Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

TS, jag hade omplacerat hunden och börjat kika efter en ny.
Den här hunden kommer nog bli lätt att hitta ett BRA hem till där en fullt ut uppskattas för sin brist på arbetslust och den kan bli till stor glädje.

Anledningen till att jag inte behållt den är att jag hade hellre lagt de pengarna på nästa hund. På träningar, utrustning osv. För oavsett så kommer din nuvarande hund att fortsätta kosta i mat, försäkring, veterinärvård osv. Du blir också mer låst med 3 hundar än två.

Så hade jag gjort.
 
Fast det kan det nästan bli ett dåligt ordval beroende på när och hur det används. Att använda det på en individ för att den inte passar det du vill är inte särskilt bra att göra. Det kan lätt appliceras på människor att dom kan antydas vara förståndshandikappade för att dom inte passar in på en viss aktivitet.
Det är ju inte för att den inte passar utan för att den verkar ha inlärningssvårigheter. Väldigt vad många verkar ta det personligt för att TS frågar om sin hund!
 
Likaså att ja skulle kallat min hund efterbliven, jag har aldrig ens nämnt det ordet ,jag frågade rent allmänt om hundar kunde vara förståndshandikappade.
Vilket inte är ett skällsord för mig. Har själv en syster med multihandikapp , men blir endå anklagad för att använda vidriga utryck. Funktionsvarianter skulle jag tydligen använda enligt en användare :)
Vissa borde nig läsa lite noggrannare och kanske även låta bli att svara om de inte kan vara trevligare.:)
Det är ju just vad jag säger också, att det går trögt att träna med honom, hela inlägget handlar om just träningen..
Är ju flera i tråden som nämnt att de tror både djur och människor kan vara efterblivna.
Jag hade också önskat att det fanns ett finare ord för det
:)

Det är ju dock inte så att min hund lider av att jag hänger ut honom på internet , som en människa gjort. Så ja jag tycker det är helt okej att diskutera en hund som känns trög i träningen.
Du påstod att du inte vet att det finns "finare ord" för vad du försöker fråga om angående användandet av just efterbliven som du ju uppenbarligen visst skrivit.
Jag hävdar att det är en enkel googling bort och gav dessutom ett exempel som fungerar utmärkt i tråden.

Klagomålet på användandet av både förståndshandikappad och efterbliven gäller inte bara dig utan alla i tråden som använder dessa ord. Nej du började inte med "efterbliven" men du skrev en annan negativ synonym ("förståndshandikappad") och hela tråden är full av dessa funkofobiska negativa ord som fasats ut för längesedan för att de används för att förminska och trycka ner människor med diverse funktionshinder.

Nej hunden lider inte av att "bli uthängd" och ingen har hävdat det. Men många "efterblivna" (:yuck:) tar faktiskt illa upp av att folk slänger omkring det ordet oavsett vem/vad man pratar om.

Jag tycker att det är väldigt intressant med en diskussion om kognitiva funktionsvariationer hos hundar men inte om folk ska slänga ur sig vidriga nedlåtande ord.
 
Förståndshandikappad är visserligen ett gammalt ord och inte längre någon korrekt term sedan språkrevideringen för 10 år sedan, men det går väl inte att ens jämföra samma dag som efterbliven? Förståndshandikappad används t ex fortfarande flitigt av tidningar, inte bara kvällspressen utan t ex SvD, även om det inte är rätt språkbruk. Så att gräla på en enskild användare om att det skulle vara nedlåtande känns som att sila mygg och svälja kameler. Även om det vore önskvärt tar det nog helt enkelt längre tid än tio år innan ett beslut om att ändra en term fått fäste helt.

Och jag har faktiskt inte sett någon annan än TS som fått skäll för sitt språkbruk, all skit hamnar på henne. Du riktar dig direkt till henne i det första inlägget där det tas upp där du skriver
Det finns jättemånga "finare" ord än de oerhört otrevliga ord som används i tråden. Det är oerhört nedlåtande att säga "förståndshandikappad" och speciellt "efterbliven". :yuck:
 
Det är för övrigt många som tycker att det är fel att använda ordet "utvecklingsstörning" också, men det är en term som både myndigheter och intresseorganisationer anser är korrekt.

Jag misstänker dock att folk hade gått i taket precis lika mycket om TS frågat om det fanns någon möjlighet att hennes hund hade någon form av utvecklingsstörning.
 
Och jag har faktiskt inte sett någon annan än TS som fått skäll för sitt språkbruk, all skit hamnar på henne. Du riktar dig direkt till henne i det första inlägget där det tas upp där du skriver
Där jag skriver "ord som används i tråden" som du ju själv citerade? Det är ju inte riktat. Inte det minsta. Hade jag velat skälla enbart på @Jissa av någon outgrundlig anledning så hade jag ju skrivit "som du uttrycker i tråden" eller något annat riktat enbart till henom. Jag kan inte tagga alla och tar faktiskt för givet att folk som är aktiva i tråden skummar alla inlägg. Men ursäkta om det inte är så, fel av mig. Jag ska försöka att lägga citatet nedanför om jag vill skriva något som gäller både diskussionen som helhet och citatet, för att vara tydligare.
Men i det här fallet valde jag alltså att citera den personen som säger att hen önskar att det fanns "finare" ord att använda. Det råkade vara TS.

Utvecklingsstörning stör jag mig personligen inte på och det har inte fått "nedsättande" som användningsbeskrivning på exempelvis wiktionary (vilket de andra två orden har). Att vara utvecklingsstörd ("du är störd") låter mer negativt än att ha en utvecklingsstörning ("något har stört din utveckling"). Meeen det är nog med OT som det är nu.

Jag vill bara slippa läsa ord som jag under så många år fått spottade i ansiktet och som folk har använt för att nedvärdera mig och avfärda mina åsikter och känslor. Ni måste inte sluta skriva orden om ni inte vill, men nu är folk iaf informerade om att det är nedsättande ord som man kanske ska vara försiktig med att slänga omkring sig då det kan få folk att må mycket dåligt.
 
Nu har jag inte riktigt läst hela tråden men jag kan känna igen mig i det du skriver ts.

Jag har en malinois och många gånger har jag upplevt henne väldigt trög och svår i träningen, som att det inte är kul, tröttnat innan vi ens har börjat och att allt annat har varit mer intressant.
Den här hunden älskar dock all typ av fysisk aktivitet och nosarbete, men i exempelvis lydnaden har vi haft det väldigt kämpigt.

Ett fel som jag gjorde var att jag jämförde henne mycket med mina tidigare hundar (border collies). Hon lärde sig långsammare, hade svårare för att förstå kommandon, hade inte samma tryck och fokus.
Jag gick alltså lite in på plan med en tanke om att hon skulle vara som mina andra hundar (och som andras mallar) men hon är ju faktiskt en egen individ.
Jag har med tiden förstått att hon varken är trög eller har svårt för att lära, men hon lär sig annorlunda och behöver annan typ/bättre motivering, tydlighet och engagemang för att hon ska lyckas och tycka att det är skoj.

Jag som alltid har shejpat fram nya beteenden har med den här hunden fått acceptera att hon ibland behöver få mer hjälper och tydlighet från min sida. Jag måste också lägga på ett kommando väldigt tidigt, få till en helhet samt gå framåt och utvecklas hela tiden. För mycket upprepningar och nötande gör henne uttråkad.

En annan viktig sak som vi fått fokusera mycket på är just fokus. Min dam dras med vissa mentala svårigheter som bidragit till att hon hela tiden vill ha koll på vad som händer och sker runt henne. Problemet med det är ju att hon blir trött väldigt fort eftersom en massa energi går åt till att ha koll och reagera på förändringar.
Därför har jag lagt mycket tid på att jobba upp hennes förmåga att fokusera på mig, en uppgift eller på godis/leksak trots att det händer saker i miljön runtomkring.

För att sammanfatta vad jag tror har varit viktigt för oss:
- Jag har blivit en bättre, mer lyhörd tränare som utgår från vad hon behöver för att lyckas.
- Massa lek och belöningsutveckling för att kunna motivera min hund och hitta rätt belöning för rätt tillfälle.
- Fokus, engagemang och störningsträning
- Slutat jämföra oss med andra

Angående omplacering ser jag ingenting fel med det om du tror att det är det bästa för din hund och för dig. Jag hade antagligen omplacerat min om det inte vore för hennes knepiga mentalitet. Nu har jag istället valt att behålla, träna på en nivå som passar och så hoppas jag på att en till liten malle ska flytta hit nästa år :love:
 
@Elementary

Ditt citat var ett svar på ett citat av TS, så det var svårt att se hur det kunde vara riktat till någon annan. Sen är inte du den enda som klagat på hur TS uttryckt sig.

Angående förståndshandikappad så har dess betydelse som benämning på någon med kognitiv funktionsnedsättning inte beskrivningen "nedsättande" på Wikipedia, bara när det används med betydelsen att beteckna någon som korkad(och då, fullt förståeligt, mycket nedsättande).
Jag hittar inte heller något annat ställe där ordet som sådant är nedsättande. Dock använder jag det inte, eftersom det finns nya, korrekta termer. Dessa kan naturligtvis också användas på ett nedlåtande sätt om det är ens syfte(villet gäller mängder av tillstånd och diagnoser).
 
Alltså jag förstår inte alls den här tråden ärligt talat. Jag har sett folk skriva så mycket värre saker och folk har snarare sagt att "ja men det är sagt med kärlek", "det är en hund den förstår inte".

Men nu helt plötsligt så hänger folk upp sig på ett ord som inte ens verkar vara nedsättande utan bara är ett gammalt ord? Och ett ord som inte ens TS använde sig av utan som någon annan skrev?

Folk vänder och vrider på orden och överdriver så mycket att jag tycker det är mer mobbning ärligt talat.

Kolla bara trådar och diskussioner om oseriös avel och korsningar. Skulle det appliceras på människor så som denna tråden har gjort så skulle jävligt många vara emot både att olika typer av människor förökade sig och folk som inte är helt "mentalt bra". Men jag hoppas ju att ingen sitter på sådana åsikter och gör en sådan direkt översättning mellan hund och människa.

Ska man börja ta illa upp när någon skriver mentalt vrak om en hund härinne? Sitter själv med psykiska sjukdomar och har inte ens funderat i dom banorna. Trots stigmat kring dom.
 
Men nu helt plötsligt så hänger folk upp sig på ett ord som inte ens verkar vara nedsättande utan bara är ett gammalt ord? Och ett ord som inte ens TS använde sig av utan som någon annan skrev?
Jo både TS och andra har använt det mest funkofoba ordet (efterbliven) och flera har även använt det andra ordet som också används nedsättande (förståndshandikappad). Det spelar ingen roll om syftet i den här tråden/i andra sammanhang inte är att vara nedsättande när ordet sedan länge har en mycket negativ klang (Varför? För det är inget fucking fel på förståndet!)

Enda anledningen att jag tog upp människor öht är att en person i tråden påstod att det inte fanns ett finare ord än efterbliven. Så i alla fall då man pratar om funktionsnedsättningar är ordet man kommer att använda alltså "efterbliven". Inte speciellt trevligt att tänka sig. Jag försökte också berätta vilka "finare" ord som finns.

Det här börjar faktiskt likna "men jag menar inget illa när jag säger negeboll! Jag har alltid sagt så!"
Jag känner mig allt annat än välkommen på forumet om folk ska hålla på och slänga omkring ord som är funktionsnedsattas motsvarighet till neger. Bara så ni vet.
Har folk skrivit värre saker io andra trådar har väl ingen funkis läst det, eller så har det inte varit så utbrett som i denna tråd att det kändes lönt att säga ifrån. Fast det verkar ju inte vara lönt att säga ifrån oavsett.

Det går inte att jämföra med "mentalt vrak" eller andra formuleringar. Det används inte för att trycka ner gruppen funktionshindrade.

@Mia_R Jag skrev till alla i tråden som använder vidriga uttryck. Du inkluderad. Du använder ett vidrigt uttryck. Är det tydligt att jag även menar dig nu?

Edit:
@Jissa Jag är jätteledsen att tråden spårade ur så fullkomligt. Jag har försökt säga att jag förstår problemet ni har. Det ska vara roligt att ha hund och det är absolut inte så att man måste nöja sig med vad man får om man önskar sig något annat! Jag har också försökt svara att det absolut låter som att det skulle vara en idé att omplacera hunden om du känner att du kan hitta ett bra hem. Jag har försökt vara tydlig med att hunden verkar vara helt normal men att den inte har samma intressen som den hund du skulle vilja ha och det uttrycker sig i ett ointresse för de saker du gillar och vill göra. Att det inte behöver betyda att det är något "konstigt" med hunden.
Jag hoppas att du hittar en lösning som känns bra, om det så är att behålla hunden som sällskap och skaffa en till eller hitta ett passande hem!
 
Jo både TS och andra har använt det mest funkofoba ordet (efterbliven) och flera har även använt det andra ordet som också används nedsättande (förståndshandikappad). Det spelar ingen roll om syftet i den här tråden/i andra sammanhang inte är att vara nedsättande när ordet sedan länge har en mycket negativ klang (Varför? För det är inget fucking fel på förståndet!)

Enda anledningen att jag tog upp människor öht är att en person i tråden påstod att det inte fanns ett finare ord än efterbliven. Så i alla fall då man pratar om funktionsnedsättningar är ordet man kommer att använda alltså "efterbliven". Inte speciellt trevligt att tänka sig. Jag försökte också berätta vilka "finare" ord som finns.

Det här börjar faktiskt likna "men jag menar inget illa när jag säger negeboll! Jag har alltid sagt så!"
Jag känner mig allt annat än välkommen på forumet om folk ska hålla på och slänga omkring ord som är funktionsnedsattas motsvarighet till neger. Bara så ni vet.
Har folk skrivit värre saker io andra trådar har väl ingen funkis läst det, eller så har det inte varit så utbrett som i denna tråd att det kändes lönt att säga ifrån. Fast det verkar ju inte vara lönt att säga ifrån oavsett.

Det går inte att jämföra med "mentalt vrak" eller andra formuleringar. Det används inte för att trycka ner gruppen funktionshindrade.

@Mia_R Jag skrev till alla i tråden som använder vidriga uttryck. Du inkluderad. Du använder ett vidrigt uttryck. Är det tydligt att jag även menar dig nu?
Jag har läst hela tråden och vad jag vet är jag den enda som använt ordet för att beskriva en funktionsnedsättning, att då börja med en hetsjakt på TS och påstå att flera använt det och inte enbart nämnt det i den bemärkelsen att antingen anklaga TS eller fria henne tycker jag faktiskt är värre.

Jag är ledsen att jag gjort dig upprörd och om det är någon tröst så ska jag försöka tänka efter innan jag skriver det fler gånger, precis som jag inte använder mig av orden neger eller lappar även om det händer att jag råka säga bägge delarna ibland då jag är uppväxt med att de orden använts i dagligt tal. Kan du nu visa lika stor medkänsla och sluta hacka på TS som inte använt sig av ordet efterbliven för att beskriva sin hund?

Sen undrar jag om du har träffat TSs hund eftersom du vet att den inte har något problem med förståndet?
 
Tack tack tack för alla svar :) hinner inte kommentera idag då vi ska iväg på utflykt nu. Men hunden har en bokad tid hos en fysioterapeut nu :)
Och jag står fortfarande i valet och kvalet att omplacera eller enbart skaffa en till. Men ska först kolla upp honom så det inte är något fysiskt ,( funktionshinder :D :D )skämt åsido;)
Återigen tack för allt stöd , mycket att fundera på. Men det kommer lösa sig för hundens bästa. Ni får säkert höra mer om honom och ev ny hund framöver:) följer redan valptråden här !!
 
Jag har läst hela tråden och vad jag vet är jag den enda som använt ordet för att beskriva en funktionsnedsättning, att då börja med en hetsjakt på TS och påstå att flera använt det och inte enbart nämnt det i den bemärkelsen att antingen anklaga TS eller fria henne tycker jag faktiskt är värre.

Jag är ledsen att jag gjort dig upprörd och om det är någon tröst så ska jag försöka tänka efter innan jag skriver det fler gånger, precis som jag inte använder mig av orden neger eller lappar även om det händer att jag råka säga bägge delarna ibland då jag är uppväxt med att de orden använts i dagligt tal. Kan du nu visa lika stor medkänsla och sluta hacka på TS som inte använt sig av ordet efterbliven för att beskriva sin hund?
Men snälla nån.
1:
Fick en tilsnäsning att jag kallade hunden efterbliven. Och den frågan var helt seriöst ställd av mig. Jag undrar faktiskt om det finns möjlighet att det kan vara så.
2:
Är ju flera i tråden som nämnt att de tror både djur och människor kan vara efterblivna.
Jag hade också önskat att det fanns ett finare ord för det
:)
Kan vi nu sluta hävda saker om användandet av ordet som inte stämmer? Jag citerar inte detta för att trycka ner TS utan bara för att visa att TS är en av dem som använt ordet eftersom det hävdas att det inte är så.

Sen undrar jag om du har träffat TSs hund eftersom du vet att den inte har något problem med förståndet?
Jag är ledsen om jag skrivit fel någonstans i tråden och använt ordet vet istället för tycker eller att hunden "verkar vara" "normal".
Som i inlägget precis här ovanför där jag skrev en summering till TS eftersom mina tankar om TS egentliga problem drunknat lite i annat:
hunden verkar vara helt normal
Att det inte behöver betyda att det är något "konstigt" med hunden.
Jag baserar mina åsikter på TS beskrivning av hunden, vilket jag antar att alla i tråden gör.

Eller menar du mitt förtydligande av varför ordet "förståndshandikappad" är nedlåtande? För det är nedlåtande då man påstår att det är ett problem med förståndet hos de man pratar om, och det var angående ordets användande i allmänhet.
 
Men snälla nån.
1:

2:

Kan vi nu sluta hävda saker om användandet av ordet som inte stämmer? Jag citerar inte detta för att trycka ner TS utan bara för att visa att TS är en av dem som använt ordet eftersom det hävdas att det inte är så.


Jag är ledsen om jag skrivit fel någonstans i tråden och använt ordet vet istället för tycker eller att hunden "verkar vara" "normal".
Som i inlägget precis här ovanför där jag skrev en summering till TS eftersom mina tankar om TS egentliga problem drunknat lite i annat:


Jag baserar mina åsikter på TS beskrivning av hunden, vilket jag antar att alla i tråden gör.

Eller menar du mitt förtydligande av varför ordet "förståndshandikappad" är nedlåtande? För det är nedlåtande då man påstår att det är ett problem med förståndet hos de man pratar om, och det var angående ordets användande i allmänhet.
Jag vet inte riktigt hur du ska ta det här, men kan du helt enkelt droppa hetsjakten på TS och starta en egen tråd i ämnet om du vill diskutera det?

Jag frågade om du känner hunden med anledning av nedanstående, men för min del är den här urspårningen av tråden avslutad.
Jo både TS och andra har använt det mest funkofoba ordet (efterbliven) och flera har även använt det andra ordet som också används nedsättande (förståndshandikappad). Det spelar ingen roll om syftet i den här tråden/i andra sammanhang inte är att vara nedsättande när ordet sedan länge har en mycket negativ klang (Varför? För det är inget fucking fel på förståndet!)
 
Det här börjar faktiskt likna "men jag menar inget illa när jag säger negeboll! Jag har alltid sagt så!"
Jag känner mig allt annat än välkommen på forumet om folk ska hålla på och slänga omkring ord som är funktionsnedsattas motsvarighet till neger. Bara så ni vet.
Har folk skrivit värre saker io andra trådar har väl ingen funkis läst det, eller så har det inte varit så utbrett som i denna tråd att det kändes lönt att säga ifrån. Fast det verkar ju inte vara lönt att säga ifrån oavsett.

Det går inte att jämföra med "mentalt vrak" eller andra formuleringar. Det används inte för att trycka ner gruppen funktionshindrade.

Så det är bara funktionshindrade som får ta illa upp av dåliga formuleringar? Folk med andra hinder och sjukdomar får inte det? Neger? Alltså jag kan liksom inte ens komma på varför ordet neger skulle komma in i en diskussion om beskrivning av hundar?

Men ja, jag har hört ord som korkad, dum, mentalt vrak osv ofta på forumet. Men det har ingen sagt något om. Aldrig sett en sådan här tråd där folk börjar jämföra med människor innan.

Anledningen till att det blivit så utbrett i denna tråden är ju pga hetsjakten på TS.

Har någon här haft en sån här loj hund av arbetande ras ?
Kan hundar vara förståndshandikappade på något vis ?
Eller handlar det alltid bara om att han inte orkar koncentrera sig eller inte finner det så intressant ?

Ordet som TS använt från början var ju förståndshandikappad. Den som använde efterbliven först är vad jag kan se Migo. Men det var flera som gillade det inlägget?

Jag väntar spänt på att se när det kommer någon insikt i att du som tränare kan ha en roll i hur hundens motivation och inlärningsförmåga yttrar sig.

Du kallar hellre hunden för efterbliven än funderar över din roll i det hela?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp