Sv: okynnes anmälningar!
Men den rättigheten är viktig för djurskyddet!!!!
PL
Men den rättigheten är viktig för djurskyddet!!!!
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De kanske tänker att djuren är på sommarbete= går inte in på natten = får inte tillgång till vattnet som finns inne = måste ha vatten ute. Det är ta mig tusan patetiskt! Av alla grava vanvårdsfall som anmäls till länsstyrelsen kan jag lova dig att minst 75% kommer in som anonyma anmälningar. Resterande del anmäls av djurhälsopersonal eller folk som inte är anonyma. Så utan anonyma anmälningar skulle antalet anmälningar säkerligen gå ner till ett minimum och oerhört många vanvårdsfall skulle aldrig upptäckas. Det skulle alltså drabba djuren, som är de som är tänkta att skyddas med lagen.håller helt med dej.
jag tror dessutom att dom riktiga vanvårds fallen skulle dyka upp om vi blev av men "anonym anmälan" då inspektörer skulle få tid till att verkligen ta i tu med dom fallen, och inte som nu att till 60-70 % behöva åka ut till folk som blivit anmälda av sin granne, tex för att det luktar ko (men det kan man ju inte anmäla för) utan istället så hittar man på att kossorna inte får något vatten istället ( och det tar den nyinflyttade grannen ca 2-3 månader att komma på, eller längre tid?? tror faktiskt djuren skulle dött av uttorkning då??)
just dessa anmälningar (framförallt på sommaren) att djur inte har vatten i hagen, tror jag ökar med flera 100%..undrar hur djuren överlevde vintern!!
och det anmäler folk till myndigheterna nu i juni/Juli/augusti!!?? men maj då..aja tänkte inte på att det vart en regnig sommar,så djuren kanske hittat någon liten pöl med vatten, att dricka ur..nä jag bara undrar hur folk tänker (eller INTE tänker) i gentligen ..
Nej det gör den inte. Jag måste ha fått det att låta som om jag svarade på lösa-hundar-snacket medan jag egentligen förklarade varför Coari har anmälningplikt när det gäller brott mot djurskyddslagen genom att h*n tillhör kategorin djurhälsopersonal. Ber om ursäkt för missförståndet...Jag svarade dig! En hovslagares anmälningsplikt gäller ine lösa hundar!
PL
Coari är godkänd hovslagare vilket medför att h*n lyder under samma anmälningsplikt som övrig djurhälsopersonal.
Fast riktigt så går det inte att räkna. Om bara 5 % leder till åtgärd så betyder inte det att 95% är helt grundlösa anmälningar (var du nu fått de siffrorna ifrån). Det är ju som tidigare påpekats så att det finns en gråzon. Ofta är det ju även så att det kan finnas fog för anmälan men det går inte bevisa eller styrka. Djurskyddet fungerar ju så att gårdar som får många anmälningar kontrolleras oftare och därmed ökar chansen att upptäcka brister som inte skulle upptäckts vid en årlig kontroll, riskgårdar har högre prioritet. Sedan är det ju så att flera häst, hund och kattägare inte kontrolleras alls om ingen anmäler.
När det gäller barn som far illa så är det ju så att fler anmälninga om samma sak från olika personer kan leda till att myndigheterna kan ingripa. En anmälan kanske inte leder till åtgärd men när flera olika personer anmäler så kanske myndigheterna till sist kan ingripa.
Som svar på din sista fråga så nej, folk är inte så fruktansvärt rädda för att prata med folk. Däremot så är det svårt att nå fram när den man pratar med inte har förmågan att se bristerna i sin djurhållning, hade de sett bristerna hade ju djurhållningen varit bättre. Det känns tämligen hopplöst att gång på gång påpeka men utan resultat. Jag är feg det erkänner jag, jag borde anmält vid flera tillfällen men jag går och hoppas på att det upptäcks vid en årlig inspektion.
Jag är väl medveten om offentlighetsprincipen, hur reglerna för diarieföring ser ut är jag däremot inte alls bevandrad i.
Min personliga åsikt är att det givetvis ska gå att anmäla anonymt, jag kan inte se hur fördelarna skulle överväga nackdelarna om det alternativet togs bort. Däremot tror jag att det är mer genomförbart att ändra det systemet än att tvinga människor att lägga en (för många stor) summa pengar för att anmäla.
Om det skulle kosta 2000:- att anmäla skulle jag aldrig göra det (vilket jag ännu inte behövt visserligen) då det i nuläget är en nästan hela min månadshyra som jag skulle riskera att inte få tillbaka om jag gjorde en annan bedömning än länsstyrelsen.
(blev nog mestadels knapplån nu, men ändå)
Inom djurskyddet så är ca hälften av anmälningarna befogade, dvs det konstateras brister.
kunde inte sagt det bättre själv!!
jag folk är "skit" rädda för att lämna ut sitt namn i en anmälan till grannen, men att ringa till en myndighet och klaga är deras absoluta rättighet!!!![]()
Det var en parentes. Hursom så blir det räknefel när man räknar som du gjorde och skrev det som att allt som inte leder till åtgärd är grundlös anmälan. Så är det inte, det finns en gråzon. När det gäller anmälan inom andra områden som försäkringskassa soc etc så kan flera anmälningar behövas när man ser på den sammantagna bilden så där kan man inte heller räkna som du gör.
Det går inte heller att resonera som du gör att djuren lever, alltså får de tillräkligt med vatten och tillsyn. Att de får vatten men inte av tillräkligt bra kvalite eller i tillräklig mängd kan vara ett djurskyddsärende det med i synnerhet under en varm sommar.
Fast det handlar ju inte om att vara rädd, det handlar ju om att vara smart. Slipper jag bli ovän med folk är det en stor fördel, dessutom kan jag följa upp på ett helt annat sätt och vet om det sker förändringar. Känner jag inte personen bryr jag mig inte, men det är en klar fördel att anmäla anonymt.
Dessutom, varje gång jag har anmält har det definitivt krävts mer än "hästen har inget vatten". Jag har utförligt fått förklara plats, djurets skick, hur jag sett det, vad mina erfarenheter är och vad jag anser. Men så okynnesanmäler jag inte heller.
Jag har inte sagt ett skvatt om att "djuren lever, alltså får de tillräckligt med vatten", om det inte är så att du menade att svara någon annan.
tänk att det tror inte jag, att det skulle drabba djuren, för det är inte djuren anmälaren tänker på utan för att jävlas...