okynnes anmälningar!

Sv: okynnes anmälningar!

Bara en sak, för att en sjukskrivning ska godkännas, alternativt att någon ska få sjukersättning, så ska man, helt eller delvis sakna arbetsförmåga.
Värk är inte samma sak som att sakna arbetsförmåga, diagnosen i sig kan sägas vara helt ointressant, det är arbetsförmågan som räknas, och den kan ju vara nedsatt p.g.a. något/någon kombination du inte känner till. Nu låter det ju onekligen ganska maffigt att fixa en svensk klassiker och samtidigt få sjukersättning, men det är långt ifrån säkert att det är oförenligt med att sakna arbetsförmåga.
För att ha arbetsförmåga, så ska man ha möjlighet att ha ett arbete om minst 25 % på den reguljära arbetsmarknaden.

Är det din åsikt att en t.ex. blind person, som med hjälp av ledsagare skulle lyckas träna för och genomföra en svensk klassiker, självklart är helt arbetsför?

Det är min åsikt att många blinda personer är arbetsföra åtminstone med tillgång till hjälpmedel. Vi har en blind växeltelefonist hos min arbetsgivare...

Skälet till att jag inte kan anmäla personen i mitt närområde är att jag är läkare med visst patientansvar. Dock är det inte jag som har sjukskrivit personen. Jag har därför ganska god kännedom om personen.
Personen är helt sjukpensionär pga värk. Jag säger inte att personen är fullt arbetsför till 100% men jag är övertygad om att viss arbetsförmåga, minst två timmar per dag, finns med tanke på den svenska klassikern (jag glömde nämna Lidingöloppet men strunt i det). Om man nu har så stark värk att man inte kan jobba med någonting upp till två timmar per dag, hur är det då möjligt att man kan träna upp sig till och genomföra de idrottsprestationerna?

Min poäng var hur som helst att fusk förekommer och att en viss kontroll uppenbarligen behövs.

Nu är väl det här helt OT men kan inte det fall du nu pratar om handla om att värken blir mer hanterbar på lång sikt med mycket träning och att klassikern då används som morot för att fortsätta träna fastän träningen för stunden orsakar mer värk?

Självklart beror det på vilken värkproblematik det handlar om men jag vet flera fall där den energi som skulle kunna läggas på förvärvsarbete läggs på träning för att orka leva ett bättre liv på lång sikt. Men som sagt, helt OT.

KL
Jag anser att man löser det genom att inte ta emot anonyma anmälningar som ofta består av rena grannfejder.

T o m i mordförsöksrättegångar är offret tvingad att möta sin baneman.

I Norge har offrena stort stöd via sina gelikar.

I de här fallen är anmälaren inget offer överhuvudtaget.

KL
Jag anser att man löser det genom att inte ta emot anonyma anmälningar som ofta består av rena grannfejder.

T o m i mordförsöksrättegångar är offret tvingad att möta sin baneman.

I Norge har offrena stort stöd via sina gelikar.

Men så enkelt är det ju inte... Alla anonyma anmälningar är inte per automatik grannfejder och okynnesanmälningar.

Hur tänkte du där? I fall av djurplågeri är offren aldrig anmälare, ytterst sällan är det offren som är anmälare i fall där barn far illa.

Det är sällan djur far illa pga ägarens ekonomiska problem, vanligen är det psykiska problem eller attityd som är problemet. Är man bara fattig så säljer/tar man bort djuren om man inte mäktar med. Det ger helt fel signaler att ge bidrag till folk som vanvårdar sina djur och rena ekonomiska problem får man lösa som resten av befolkningen genom att avstå från att ha djur.

Ska vi höja skatten alternativt sänka politiker lönen finns det andra mer angelägna hål att stoppa pengarna i. Gemene man är är säkerligen inte beredd att betala så att fattiga kan få dränera hagar mm, de flesta har inte ens råd att äga egna hagar.

Senast ändrad:

Vad är problemet?

Törs man inte stå för sin åsikt?

Är ngn häst vanvårdad eller misskött så skulle jag stå för det.

Jag menade att om t o m ett potentiellt mordoffer måste bemöta sin baneman, så torde väl folk våga stå för sin anmälan.

Det är väl som vanligt. Folk bildar snabbt en egen uppfattning o gör det enkelt för sig- man VÅGAR inte fråga hur läget egentligen är, utan man ringer ngn annan- skickar sändebud.

Fegt o noll civilkurage. Tro 17 att många kontroller är helt fel ute o tar både tid o skattebetalarnas pengar på antaganden.

skaffa lite fakta o ring sen ej anonymt.

det låter som folk tror att de anmäler Hells Angels för ev. cykelstöld:D..

Fast i ärlighetens namn så kan det bli mycket olyckligt om man ger sig in bland "fel" folk och ska prata om ev. missförhållanden man anar...Jag skulle nog bli rätt upprörd om folk inte skulle våga anmäla p.g.a. en missdådares personlighet för att det inte gick att göra det anonymt.

Använd fantasin, det kanske inte är så muntert att anmäla en granne som kommer att förbli granne under överskådlig tid eller kanske en nära vän / släkting. Det handlar inte alltid om att våga eller inte våga och definitivt inte om att inte stå för anmälan. Det är bara så att vissa gånger vill man vara annonym och som det är nu så tar man hellre risken för okynnesanmälningar än att folk inte anmäler pga att de inte får vara annonyma. Lite beror det förmodligen på att myndigheterna har en skyldighet att svara i telefon/ på mail och oavsett om det är tillåtet eller inte med annonyma anmälningar så är det en etiskt besvärlig situation för de anställda om alla annonyma tips ( även sådana som diarieförs för de kommer med mail/brev och ska arkiveras) ignoreras. Hur tror du handläggaren mår om denne ignorerat en anmälan om grov vanvård och djurplågeri pga annonymitet och sedan får en signerad några veckor senare och massor av djur avlidit av brist på foder och vatten? Och historien sedan kommer ut i pressen.

Använd fantasin, det kanske inte är så muntert att anmäla en granne som kommer att förbli granne under överskådlig tid eller kanske en nära vän / släkting. Det handlar inte alltid om att våga eller inte våga och definitivt inte om att inte stå för anmälan. Det är bara så att vissa gånger vill man vara annonym och som det är nu så tar man hellre risken för okynnesanmälningar än att folk inte anmäler pga att de inte får vara annonyma.

Exakt :bow:

Granne, nära vän eller släkting.:confused:

Dessa kan man anta att man kan prata med o vara rak emot.
-Gör du ingen skillnad måste jag anmäla för djurens skull. Det är inte OK som det är nu.

Däremot skitbeskyllningar som att hästarna inte har tillräckligt varma täcken/ för mkt täcken, inte vatten tillgängligt hela tiden. Man behöver läsa på lagen lite. Hästar kan vattnas x ggr/ dag.

Är en eller flera djur magra eller är på annat sätt eländiga så kan det bero på att ägaren faktiskt inte ens ser det.
Det här är typiskt svensk att inte lägga sig i, men anmäla anonymt går bra.

Jag anser att det är betydligt mer "snällt" att lägga sig i när det är illa- inom vilket område som helst. Djuren kanske kan få hjälp betydligt fortare o även om grannen blir sur blir den inte anmäld. Win win.
Men det gäller även att följa vårat andra ordspråk- "sopa rent bakom din egen dörr":cool:

Säg att du bor i ett samhälle med några hundra invånare. Du väljer att öppet anmäla "den populära hästägaren som alla gillar", vilket får folk att vända sig mot dig, frysa ut dig, snacka skit och kanske tom ge sig på dina barn.. Det blir olidligt att bo kvar så du måste flytta. Skulle du då ändå tycka att det var värt att anmäla öppet?
Och nej det är inte extremt ovanligt att det blir på det viset om man vågar säga vad man tycker. Kanske inte så illa att man blir tvungen att flytta, men att ha x antal personer som trycker ner en psykiskt räcker.

Jag skulle personligen lätt kunna anmäla eller konfrontera en människa som jag aldrig mer kommer träffa, men när det gäller folk man måste ha regelbunden kontakt med så måste man faktiskt ibland ta den "fega" utvägen.

Om någon missköter sina djur skulle jag dessutom vara lite rädd att denne skulle ge sig på mina.

Men i övrigt håller jag med om att vänner och släkt bör man väl våga säga sitt till, om det nu är så allvarligt att man anser att det behöver anmälas.
Man behöver ju liksom inte säga "du gör fel" utan det Ken räcka att ifrågasätta.

Släkt kan vara precis det samma, att man genom att anmäla en populär person får alla emot sig. Alla i släkten har troligen inte koll på djur och djurskötsel. Med familj och släkt och vänner kan det också vara så att folk lyssnar bättre om någon utomstående kommer och lägger sig i. Anmäler man öppet så kan effekten bli sämre bara av det faktumet. Det finns oändligt många olika scenarier så det är mest dumt att förutsätta att det alla gånger blir bäst om man anmäler öppet. Det är väl rimligen resultatet som räknas, inte hur anmälan går till.

Jag tror nog att de kan ana vem som anmält iallafall.

att man har olika syn på vad som är god hästhållning är inte alltid fog för anmälan.

jag kan ha mkt åsikter, men vet gränsen mellan misskötsel o "skithästhållning".

folk vet bara inte bättre i deras lilla värld;)

Det är väl ingen som påstått att olika syn på hästhantering på god hästhållning ska vara anledning till anmälning eller?

Men kan inte folk få bidrag för att de har djur så det finns pengar för att gå på kurser/seminarium, köpa mat, dränera hagar, ha vettigt staket runt hagarna med bra el i o.s.v.? Det kan vara att de får pengar via godkända ansökningar om bidrag och bidraget behöver ju inte täcka alla kostnader för allt, men så att de som har djur och inte har råd att dränera hagen där det är som mest lera eller som skulle behöva gå på en kurs om nya ändringar eller om något som de skulle behöva veta kan göra det. Typ - "så här behandlar du din häst med vett och omtanke istället för att slå den" eller "ny forskning om kor och deras matsmältning" eller så, alltså inte vanliga lydnadskurser för Svenssons hund (även om Fido behöver gå kurs med matte och husse).

Lyncha mig inte helt nu, det är bara en tanke och om det låter förvirrande och krångligt skyller jag på att det är fredag kväll ;) men som sagt, en tanke.

Fast det finns bidrag att söka och subventionerade kurser som behandlar olika djurslag, ändringar i regler. Bidragen är då ex för visst antal får, viss mark som hålls öppen osv det är dock alltid ägarens ansvar att se till att djuren får mat och stängslen hålls i ordning, marken dräneras. Det skulle inte fungera om de som missköter djuren får mer bidrag än de som sköter sina djur det skulle bara ge omvänd effekt. Har man inte råd att ha djur ska man inte heller ha djur.

Nej men troligen är det en stor andel av anmälningarna
Tar resurser från de som verkligen behöver hjälp o skapar obehag för den som drabbas.

Dessa kan man anta att man kan prata med o vara rak emot.
-Gör du ingen skillnad måste jag anmäla för djurens skull. Det är inte OK som det är nu.

Är en eller flera djur magra eller är på annat sätt eländiga så kan det bero på att ägaren faktiskt inte ens ser det.
Det här är typiskt svensk att inte lägga sig i, men anmäla anonymt går bra.

Jag anser att det är betydligt mer "snällt" att lägga sig i när det är illa- inom vilket område som helst. Djuren kanske kan få hjälp betydligt fortare o även om grannen blir sur blir den inte anmäld. Win win.
Men det gäller även att följa vårat andra ordspråk- "sopa rent bakom din egen dörr":cool:

Fast du missar att människor faktiskt lägger sig i och säger ifrån men det når inte alltid fram. Djurägaren ser inte problemet men förstår inte heller kritiken utan tar bara åt sig personligt, blir arg eller skyller på idiotiska regler istället för att göra något åt problemet. I många fall krävs det ju till och med att det åläggs vite om inte missförhållandena åtgärdas. Om Myndigheterna måste ålägga vite tror du det då räcker om grannen säger ifrån? Här ser jag också en tydlig skillnad i sättet att hantera anmälningen på, det finns de som skriker okynnesanmälning även där det finns brister. Det finns gott om människor som tycker det är fel på reglerna och därför blir förbannade om någon påpekar detta för då måste de göra något åt det. Det är ju även dessa personer som inte har förmågan att se sina egna brister som kan vara bra att anmäla annonymt för att undvika hämdaktioner, utfrysning eller andra följder. Det är ingen här som säger att man ska anmäla utan att först ta reda på fakta. Det är fruktansvärt jobbigt att se någon missköta sina djur och gång på gång påpeka utan resultat.

Jag tror inte ett dyft på att man framför sina åsikter om o om igen. Möjligen på ett "fint" sätt.
Jag tror att anmälningarna gärna görs anonyma för att man inte vill bli motanmäld. Jo man bör vara ganska perfekt själv- sopat bakom sin egen dörr.

Många fånghästägare blir anmälda för att andra inte kan hela biten.

Ja det finns säkert massor av inte alltför bra skäl att anmäla, men frågan vad som gynnar hästarna mest, att det blir fler anmälningar (osäkert om andelen "korrekta" påverkas) och folk kan anmäla anonymt oavsett skäl eller färre och vissa avstår från att anmäla för att de inte får vara anonyma.

Alla människor är inte födda till rakryggade hjältar som ta djurens parti oavsett personliga konsekvenser, tyvärr är det en väldigt låg andel som skulle vågat anmäla oavsett konsekvenserna för sig själv och för sina anhöriga inklusive barnen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 623
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka