Omplacera hund som är för loj Eller trög att träna ?

Kan du inte istället vara glad för att du har en trevlig hund som tycker om och funkar att ha med på uteritterna? Acceptera honom för den han är och fokusera på hans styrkor istället för hans svagheter? Synd att han inte är intresserad av det du är intresserad av men så är ju nu.

Jag gissar att det är många hästmänniskor som gärna skulle ha en hund som snällt följer med på uteritterna (och som funkar att ha med lydnadsmässigt osv). Var glad för det du har. Prova om nån annan träning passar honom bättre istället för att göra samma sak för många gånger.
 
Kan du inte istället vara glad för att du har en trevlig hund som tycker om och funkar att ha med på uteritterna? Acceptera honom för den han är och fokusera på hans styrkor istället för hans svagheter? Synd att han inte är intresserad av det du är intresserad av men så är ju nu.

Jag gissar att det är många hästmänniskor som gärna skulle ha en hund som snällt följer med på uteritterna (och som funkar att ha med lydnadsmässigt osv). Var glad för det du har. Prova om nån annan träning passar honom bättre istället för att göra samma sak för många gånger.
Jo jag är hur glad som helst i honom så sätt.
Han är helt underbar och så himla enkel men jag har redan en sån hund en liten sällskapsras till just det och jag saknar en hund att utöva mitt intresse med , dvs att träna. Jag tror jag skulle ha svårt att omplacera honom så om jag känner mig själv rätt blir det 3 voffsingar här framöver :D
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hur gammal är han och när köpte du honom? Varför omplacerades han?
Han är 3 år och jag köpte honom för drygt ett år sedan.
De som ägde honom innan hade en massa hundar och skulle minska ner på antalet.
Han hade förmodligen inte fått någon särskilt egen aktivitet där utan de gick med alla hundarna ihop , kastade boll och så var dom i deras stora trädgård och roade sig själva.
 
Jag väntar spänt på att se när det kommer någon insikt i att du som tränare kan ha en roll i hur hundens motivation och inlärningsförmåga yttrar sig.

Du kallar hellre hunden för efterbliven än funderar över din roll i det hela?

Fast om hunden inte fattar trots att den är tillräckligt motiverad till att försöka och man testat olika matbelöningar, lek, socialt osv så kanske det faktiskt är så att hunden brister? Varför är det fult att säga det? Det gör ju inte hunden mindre värd och så upplever jag inte att TS menar heller. Jag ser bara en frustration på att en korsning av aktiva raser som förväntades vara piggare än sällskapshunden hen har nu inte är det.

Sen var det väl faktiskt en fråga om hundar kan vara det. Inte så att hen säger det som ett skällsord till hunden utan snarare som en beskrivning på hur hunden upplevs?
 
Jo jag är hur glad som helst i honom så sätt.
Han är helt underbar och så himla enkel men jag har redan en sån hund en liten sällskapsras till just det och jag saknar en hund att utöva mitt intresse med , dvs att träna. Jag tror jag skulle ha svårt att omplacera honom så om jag känner mig själv rätt blir det 3 voffsingar här framöver :D

Missförstå mig inte nu, snälla :-)

Men eftersom du är så intresserad av att träna aktivt så borde du skaffa en hund av bruksras. En renrasig. Jag har inget emot blandraser egentligen. Finns säkert väldigt många trevliga hundar som är blandraser. Men om man vill ha en hund som är på ett visst sätt så ökas chanserna till det om man väljer en renrasig hund där föräldrarna (förutom att de är kollade medicinskt) presterat inom den gren (eller liknande gren) som du är intresserad av. T.ex. om du vill ha en hund som är lättlärd, väldigt aktiv och med på det mesta så är en Kelpie ett bra val. De har mkt motor och behöver jobba mycket med både kropp och knopp för att må som bäst. Bara ett exempel. Finns ju fler. Att skaffa blandras kommer alltid vara en större chansning än att skaffa en renrasig. Kan bli jättebra och precis vad man är ute efter men det är en betydligt större chansning.
 
Jag är helt övertygad om att hundar likväl som alla andra levande varelser kan vara mer eller mindre efterblivna och ha olika lätt att utföra olika saker. Vad handlar det om för olika raser i blandningen?
 
Jag bad dig sluta kommentar -kan du respektera det ?:)
Dina kommentarer upplever jag enbart otrevliga och tillför ingenting , du hjälper varken hunden eller mig på något vis.
Det enda du tillför är dålig stämning i en övrigt mycket trevlig tråd, fått extremt många bra svar och tankar av alla andra här, undantaget är du som bara slänger in en elak kommentar här och där.
Om du ser inlägg som bryter mot forumreglerna, använd rapportera-knappen. Om du irriterar dig på en person, använd ignore-funktionen. Men du kan inte bestämma vem som får skriva i din tråd.
 
Jag väntar spänt på att se när det kommer någon insikt i att du som tränare kan ha en roll i hur hundens motivation och inlärningsförmåga yttrar sig.

Du kallar hellre hunden för efterbliven än funderar över din roll i det hela?

Fast hunden verkar ju helt sakna arbetsvilja. Då är det inte så mycket att fundera över. Det vore en annan sak om arbetsviljan fanns, men man saknade kompetens att styra den.
 
Kan du inte istället vara glad för att du har en trevlig hund som tycker om och funkar att ha med på uteritterna? Acceptera honom för den han är och fokusera på hans styrkor istället för hans svagheter? Synd att han inte är intresserad av det du är intresserad av men så är ju nu.

Jag gissar att det är många hästmänniskor som gärna skulle ha en hund som snällt följer med på uteritterna (och som funkar att ha med lydnadsmässigt osv). Var glad för det du har. Prova om nån annan träning passar honom bättre istället för att göra samma sak för många gånger.

Eller så omplacerar man till någon som är ute efter just en sällskapshund. En sådan här typ av hund skulle inte bli långvarig hos mig. Jag har inte hund för sällskap utan för träning och tävling.
 
Missförstå mig inte nu, snälla :-)

Men eftersom du är så intresserad av att träna aktivt så borde du skaffa en hund av bruksras. En renrasig. Jag har inget emot blandraser egentligen. Finns säkert väldigt många trevliga hundar som är blandraser. Men om man vill ha en hund som är på ett visst sätt så ökas chanserna till det om man väljer en renrasig hund där föräldrarna (förutom att de är kollade medicinskt) presterat inom den gren (eller liknande gren) som du är intresserad av. T.ex. om du vill ha en hund som är lättlärd, väldigt aktiv och med på det mesta så är en Kelpie ett bra val. De har mkt motor och behöver jobba mycket med både kropp och knopp för att må som bäst. Bara ett exempel. Finns ju fler. Att skaffa blandras kommer alltid vara en större chansning än att skaffa en renrasig. Kan bli jättebra och precis vad man är ute efter men det är en betydligt större chansning.
Ja jag förstår precis vad du menar och du har helt rätt :)
Jag gjorde fel som inte undersökte köpet ja gjorde bättre än så här :)
Jag hade en annan hund förut som också va en blandras och hon var väldigt aktiv istället, vi tävlade lite grann också.
Där gick allt oerhört fort fram. Just för hunden var så himla lätttränad.
Hon var min första hund så där hade inte jag ett särskilt långt finger med i spelt utan det var hunden som nästan läste tankar!
 
Om du ser inlägg som bryter mot forumreglerna, använd rapportera-knappen. Om du irriterar dig på en person, använd ignore-funktionen. Men du kan inte bestämma vem som får skriva i din tråd.
Ja det skulle jag gjort istället, blev bara lite less när denna skrev inlägg på inlägg som bara var negativa mot mig :)
 
Ja kelpie känns som nummer ett , dom är även otroligt fina hundar i perfekt storlek.
Ska ta och läsa på lite mer om dom.
Jag vill gärna köra lydnad , har kört upp till klass 2 med min förra hund men det var nog 10 år sedan nu, men det tyckte jag var roligt som komplement till agility.
Jag gick en hel del kurser med henne och hon var så mycket enklare på alla vis just inom träningen , men betydligt svårare i vardagen.
Spår och sök tycker jag är intressant , men har ingen riktig erfarenhet.
Har dock en vän som kör spår med sina hundar och hon vill gärna att vi följer med.
Men i ärlighetens namn tror jag just bruks kommer bli mer då och då och fokus på agility och lydnad och vardagsaktivering.(sånt man inte behöver vara flera personer för )
Passar en kelpie för det eller kräver dom mera bruks ?

Jag körde även skidor med min förra hund ,då hon fullkomligt älskade all form av motion.
Så en hund som skulle gilla lite lättare drag och springa brevid cykel skulle vara toppen.
Då jag gärna varierar motionen istället för att bara gå varje dag :)

Lydnad + agility räcker nog fint för de flesta, De brukar dock vara riktigt bra spårhundar så spår är en perfekt aktivering men man måste ju inte tävla. Sen är den en del uppfödare som helst säljer till de som har ambitioner inom brukset och andra till de som vill valla. Så de är bra att träffa ett gäng olika kelpies och se vad just du vill ha om du ska ha en kelpie för att veta vilka linjer då ska kolla efter.

Jag är personligen helt övertygad om att hundar har olika mental kapacitet. Min äldre kelpie (den med rädslor) är oerhört smart och lär sig blixtsnabbt vad jag vill att han ska göra, den yngre med massor av motor är ibland rätt trög på att förstå vad jag vill att han ska göra. Då får jag träna på att vara övertydlig. Hade den äldre varit lika trög men samtidigt med de rädslor han har så hade han nog varit extremt svårtränad...
 
Eller så omplacerar man till någon som är ute efter just en sällskapshund. En sådan här typ av hund skulle inte bli långvarig hos mig. Jag har inte hund för sällskap utan för träning och tävling.

Det verkar dessutom vara en typ av hund som är lätt hund att omplacera, en enkel trevlig hund i vardagen som hänger med promenader och ridturer men inte kräver någon specifik träning är just vad många hundägare önskar sig.

Till TS: Jag hade övervägt omplacering och satsat på en hund med större arbetslust om du vill träna mycket. Men som flera tidigare skrivit, välj en renrasig hund och välj linjer/uppfödare med omsorg. Tror också kelpie skulle kunna vara ett bra alternativ :)
 
Ibland kan det ta tid att hitta varandra i träningen utan att det är nått "fel" på varken hund eller förare. Min kelpie blir 3 år snart, hon kom till mig från uppfödaren när hon var 5,5 månad. Jag har kämpat en hel del med hennes lek och med träningen. Kastrerade henne för 1 år sedan pga medicinska orsaker. Det är först nu senaste halvåret som saker och ting börjat lossna för oss. Har fått testa mig fram på många olika fronter med den här hunden. Min förra kelpie var inte alls så här, hon var lättmotiverad, lättbelönad och lättlärd. Med nuvarande har jag som sagt fått jobba mer och utmana mig själv och mitt tänkande mer för att komma framåt.

Omplacera kan vara ett alternativ om man inte trivs ihop och vill samma sak. Ibland kan tid vara det som behövs.
 
Fast hunden behöver ju inte vara efterbliven för att den inte vill göra samma sak flera gånger.
Skulle jag kasta en kotte til Ruben skulle han antagligen hämta den. Skulle jag göra det igen skulle han kolla på mig som om jag var dum i huvudet och sen gå därifrån :p
Han är inte efterbliven, bara ointresserad.
Jaga möss och stå och peta i vattnet kan han göra i timmar eftersom han tycker det är roligt.

Jag skulle faktiskt överväga omplacering, det ska vara roligt att ha hund :)
 
Ja det skulle jag gjort istället, blev bara lite less när denna skrev inlägg på inlägg som bara var negativa mot mig :)

Fast jag tänker att Migo har en poäng ändå. Hade jag kastat en kotte till min tex hade han fullkomligt ignorerat mig, försökte jag med trix upplevde jag också honom som "trög", agility kunde han göra för min skull, medan all form av spår var han s "cup of tea".

Vill du behålla honom så får du nog tänka om kring aktiveringen, samt läsa av honom bättre kanske?
 
Jo jag är hur glad som helst i honom så sätt.
Han är helt underbar och så himla enkel men jag har redan en sån hund en liten sällskapsras till just det och jag saknar en hund att utöva mitt intresse med , dvs att träna. Jag tror jag skulle ha svårt att omplacera honom så om jag känner mig själv rätt blir det 3 voffsingar här framöver :D
Tre kan bli ok om de första två är så enkla! Min svärmor (75!!) skaffade hundar igen sedan hon blivit änka. Först en JR/Pudelblandis, som helst bara vill jaga kaniner och pussa på publiken (de bor i England och svärmor ville träna och tävla agility). En annan blandis NZ Huntaway/Bordercollie, som är jättefin men saknar det där lilla extra, som gör att den är kul att tävla med. Så nu har hon en BorderCollie och har på ett drygt år gått från noll och upp i höga klasser, och vinner över eller placerar sig bland de första 4 i svåra klasser med 100 deltagare varav en stor del är elit. Jag är SÅ mallig över min 75-åriga svärmor!!!

Så, ja, hon har 3 hundar och det funkar jättebra - fast hon gör å andra sidan knappt nåt annat än träna och tävla med hund!
 
Jag fattar inte hur det kan bli TS fel att hunden hon köpt inte håller måttet? Den är enligt beskrivningen trevlig och okomplicerad om än lite ängslig och såna hundar är alltid eftertraktade. Det är ju fint och så att det finns folk som vill vända ut och in på sig för att hitta den ultimata motivationen för sin hund men det kanske är läge att acceptera att det finns folk (jag t ex) som ändå föredrar hundar med en egen motor. Och JO arbetsmotor är till stor del en medfödd egenskap även om man kan justera den något i efterhand.

TS köp en ny hund och se hur det känns. Är det för många så kan du ju omplacera blandisen. Men vänta inte för länge, det är lättare att hitta bra hem till unga hundar.
 
Jag ska kolla upp om han har ont någonstans och försöka gå någon kurs i höst och se om det går att få upp motivationen hos honom
Låter som en bra plan. Eller ta hjälp av en tränare enskilt. Om din förra hund var väldigt lättränad, så kan det nog vara bra att få lite kunskap i hur du kan hantera den nuvarande. Då kan du se hur han agerar tillsammans med någon annan också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Senast: AW
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 841
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp