okynnes anmälningar!

Sv: okynnes anmälningar!

håller helt med dej.
jag tror dessutom att dom riktiga vanvårds fallen skulle dyka upp om vi blev av men "anonym anmälan" då inspektörer skulle få tid till att verkligen ta i tu med dom fallen, och inte som nu att till 60-70 % behöva åka ut till folk som blivit anmälda av sin granne, tex för att det luktar ko (men det kan man ju inte anmäla för) utan istället så hittar man på att kossorna inte får något vatten istället ( och det tar den nyinflyttade grannen ca 2-3 månader att komma på, eller längre tid?? tror faktiskt djuren skulle dött av uttorkning då??)

just dessa anmälningar (framförallt på sommaren) att djur inte har vatten i hagen, tror jag ökar med flera 100%..undrar hur djuren överlevde vintern :devil: !!
och det anmäler folk till myndigheterna nu i juni/Juli/augusti!!?? men maj då..aja tänkte inte på att det vart en regnig sommar,så djuren kanske hittat någon liten pöl med vatten, att dricka ur ;) ..nä jag bara undrar hur folk tänker (eller INTE tänker) i gentligen ..
De kanske tänker att djuren är på sommarbete= går inte in på natten = får inte tillgång till vattnet som finns inne = måste ha vatten ute. Det är ta mig tusan patetiskt! Av alla grava vanvårdsfall som anmäls till länsstyrelsen kan jag lova dig att minst 75% kommer in som anonyma anmälningar. Resterande del anmäls av djurhälsopersonal eller folk som inte är anonyma. Så utan anonyma anmälningar skulle antalet anmälningar säkerligen gå ner till ett minimum och oerhört många vanvårdsfall skulle aldrig upptäckas. Det skulle alltså drabba djuren, som är de som är tänkta att skyddas med lagen.

Jag svarade dig! En hovslagares anmälningsplikt gäller ine lösa hundar!
PL
Nej det gör den inte. Jag måste ha fått det att låta som om jag svarade på lösa-hundar-snacket medan jag egentligen förklarade varför Coari har anmälningplikt när det gäller brott mot djurskyddslagen genom att h*n tillhör kategorin djurhälsopersonal. Ber om ursäkt för missförståndet...

Coari är godkänd hovslagare vilket medför att h*n lyder under samma anmälningsplikt som övrig djurhälsopersonal.

Ja, givetvis, har även den kategorin på verksamhet ett krav på sig att anmäla missförhållanden när man stöter på dessa i sin yrkesutövning. Liksom t.ex. skolpersonal, sjukvårdspersonal osv.

tänk att det tror inte jag, att det skulle drabba djuren, för det är inte djuren anmälaren tänker på utan för att jävlas...jag tror säkert folk skulle anmäla VERKLIG VANVÅRD!!
inte om hästar har/eller inte har täcken,är ute för länge (hur nu folk kan gnälla på något sånt??)etc etc..
jag finner INGEN vanvård i detta??
OT
men vi kanske ska byta tråd namn till..vad anser du gränsen går till vanvård..undra hur många av er här skulle svara täcken??!!

Fast riktigt så går det inte att räkna. Om bara 5 % leder till åtgärd så betyder inte det att 95% är helt grundlösa anmälningar (var du nu fått de siffrorna ifrån). Det är ju som tidigare påpekats så att det finns en gråzon. Ofta är det ju även så att det kan finnas fog för anmälan men det går inte bevisa eller styrka. Djurskyddet fungerar ju så att gårdar som får många anmälningar kontrolleras oftare och därmed ökar chansen att upptäcka brister som inte skulle upptäckts vid en årlig kontroll, riskgårdar har högre prioritet. Sedan är det ju så att flera häst, hund och kattägare inte kontrolleras alls om ingen anmäler.
När det gäller barn som far illa så är det ju så att fler anmälninga om samma sak från olika personer kan leda till att myndigheterna kan ingripa. En anmälan kanske inte leder till åtgärd men när flera olika personer anmäler så kanske myndigheterna till sist kan ingripa.

Som svar på din sista fråga så nej, folk är inte så fruktansvärt rädda för att prata med folk. Däremot så är det svårt att nå fram när den man pratar med inte har förmågan att se bristerna i sin djurhållning, hade de sett bristerna hade ju djurhållningen varit bättre. Det känns tämligen hopplöst att gång på gång påpeka men utan resultat. Jag är feg det erkänner jag, jag borde anmält vid flera tillfällen men jag går och hoppas på att det upptäcks vid en årlig inspektion.

Jag har inget på fötterna avseende den siffran alls (5 %), utan som jag skrev gjorde jag ett antagande, där jag tänkte mig att eftersom endast en mycket liten andel av vissa utredningar leder till åtgärder, så borde det kunna vara något högre inom andra områden, så att om man generaliserar över samtliga områden där det går att göra anonyma anmälningar, så skulle det kunna bli så.

Då tänker jag djurskydd, skattemyndighet, försäkringskassan etc

Det hela var ett exempel på hur man skulle kunna resonera.

Ersätt siffran "5" med "10", eller "20" eller något annat tal, så kan vi resonera utifrån den siffran om när gränsen går där det finns för många "onödiga" anmälningar...

Jag är väl medveten om offentlighetsprincipen, hur reglerna för diarieföring ser ut är jag däremot inte alls bevandrad i.

Min personliga åsikt är att det givetvis ska gå att anmäla anonymt, jag kan inte se hur fördelarna skulle överväga nackdelarna om det alternativet togs bort. Däremot tror jag att det är mer genomförbart att ändra det systemet än att tvinga människor att lägga en (för många stor) summa pengar för att anmäla.

Om det skulle kosta 2000:- att anmäla skulle jag aldrig göra det (vilket jag ännu inte behövt visserligen) då det i nuläget är en nästan hela min månadshyra som jag skulle riskera att inte få tillbaka om jag gjorde en annan bedömning än länsstyrelsen.

(blev nog mestadels knapplån nu, men ändå)

Det kanske skulle var bra med en förändring av lagstiftningen runt offentlighetsprincipen och reglerna om diarieföring, så att man både kan ha fördelarna med att anmälaren inte går att spåra av den som blir anmäld, men att myndigheten vet vem som gjort anmälan. Alltså anonymt "utåt", men "identifierat" inåt

Om då en och samma person anmäler gång på gång, för något som myndigheten redan har kontrollerat, så kan man lägga det utan åtgärd.

Det var en parentes. Hursom så blir det räknefel när man räknar som du gjorde och skrev det som att allt som inte leder till åtgärd är grundlös anmälan. Så är det inte, det finns en gråzon. När det gäller anmälan inom andra områden som försäkringskassa soc etc så kan flera anmälningar behövas när man ser på den sammantagna bilden så där kan man inte heller räkna som du gör.
Det går inte heller att resonera som du gör att djuren lever, alltså får de tillräkligt med vatten och tillsyn. Att de får vatten men inte av tillräkligt bra kvalite eller i tillräklig mängd kan vara ett djurskyddsärende det med i synnerhet under en varm sommar.

Jag håller me dig! Vi blev anmälda när vi kastrerade en som fick feber o fick penicillin o pga tappa i vikt. Samtidigt hade vi 2 st som vi fått in i träning som hade maskproblem när dom kom o när dom tappa vinterpälsen så syndes det hur lite hull dom hade. Men den som anmälde kunde inte fråga vad det var som var fel. Folk måste prata mer med varandra o inte bara anmäla så fort dom ser nåt litet fel.

Sen blev vi anmälda för att hästarna gick utan mat i hagen. Men när det visade sig att dom hade mat sa skyllde denna människan på att hon trodde det var halm! O vi köpte hö på samma ställe som hon gjorde till sin häst.
Då tycker jag bara att det e onödigt!!!

Jag vet en som blev anmäld för att hennes hästar gick ute dygnet runt och inte hade någon ligghall. Och det fanns inget stall att ha dom i. Men det stod ett stall 10m från hagen o ett annat stall 50m från hagen som dom stod i på natten!
Det e sådana här grejer som e totalt onödiga och tär väldigt på folks psyke (om dom har svagt psyke)

Inom djurskyddet så är ca hälften av anmälningarna befogade, dvs det konstateras brister.

Intressant siffra.

Det man då kan undra över, är dessa konstaterade brister då på något sätt relaterade till anmälan, eller är det helt andra typer av brister som upptäcks av en händelse i samband med inspektionen?

En sak är ju om djur far illa, t.ex. genom brister i foder/vatten, smutsiga djur som vadar i gödsel, bristande veterinärvård, trasig ventilation i ett hönseri, får som inte klippts m.m., då spelar det ingen roll om man anmälde för fel sak ursprungligen, eller om det kan vara brister "på marginalen" av typen något minimått som det fattas någon enstaka centimeter på som upptäcks i samband med inspektionerna?

Som exempel menar jag då att Shirehästar i stall med takhöjd av ponnymått är ett stort fel, medan Shettisar i stall med en takhöjd på 219 cm är ett marginellt fel (absolut minimimått för takhöjd till hästar är 220 cm, även om man håller minishettisar).

kunde inte sagt det bättre själv!!
jag folk är "skit" rädda för att lämna ut sitt namn i en anmälan till grannen, men att ringa till en myndighet och klaga är deras absoluta rättighet!!!:devil:

Fast det handlar ju inte om att vara rädd, det handlar ju om att vara smart. Slipper jag bli ovän med folk är det en stor fördel, dessutom kan jag följa upp på ett helt annat sätt och vet om det sker förändringar. Känner jag inte personen bryr jag mig inte, men det är en klar fördel att anmäla anonymt.

Dessutom, varje gång jag har anmält har det definitivt krävts mer än "hästen har inget vatten". Jag har utförligt fått förklara plats, djurets skick, hur jag sett det, vad mina erfarenheter är och vad jag anser. Men så okynnesanmäler jag inte heller.

Finns antagligen ingen statistik som visar om bristerna var desamma som anmäldes, men ja en anmälan räknas ju som befogad oavsett.

En cm fel i takhöjd hoppas jag ses som en mindre avvikelse av alla och alltså inget som måste åtgärdas. Dock så kollas kanske inte stallets takhöjd vid en anmälan som gäller att hästarna inte har vatten i hagen (om den inte verkar uppenbart för låg).

Det var en parentes. Hursom så blir det räknefel när man räknar som du gjorde och skrev det som att allt som inte leder till åtgärd är grundlös anmälan. Så är det inte, det finns en gråzon. När det gäller anmälan inom andra områden som försäkringskassa soc etc så kan flera anmälningar behövas när man ser på den sammantagna bilden så där kan man inte heller räkna som du gör.
Det går inte heller att resonera som du gör att djuren lever, alltså får de tillräkligt med vatten och tillsyn. Att de får vatten men inte av tillräkligt bra kvalite eller i tillräklig mängd kan vara ett djurskyddsärende det med i synnerhet under en varm sommar.

Jag har inte sagt ett skvatt om att "djuren lever, alltså får de tillräckligt med vatten", om det inte är så att du menade att svara någon annan.

När Försäkringskassan, Skattemyndigheten eller Soc gör en utredning, så tittar dom inte i en lupp enbart på det som står i anmälan. De gör en fullständig genomgång av allt.

Försäkringskassan kollar även tidigare sjukskrivningar, går igenom samtliga läkarintyg, beställer deklarationer från skattemyndigheten, kontaktar läkare och arbetsgivare. "Ingen rök utan eld"...

Skattemyndigheten gör en fullständig skatterevision åratal tillbaka i tiden och vill ha kopior på samtligt bokföringsmaterial, och kollar ofta familjemedlemmar också.

Soc försöker också skaffa sig en helhetsbild, och kontaktar sjukvård, skola, dagis m.m.

Fast det handlar ju inte om att vara rädd, det handlar ju om att vara smart. Slipper jag bli ovän med folk är det en stor fördel, dessutom kan jag följa upp på ett helt annat sätt och vet om det sker förändringar. Känner jag inte personen bryr jag mig inte, men det är en klar fördel att anmäla anonymt.

Dessutom, varje gång jag har anmält har det definitivt krävts mer än "hästen har inget vatten". Jag har utförligt fått förklara plats, djurets skick, hur jag sett det, vad mina erfarenheter är och vad jag anser. Men så okynnesanmäler jag inte heller.

Det som kan upplevas som smart för en, kan vara en riktigt stor börda för den som blir utsatt.

Det är bra att du inte "okynnesanmäler", men det som låter oroande är att du tydligen känt dig tvungen att anmäla flera gånger. Är det så vanligt med bristande djurhållning i dina trakter? Finns det någon särskilt sorts företeelse som är vanlig? Eller är det väldigt olika djursorter och typer av problem?

Hur grundlig utredning som görs kan variera likaså kan en djurskydds inspektion variera. Ibland utreds endast anmälningspunkten ibland inspekteras hela gården och ibland endast ett djurslag. Att försäkringskassan kollar på deklarationer, sjukintyg osv ser jag inte som något konstigt. Utredningar om barn som far illa kan även de variera mycket beroende på.

Jag håller inte riktigt med dig, det du beskriver är i mina.gon en felaktig hantring av anmälningarna. Om man förutsätter att det är precis som du skrev rent objektivt så bör man snarare hantera anmälningarna bättre än att lägga på en avgift för att få anmäla.

När det gäller djurskydd så räcker det gott att kontrollera hela anläggningen en gång vart annat år eller så kommer det många anmälningar räcker det gott att kontrollera just det som anmäls och kanske göra en snabba allmän kontroll. Jag vet inte hur myndigheterna jobbar men om man som du menar här skulle syna hela anläggningen gång på gång även om det kommer en anmälan i månaden och allt är i sin ordning vid första tillfället så behöver man inte vända upp och ner på allt varje gång och jag tror inte det görs heller.

När det gäller anmälan mot din släkting så var det en i mina ögon befogad, men hanteringen var dirkekt klumpig och osmidig. Som privatperson har man inte insynen och har inte rätt/möjlighet att alltid gå in och kontroller hur det egentligen ligger till. Misstänker man oegentligheter och att någon far illa, barn som djur eller att man uppbär bidrag felaktigt ska man anmäla och hellre en gång i onödan än inte alls. Det är trist när folk som du "skjuter budbäraren" för att du inte gillar resultatet, anmälaren ska inte i förväg behöva göra en konskvensanalys "Det kanske inte är som det ser ut, om jag anmäler här kanske myndigheterna överreagerar och gör en omfattande undersökning och personen kanske är psykiskt sjuk och det förvärras."

En annan sak vi vet inte hur det sett ut idag om anmälan inte gjorts, din släkting kanske varit i samma tillstånd eller värre alternativt att hästen faktiskt farit illa. Det är omöjligt att veta vad som hänt om inget gjorts, man ska väl inte behöva en kristallkula för att våga anmäla?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 119
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 623
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 483
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka