Om Leonbergern

Sv: Om Leonbergern

Lite underullstovor blir det men det är inga problem alls att få bort, väldigt lätt faktiskt. Tovor i behängen kan vara lite svårare men har man i lite balsam i behängen när man badar dom så blir det lättare att reda ut :)

:D Det var roligt att höra, jag själv är totalt såld på rasen men dessvärre vet jag inte om det blir ett lejon igen efter att min nuvarande går bort (om måååånga år förhoppningsvis). Alla lejon är speciella på sitt sätt och har lite olika egenheter för sig. Min har ex. en nalle som han älskar att ligga och snutta på (som valpar gör när de diar) :love: Vill han leka så kommer han med leksaken i munnen ställer sig bredvid mig/framför mig och bara står där och tittar "under lugg" och sakta viftar på svansen :love:

Frågar man inget så får man ingenting veta :D

Jag brukar bada min inför utställningar (ca. 1 gång i månaden) men det beror på hur pälsen känns, börjar den kännas "fet" så badas han annars inte och då använder jag ett speciellt schampo för utställningshundar :) Under lågsäsongen (när det är uppehåll med utställningar) badas han inte alls om han inte är väldigt smutsig.

Kanske ska tillägga att det är en jäkla procedur att bada ett lejon om man har badkar så man gör inte det så ofta frivilligt :D Hos oss ser det ut såhär:

1. Hunden kliver i badkaret med huvudet mot kranen.
2. Blöt hela hunden på sidan mot dig, ordentligt.
3. Vänd hunden i badkaret (haha, men Atlas har blivit väldigt smidig av sig så det går hyfsat men några schampoflaskor brukar åka i golvet).
4. Blöt sidan som nu är vänd mot dig.
5. Vänd hunden igen och schamponera sidan som du blötte först samt ryggen, svansen och bringan.
6. Vänd igen och schamponera den andra sidan.
7. Vänd tillbaka och skölj ut schampot på första sidan samt ryggen, svansen och bringan.
8. Vänd hunden och gör samma procedur igen ;)
9. Gör om tills du har fått bort allt schampo ur pälsen.
10. Ha i ev. balsam, vänd hunden och ha i på andra sidan.
11. Låt verka en stund.
12. Skölj ur på båda sidorna = vända hunden ytterligare en gång.
13. Krama ur överflödigt vatten ur pälsen men räkna med att det blir en mindre sjö på golvet i alla fall när hundenhr klivit ur badkaret.

Ha oömma kläder som du inte är rädd om för man blir nästan lika blöt som hunden :D

Senast ändrad:

Mina två är kastrerade och jag har fått för mig att dom får extra mycker underulls. Så vi borstar våra minst engång i veckan och badas när det behövs men vi har ett dusch så det är mycket lättare att bada dom då =)

Haha ungefär lika jobbigt när ja duschar katterna, ner med dom i badkaret, sätt på duschen vänta tills katten sitter fast i väggen med klorna sen kan man duscha dom . :)

:rofl: Ja det brukar se ut så när man badar katter fast min är liiiite enklare att bada, hon har väl förstått att det inte är någon idé att kämpa emot :D

Jag har inte vågat ringa än. Tror du att ja kan maila henne och presentera mig och vad jag är ute efter. Och om hon svarar ringa upp henne. Jag är ju så blyg av mig. Mvh Hanna

Första kontakten med min uppfödare tog jag via mail :) Det var först när jag skulle åka och kolla på valparna när de var 3 v. som jag pratade med henne ( har enorm telefonskräck:crazy: ). Så du kan absolut göra så som du har tänkt dig! :laugh:

Tack, :) jo telefonskräck har jag också. Knappt ja ringer hem till mina föräldrar, sms,ar hellre.

Jag mailade också först, gav en hyfsat lång presentation av oss som familj, vårt boende och hundvana. Det tog inte mer än någon dag innan uppfödaren hörde av sig till oss :D Skickade med ett par foton av hus och hundgård och sånt också.

Skillnaden är ju förstås att jag ville bli fodervärd och egentligen bodde för långt bort för att stämma in på uppfödarens önskemål, så jag mailade för att tala om att vi fanns om hon inte hittade någon på närmre håll. Tydligen passade vi henne bra ändå ;)
Sedan dess har vi pratat mycket i telefon och trivs fortfarande jättebra med varandra... Ibland hittar man rätt!

Ja det är jättejobbigt med telefonskräck :crazy: Till mina föräldrar kan jag ringa och för det mesta även till brorsan men annars tar det emot väldigt att ringa någon:)

Precis så gjorde jag också, berättade om mig själv, hur jag bodde, tidigare hundvana och vad jag ville få ut av mitt hundägande och frågade om hon trodde att en Leonberger skulle passa mig och ja det gick ju bra och har snart haft min pälskling i 3 år :D Jag och uppfödaren har bra kontakt och hon har hjälpt mig att ställa min grabb på dom senaste utställningarna för jag har gjort illa ena benet :)

*kl*

Har försökt maila denna tjejen jag hitta, men hennes adress fanns inte kvar, så jag får nog ringa endå. Nån som kan hjälpa mig och göra en lista med frågor och vad jag bör ta upp. Förutom de ni skrivit.

Hmm.....

Du kan ju börja med att presentera dig och berätta att du har börjat fått upp ögonen för Leonbergern och efter vad du har hört och läst så tror du att den kan passa dig. Berätta vad du vill göra med hunden och fråga om hon tror att rasen kan passa dig och så får du väl se hur konversationen går och i så fall fråga om du möjligtvis skulle kunna få komma och hälsa på och träffa rasen i verkligheten, då får även hon träffa dig och kan bilda sig en uppfattning och vem vet ni kanske får bra kontakt redan från början :laugh: Om ni inte får någon bra kontakt så kan du alltid försöka med någon annan fast det kanske var den som låg närmast dig ? men prata eller skicka mail kan man alltid göra till andra oavsett var de bor :D Har du sett förresten av Swedstar's finns med 2 ggr på listan på slbk med olika mailadresser och olika telefonnummer? (samma person alltså) :)

Ex. på andra som ligger lite längre bort än Swedstar's kennel.

Garplyckan's, ligger i Vara
Gullefjuns, Svanesund (dom har helfestliga namn på sina hundar :rofl: )

Det finns även några bra kennlar neråt mot Göteborg men det är ju en bit ner dit :)

Ja det såg jag, verka lite mysko om man var med två gånger och oilka adress på mail. Ska prova ringa henne idag, annars ska ja kolla en i värmland också. :)

Vilken uppfödare i värmland??? Undrar jag som bor här ;)

Lycka till förresten, du kommer att bli helt kollrig den dag du får se de små lurvtottarna. Så här såg det ut när vi var och tittade på vår valp, de var då sex veckor gamla. Film Bara en jättekort snutt film, men ändå... ;)

Sååååå sööööööt :love: :D Man känner så väl igen det där, svansen går i ett så hela bakkärran gungar med :D Första gången jag träffade valparna var ju när de var 3 veckor och då var de ju hur små som helst man kan nästan inte tro att min har varit sådär liten :love:

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 912
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 130
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 160
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka