Nu har jag inte riktigt läst hela tråden men jag kan känna igen mig i det du skriver ts.
Jag har en malinois och många gånger har jag upplevt henne väldigt trög och svår i träningen, som att det inte är kul, tröttnat innan vi ens har börjat och att allt annat har varit mer intressant.
Den här hunden älskar dock all typ av fysisk aktivitet och nosarbete, men i exempelvis lydnaden har vi haft det väldigt kämpigt.
Ett fel som jag gjorde var att jag jämförde henne mycket med mina tidigare hundar (border collies). Hon lärde sig långsammare, hade svårare för att förstå kommandon, hade inte samma tryck och fokus.
Jag gick alltså lite in på plan med en tanke om att hon skulle vara som mina andra hundar (och som andras mallar) men hon är ju faktiskt en egen individ.
Jag har med tiden förstått att hon varken är trög eller har svårt för att lära, men hon lär sig annorlunda och behöver annan typ/bättre motivering, tydlighet och engagemang för att hon ska lyckas och tycka att det är skoj.
Jag som alltid har shejpat fram nya beteenden har med den här hunden fått acceptera att hon ibland behöver få mer hjälper och tydlighet från min sida. Jag måste också lägga på ett kommando väldigt tidigt, få till en helhet samt gå framåt och utvecklas hela tiden. För mycket upprepningar och nötande gör henne uttråkad.
En annan viktig sak som vi fått fokusera mycket på är just fokus. Min dam dras med vissa mentala svårigheter som bidragit till att hon hela tiden vill ha koll på vad som händer och sker runt henne. Problemet med det är ju att hon blir trött väldigt fort eftersom en massa energi går åt till att ha koll och reagera på förändringar.
Därför har jag lagt mycket tid på att jobba upp hennes förmåga att fokusera på mig, en uppgift eller på godis/leksak trots att det händer saker i miljön runtomkring.
För att sammanfatta vad jag tror har varit viktigt för oss:
- Jag har blivit en bättre, mer lyhörd tränare som utgår från vad hon behöver för att lyckas.
- Massa lek och belöningsutveckling för att kunna motivera min hund och hitta rätt belöning för rätt tillfälle.
- Fokus, engagemang och störningsträning
- Slutat jämföra oss med andra
Angående omplacering ser jag ingenting fel med det om du tror att det är det bästa för din hund och för dig. Jag hade antagligen omplacerat min om det inte vore för hennes knepiga mentalitet. Nu har jag istället valt att behålla, träna på en nivå som passar och så hoppas jag på att en till liten malle ska flytta hit nästa år