Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Bordercollies (om det nu hade varit det) lär sig blixtsnabbt, men det innebär inte att de är lätta att träna. Intelligenta hundar ställer högre krav på föraren.

Jag svarade på denna texten angående border collies, och syftade då på att min hund INTE är en renrasig border collie i mitt svar :)
Spår har vi inte provat då jag helt enkelt inte känner mig säker på hur man gör.
Men jag har funderat på att följa med en kompis och spåra nu i veckan faktiskt.

Man kan inte generallisera raser med att säga "××× är si och så" för det finns ALLTID en drös ickerastypiska hundar i varje ras, även bland seriöst uppfödda hundar där uppfödaren lagt ner sin själ i att få allt rätt :)
 
Jag fattar inte hur det kan bli TS fel att hunden hon köpt inte håller måttet?
Det är det väl ändå ingen som har sagt?

Jag reagerade över att en hund som verkar ha andra intressen än TS ska benämnas "trög", "förståndshandikappad" och andra ord och formuleringar som fick mig att känna att TS nästan ser ner på sin hund för att han inte råkar vara hunden TS ville ha.

Vad TS sedan gör med hunden i fortsättningen är helt upp till TS och jag ser ingen som skrivit att TS ska vända sig ut och in för den här hunden. Folk kommer med förslag på vad man kan göra då TS verkar vela angående omplacering. Jag tycker att omplacering låter som en bra idé (trots TS bild av att alla andra hundägare bara går runt kvarteret) eftersom hund och förare inte vill samma sak. Men det är ingen anledning att kalla hunden trög och hela tiden dra upp hur den andra hunden är sååå mycket mer snabbtänkt och smart. Det skapar en bild av relationen hos mig som inte känns bra.

Huruvida hundar kan ha olika funktionsvariationer tror jag absolut att de kan ha det liksom alla andra varelser men jag tror inte att det yttrar sig som ovilja att lära sig "roliga trick" och hämta en massa kottar.
TS beskrivning låter som en helt normal hund med helt normala hundintressen. Synd på ljudrädslan bara, det försvårar ju livet för stackaren.
 
Senast ändrad:
@Elementary Jag såg snarare beskrivningen som ett sätt att visa att hunden helt enkelt inte är vad som förväntades. Att hunden är trög att träna är väl inte elakt på ngt sätt?

Jag förstår nog inte riktigt det fula i att undra om hundar kan vara förståndshandikappade och om det är möjligt att hunden är det. Jag säger inte att det är så. Men jag ser nog inte kopplingen att hunden inte skulle vara älskad för det.
 
Kom att tänkta på en hund jag vaktat som hade problem med kroppseget kortison, den fick dos på morgonen och var pigg, men vid elva la han av. Labbe modell stor är jobbig att bära.

Efter justering av medicin fick hunden största dosen på morgonen samt påfyllning två gånger utspritt under dagen. Blev en annan hund som blev mycket mer aktiv.
 
Det är det väl ändå ingen som har sagt?

Jag reagerade över att en hund som verkar ha andra intressen än TS ska benämnas "trög", "förståndshandikappad" och andra ord och formuleringar som fick mig att känna att TS nästan ser ner på sin hund för att han inte råkar vara hunden TS ville ha.

Vad TS sedan gör med hunden i fortsättningen är helt upp till TS och jag ser ingen som skrivit att TS ska vända sig ut och in för den här hunden. Folk kommer med förslag på vad man kan göra då TS verkar vela angående omplacering. Jag tycker att omplacering låter som en bra idé (trots TS bild av att alla andra hundägare bara går runt kvarteret) eftersom hund och förare inte vill samma sak. Men det är ingen anledning att kalla hunden trög och hela tiden dra upp hur den andra hunden är sååå mycket mer snabbtänkt och smart. Det skapar en bild av relationen hos mig som inte känns bra.

Huruvida hundar kan ha olika funktionsvariationer tror jag absolut att de kan ha det liksom alla andra varelser men jag tror inte att det yttrar sig som ovilja att lära sig "roliga trick" och hämta en massa kottar.
TS beskrivning låter som en helt normal hund med helt normala hundintressen. Synd på ljudrädslan bara, det försvårar ju livet för stackaren.
Jag ser verkligen inte ned på min hund varför skulle jag göra det ?
Att jag jämför honom med min andra hund är just för att jämföra , är svårt att få fram något vettigt utan att få förklara och jämföra honom tydligt i text, eller ? :) jag tror självklart inte att ALLA andra hundägare bara går runt kvarteret men däremot vet jag att det tyvärr är alldeles för vanligt att hundar får leva den tråkiga sortens liv.
Förmodligen inte så vanligt bland medlemmar här med stort hundintresse men om man ser ute i samhället lever många hundar ett ganska tråkigt liv.
 
Kom att tänkta på en hund jag vaktat som hade problem med kroppseget kortison, den fick dos på morgonen och var pigg, men vid elva la han av. Labbe modell stor är jobbig att bära.

Efter justering av medicin fick hunden största dosen på morgonen samt påfyllning två gånger utspritt under dagen. Blev en annan hund som blev mycket mer aktiv.
Oj !
 
@Elementary Jag såg snarare beskrivningen som ett sätt att visa att hunden helt enkelt inte är vad som förväntades. Att hunden är trög att träna är väl inte elakt på ngt sätt?

Jag förstår nog inte riktigt det fula i att undra om hundar kan vara förståndshandikappade och om det är möjligt att hunden är det. Jag säger inte att det är så. Men jag ser nog inte kopplingen att hunden inte skulle vara älskad för det.
Du läser min text helt korrekt linnsan :D
Och hunden är högt älskad och har en bra vardag . Hunden går det ingen nöd på . Jag däremot saknar en hund som verkligen kräver och tjatar om att få göra något mer :)
 
Man kan inte generallisera raser med att säga "××× är si och så" för det finns ALLTID en drös ickerastypiska hundar i varje ras, även bland seriöst uppfödda hundar där uppfödaren lagt ner sin själ i att få allt rätt :)
Ja jag är lite rädd att få kullens måndagsexemplar även om jag skulle köpa en renras :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Lydnad + agility räcker nog fint för de flesta, De brukar dock vara riktigt bra spårhundar så spår är en perfekt aktivering men man måste ju inte tävla. Sen är den en del uppfödare som helst säljer till de som har ambitioner inom brukset och andra till de som vill valla. Så de är bra att träffa ett gäng olika kelpies och se vad just du vill ha om du ska ha en kelpie för att veta vilka linjer då ska kolla efter.

Jag är personligen helt övertygad om att hundar har olika mental kapacitet. Min äldre kelpie (den med rädslor) är oerhört smart och lär sig blixtsnabbt vad jag vill att han ska göra, den yngre med massor av motor är ibland rätt trög på att förstå vad jag vill att han ska göra. Då får jag träna på att vara övertydlig. Hade den äldre varit lika trög men samtidigt med de rädslor han har så hade han nog varit extremt svårtränad...
Ja det ska jag absolut göra :)
Kelpie är högst på listan vid nästa hundköp.
Du råkar inte bo i västra Götalands regionen med dina grabbar ?
Vore himla kul att få träffa några :)
 
Det verkar dessutom vara en typ av hund som är lätt hund att omplacera, en enkel trevlig hund i vardagen som hänger med promenader och ridturer men inte kräver någon specifik träning är just vad många hundägare önskar sig.

Till TS: Jag hade övervägt omplacering och satsat på en hund med större arbetslust om du vill träna mycket. Men som flera tidigare skrivit, välj en renrasig hund och välj linjer/uppfödare med omsorg. Tror också kelpie skulle kunna vara ett bra alternativ :)
Ja jag tror han skulle vara ganska lätt att omplacera då han även är en ganska öppen hund mot människor och snabbt blir vän med en ny individ ,vare sig det gäller hund eller människa :)jag däremot är livrädd för att omplacera honom jag vet att det vore rätt innerst inne. Men är rädd att han ska komma till någon som slår honom eller som bara ger honom ett urtråkigt liv.
 
Ja det ska jag absolut göra :)
Kelpie är högst på listan vid nästa hundköp.
Du råkar inte bo i västra Götalands regionen med dina grabbar ?
Vore himla kul att få träffa några :)

Nä jag bor i Östergötland, i Linköping. Men jag känner några i Göteborg med omnejd samt Mullsjö/Tidaholm, de ställer säkert upp träffas om du vill träffa några kelpies. Tips att att gå med i FB-gruppen Svenska kelpies, där kan man också höra sig för om någon vill ses.
 
Ja jag är lite rädd att få kullens måndagsexemplar även om jag skulle köpa en renras :)

Fast så kan man ju inte tänka. Det är ju ingen idé att måla fan på väggen. Du har iaf enormt mycket större chans att få rätt hund med att köpa renrasigt och studera linjer osv.
Eller så öppnar du plånboken rejält och köper en hund som redan har kommit en bit på väg.
Sen kan kemin mellan er vara kass även om hunden är überbra och då blir det ändå pannkaka.
 
Tre kan bli ok om de första två är så enkla! Min svärmor (75!!) skaffade hundar igen sedan hon blivit änka. Först en JR/Pudelblandis, som helst bara vill jaga kaniner och pussa på publiken (de bor i England och svärmor ville träna och tävla agility). En annan blandis NZ Huntaway/Bordercollie, som är jättefin men saknar det där lilla extra, som gör att den är kul att tävla med. Så nu har hon en BorderCollie och har på ett drygt år gått från noll och upp i höga klasser, och vinner över eller placerar sig bland de första 4 i svåra klasser med 100 deltagare varav en stor del är elit. Jag är SÅ mallig över min 75-åriga svärmor!!!

Så, ja, hon har 3 hundar och det funkar jättebra - fast hon gör å andra sidan knappt nåt annat än träna och tävla med hund!
Vad roligt :)
Det är det som är så skönt med hundsport , det är till för alla åldrar:)
Tuff svärmor !!
 
Jag fattar inte hur det kan bli TS fel att hunden hon köpt inte håller måttet? Den är enligt beskrivningen trevlig och okomplicerad om än lite ängslig och såna hundar är alltid eftertraktade. Det är ju fint och så att det finns folk som vill vända ut och in på sig för att hitta den ultimata motivationen för sin hund men det kanske är läge att acceptera att det finns folk (jag t ex) som ändå föredrar hundar med en egen motor. Och JO arbetsmotor är till stor del en medfödd egenskap även om man kan justera den något i efterhand.

TS köp en ny hund och se hur det känns. Är det för många så kan du ju omplacera blandisen. Men vänta inte för länge, det är lättare att hitta bra hem till unga hundar.
Ja precis som du säger så hade jag önskat mig en hund med egen motor. Som inte hade behövt motiveras bara belönas:)
 
@Elementary Jag såg snarare beskrivningen som ett sätt att visa att hunden helt enkelt inte är vad som förväntades. Att hunden är trög att träna är väl inte elakt på ngt sätt?

Jag förstår nog inte riktigt det fula i att undra om hundar kan vara förståndshandikappade och om det är möjligt att hunden är det. Jag säger inte att det är så. Men jag ser nog inte kopplingen att hunden inte skulle vara älskad för det.
Jag tycker att det är stor skillnad på att säga att det går trögt att träna in saker och att hunden är trög. Jag tycker att det senare låter som något man skulle få skit för om man kallade en människa men att säga det om en hund är visst okej bara för att hunden inte finner nöje i trick, slalom och kotthämtning. :meh:
 
Jag tycker att det är stor skillnad på att säga att det går trögt att träna in saker och att hunden är trög. Jag tycker att det senare låter som något man skulle få skit för om man kallade en människa men att säga det om en hund är visst okej bara för att hunden inte finner nöje i trick, slalom och kotthämtning. :meh:
Det är ju just vad jag säger också, att det går trögt att träna med honom, hela inlägget handlar om just träningen..
Är ju flera i tråden som nämnt att de tror både djur och människor kan vara efterblivna.
Jag hade också önskat att det fanns ett finare ord för det :)

Det är ju dock inte så att min hund lider av att jag hänger ut honom på internet , som en människa gjort. Så ja jag tycker det är helt okej att diskutera en hund som känns trög i träningen.
 
Jag hade också önskat att det fanns ett finare ord för det :)
Det finns jättemånga "finare" ord än de oerhört otrevliga ord som används i tråden. Det är oerhört nedlåtande att säga "förståndshandikappad" och speciellt "efterbliven". :yuck:

Huruvida hundar kan ha olika funktionsvariationer tror jag absolut att de kan ha det liksom alla andra varelser men jag tror inte att det yttrar sig som ovilja att lära sig "roliga trick" och hämta en massa kottar.
*host*
 
Ja det verkar som vissa hundar tyvärr helt enkelt saknar det där riktiga drivet.
Min hund verkar inte tycka något är riktigt roligt , förutom då att stresskasta boll, vilket jag undviker :)

Fast det ar ganska latt att fa upp intresset for godis genom att anvanda det nastan som en boll och lata hunden "jaga" det. Och, naturligtvis, att hoppa och skutta for att visa hur kul allt ar.:p
Jag lar ut en kurs som heter "engagement" och helt enkelt ar hur man leker sa hunden tycker det ar kul och helst av allt i varlden ar med sin forare. Jag har sett massor med hundar som du beskriver, men jag har annu inte sett en riktigt engaged forare med en sadan hund.
 
Fast hunden verkar ju helt sakna arbetsvilja. Då är det inte så mycket att fundera över. Det vore en annan sak om arbetsviljan fanns, men man saknade kompetens att styra den.

Fast nej, det ar helt mojligt att oka arbetsviljan hos en hund genom att dels anvanda andra inlärningstekniker och dels forandra beloningen.
Om du far en battre chef som forklarar battre och dessutom hogre lon jobbar du mycket battre ... dari ligger ocksa ofta losningen hos hundar. Jag jobbar med "working dogs" och det kan vara trixigt ibland att fa till det. En hund med stor drive blir ofta destructive om man inte kan eller har tid att utveckla den pa ratt satt ... en hund med lagre drive kan man (men kanske behover tranares hjalp) oka driven och hitta ett samforstand i hur traningen bor ga till.
 
Det är det väl ändå ingen som har sagt?

Jag reagerade över att en hund som verkar ha andra intressen än TS ska benämnas "trög", "förståndshandikappad" och andra ord och formuleringar som fick mig att känna att TS nästan ser ner på sin hund för att han inte råkar vara hunden TS ville ha.

Vad TS sedan gör med hunden i fortsättningen är helt upp till TS och jag ser ingen som skrivit att TS ska vända sig ut och in för den här hunden. Folk kommer med förslag på vad man kan göra då TS verkar vela angående omplacering. Jag tycker att omplacering låter som en bra idé (trots TS bild av att alla andra hundägare bara går runt kvarteret) eftersom hund och förare inte vill samma sak. Men det är ingen anledning att kalla hunden trög och hela tiden dra upp hur den andra hunden är sååå mycket mer snabbtänkt och smart. Det skapar en bild av relationen hos mig som inte känns bra.

Huruvida hundar kan ha olika funktionsvariationer tror jag absolut att de kan ha det liksom alla andra varelser men jag tror inte att det yttrar sig som ovilja att lära sig "roliga trick" och hämta en massa kottar.
TS beskrivning låter som en helt normal hund med helt normala hundintressen. Synd på ljudrädslan bara, det försvårar ju livet för stackaren.
Men alltså... Det är en hund vi pratar om. Hunden blir inte kränkt av att ägaren misstänker att den inte är som andra hundar, även om ägaren använder en omodern benämning på detta. Och det säger ingenting om hur bra hunden har det. Hunden kanske är högt älskad också, även om detta inte är en känsla som är nödvändig för hundens välmående (ibland är det faktiskt tvärtom).

Och jooo det är flera i tråden som antytt att TS är dålig på att träna hunden. Visst kanske det går att klämma ur lite till ur hunden men det är ju inte det det handlar om. TS har önskat sig en självgående hund och nu har hon fått en som måste släpas fram. Klart hon är besviken, det hade jag också varit.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp