Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han kanske inte tycker dina övningar är meningsfulla. Han kanske behöver mer intressanta utmaningar för att engagera sig. Och att ständigt nöta något man redan visat att man kan är väldigt tråkigt.Ja det är lite det jag funderar på , att han helt enkelt inte ser någon mening med att aktivera hjärnan ?
Att träna trick är ju inte det enda som "aktiverar hjärnan". Han får nog helt enkelt ut så mycket mer "hjärnaktivitet" av att strosa runt och sniffa på alla roliga lukter, utforska miljöerna ni rör er i på långpromenader osv.Ja det är lite det jag funderar på , att han helt enkelt inte ser någon mening med att aktivera hjärnan ?
Att han inte har det behovet ?
Dock så lär han sig saker till sist , men det tar tid, och om jag jämför med min Shih tzu så lär sig Shih tzu i snitt dubbelt så fort
Och när han väl lärt sig något , så glömmer han det totalt när han är trött i huvudet , han orkar en stund , sen försvinner han upp i det blå
Aldrig haft en sån här hund innan , är det vanligt /normalt ??
Vad trorHan kanske inte tycker dina övningar är meningsfulla. Han kanske behöver mer intressanta utmaningar för att engagera sig. Och att ständigt nöta något man redan visat att man kan är väldigt tråkigt.
Lite som med hästar. Först framåtbjudning, därefter samling.
Han kanske förstår, men inte tycker det är meningsfullt?
Ja det är säkert som du säger, jag hade så stora förväntningar på en aktiv hund så jag är nog besviken helt enkelt :/Att träna trick är ju inte det enda som "aktiverar hjärnan". Han får nog helt enkelt ut så mycket mer "hjärnaktivitet" av att strosa runt och sniffa på alla roliga lukter, utforska miljöerna ni rör er i på långpromenader osv.
Tycker att du generellt låter lite nedlåtande angående hunden, att han är trög, "förståndshandikappad" och skulle ha svårt att koncentera sig när det lika gärna kan handla om att du/det du gör med honom inte är intressant för honom. Det blir monotont och långtråkigt helt enkelt.
Ja det är helt normalt att hundar har olika personligheter och finner nöje i helt olika saker.
Ja här tar du uppe en mycket bra fråga !!Ligger en rätt viktig poäng i detta ur träningsperspektiv.
Ts, hur glad är hunden i olika belöningar? Har du något som är riktigt bra? Jag märker tydligt på min hund vilka moment i rallyn som är rejält värderade och vilka som inte är lika viktiga och det kan jag se tillbaka till vad jag oftast använder för belöning när vi tränar momentet i isolerade situationer.
När jag bytte belöning (och placering) när vi tränar slalom har jag fått mycket bättre resultat.
Så fråga dig, är lönen värd mödan för hunden?
Jag hade nog inte orkat en gång.Idag tex fick han söka en kotte jag tog i och sen kastade iväg en bit.
Han orkade 2 gånger
Jag hade nog inte orkat en gång.
Bordercollies (om det nu hade varit det) lär sig blixtsnabbt, men det innebär inte att de är lätta att träna. Intelligenta hundar ställer högre krav på föraren.trodde automatiskt en aktiv blandras skulle vilja träna självmant.
Ja här tar du uppe en mycket bra fråga !!
Han är en bollidiot eftersom förra ägarna aktiverade honom genom bollkastning...
Så när han får belönas med bollen blir han som mest uthållig.
Dock så blir han samtidigt stressad och fixerad, så det är en svår balansgång.
Jag brukar använda korv och köttbullar som träningsgodis ,allt för att få igång honom.
Och det går sådär.
När jag har ex levergodis går ALLT i slowmotion , så ju bättre belöning ju mer fart får jag på honom, dock endå inte så som jag hade hoppats.
Och det är absolut inte hans fel att jag inte provade honom mer innan köpet , det borde jag gjort.
Jag var okunnig och trodde automatiskt en aktiv blandras skulle vilja träna självmant.
Idag tex fick han söka en kotte jag tog i och sen kastade iväg en bit.
Han orkade 2 gånger
Att träna trick är ju inte det enda som "aktiverar hjärnan". Han får nog helt enkelt ut så mycket mer "hjärnaktivitet" av att strosa runt och sniffa på alla roliga lukter, utforska miljöerna ni rör er i på långpromenader osv.
Tycker att du generellt låter lite nedlåtande angående hunden, att han är trög, "förståndshandikappad" och skulle ha svårt att koncentera sig när det lika gärna kan handla om att du/det du gör med honom inte är intressant för honom. Det blir monotont och långtråkigt helt enkelt.
Ja det är helt normalt att hundar har olika personligheter och finner nöje i helt olika saker.
Ja det verkar som vissa hundar tyvärr helt enkelt saknar det där riktiga drivet.Nu är ni väl ändå lite väl tetiga och flyger TS i strupen för ingen anledning alls. Ni får det att låta som hon inte tycker om sin hund. Jag tycker det verkar vara en klok hundägare som försöker ge sin hund ett bra liv.
Jag håller med om att han borde gås igenom av fysio för att utesluta smärta.
Hundar kan ju vara "tröga" om dom är ointresserade.
Vi hade ju två lika gamla helsyskon. Den ena gick som en klocka i spår, den andra kan inte koncentrera sig alls och vi får börja om med sökruta varje gång för att hon ska begripa vad hon ska göra. Jag brukar säga att hon är korkad. Vilket hon inte är. Hon har bara inte så stor drivkraft vad gäller spår.