS hoppats på lite mer av andra egenskaper. Sen uttryckte sig TS väldigt klumpigt angående sin hund och folk reagerar på det.

Nu verkar ju dock TS vara inne på att både testa nya belöningar och grenar med nuvarande hund samt funderar över att köpa en ny renrasig träningskompis, det tycker jag låter klokt. Då är det lättare att förutse vad man kan få för hund. :)

TS vilka grenar är du intresserad av?
Tycker du verkligen att man kan förvänta sig att en BC-blandis kan nöja sig med att gå promenader och träna tricks då och då? Blandistrådarna på buke brukar varna för att de blir monster som aldrig får nog med aktivering!
 
Såna extremfall ser du som en grund för att hundar inte behöver känna sig älskade? Utan "ibland tvärtom"? Vad innebär det?
Om jag älskar min hund eller ej spelar ingen roll för hur väl jag tar hand om den. Med "ibland tvärtom" menar jag precis det jag skrev innan. Att för mycket känslor kan leda till dåliga beslut. Därmed inte sagt att det alltid är så. Jag har haft en hund som jag hade enormt starka känslor för och den hunden hade det lika bra som de andra tre.
 
Synd att inte alla är lika pedagogiska som dig <3
Dig skulle jag gärna gå till om du vore instruktör,positivitet vinner.
När någon bara är negativ går det inte att lära sig , även om personen skulle ha bra saker att säga så stänger man av.
Tack det var snällt sagt. Jag vet inte varför det är så lätt att bli otrevlig bakom en skärm. Det tjänar som du skriver ingenting till. Vill man framföra kritik så kan man göra det sakligt när det efterfrågas. Det vinner alla på.
 
Jag har inte gjort den distinktionen; tycka om/älska. Det är samma sak på en glidande skala. Det viktiga i sammanhanget är att hunden känner sig uppskattad som person, det ser jag som grundläggande.

Jag har heller inte sagt att man måste nånting.
Håller inte med, det som är grundläggande är att hunden får sina behov (av arbete, stimulans, motion, näring och sällskap) tillfredsställda. Får den inte det spelar det ingen roll hur mycket ägaren älskar och uppskattar den.
 
Nej det stämmer inte. Att du är hygglig mot din hund och att den ser dig som en resurs, DET är grunden för ett bra samarbete.

(Vilken märklig diskussion det blev. TS har ju sagt att hon tycker om sin hund...)
Det är bara spännande att följa diskussionen som blev nu :)! Alltid roligt med lite sidospår.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp